مطابق جدیدترین داده ها، در طول ماه جاری میلادی، در حدود بیش از 140,000 واحد بیت کوین توسط سرمایه داران کلان بیت کوین به فروش رفته است. کارشناسان معتقدند این می تواند به عنوان یکی از عوامل تسریع کننده در کاهش قیمت بیت کوین مطرح شود.
به نقل از خبرگزاری کریپتوپوتیتو، سرمایه گذاران کلان بیت کوین احتمالا پس از انباشت چند هفته ای حجم قابل ملاحضه ای از بیت کوین های خود، اقدام به فروش بخشی از این دارایی ها کردند که همین باعث شد روند صعودی بیت کوین متوقف شده و به سمت سقوط حرکت کند. همزمان با این اقدامات، بازار نیز با یک سقوط گسترده روبرو شده است، که همین دلایل باعث قوت گرفتن این فرضیه می شود که به احتمال زیاد شرایط فعلی بازار بخصوص بازار نزولی بیت کوین می تواند محصول این اقدامات نهنگ های بازار باشد.

فروش بیش از 140 هزار بیت کوین


با برگشت تنها یک هفته به قبل در می یابیم که بیت کوین در حال ثبت رکوردهای جدید بود که حتی توانست تا اوج 58,400 دلاری نیز پیش برود. اما اکنون شاهد روند عکس در قیمت بیت کوین هستیم. در پی این کاهش تنها در چند روز گذشته بالغ بر 20 درصد از ارزش بازار بیت کوین کاسته شده و هنوز نتوانسته وارد فاز احیای خود شود.
با این حال این روند کمی متعجب کننده است. طی همین هفته گذشته، سرمایه گذاران نهادی اقدام به خارج کردن بیش از 650 میلیون دلار بیت کوین از صرافی کوین بیس کردند، در مقابل شرکت اسکوئر (Square)، مجدد سرمایه گذاری 170 میلیون دلاری در بیت کوین انجام داد و مایکرواستراتژی (MicroStrategy) نیز اقدام به خرید مجدد یک میلیارد دلار بیت کوین کرد.؛ بر همین اساس اغلب احساسات کلی حاکم بر بازار ارزهای دیجیتال را صعودی پیش بینی می کنند.
جامعه کریپتوکارنسی ها در حال تحلیل و ارائه فرضیه های پیش رو در خصوص دلایل پشت پرده تحولات اخیر در قیمت این رمز ارزهاست، این در حالی است که داده های شرکت اطلاعاتی گلاسنود (Glassnode) بر حضور احتمالی نهنگ های بیت کوین پشت همه این تحولات دلالت دارد.
طبق اعلام این شرکت، طی یازده ماه گذشته شاهد افزایش آدرس هایی با بیش از 1,000 بیت کوین یا حتی بیشتر بودیم، شرکت گلاسنود، این بازه زمانی را تحت عنوان "فصل زایش نهنگ های بیت کوین نامید"، و دلیل این نامگذاری را افزایش 14 درصدی دارایی این کیف پولها دانست.

کاهش قیمت بیت کوین


در فاصله همین بازه زمانی، بیت کوین توانست قیمت خود را از 4,000 دلار که پایین ترین سطح آن در مارس 2020 بود به محدوده 58,000 دلار در هفته گذشته برساند. اما اکنون برخی از تحلیل گران از احتمال کاهش قیمت بیت کوین تا 41,000 دلار سخن می گویند. آنگونه که از شواهد پیداست، وجود کاهش قابل توجه در میزان دارایی ها نشانگر این است که نهنگ های بیت کوین طی هفته اخیر سودهای خود را برداشت کرده اند. 
ذخایر گروهی با عنوان "نهنگ های گوژ پشت" که دارایی آنها شامل 1,000 الی 10,000 بیت کوین می شود، در طول ماه فوریه در حدود 140,000 واحد بیت کوین کاهش داشته است. ارزش این تعداد بیت کوین در حدود بیش از 6.5 میلیارد دلار برآورد شده است.
گلاسنود در گزارش خود به صندوق قابل معامله بیت کوین (ETF)، که جدیدا در کانادا تاسیس شده گریزی زده و به نقش آن در تحولات اخیر بازار بیت کوین پرداخته است. این صندوق توسط شرکت پرپس (Purpose) که نخستین صندوق معامله در آمریکای شمالی می باشد و به تحلیل عملکرد بیت کوین می پردازد، راه اندازی شده است.
این صندوق در طی هفته های ابتدایی تاسیس خود روندی بسیار امیدوار کننده داشت، به نحوی که در روزهای آغازین فعالیت خود توانست 400 میلیون دلار جمع آوری کند. داده های تازه منتشر شده، نشان از افزایش میزان دارایی های این صندوق به بیش از 10,000 واحد بیت کوین که تقریبا معادل 500 میلیون دلار می شود، دارد.
این صندوق قابل معامله بیت کوین، اولین صندوقی است که از سوی نهادهای نظارتی منطقه بزرگ آمریکای شمالی مورد تایید قرار گرفته است. به زعم بسیاری این صندوق در بلند مدت می تواند اثر بخشی قابل توجهی در افزایش میزان پذیرش عمومی بیت کوین داشته باشد و متعاقبا قیمت این رمز ارز را هم تحت تاثیر قرار دهد.