اتریوم 2.0 در تاریخ 11 آذرماه ساعت 12 به وقت جهانی به طور رسمی راه اندازی شد و این به معنی شروع فعالیت اتریوم روی اثبات سهام است.
توسعه پروژه اتریوم 2.0 که از سال 2015 کلید خورده بود را می توان به عنوان بزرگترین به روز رسانی اترویم تا به امروز دانست. با راه اندازی این فاز از اتریوم، نهایتا اتریوم به الگوریتم اثبات سهام پیوسته و قرار است مشکلات مقیاس پذیری موجود در شبکه این ارز دیجیتال همچون وجود کارمزدهای بالا و انجام تراکنش های آهسته برطرف شود. فاز صفر این بروز رسانی رسما در تاریخ مذکور به مرحله اجرایی رسیده است.
فعالیت بلاک چین فعلی اتریوم تا زمان عرضه فاز دوم این شبکه که به احتمال زیاد تا سال 2022 به طول خواهد انجامید، به طور موازی خواهد بود، بنابراین استخراج اتریوم تا زمان به پایان رسیدن کار توسعه بلاک چین جدید ادامه خواهد داشت و بعد از این مرحله کار انتقال تمام بلاک چین انجام خواهد گرفت.

راه اندازی اتریوم 2.0

افرادی که قصد شرکت در سهام گذاری اتریوم 2.0 به صورت مستقیم را دارند، بایستی در کلاینت رسمی این شبکه که از طریق سایت رسمی قابل دانلود می باشد، حداقل 32 واحد اتر را به اتریوم 2.0 اختصاص داده و نود (کامپیوتر) خود را همواره روشن نگه دارند.
لازم به ذکر است که در صورت انتقال اتر به اتریوم 2.0 به منظور سرمایه گذاری، اترها تا زمان اجرای فاز دوم که احتمالا در حدود 2 سال دیگر باشد، قفل شده و امکان انتقال یا خرج اترها وجود نخواهد داشت.
افرادی که به هر دلیل شرایط سهام گذاری مستقیم را ندارند و نمی توانند به این گونه سهام گذاری دسترسی داشته باشند، می توانند از طریق صرافی ها، کیف پولها و استخرهایی که قابلیت سهام گذاری در آنها فراهم خواهد شد، اقدام نمایند. افرادی که از این نوع سرویس ها برای سرمایه گذاری استفاده می کنند، الزامی به داشتن 32 اتر نخواهند داشت، همچنین در این روش نیازی به روشن نگه داشتن همیشگی سیستم نخواهد بود. 

اتریوم 2.0

منظور از اتریوم 2.0 چیست؟

اتریوم پلتفرمی غیرمتمرکز و بستری برای اجرای قراردادهای هوشمند است که با طی مراحل توسعه خود، به بزرگترین دوره تحول خود که همان راه اندازی دومین نسخه از این پلتفرم با نام اتریوم 2.0 می باشد وارد شده است.
اتریوم 2.0 (Ethereum 2.0) که از آن با نام هایی همچون "Eth2" و "سرنیتی" (Serenity) هم یاد می شود، عنوان توسعه و بروز رسانی بعدی در پلتفرم اتریوم می باشد. اتریوم 2.0 اصطلاحی است که دربرگیرنده تمام به روزرسانی های آینده سرنیتی خواهد بود. راه اندازی و اجرای این بروز رسانی در چندین فاز مختلف شامل فاز صفر، فاز یک و فاز دو انجام خواهد گرفت. به دنبال اجرا و پیاده سازی این به روز رسانی اتریوم به یک بلاک چین مقیاس پذیر، سریع و ارتقا یافته تبدیل خواهد شد.

فناوری بلاک چین
همانگونه که در ابتدای این مقاله عنوان شد راه اندازی فاز صفر این پروژه در یکم دسامبر 2020  و همزمان با 11 آذرماه به انجام رسید. با راه اندازی و اجرای هر فاز عملکرد و کارایی اتریوم در جنبه های مختلف ارتقا خواهد یافت.
حذف ماینرها و تغییر ساز و کار اجماع از جمله مهمترین قابلیت های اتریوم 2.0 خواهد بود.

