پروتکل Aave lend-lease نسخه سوم خود را بر روی شبکه اتریوم عرضه کرد. در همین حال، در ماه مارس گذشته، این نسخه بر روی برخی از شبکه‌ های سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) مانند Polygon پیاده‌ سازی شد.

ویژگی جدید آوه


کاربران شبکه اتریوم هم اکنون می‌توانند از برخی ویژگی‌های جدید Aave استفاده کنند. مهمترین ویژگی های جدید در نسخه سوم ارزدیجیتال آوه عبارتند از:

  1. حالت بهره‌وری (Efficiency Mode): این ویژگی جدید بر کاهش ریسک کاربر و افزایش بازده سرمایه گذاری آن‌ها تمرکز دارد. این ویژگی در حال حاضر فقط برای سپرده گذاری و قرض گرفتن استیبل کوین‌ها و توکن‌های سپرده نقدینگی (LSD) است و به کاربر اجازه می‌دهد حداکثر ظرفیت وثیقه خود را وام بگیرد.
  2. بهینه‌سازی گس (Gas Optimization): این ویژگی هزینه گس تراکنش ها در تمام قسمت های پلتفرم Aave را بین 20 تا 25 درصد کاهش می دهد.
  3. حالت ایزوله (Isolated): این حالت برای اوراق بهادار پرریسک با حجم بازار کم طراحی شده است و کاربر فقط می‌تواند در این حالت استیبل کوین وام بگیرد. اهمیت این حالت در این است که در نسخه قبلی Aave معمولا امکان استفاده از دارایی های پرریسک برای استقراض وجود نداشت و در این نسخه با محدود کردن آن به استیبل کوین امکانپذیر شد.

این نسخه پس از گذشت ده ماه ایجاد شده است. طبق پروپوزال رسمی این برنامه، راه‌اندازی اولیه آن تنها با هفت کوین آغاز می‌شود. رأی‌گیری برای راه‌اندازی نسخه جدید روز 23 ژانویه (3 بهمن) آغاز شد و به مدت دو روز ادامه داشت. پس از اینکه حامیان این طرح، رأی کافی را به دست آوردند.
لازم به ذکر است که پلتفرم وام‌دهی آوه (Aave) در ماه نوامبر 2022، رویه‌های حاکمیتی خود را پس از یک حمله 60 میلیون دلاری که در نهایت شکست خورد، تغییر داد.