یک صرافی با نام PDAX در فیلیپین، هر واحد بیت کوین را به قیمت 6,000 دلار فروخت. بروز مشکل فنی در صرافی علت این اتفاق گزارش شده است. برخی از معامله گران موفق شدند بیت کوین را با قیمتی حدود 88 درصد پایین تر از قیمت اصلی بیت کوین خریداری کنند. در این میان این صرافی خواستار برگرداندن این بیت کوین ها شد.
بنا به گزارش خبرگزاری کرپیتوپوتیتو، قیمت بیت کوین برای لحظاتی با بروز مشکل فنی در صرافی PDAX در حدود 6,000 دلار معامله شد که 88 درصد از قیمت معامله شده در پلتفرم های دیگر پایین تر بود. این صرافی فیلیپینی افزایش حجم معاملات را دلیل بروز این مشکل فنی عنوان کرده است. زمانی که این مشکل فنی به وقوع پیوسته بود بیت کوین در محدوده قیمتی بیش از 50,000 دلار مورد معامله قرار می گرفت. در این میان برخی معامله گران با استفاده از این فرصت پیش آمده هر واحد بیت کوین را 6,000 دلار خریداری کردند.

صرافی PDAX


صرافی PDAX پس از لحظاتی، کلیه فعالیتهای این پلتفرم را متوقف کرد. اما در همین مدت زمان کم برخی از کاربران معاملات خود را انجام داده و با خرید بیت کوین با قیمت بسیار پایین تر از قیمت واقعی، موفق به خروج سرمایه های خود از این صرافی شده بودند.
در پی این اتفاق صرافی PDAX، خواستار برگرداندن این بیت کوین های ارزان از سوی کاربران شد، و تهدید کرد در صورت عدم همکاری از آنها شکایت خواهد کرد. اما اینکه این صرافی با استناد به چه ادله ای می تواند بر علیه این کاربران اقدام به شکایت کند، هنوز مشخص نشده است؛ زیرا تمام فرایند این معاملات مطابق با قوانین و شرایط حاکم بر صرافی صورت گرفته است. 
برخی از کاربران این صرافی عنوان کردند که پیامی به شرح زیر دریافت کرده اند که از سوی یکی از کارشناسان اقتصادی در خصوص این پیان چنین نوشته شده است:
"مشکل فنی بوجود آمده در صرافی فیلیپینی PDAX واقع در جنوب شرقی آسیا، باعث شد این امکان برای کاربران فراهم شود که بتوانند هر واحد بیت کوین را در حدود 6,100 دلار خریداری کرده و از صرافی خارج کنند. امکان طرح شکایت در صورت عدم برگرداندن بیت کوین ها از سوی صرافی وجود دارد، ولی طبق قوانین و شرایط حاکم بر صرافی PDAX سفارش ها نهایی و غیرقابل برگشت هستند."
در پی افزایش فعالیت نهنگ ها در بازار بیت کوین و در حالی که شرکت های بزرگ در حال ذخیره سازی بیت کوین هستند، شاهد انجام تراکنش های بزرگی در بازار هستیم. مطابق گزارش های اشتراک گذاری شده در شبکه های اجتماعی، بروز این مشکل ناشی از اشتباه یکی از این نهنگ ها بوده است. بنا به گفته ها، این نهنگ اشتباها حدود 316,000 بیت کوین را به قیمت هر واحد 6,100 دلار فروخته است! همین مسئله منجر به تعلیق فعالیتهای صرافی PDAX شد.

خرید بیت کوین با قیمت 6,000  دلار


صرافی PDAX برای اینکه بتواند اوضاع پیش آمده را به شرایط عادی برگرداند، اقدام به تعلیق موقت فعالیت های خود کرده است که در پی این اقدام بسیاری از مشتریانش دست به اعتراض زدند. بنا به گزارش ها دسترسی به این صرافی برای مدت 36 ساعت امکان پذیر نبود.
کاربران این صرافی در پی تعلیق فعالیت آن، عنوان کردند که این شرایط باعث شد آنها بسیاری از موقعیت های معاملاتی خود را از دست بدهند. یکی از این کاربران در توئیتر چنین نوشت: "PDAX عزیز تا همین الان نتوانستیم به حساب های خود دسترسی داشته باشیم. بسیاری از وعده های شما نقض شد. علاوه بر مشکل پیش آمده برای بیت کوین، پولهای ما در پلتفرم شما گیر افتاده اند."
PDAX گزارش جامعی را منتشر کرده و در آن به تشریح اتفاقات پیش آمده پرداخته است. در این گزارش آمده است که وجود یک سفارش فاقد پشتوانه باعث ایجاد چنین مشکلی در صرافی شده است. بنابر ادعای این صرافی، در حدود 95 درصد از حساب های کاربری مشتریان بازیابی شده است. در این رابطه نیکل گابا (Nichel Gaba)، مدیر عامل صرافی PDAX گفت: "کاملا درک می کنم که بسیاری از کاربران نسبت به این مسئله معترض باشند که نتوانستند بیت کوین را با قیمتی بسیار پایین تر از قیمت واقعی و با استفاده از چیزی که فکر می کردند یک سفارش است، خریداری کنند؛ ولی متاسفانه بیت کوین های مورد نظر هیچگاه تحت مالکیت صرافی قرار نداشتند بنابراین در واقعیت چیزی برای خرید و فروش وجود نداشت."
این صرافی در حال حاضر آمادگی خود را برای از سر گرفتن ارائه خدمات پشتیبانی به کاربرانش اعلام کرده است.