آشنایی با اتریوم 2.0

با اتریوم 2.0 بیشتر آشنا شوید

به روزرسانی بزرگ اتریوم که از سال 2015 آغاز شده با عنوان اتریوم 2.0 شناخته می شود. این تحول عظیم به باور توسعه دهندگان آن می تواند پیشرفت های قابل توجهی را در شبکه این پلتفرم ایجاد نماید. اثبات سهام و شاردینگ عنوان دو مورد از پیشرفت هایی هستند که نهایتا منجر به تسریع در انجام تراکنش ها و کاهش کارمزدها خواهند شد.
اثبات سهام جایگزین استخراج در اتریوم خواهد بود. به عبارت ساده تر در روش مذکور افرادی که قصد مشارکت در عملیات تایید تراکنش ها و ساخت بلاک را دارند، می توانند به جای استخراج سخت افزار و تهیه برق، اتر خریداری کرده و به شبکه واگذار کنند و در مقابل از شبکه متناسب با دارایی خود پاداش دریافت کنند.
البته فعلا تا مدتها استخراج اتریوم انجام خواهد گرفت. پروژه اتریوم 2.0 دارای چندین فاز است که با راه اندازی فاز صفر آن در یک دسامبر و در راستای آن فعال شدن فاز اثبات سهام، پروسه استخراج اتریوم به شکل موازی انجام می گیرد. پایان استخراج با راه اندازی فاز دوم اجرایی خواهد شد که زمان اجرای آن فعلا نامعلوم است.

معرفی اتریوم 2.0


دو روش برای فعالیت در اثبات سهام اتریوم وجود دارد؛ فعالیت مستقیم و فعالیت غیر مستقیم
 در روش مستقیم افراد متقاضی بایستی ابتدا نرم افزار اصلی اتریوم 2.0 را از طریق سایت رسمی دانلود کرده و حداقل 32 اتر خریداری کرده و به شبکه اتریوم واگذار کنند. همچنین باید یک کامپیوتر خانگی مجهز به سخت افزارهای نسبتا قدرتمند و همواره روشن در اختیار داشته باشند. با این تفاسیر امکان شرکت مستقیم در اثبات سهام برای کمتر کسی فراهم می شود.
برای فعالیت در قالب روش غیر مستقیم بایستی بعد از پیاده سازی به روزرسانی و ایجاد امکان سهام گذاری برای کاربران، از طریق صرافی های معتبری همچون بایننس و کیف پولها، با هر میزان سرمایه ای اقدام به سهام گذاری در اثبات سهام اتریوم نمایید.
هنوز میزان سود اثبات سهام اتریوم به طور قطعی مشخص نشده و امکان تغییر لحظه ای در آن وجود دارد، اما میزان آن سالانه در حدود 4 الی 10 درصد تخمین زده شده است. البته نباید از این نکته غافل شد که مشارکت در اثبات سهام بیشتر برای افرادی به عنوان گزینه ای مناسب مطرح می شود که قصد خرید اتریوم برای سرمایه گذاری بلند را داشته و تمایل دارند در طول مدت سرمایه گذاری خود از پاداش اثبات سهام نیز بی بهره نماند.
لازم به ذکر است که به روز رسانی مربوط به راه اندازی فاز صفر اتریوم 2.0 در کلیه کیف پولهای معتبر و صرافی ها انجام می شود و سرمایه گذاران و معامله گران عادی نباید در این زمینه اقدامی انجام دهند.

فعالیت در الگوریتم اثبات سهام اتریوم 2.0


اهداف اصلی طراحی اتریوم 2.0 از زبان دنی رایان (پژوهشگر اتریوم)


•    انعطاف پذیری: برای ایجاد امکان فعالیت شبکه در مواقعی که بسیاری از نودها در حالت آفلاین به سر می برند.
•    امنیت: بکارگیری رمزنگاری و تکنیک های طراحی با فراهم کردن امکان مشارکت وسیع اعتبارسنج ها در کل و در واحد زمان.
•    سادگی: کاستن از میزان پیچیدگی های شبکه حتی اگر بخشی از قابلیت های آن حذف شود.
•    ماندگاری: به معنای ایمن سازی تمام اجزای شبکه در مقابل محاسبات کوانتومی می باشد. محاسبات کوانتومی باعث آسیب پذیر شدن شبکه در مواجه با هک ها می شوند. بنابراین ویژگی ماندگاری، شبکه را تا زمان در دسترس بودن کامل محاسبات کوانتومی آماده خواهد کرد.
•    تمرکز زدایی: برای اعمال این ویژگی بایستی لپ تاپ های معمولی نیز به منظور بررسی شاردها امکان فعالیت داشته باشند. وجود این ویژگی باعث می شود تا سیستم های محاسباتی متوسط و نه چندان قوی نیز بتوانند به عنوان اعتبار سنج در شبکه به فعالیت بپردازند.