طبق مدل وی توکنومیک veTokenomics، کاربران توکن‌ های خود را قفل می‌کنند و به veTokens تبدیل می‌کنند، که حاکمیت پروتکل را کنترل می‌کند.
تمام جنبه‌ های تولید و مدیریت یک توکن، از جمله تخصیص آن به سهامداران مختلف، عرضه، زمان‌بندی سوزاندن توکن و توزیع از طریق تحلیل توکنومیک مدیریت می‌شوند. Tokenomics به تعیین ارزش بالقوه پروژه های مالی غیرمتمرکز (DeFi) کمک می کند. از آن جایی که قانون عرضه و تقاضا را نمی توان تغییر داد، توکنومیک به طور چشمگیری بر ارزش هر توکن غیرقابل تعویض (NFT) یا ارز دیجیتال تأثیر می گذارد.
با این حال، حفره‌های مختلفی در طراحی توکنومیک وجود دارد، مانند تخصیص عرضه اولیه قابل توجه به افراد داخلی، که ممکن است یک علامت هشدار پامپ و تخلیه باشد. همچنین، هیچ دستورالعملی درباره نحوه تقسیم بهینه توکن ها توسط بنیانگذاران، خزانه داری، سرمایه گذاران، جامعه و طراحان پروتکل وجود ندارد. در نتیجه، پروتکل‌های DeFi، مانند Curve، MakerDAO و Uniswap، فاقد توزیع توکن اولیه با دقت برنامه‌ریزی شده‌اند که منجر به توزیع توکن بهینه می‌شود، زیرا بالاتر است. مشارکت کنندگان ممکن است همیشه بهترین تخصیص را دریافت نکنند یا برعکس. برای حل این مسائل، پروتکل Curve توکنومیک یا veTokenomics را معرفی کرد. در این مقاله با مفهوم اولیه veTokenomics آشنا خواهید شد.

وی توکنومیک (veTokenomics) چیست؟

وی توکنومیک چیست

تحت مفهوم veTokenomics، توکن‌ها باید برای یک دوره معین منجمد شوند، که مشارکت بلندمدت را تشویق می‌کند و عرضه بازار توکن‌ها را کاهش می‌دهد. در مقابل، کاربران veToken هایی دریافت می کنند که قابل فروش نیستند و غیرقابل انتقال هستند. گفتنی است، برای مشارکت در مکانیسم حاکمیت، فرد باید توکن‌های خود را در یک دوره زمانی ثابت قفل کند، که در طول زمان باعث افزایش قیمت توکن ارگانیک می‌شود. در حال حاضر می توانید توکن های خود را در برخی از پلتفذم های DeFi قفل کنید تا بخشی از درآمد پروتکل را دریافت کنید. با این حال، معماری veToken از این جهت متفاوت است که صاحبان این توکن‌های قفل شده می‌توانند جریان انتشار را کنترل کنند و نقدینگی یک استخر خاص را افزایش دهند. مدل اقتصادی ارز دیجیتال، به خصوص تورم یا کاهش تورم، بر میزان انتشار تاثیر می گذارد. این امر منجر به همسویی بهتر بین موفقیت پروتکل و مشوق های کسب شده توسط دارندگان توکن می شود، زیرا نهنگ ها نمی توانند از آرای خود برای دستکاری قیمت توکن استفاده کنند.

وی توکنومیک (veTokenomics) چگونه کار می کند؟

 برای درک عملکرد توکنومیک، بیایید ببینیم که Curve چگونه veTokenomics را پیاده سازی می کند. مشابه سایر پروتکل‌های DeFi، ارائه‌دهندگان نقدینگی (LP) برای ارائه نقدینگی به استخرهای Curve، توکن‌های LP کسب می‌کنند. این توکن‌های LP را می‌توان در  Curve قرار داد تا توکن Curve DAO (CRV) را دریافت کند، که ارائه‌دهندگان نقدینگی می‌توانند با قفل کردن CRV آن را افزایش دهند. 

علاوه بر این، دارندگان veCRV و LPها هزینه های تولید شده توسط Curve Finance را به اشتراک می گذارند. شخص باید توکن های حاکمیت CRV خود را برای یک دوره زمانی ثابت (یک هفته تا چهار سال) قفل کند و برای به دست آوردن veCRV از نقدینگی خود صرف نظر کند. این بدان معناست که سهامداران بلندمدت خواهان موفقیت پروژه هستند و صرفاً برای کسب سود کوتاه مدت در آن نیستند. دارندگان veCRV می‌توانند با قفل کردن توکن‌ها برای مدت طولانی، پاداش‌های سهام را افزایش دهند، تصمیم بگیرند که کدام استخرهای نقدینگی انتشار توکن‌ها را دریافت کنند و با تضمین نقدینگی از طریق سوآپ در Curve، برای سهام‌داری پاداش دریافت کنند. با این حال، مدت زمانی که دارندگان توکنT توکن‌های خود را قفل کرده‌اند، بر میزان نفوذ آن ها در فرآیند رأی‌گیری تأثیر می‌گذارد.
از دیگر نمونه‌های veTokenomics می‌توان به Balancer اشاره کرد که توکن‌های veBAL را در مارس 2022 با حداکثر زمان قفل تا یک سال معرفی کرد. Frax Finance همچنین استفاده از توکن‌های veFXS را پیشنهاد کرد و به مالکان اجازه داد که انتشارات FXS را در بین استخرهای مختلف در صرافی‌های غیرمتمرکز مختلف (DEX) توزیع کند.

 مزایا و معایب veTokenomics چیست؟

 از درک اصول اولیه veTokenomics، واضح است که دارندگان توکن برای مسدود کردن عرضه veTokens پاداش دریافت می‌کنند، که باعث کاهش عرضه توکن‌های LP و در نتیجه فشار فروش می‌شود. این بدان معناست که دارندگان توکن که مقدار قابل توجهی توکن دارند نمی توانند قیمت خود را دستکاری کنند. از آن جایی که هیچ بازاری برای توکن های ارائه دهندگان نقدینگی به جز اعمال حاکمیت وجود نداشت با حدس و گمان، توکن‌های اولیه مدیریت DeFi تأثیر کمی بر قیمت داشتند. با این حال، veTokenهای قفل‌شده تأثیر مثبتی بر پویایی عرضه دارند زیرا جامعه انتظار دارد بازدهی بیشتر، حقوق حاکمیتی ارزشمند و همسویی با اولویت‌های همه ذینفعان را داشته باشد.
 با وجود نکات مثبت مدل وی توکن، اشکالات مختلفی در veTokenomics وجود دارد که ذینفعان باید از آن آگاه باشند. از آن جایی که همه برای بلندمدت سرمایه گذاری نمی کنند، پروتکل پیروی از مدل veTokenomics ممکن است سرمایه گذاران کوتاه مدت را جذب نکند.