بیت کوین از زمان پیدایش خود یعنی سال 2009 تا به حال تاریخچه ای بسیار پرنوسان و بی ثبات را پشت سر گذاشته است. بخصوص که با قرار گرفتن در آستانه سال نو میلادی و کریسمس همواره با تاثیر از این رخداد دچار نوسان قیمتی شده و بر همین اساس آخرین ماه سال میلادی را دسامبرهای صعودی برای بیت کوین تفسیر می کنند.

بیت کوین نخستین ارز رمز نگاری شده بر مبنای بلاک چین است که موفق ترین و گسترده ترین آنها نیز محسوب می شود. اولین باری که از بیت کوین در دنیای واقعی استفاده شد مربوط به سال 2010 می شود که در آن یک بیت کوین ماینر با استفاده از این ارز دیجیتال اقدام به خریداری دو پیتزا با 10 هزار بیت کوین کرد.

فناوری بلاک چین
 امروز با گذشت بیش از یازده سال از پیدایش آن، این ارز دیجیتال همچنان یکه تازی می کند. این ارز رمز پایه که با عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال شناخته می شود، در این سالها نوسانات زیادی را پشت سر گذاشته و همین چالش ها از دلایل معروفیت این ارز دیجیتال محسوب می شوند. در این میان همواره قرار گرفتن در آستانه ماه دسامبر و وارد شدن به آن نوسان های حدود 30 درصدی را در ارزش این ارز دیجیتال رقم زده است.
بروز اتفاقات بزرگ همواره در تعیین قیمت بیت کوین موثر بوده اند، یکی از این اتفاقات نزدیک شدن به تعطیلات سال جدید میلادی و کریسمس است. 

دسامبرهای صعودی بیت کوین


در ادامه با تتر ایران همراه باشید تا به بررسی قیمت بیت کوین در کریسمس های 10 سال گذشته بپردازیم. می توان با گذاری در قیمت بیت کوین طی ده سال گذشته این فرضیه را که آیا با توجه به تجربه سالهای گذشته امسال نیز همچنان دسامبری صعودی در انتظار بیت کوین خواهد بود یا نه؟ مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

 بیت کوین در دسامبر سالهای 2010 تا 2015

قیمت بیت کوین در دسامبر سال 2010 که حدود یک سال از عمر این ارز دیجیتال می گذشت، معادل 0.25 دلار بود. در تاریخ 8 دسامبر همان سال بود که اولین تراکنش موبایل به موبایل بیت کوین انجام شد. بعد از انجام اولین تراکنش موفق در تاریخ پیدایش بیت کوین قیمت آن اندکی افزایش یافته و به حدود یک دلار آمریکا رسید، بعد از این بود که دنیا تصمیم گرفت کمی بیشتر این ارز دیجیتال را جدی بگیرد. به دنبال همین تحولات بود که در دسامبر سال 2011 بیت کوین به قیمت 4 دلار رسید. در دسامبر سال 2012 بیت کوین با پشت سر گذاشتن نوسانات بسیار وارد کانال 13 دلاری شد. 
همزمان با آغاز سال 2013 و بروز تردید های اقتصادی و گزارش های مخابره شده از سنای آمریکا، این رخدادها به عنوان یک اهرم حمایتی عمل کرده و باعث شد ارزش بیت کوین موشک وار بالا رفته و در یک بازه زمانی کوتاه مدت به 1242 دلار برسد. اما این رشد سریع خیلی پایدار نماند و با نزدیک شدن به انتهای سال و در نتیجه تصمیم دولت چین مبنی بر ممنوعیت تجارت با ارزهای دیجیتال، قیمت بیت کوین وارد یک مارپیچ نزولی شد و در دسامبر 2013 به مبلغ 651 دلار معامله شد. این روند کاهشی در طول سال 2014 همچنان پابرجا بود و باعث شد قیمت بیت کوین در دسامبر 2014، 330 دلار ثبت شود. 

بیت کوین در دسامبر سالهای 2010 الی 2015

 بیت کوین در دسامبر سال 2015

با ذکر قیمت بیت کوین در دسامبر سالهای 2010 تا 2014 اکنون به بررسی قیمت این ارز دیجیتال در سال 2015 می رسیم که عمدتا تحولات اساسی در قیمت بیت کوین از این سال شروع می شود. بیت کوین در دسامبر سال 2015 یک روند صعودی 34 درصدی را شاهد بود. در ابتدای ماه بیت کوین یک کندل قرمز را تجربه کرد و همین امر باعث رقم خوردن پایین ترین قیمت در روز بعد از آن یعنی 349 دلار شد. 
با این حال بیت کوین در روزهای آتی رشدی صعودی داشته و توانست تا 469 دلار برسد که نسبت به روز دوم دسامبر 110 دلار رشد داشت. در دو هفته ابتدایی دسامبر 2015 قیمت بیت کوین روندی صعودی را طی کرد و در دو هفته پایانی ماه نیز توان خود را به کار گرفت تا بتواند قیمت خود را تثبیت کرده و با مشکلات ناشی از فشار فروش مقابله کند. این ارز دیجیتال در دسامبر سال 2015، 453 دلار معامله شد.

