بیت کوین که در طول دو هفته اخیر وارد فاز نزولی شده بود و قیمت آن تا زیر 30,000 نیز سقوط کرده بود، در دو روز اخیر تلاش کرد تا نقطه مقاومت 35,000 دلاری را شکسته و مجددا وارد فاز صعودی شود. بیت کوین تا 38,000 دلار نیز بالا رفت اما با سیر نزولی مجدد همچنان در محدوده 33,000 دلار معامله می شود. این در حالی است که بنا به پیش بینی های صورت گرفته توسط برخی از تحلیل گران با قرار گرفتن در آستانه سال نو چینی و فشار فروشی که از سوی ماینرها اعمال خواهد شد، به احتمال زیاد دوباره شاهد کاهش قیمت بیت کوین خواهیم بود.

آغاز سال نوی چینی و احتمال کاهش قیمت رمز ارز ها


به نقل از کوین تلگراف، دو روز پیش و در پی توییت ایلان ماسک قیمت بیت کوین توانسته بود تا محدوده 38,500 دلار هم پیشروی کند اما در حال حاضر و در زمان نگارش این مطلب این ارز دیجیتال در محدوده 32,500 دلار معامله می شود. 
این افزایش قیمت ناگهانی در بیت کوین تا حد زیادی مدیون تغییر پروفایل توئییتر ایلان ماسک می باشد که آن را "هشتگ بیت کوین" قرار داده بود. ماسک در پی این اقدام خود توئیتی مرموز را نیز به اشتراک گذاشت با مضمون: "با نگاهی به گذشته، می توان دید که این امر اجتناب ناپذیر می نمود."
دوج کوین نیز اخیرا حضوری پر سروصدا در توئییتر داشت به طوری که برخی از این اتفاق با عنوان انفجار قیمت دوج کوین یاد کردند. قیمت دوج کوین در روز پنجشنبه توانست با ورود به کانال 0.078 دلاری، رکورد جدیدی را در تاریج پیدایش خود ثبت کند. این ارز دیجیتال نیز با اصلاح قیمت در حال حاضر در محدوده 0.044 دلار مورد معامله قرار می گیرد. 
پیشرفت های حاصل شده در زمینه DOGE و انجمن وال استریت بتس (r/Wallstreetbets) زمینه ایجاد صرافی FTZ شاخصی با همین عنوان و با نماد اختصاری (WSB) را مهیا کرد. قیمت سهام نوکیا، بلک بری، ای‌ام‌سی تیاترز (AMC Theaters)، گیم استاپ (GameStop)، سیلور (SLV)، دوج کوین و توکن اف‌تی‌ایکس (FTX) توسط این شاخص و با استفاده از میانگین معادل سازی شده قیمت آنها مورد ارزیابی قرار می گیرد.
در این میان کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از رفتارهای گروه پرطرفدار ردیت غافل نشد و در این مورد اظهار داشت که قصد دارد در جهت نظارت بر معاملات سهام گیم استاپ در پلتفرم خود از نزدیک نحوه عملکرد رابین هود (Robinhood) را مورد بررسی قرار دهد.

تاثیر سال نوی یچنی بر بازار رمز ارز ها

فروش ماینرها و تاثیر آن در بازار بیت کوین

با وجود نوسانات قیمتی اخیر در بیت کوین، همچنان سرمایه گذاران نهادی و دانه درشت نسبت به بیت کوین علاقه نشان داده و مشتاق به فعالیت در بازار بیت کوین هستند. این سرمایه گذاران حتی برای اثبات این علاقه مندی خود از پرداخت اضافه ارزش (پریمیوم) برای خرید بیت کوین از طریق قراردادهای آتی CME دریغ نمی کنند.
در این میان افزایش فشار فروش از سوی ماینرها، توانسته به نوعی پاسخ مناسبی برای تقاضای این سرمایه گذاران باشد. این میزان از فروش ماینرها را می توان از ماه ژوئیه سال 2019 بی سابقه دانست. بیت کوین در آن زمان با قیمت 14,000 دلار معامله می شد. مطابق آنچه که از داده های کریپتوکوانت (CryptoQuant) استخراج می شود برخلاف سالهای پیش، امروزه دیگر نباید افزایش فروش ماینرها را به عنوان یک عامل با اثرگذاری منفی در بازار به شمار آورد. 
به باور لنارد نئو (Lennard Neo)، که عنوان مدیریت بخش تحقیقات در استک فاندر (Stack Funds) را بر عهده دارد، با توجه به قرار گرفتن در آستانه تعطیلات سال نوی چینی، تداوم وجود فشار فروش توسط ماینرها در کوتاه مدت همچنان محتمل است. او در این مورد افزود: "ماینرها با قرار گرفتن در آستانه سال نوی چینی، هر روز صاحب موقعیت های بیشتری می شوند. این موضوع حاکی از این است که هنوز کف قیمتی که ماینرها در آن حاضر به فروش بیت کوین های خود نمی شوند، فرا نرسیده است. به احتمال زیاد این نوسانات در هفته های آتی نیز تداوم خواهند داشت."
از جمله عوامل دخیل در افزایش قیمت بیت کوین در روزهای اخیر را بیشتر متوجه سروصدای ایجاد شده در حوزه دیفای و ابراز علاقه سرمایه گذاران دانه درشت می دانند. با این حال هر چه بیشتر به آغاز سال نو چینی نزدیک تر می شویم، مهم ترین نقطه حمایت بیت کوین را روی 34,000 دلار در نظر می گیرند. در صورت ورود بیت کوین به فاز افزایشی، نقطه مقاومت بعدی 38,000  دلار پیش بینی شده است.
با اینکه دور روز پیش قرارداد آتی بیت کوین به مبلغ 4.9 میلیارد دلار منتفی اعلام شد، اما این اتفاق نتوانست تاثیر چندانی در بازار این ارز دیجیتال داشته باشد. سهام گیم استاپ و رابین هود را می توان از جمله رویدادهای موثر و مهم در هفته گذشته دانست. 
در بازارهای سنتی نیز افزایش فشار فروش به چشم می خورد. این فشار باعث رقم خوردن بدترین هفته برای شاخص S&p500 گردید. در پی این اتفاق ضررهای 2.03، 2 و 1.93 درصدی برای داوجونز، نزدک و S&P500 به ثبت رسید.

فشار فروش ماینرها و قیمت بیت کوین

بازار آلت کوین ها

در سایه افزایش قیمت بیت کوین در دو روز اخیر، همزمان آلت کوین ها نیز سیر صعودی داشتند. در این میان دوج کوین توانست با یک جهش قیمتی خود را به جمع ده ارز دیجیتال برتر بازار برساند.
قیمت ریپل و استلار جهش 9 درصدی را تجربه کردند. توکن VGX هم در عرض 24 ساعت توانست در حدود 50 درصد رشد کند و هم اکنون در محدوده 2.22 دلار معامله می شود.
در حال حاضر ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال 1 تریلیون دلار تخمین زده می شود که سهم بیت کوین در این میان 63.5 درصد است.