اتریوم ملکه رمز ارز ها هفته گذشته بازار ارز دیجیتال را تبدیل به بستری برای رالی بی سابقه خود ساخته و به طور کلی حدود 80 درصد رشد قیمت را شاهد بوده است. در این هفته اتریوم برای سومین بار یک سقف جدید قیمتی ثبت کرد و به بالاترین رقم خود 4،370 دلار دست یافت، در پی این روند صعودی اخیر ارزش بازار اتریوم از 500 میلیارد دلار عبور کرد. اما این پایان ماجرا نیست، در پی افزایش قیمت شدید اتریوم کارمزد های شبکه آن نیز با بالا ترین نرخ تاریخ خود به کاربران ارائه داده می شود. در زمان نوشته شدن این مقاله هزینه هر تراکنش که در شبکه بلاک چین اتریوم انجام می شود، حدودا به مبلغ 70 دلار احساب می گردد.

 

 

راه حل کاهش کارمزد اتریوم

خبر افزایش نرخ کارمزد اتریوم تا 70 دلار، توسط توییت Ryan Berckmans منتشر شد که ری اکشن نشان دادن از سوی هزاران کاربر را به همراه داشت. در پی انتشار این خبر، توسعه دهنده شبکه اتریوم به نام Berckmans، اعلام کرد EIP155 به منظور بهبود شبکه به زودی عرضه می شود. همزمان با بروزرسانی EIP155، گفته شده است Hard Fork لندن نیز به کار خود ادامه می دهد که موجب یک تغییر بزرگ در اکوسیستم اتریوم خواهد شد. طبق عملکرد EIP- 1559، قرار است 70 درصد از تراکنش های شبکه اتر سوزانده شود و این به معنی آن است که بیش از 62 میلیون دلار از هزینه های گزاف مربوط به کارمزد اتریوم از بین خواهد رفت. زمان زیادی است که کاربران چشم انتظار به اجرا در آمدن طرح EIP- 1559 می باشند تا با بهبود قرارداد های هوشمند در بستر بلاک چین بر کاهش هزینه معاملات تاثیر بگذارد.

برخی از تحلیل گران بازار علت افزایش هزینه های کارمزد شبکه اتریوم را رشد برخی از توکن های دیفای می دانند که به دلیل علاقه مندی سرمایه گذاران نهادی بازار به این توکن ها اتفاق افتاده است. برای مثال توکن شیبا SHIB، طی یک هفته اخیر 1400 درصد رشد قیمت داشته و جزو 5 رمز ارز برتر جهان قرار گرفته است. خرید و فروش بیش از حد توکن ها و میم کوین ها در افزایش ترافیک شبکه اتریوم تاثیر بسزایی داشته است و بلاک چین اتر را از همیشه شلوغ تر کرده است.

در نتیجه می توان گفت افزایش قیمت اتریوم به بیش از 4،370 دلار و رشد توکن های دیفای باعث ثبت حجم عظم از تراکنش ها در بلاک چین اتریوم شده که موجب هزینه های سرسام آور تراکنش های اتریوم شده است.