بیت کوین در دسامبر 2016

درست یک سال بعد و در دسامبر سال 2016 بیت کوین در مدت زمان مشابه با رسیدن به قیمت 899 دلاری رشد قیمتی 35 درصدی را شاهد بود. این در حالی بود که برخلاف سال پیش بیت کوین روند رشد قیمتی مداومی داشت. طی دو هفته ابتدایی رشد بیت کوین به دنبال ثبت کندل های کوچک نسبتا پایدار بود ولی در ادامه کندل های قدرتمند روند صعودی را سرعت بخشیدند.
بنابراین مشابه با عملکرد بیت کوین در سال 2015، این ارز دیجیتال با رسیدن به کف قیمتی خود در اوایل ماه دسامبر نرخ کاهشی تا 743 دلاری را تجربه کرد. نهایتا در روز پایانی سال 2016 بیت کوین توانست مجددا خود را به قیمت هزار دلاری برساند.

تحولات قیمتی بیت کوین در ماههای دسامبر

بیت کوین در دسامبر 2017

بیت کوین نخستین روز از دسامبر 2017 را با قیمت 9,410 دلار آغاز کرد و توانست با ثبت یک رکورد تاریخی به قله 19,700 دلاری برسد که باعث رقم زدن یک رشد 109 درصدی در تاریخ پیدایش بیت کوین شد. 
قراردادهای آتی بیت کوین CME و CBOE نیز در همین ماه به مرحله اجرایی رسیدند. دهم دسامبر تاریخ معامله اولین قرادادهای آتی CBOE بود و درست بعد از گذشت 7 روز از این راه اندازی یعنی در 17 دسامبر رکورد تاریخی بیت کوین با رقم 19,700 دلار به ثبت رسید و در همین تاریخ نیز قراردادهای آتی CME با استفاده از سیستم تسویه حساب نقدی شروع به فعالیت کرد.

تاریخ سازی بیت کوین
همانند سال 2015 در این سال نیز قیمت بیت کوین در نیمه ابتدایی ماه روندی افزایشی را تجربه کرد و بعد از آن قیمت تحت فشار اصلاح شد که همین آغازی بود برای ورود بیت کوین به فاز نزولی که بیش از یک سال ادامه داشت. متوسط قیمت بیت کوین در دسامبر سال 2017، 13,673 دلار برآورده شده بود.

بیت کوین در دسامبر 2018

در سال 2018 بیت کوین حرکات متفاوتی نسبت به سالهای تاریخی خود تجربه کرد. با اینکه قیمت در طول ماه دسامبر افزایشی 30 درصدی داشت ولی قیمت در ابتدای ماه و انتهای آن نسبتا یکسان بود. در تاریخ دوم دسامبر قیمت بیت کوین معادل 4,275 دلار بود که به دنبال فشار فروشی شدیدی که ایجاد شد در اواسط ماه به 3,125 دلار رسید که باعث رقم زدن کف بازار نزولی 2018 در این ارز دیجیتال شد. در نیمه دوم دسامبر بیت کوین با افزایش قیمت از کف تاریخی به 4,275 دلار رسید. 
با توجه به این نوسانات قیمت متوسط بیت کوین در دسامبر سال 2018، 4,124 دلار بود که طی آن ریزشی 27 درصدی و افزایشی 35 درصدی را ثبت نمود که می توان آن را به یک وضعیت نسبتا خنثی تشبیه کرد.

 بیت کوین در دسامبر 2019

با اینکه سال 2019 در کل سال مثبتی برای ارز دیجیتال بیت کوین قلمداد می شود و قیمت بیت کوین توانست در طول دوازده ماه این سال رشدی دوبرابری داشته باشد. اما قیمت آن در دسامبر سال 2019 نسبتا در وضعیتی با ثبات بود و با اینکه نسبت به ماههای قبل دچار روند نزولی شده بود ولی در این ماه در یک حالت پایدار به سر می برد. قیمت این ارز دیجیتال در دسامبر 2019 در محدود 7,318 دلار بود. 

ارزش بیت کوین در آستانه کریسمس

 بیت کوین در دسامبر 2020

هر اندازه که بیت کوین سال 2019 بخصوص نیمه دوم این سال را با افت قیمتی سپری کرد، ولی در عوض در سال 2020 شروعی پر قدرت تر داشت. در نیمه اول این سال قیمت بیت کوین در سایه تحولات بازار فلزات گرانبها همانند طلا، نقره و پلاتین بیش از 27 درصد افزایش یافت. 
قیمت بیت کوین بعد از ماه ها ماندن در محدوده 9000 الی 9800 دلاری با وارد شدن به نیمه دوم سال 2020 افزایش قیمت ناگهانی پیدا کرد و پس از رسیدن به 10 هزار دلار برخلاف دفعات پیش نه تنها افت نکرد بلکه توانست همچنان خود را در مدار صعودی نگه دارد. از منظر بسیاری از تحلیل گران وارد شدن بسیاری از شرکت های بزرگ به دنیای ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاری در این ارزها یکی از عوامل عمده در افزایش قیمت بیت کوین در نیمه دوم سال 2020 میلادی محسوب می شود. 

شکار بیت کوین توسط شرکت مایکرو استراتژی
امسال نیز در آستانه سال نو میلادی و با نزدیک شدن به پایان سال جاری، بیت کوین رقم قیمتی بیش از سه برابری را نسبت به دسامبر سال گذشته تجربه کرده است. بیت کوین طی ماههای اخیر شاهد رشد قیمتی چشمگیری بوده است، به طوری که قیمت آن در طول یک ماه از 18 هزار دلار به مرز 25 هزار دلار رسیده و در آستانه کریسمس به احتمال زیاد همچنان باید شاهد روند صعودی در قیمت آن باشیم. در دسامبر سال 2020 قیمت بیت کوین در حدود 24,000 دلار مورد معامله قرار می گیرد.