گس یا سوخت شبکه اتریوم چیست؟ سوالی است که ممکن است برای شما پیش بیاید. تمامی کاربرانی که بر روی شبکه ی اتریوم فعالیت می کنند، موظف هستند تا برای انجام عملیات بر روی هر اتریوم کارمزد معینی را پرداخت نمایند. در واقع گس، شباهت بسیار زیادی به هزینه تراکنش در بیت کوین دارد اما در واقعیت سوخت شبکه اتریوم و یا گس آن فراتر از هزینه تراکنش است. در این مقاله قصد داریم تا به سادگی شما را با مفهوم گس یا سوخت شبکه آشنا کنیم. 

اتریوم چیست؟

اتریوم یک پلتفرم بلاک چین است که به منظور پشتیبانی از قرار دادهای هوشمند و تراکنش های مالی ایمن ایجاد شده است. قراردادهای هوشمند، مجموعه ای از نرم افزار ها هستند که به برنامه های غیرمتمرکز اجازه می دهند به صورت خودکار اجرا شوند. این شبکه شامل برنامه های غیر متمرکز برای اجرای بازی ها و دیفای است. بسیاری از ان اف تی ها نیز بر پایه بلاک چین طراحی و اجرا شده اند. این بلاک چین، دارای ارز دیجیتال بومی خود به نام اتر و زبان اختصاصی برنامه نویسی سالیدیتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی این زبان، به شما پیشنهاد می شود مقاله همه چیز در رابطه با زبان برنامه نویسی سالیدیتی را بخوانید. 

گس یا سوخت در شبکه اتریوم چیست؟

تعریف مفهوم گس و یا سوخت شبکه اتریوم

گس یک مفهوم بنیادی در شبکه ی اتریوم محسوب می شود. ماشین مجازی اتریوم بر روی نود اتریوم اجرا می شود و هر عملیاتی که در آن انجام می شود از چرخه های سی پی یو و حافظه بر روی ماشین میزبان استفاده می کند. ماشین مجازی برای انجام عملیات و دستورات ماینر ها به یک سوخت نیاز دارد که به آن گس و یا سوخت شبکه اتریوم گفته می شود. هرعملیات بر روی ماشین مجازی اتریوم، یک مقدار مشخص از گس را می سوزاند و تمامی تراکنش ها یک مقدار مشخص از گس را مصرف نمی کنند. دسترسی به حافظه ها و یا نوشتن بر روی دیسک ها هزینه های متفاوتی دارد. به طور کلی هر چه قرار داد ها پیچیده تر باشد، نیازمند عملیات پیچیده تر و هزینه ی بیشتری نیز خواهد بود. 
همانطور که گفته شد، گس به کارمزد یا سوخت شبکه اتریوم گفته می شود. کارمزد تراکنش های انجام شده در بستر اتریوم با استفاده از توکن بومی آن یعنی اتر پرداخت می شود. گس برای تعیین میزان کارمزد هر تراکنش در پلتفرم اتریوم است که میزان تلاش محاسباتی مورد نیاز را برای اجرای هر عملیات خاص در شبکه اتریوم محاسبه می کند. هزینه گس بسیار ناچیز است که با واحد گیگا وی در شبکه اتریوم که کوچکترین واحد اتر است محاسبه می شود. گس در اتریوم یک ارز دیجیتال جداگانه نیست و در صرافی ها خرید و فروش نمی شود. میزان گس مورد نیاز برای هر عملیات از قبل در شبکه اتریوم مشخص شده است و کاربر باید هزینه ی این گس را با اتر پرداخت کند تا تراکنش او تایید شود. همان طور که از نامش پیداست گس را می توان مانند بنزین در دنیای واقعی دانست، برای حرکت ماشین خود نیاز به بنزین دارید و برای دریافت آن نیز موظف به پرداخت پول هستید. که برای گس، پول همان اتر است. این هزینه نیز به ماینر هایی تعلق می گیرد که وظیفه تایید تراکنش ها و حفظ امنیت شبکه را بر عهده دارند. 
در رابطه با گس دو مفهوم اصلی وجود دارد:
- گس لیمیت 
- گس پرایس

که کارمزد شبکه اتریوم طبق فرمول زیر محاسبه می شود:
کارمزد شبکه اتریوم= گس لیمیت×گس پرایس

نحوه ی محاسبه کارمزد شبکه اتریوم

در واقع برای انجام تراکنش، کاربر موظف است گس لیمیت را مشخص کند، گس لیمیت، حداکثر میزان گسی است که فرستنده برای پردازش تراکنش خود پرداخت کند. البته لازم به ذکر است که برای کار با شبکه اتریوم نیازی نیست با مفهوم گس آشنا باشید و کیف پول های اتریوم به طور خودکار هنگام تراکنش مقدار کارمزد مناسب را مشخص می کنند. 

گس لیمیت چیست؟

گس لیمیت بر اساس نوع قرارداد هوشمند و حجم کد های یک قرارداد هوشمند تعیین می شود. به طور کلی معامله گر نمی تواند، مقدار گس را کمتر از گس لیمیت وارد کند به این دلیل که تراکنش انجام نمی شود. اما مقدار گس اتریوم را خود کاربران تعیین می کنند و مقدار آن در هر زمان متغیر است. در زمان اجرای یک قرارداد هوشمند شما هستید که انتخاب می کنید به ازای هر مقدار گس چقدر پرداخت کنید. در واقع ماینر های شبکه اتریوم هستند که تصمیم می گیرند که قیمت پیشنهادی را قبول کنند یا خیر. ماینر ها به دلیل تمایل بیشترشان به درآمد بالا، تراکنش هایی با گس بیشتر را در اولویت قرار می دهند. البته گس لیمیت از حملات اسپم نیز جلوگیری می کند. 

گس پرایس چیست؟

گس پرایس یا همان قیمت گس، هزینه ای است که یک کاربر تمایل دارد به ازای هر واحد گس بپردازد. همان طور که گفته شد، گس پرایس توسط کیف پول های اتریوم و به صورت خودکار تعیین می شود ولی این میزان توسط کاربر قابل تغییر است. اما در صورت اینکه آن را بسیار پایین تعیین نمایید، ممکن است هیچ گاه توسط ماینرها تعیین نشود. 

چگونه گس را کاهش دهیم؟

ترفند های کاهش هزینه گس در شبکه اتریوم به شرح زیر است:
- تا زمان کاهش بار شبکه صبوری نمایید و قیمت گس را دنبال کنید، چنانچه کاهش یافت می توانید به بازار ورود کنید
- تراکنش های مرتبط با یکدیگر را ترکیب نمایید
- برای آگاهی از وضعیت بار شبکه، از سایت هایی مانند Gas noe و Ethereum station استفاده کنید

مزایا و معایب گس در اتریوم

از مهم ترین مزایای گس می توان به سادگی استفاده در پرداخت کارمزد و عدم نیاز به خرید جداگانه برای پرداخت آن اشاره کرد، علاوه بر آن هزینه به صورت خودکار از کیف پول شما کم می شود. گس از شبکه ی گسترده ای از توکن های ERC20 پشتیبانی می کند. اما تنها عیب آن این است که در زمان ازدحام شبکه، اگر بخواهید تراکنشتان با سرعت بیشتری انجام شود لازم است تا گس بیشتری پرداخت کنید.