وزارت صنعت، معدن و تجارت آیین نامه جدیدی را در خصوص فعالیت ماینرهای ارز دیجیتال منتشر کرد. بر اساس این آیین نامه، درخواست های مربوط به فعالان معدنی در کشور باید به تایید وزارتخانه‌ های نفت و نیرو برسد.
برای بررسی آیین نامه جدید وزارت صنعت، معدن و تجات (صمت)، مصاحبه ای با علی بابک نیا، رئیس کارگروه استخراج (ماینینگ) انجمن بلاکچین انجام شد که در ادامه به آن می‌پردازیم.
ینابر اظهارات بابک نیا:
آیین نامه جدید وزارت صمت پس از تصویب هیات وزیران در زمینه تعریف و تعهدات صنعت ماینینگ ارزهای دیجیتال در تاریخ 22 آبان 1401 تدوین و ابلاغ شد که این آیین نامه آغاز فعالیت صدور مجوز را به متقاضیان صنعت استخراج به اداره کل‌ها ابلاغ کرد.
وی درباره مهمترین موارد ذکر شده در این اطلاعیه گفت:
صدور کلیه مجوزها، تمدید جوازهای تاسیس و صدور پروانه‌های بهره برداری منوط به پاسخگویی استعلام از وزارتخانه‌های نفت و نیرو شده است.
رئیس کارگروه ماینینگ انجمن بلاکچین در خصوص قوانین تامین برق استخراج در کشور خاطرنشان کرد:
تصمیم گرفته شد که این وزارتخانه‌ها وضعیت تامین انرژی را به طور سیستماتیک گزارش کنند. از آنجا که سیستم‌ها در حال تغییر و به‌روزرسانی هستند و از طرفی ممکن است به درستی عمل نکنند، امکان پاسخ استعلام‌ها و پیگیری به صورت غیرسیستمی هم دیده شده است.
از سوی دیگر، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که دارندگان پروانه بهره‌برداری و مزرعه‌های مجاز، موظف هستند هر گونه جابجایی در تجهیزات، واگذاری و یا به‌روزرسانی در نوع و تعداد تجهیزات را در دوره‌های سه ماهه، به واحد خدمات وزارت صمت ابلاغ کنند.
البته در این آیین‌نامه، معاونت صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات، دفتر صنایع نرم‌افزار، به عنوان سیاست‌گذار در مرجع تصمیم‌گیری این حوزه در وزارت صمت تعیین شده است.
بابک نیا در خصوص لزوم دریافت تاییدیه از وزارت نفت و نیرو برای ماینرها اظهار کرد:
در این آیین‌نامه به صراحت تاکید شده که تایید استعلام‌ها و تاییدیه‌ها از وزارتخانه‌های نفت و نیرو الزامی است. وزارت نیرو هم مشابه این آیین‌نامه را تدوین و الزامات صنعت استخراج را به‌روزرسانی کرده است.
بابک‌نیا با اشاره به اینکه این آیین‌نامه هنوز ابلاغ نشده، افزود:
با توجه به شنیده‌ها و اطلاعاتی که از پیش‌نویس آیین‌نامه وزارت نیرو داریم، پیرو مصوبه بالادستی هیات وزیران، سرمایه‌گذاران را موظف کرده‌اند که سبد متنوعی از انرژی را برای خود در نظر بگیرند.
دیگر مانند گذشته نیست که متقاضی صرفاً با درخواست برق از شبکه بتواند مجوز استخراج رمزارز دریافت کند. از این رو متقاضیان را ملزم کرده‌اند که برای برق جایگزین شبکه، در ایامی که شبکه امکان سرویس‌دهی ندارد، یک ساختار تکمیلی را پیشنهاد دهند و تامین کنند. به این منظور، می‌توان از انرژی‌های تجدیدپذیر، گاز، طرح‌های بهینه‌سازی و احداث نیروگاه‌های فلر استفاده کرد.
وی در مورد تغییر نرخ‌ها در آیین‌نامه جدید گفت:
در سایر موارد، وزارت نیرو الزامات مشابه آیین‌نامه‌های قبلی را ارائه کرده است. قطعا یک به‌روزرسانی نرخ از سمت وزارت نیرو در زمینه تعرفه‌های برق این حوزه انجام خواهد شد، اما به صورت کلی، ما تقاضا کرده‌ایم که وزارت نیرو چند مورد را در نظر بگیرد.

  • یک مورد این است که وزارت نیرو در زمینه تعرفه‌گذاری، رقابت‌پذیری و سود و زیان این حوزه را نیز در نظر بگیرد.
  • مورد دیگر این است که در نحوه محاسبات صنعت استخراج، مشابه سایر صنایع به صورت ساده در نظر بگیرند و از اعمال ساعت‌های کم‌باری و میان‌باری و در کل جدول ضرایب ساعتی عبور کنند و به صورت ساده در دو زمان، تعیین و ابلاغ کنند.
  • در نهایت از وزارت نیرو می خواهیم در صدور مجوز برای متقاضیان احداث نیروگاه تسهیل شود.

بابک نیا در خصوص نظر خود درباره این مصوبه گفت: این قانون منوط به استعلام، موضوع جدیدی نیست و در سایر صنایع نیز چنین الزاماتی را شاهد بوده ایم. این قانون عموما بد نیست، اما نگران هستیم که نظرات کارشناسان و مدیران منطقه در اعلام پاسخ و استعلام تاثیرگذار باشد و اختلافاتی بین متقاضیان و مسئولان دولتی ایجاد شود.