یک اندیشکده ایرانی وابسته به نهاد ریاست جمهوری، در گزارشی تحقیقاتی استفاده از ارزهای رمز پایه را راهکاری برای دور زدن تحریم های سر زده معرفی کرده است. در این گزارش توصیه شده که کشور می تواند برای دور زدن تحریم های اعمال شده از طریق ارزهای دیجیتال به مقابله با آنها بپردازد.
در این گزارش همچنین ادعا شده که دولت ایران می تواند بواسطه استفاده از ارزهای دیجیتال، روزانه در حدود 2 میلیون دلار و سالانه 700 میلیون دلار درآمد مستقیم داشته باشد.
نویسندگان این گزارش معتقدند در صورتی که بتوان استخر استخراج بیت کوین را افزایش داد، می توان فرصت های شغلی جدیدی نیز در اقتصاد بوجود آورد. در این گزارش آمده: "اگر استخرهای استخراج بزرگی ایجاد شود، در این راستا نیاز به استخدام نیروی انسانی اعم از نیروی مورد نیاز برای نظارت، تعمیر، امنیت، مهندسی برق و سایر کارمنان بخش های فنی که در ارتباط با تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری هستند نیز افزایش می یابد و همین امر باعث ایجاد فرصت های شغلی در بخش های دیگر خواهد شد."

دور زدن تحریم ها با استفاده از ارزهای دیجیتال


به گزارش وب سایت تتر ایران، این نویسندگان در ادامه افزودند: "به ازای هر مگاوات مصرف برق، حدودا 9 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد."
آنچه از مضمون این گزارش بر می آید، این است که ظاهر هدف و درخواست نویسندگان این گزارش از دولت، تسهیل و تنظیم زمینه فعالیت های مربوط به ارزهای رمزنگاری شده در کشور است. همچنین این گزارش در توجیه توصیه خود به استفاده دولت از ارزهای دیجیتال اینگونه بیان می کند که فعالیت ارزهای رمز نگاری شده در ایران می تواند علاوه بر امکان مقابله با تحریم ها و ایجاد فرصت های شغلی جدید، مانع از خروج ارز از کشور شود.
این گزارش در ادامه به این موضوع می پردازد که چگونه استخراج ارزهای دیجیتال می تواند فرصتی منحصر به فرد برای دور زدن تحریم ها ایجاد کند. در این باره توضیح می دهد: از آنجایی که نمی توان به راحتی بیت کوین های تازه استخراج شده را ردیابی کرد، فعالان اقتصادی داخلی می توانند در مبادلات خود از ارزهای دیجیتال تازه استخراج شده استفاده نمایند، که در مقایسه با ارزهای موجود در مبادلات بین المللی می تواند به لحاظ امنیتی و اینکه توسط دولت پشتیبانی می شوند جنبه قانونی نیز داشته باشند.
در این گزارش همچنین نویسندگان ادعا می کنند که با ایجاد استخرهای استخراج ارز دیجیتال، ایران می تواند در مصرف برق صرفه جویی کرده و از هدر رفت آن در بخش های استخراج بیت کوین به صورت خصوصی و خانگی که اکثرا به شکلی غیر مجاز فعالیت می کنند، جلوگیری کند.
بنابراین هدف نهایی از تهیه این گزارش درخواست از دولت در جهت فراهم ساختن استخراج جمعی ارزهای دیجیتال و همچنین ایجاد استخرهای استخراج در مجاورت نیروگاه ها می باشد.