در پی افزایش بی سابقه قیمت اتریوم و ثبت رکورد تازه توسط این ارز دیجیتال میزان کارمزدهای آن نیز مشمول افزایش قابل توجهی شد.
براساس گزارشی که در کوین تلگراف منتشر شده است این افزایش کارمزدها باعث فاصله گرفتن سرمایه گذاران عادی از این ارز دیجیتال شده است حتی این سرمایه گذاران استفاده از پروتکل های دیفای را چندان به صرفه نمی دانند.
قیمت اتریوم از روز گذشته تا هم اکنون با تجربه رشد نزدیک به 10 درصدی به 1620 دلار رسیده است و کارمزدهای آن نیز به موازات این افزایش با رشد 20 درصدی مواجه شده به نحوی که میانگین کارمزده های اتریوم در این شبکه 17.6 دلار برآورد می شود.

افزایش کارمزدها در اتریوم به دنبال افزایش قیمت این رمز ارز


 داده های تازه موید این امر است که انجام برخی از تراکنش ها روی پروتکل های دیفای در حال حاضر بیش از 1000 دلار هزینه در بر دارد. در گزارش یکی از کاربران توییتر با نام کاربری اولیو آلن (Olive Allen) آمده است که حداقل کارمزد در پلتفرم رریبل(Rarible) در حدود5,000  هزار دلار است.
در بخش دیگری از کوین تلگراف چنین آمده که انجام تراکنش هایی با حجم بالا روی سنتتیکس (Synthetix ) به کارمزدی بالاتر از 1100 دلار نیاز دارد. ناگفته نماند که این پروتکل در حال حاضر روی یک بروز رسانی متمرکز شده که بی شک بر میزان کارمزدها بی تاثیر نخواهد بود.
با وجود اینکه انجام برخی دیگر از تراکنش های سطح پایین و نسبتا آسانتر مانند تبدیل در پلتفرم هایی مثل یونی سوآپ (Uniswap) و سوشی سوآپ (SushiSwap  ) به صورت تقریبی نیازمند کارمزدی مابین 40 تا 75 دلار است.
پس از این که نرخ کارمزدها سیر صعودی به خود گرفت، چکمیت (Checkmate) مجری پادکست کانسنسوس راف (ConsensusRough ) به سرمایه گذاران بازار اتریوم خرید و فروش ارز دیجیتال را دارند قبل از اقدام به معامله و انجام سرمایه گذاری در پروتکل های نیازمند قراردادهای هوشمند توصیه کرد که از میزان کارمزد دریافتی آنها غافل نشوند. وی همچنین با انتشار تصویری از تراکنش صورت گرفته توسط یکی از خریداران ارز دیجیتال اتریوم این نکته را یاد آور شده است که کارمزد تراکنش در شبکه اتریوم در حال پیشی گرفتن از قیمت خود اتریوم است.
این در حالی است که علاوه بر افزایش کارمزد در اتریوم میزان کارمزد تراکنش بیت کوین هم روند رو به رشدی داشته است که رقم کارمزد خرید و فروش بیت کوین در حال حاضر به 14 دلار رسیده است.
با وجود افزایش چشمگیر میزان کارمزدها در شبکه بیت کوین و اتریوم، بسیاری از معامله گران فعال در بازار اتریوم به طور خوشبینانه ای در انتظار رسیدن قیمت اتریوم به نرخ تازه ای در حدود 1700 دلار هستند که می شود آن را یک دیدگاه مثبت در ارتباط با روند صعودی قیمت اتریوم دانست.

افزایش چشمگیر قیمت اتریوم


اتریوم با توجه به این که طی چند روز گذشته یک روند صعودی مطلوب را پشت سر گذاشته همچنان توانسته در پله صعود استوار بماند و با ثبت رشد 7 درصدی در طی 24 ساعت اخیر در صدر اخبار دنیای ارزهای دیجیتال قرار بگیرد. همچنین بیت کوین نیز همچنان در بازار خود را یک رمز ارز فعال نشان داده است و با وجود نوسانات نسبتا زیاد با رشدی 6 درصدی در محدوده 36 تا 37 هزار دلار معامله می شود.
به باور بسیاری از معامله گرانی که در بازار نقل و انتقال اتریوم حضور دارند برای کاهش میانگین کارمزد دریافتی باید به راهکارهای لایه دوم بیش از پیش بها داد. توسعه دهنده راه حل مقیاس لایه دوم اتریوم اعلام کرده است که انتظار دارد شبکه اصلی مقدماتی خود را به سرعت بسط دهد. این تبدیل قرار داد هوشمند اتریوم با نام Optimistisc Virtual Machine  (OVM ) شناخته می شود و در شبکه اصلی مستقر شده است. OVM با ماشین مجازی اتریوم کاملا سازگاری دارد بدین معنی که Synthetix برای استقرار قرارداهای هوشمند خود روی OVM دیگر مجبور نیست به صورت مرتب کد خود را تغییر دهد.
از آنجایی که انتشار این شبکه لایه دوم در مرحله مقدماتی است، آپتیمیسیک (Optimistic) ممکن است دچار قطع و یا مشکلات فنی شود. بنابراین برای برطرف کردن این مشکل ممکن است تا 6 ماه آینده بروزرسانی های در سطح لایه دوم صورت گیرد.

افزایش کارمزدهای اتریوم


چندلر سانگ (Chandler Song ) که به عنوان مدیر عامل و بنیان گذار شرکت آنکر نتورک (َAnker Network) شناخته می شود در اظهارات خود نسبت به روند صعودی بازار چنین اظهار داشت :" روند صعودی بازار باعث شده است تا آسیب پذیری های زیادی در شبکه اتریوم مشخص شود و بسیاری از پروژه های دیفای روی شبکه اتریوم اجرا شوند."
به باور بسیاری از کسانی که در حوزه رمز ارز اتریوم فعالیت دارند برای اینکه روند کاهش کارمزد اتریوم صورت بگیرد نباید منتظر شنیدن خبر اتریوم 2.0 راه اندازی شد، بمانیم. در همین راستا یکی از توسعه دهندگان اتریوم به نام تیم بیکو (Tim Beiki) بیان کرده است که طی ماه گذشته شاهد پیشرفت های در خور توجهی در شبکه آزمایشی طرح بهبود اتریوم 1599 بوده است.
این طرح در سال 2019 توسط ویتالیک بوترین و اریک کانر ارائه شده بود و دارای یک مکانیزم موثر به منظور از بین بردن توکن ها برای کاستن از میزان نوسانات در کارمزدهاست. البته این طرح نیز با مخالفت جامعه ماینرها مواجه شده که دلیل اصلی مخالفت آنها را می توان در کاهش درآمد ماینرها جستجو کرد.
 پیش بینی های اخیر که توسط گری اسکیل مطرح شده بود حاکی از این است که اجرایی شدن این طرح باعث ایجاد بازخوردهای مثبت در شبکه اتریوم می شود که به موجب آن تغییراتی در الگوی عرضه اترویم روی داده و به دنبال آن قیمت این رمز ارز ممکن است به شدت صعودی شود.