قیمت بیت کوین در چند روز گذشته روند کاهشی را در پیش گرفته است، به طوری که در روز 8 دسامبر قیمت آن سقوطی 1000 دلاری را تجربه کرد. با این سقوط قیمت پادشاه ارزهای دیجتال به حمایت روانی 18,000 دلار رسید. هم اکنون نیز معامله هر واحد بیت کوین در محدوده‌ی 18,200 دلار در جریان است. 
بنابه گزارش کوین دسک، قیمت بیت کوین در تاریخ 8 دسامبر یعنی دو روز پیش از 18,770 دلار به 18,031 دلار کاهش یافت. اما اکنون این قیمت تا حدودی اصلاح شده و به 18,200 دلار رسیده است.
1 دسامبر آخرین تاریخی بود که قیمت بیت کوین در آن به این رقم رسیده بود. در آن تاریخ بود که قیمت بیت کوین به یک رکورد قیمتی از زمان پیدایش خود یعنی 19,920 دلار دست یافت و سپس سقوطی 1000 دلاری را ثبت کرد.

تاریخ سازی بیت کوین
کی یانگ جو (ki Young Ju) به عنوان مدیر عامل کریپتوکوانت (CryptoQuant)، حجم بالای بیت کوین های عرضه شده توسط نهنگ ها در بازار کریپتوکارنسی ها را عامل این روند کاهشی در قیمت بیت کوین دانسته است. او در این باره اظهار داشت: "وقتی که در کوتاه مدت موضوع سیر کاهشی در قیمت بیت کوین مطرح می شود، فکر می کنم که داده های عرضه و تقاضا مهمترین مسائلی هستند که قابل طرح هستند. از دیدگاه من زمینه این سقوط را نهنگ هایی فراهم کردند که بیت کوین های خود را در صرافی ها نگه داشته بودند تا موقعیت های مناسب برای فروش ایجاد شود.

روند کاهشی قیمت بیت کوین


از منظر برخی دیگر از تحلیل گران خارج کردن سود توسط سرمایه گذاران و معامله گران از بازار از دیگر دلایل سقوط قیمت بیت کوین می تواند باشد. لوکاس هوانگ (Lucas Huang) رئیس بخش رشد در صرافی غیرمتمرکز توکنلون (Tokenlon) تحلیل خود در مورد سقوط قیمت بیت کوین را با توجه به رویکرد سرمایه گذاران خرد چنین بیان می کند: "بر مبنای این رویکرد، افزایش قیمت بیت کوین آنهم فقط در عرض 2 ماه، بیش از حد وسوسه کننده بوده و همین امر باعث شده بسیاری از سرمایه گذاران در سطح خرد اقدام به برداشت سود خود بکنند."
از یک سو نیز رویکرد وال استریتی را موثر در این روند کاهشی می دانند. تایلر رادکی (Tyler Rodke) تحلیل گر سیتی بانک (Citibank) در توصیه ای به شرکت اطلاعاتی تجاری مایکرواستراتژی (MicroStrategy) چنین پیشنهاد کرده که بهتر است بیت کوین های خود را بفروشد. به اعتقاد او در شرایط فعلی رضایت و خشنودی آنها از قیمت بیت کوین خیلی بیش از حد است.
در این بین نباید از این موضوع غافل شد که در دیدگاه برخی از تحلیل گران رویکردی صعودی به بازار وجود دارد. در همین راستا جیهان چو (Jehan Chu) به عنوان هم‌بنیان گذار کنتیک کپیتال (Kenetic Capital) در این مورد اینگونه اظهار نظر می کند که: "روند کاهشی قیمت بیت کوین در روزهای اخیر، یک توقف استراحت برای آغاز جهش برای رسیدن به سطح 30,000 دلاری تا اواسط سال 2021 می باشد. این سقوط ها برای معامله گران فعال در حوزه بیت کوین خیلی غیرعادی نیست و از منظر آنها فرصتی برای خرید در کف محسوب می شود. می توان در بلند مدت انتظار داشت که نوسانات فعلی با تزریق سرمایه هایی با حجم بالا از سوی سرمایه گذاران کلان کمتر شده و ثبات بیشتری در بازار ایجاد شود.
با این حال در کوتاه مدت و از دیدگاه تحلیل گران تکنیکال، تغییرات قیمتی اخیر در بیت کوین بیانگر یک روایت دائمی از اوج های بالاتر در تایم فریم روزانه می باشد و این امر به کاهش تمایل خریداران در میانه افزایش حجم فروش روزانه اشاره دارد.
چنانچه خریداران قادر نباشند قیمت ها را به بیش از 18,600 دلار برسانند، احتمال اینکه قیمت بیت کوین دوباره کاهشی شود وجود دارد. به این دلیل که در کوتاه مدت روند صعودی قیمت تبدیل به یک روند نزولی شد.
از دیگر ارزهای دیجیتالی که در این بین دچار روند کاهشی در قیمت شدند می توان به کاهش قیمت ریپل با 9.57 درصد و قیمت لایت کوین با 8.57 درصد سقوط اشاره کرد. همچنین در این مدت، 17 ارز دیجیتال شاهد سقوط قیمتی در حدود 8 الی 12 درصد بودند. 
در همین حین نیز در بازارهای سنتی شاخص صنعتی داو جونز و S&P500 یک روز نسبتا با ثبات را تجربه کردند. 

ریپل چیست؟