CabinDAO  یک جامعه آنلاین و IRL است که از فناوری بلاکچین برای کمک به سازندگان، برای کسب درآمد آنلاین استفاده می‌ کند. انجمن اصلی این پروژه در دیسکورد ساکن است و از طریق توییتر به مردم دسترسی پیدا می‌ کنند. به عبارتی دیگر CabinDAO یک جامعه آنلاین و حضوری است که از فناوری بلاکچین برای کمک به سازندگان در امرار معاش آنلاین استفاده می‌ کند. شهرهای غیرمتمرکز یکی از مفاهیم کلیدی ایجاد CabinDAO هستند. جان هیلیس (Jon Hillis) شهر غیرمتمرکز را به‌ عنوان شبکه‌ ای از مکان‌ های فیزیکی متمایز که توسط حکومت و فرهنگ مشترک به هم مرتبط شده‌ اند تعریف می‌ کند.

IRL: عبارتی است که در اصل در ادبیات برای تمایز بین دنیای واقعی و دنیای خیالی، مجازی یا غیرواقعی و در بازیگری برای تمایز بین بازیگران و شخصیت‌هایی که به تصویر می‌کشند استفاده می‌شود.
جان هیلیس، یکی از بنیان‌گذاران کابین، پیشینه فعالیت در زمینه فناوری را داشته است. پس از گذراندن دهه ۲۰ سالگی خود در ساخت محصولات فناوری در دره سیلیکون، تصمیم گرفت به محل زندگی دوران کودکی خود در شهر آستین تگزاس بازگردد. در آنجا، او یک‌ خانه کانتینری در این ملک ساخت که به‌نوعی اولین "گره" یا NODE در شبکه کابین دائو بود. سپس او از «Creator Co-op»، گروهی متشکل از دوستان اینترنتی او از جمله زاک فلیشمن که بعدها یکی دیگر از بنیان‌گذاران کابین دائو شد و از طریق David Perell’s Write of Passage با آن‌ها آشنا شده بود، برای اقامت در کابین‌ها دعوت کرد.

به‌این‌ترتیب گروهی به نام «گروه صفر» تشکیل شد و ایده کابین دائو (CabinDAO) را ایجاد کرد.

یکی از تعریف‌های دائو، جامعه افرادی است که به یک روایت یا مسئله قانع‌کننده اعتقاد و باور مشترک دارند. جامعه کابین دائو معتقد است که آینده سه چیز را در برخواهد داشت:

  • شهرهای غیرمتمرکز
  • اقتصاد خالق پررونق
  • مکان‌های فیزیکی برای جوامع خلاق

ابتدا به چند نکته اشاره کنیم:

  • کابین و کابین دائو هر دو اشاره به مفهوم کلی DAO دارند
  • ₡ و ABIN₡ به توکن کابین دائو که بر بستر اتریوم است اشاره دارد
  • کابین‌ها به «کابین سازندگان» یا Creator Cabins اشاره دارد که اولین مکان فیزیکی DAO در شهر آستین است.

شهرهای غیرمتمرکز

یکی از ایده‌های اصلی ایجاد CabinDAO شهرهای غیرمتمرکز هستند. Jon Hillis در Tech Stack for Decentralized Cities شهر غیرمتمرکز را به‌عنوان «شبکه‌ای از مکان‌های فیزیکی متمایز که توسط حکومت و فرهنگ مشترک به هم گره ‌خورده‌اند» تعریف می‌کند.
در میان سایر تفاوت‌ها، یک دولت فدرال معمولی توسط جغرافیا محدود می‌شود. فرهنگ یک کشور یا یک شهر سنتی به طور ضعیفی توسط تاریخ و شهروندان آن تعریف می‌شود. از سوی دیگر، یک شهر غیرمتمرکز، تأکید بیشتری بر فرهنگ دارد زیرا مکان فیزیکی مشخصی ندارد.

Cabin قصد دارد به اولین شهر یا دولت اینترنت تبدیل شود. ایده سرمایه‌گذار Balaji Srinivasan در مورد "ایالت‌های شبکه‌ای" به شرح زیر تعریف می‌شود:
«ایالت‌های شبکه‌ای، یک شبکه اجتماعی با رهبر مشخص، یک ارز دیجیتال یکپارچه، یک هدف مشخص، یک حس آگاهی ملی و برنامه‌ای برای تأمین مالی جمعیت است. آن رهبر به‌وضوح بر مؤسسه تأثیرگذار است و که جامعه آنلاین را سازماندهی می‌کند که در نهایت زمین را در دنیای فیزیکی خریداری می‌کند. مهم این است که آن سرزمین لزوماً به‌هم‌پیوسته نیست.»
به‌عبارت‌دیگر، ایالت‌های شبکه‌ای یا شهرهای غیرمتمرکز باید:

  • یک شبکه اجتماعی حول یک رهبر مشخص تشکیل دهند.
  • شروع به انجام جلسات IRL کنند.
  • «گره‌ها» سرمایه‌گذاری جمعی را آغاز کنند و شهروندان دیجیتال را وارد جوامع فیزیکی و پراکنده شده در سطح جهانی کنند.
  • گره‌های شبکه با هم ترکیب شده تشکیل ایالتی جدید را بدهند.

جدول زمانی CabinDAO

جدول زمانی

از نوامبر ۲۰۲۱، انجمن DAO راه‌اندازی دو فصل را تأیید کرده است:

  • برنامه اقامت
  • گذرنامه‌های NFT

محل اقامت سازندگان

محل اقامت سازندگان


DAO رسماً با Creator Residency یا محل اقامت سازندگان شروع به کار کرد.
 
در می۲۰۲۱، زک و جان یک کمپین Mirror را برای سرمایه‌گذاری جمعی در فصل کابین راه‌اندازی کردند. آن‌ها ۱۷.۹۷ اتریوم را از ۱۰۱ حامی جمع‌آوری کردند و ۱۶ هزار توکن ₡ABIN را برای ایجاد DAO استخراج کردند.
برای فصل یک، DAO آزمایش را آغاز کرد و از ۳ گروه متشکل از ۴ خالق یا سازنده آنلاین مستقل برای اقامت طولانی‌مدت در کابین‌ها حمایت مالی کرد. گروه‌ها در پاییز ۲۰۲۱ اجرا شدند:

  • گروه ۱: ژوئیه ۲۰۲۱ - اوت ۲۰۲۱
  •  گروه ۲: اوت ۲۰۲۱ - سپتامبر ۲۰۲۱
  • گروه ۳: سپتامبر ۲۰۲۱ - اکتبر ۲۰۲۱

DAO برای هر گروه پنج اتریوم به‌علاوه‌ی ۱۵۰۰ توکن ₡ABIN بودجه در نظر گرفت تا این موارد را پوشش بدهد:

  • اجاره ملک سازندگان کابین‌ها
  • ۰.۲۵ اتریوم کمک‌هزینه برای هر ساکن
  • پاداش ۲۵۰ توکن کابین برای ساکنین
  • پاداش ۵۰۰ توکن کابین به مشاور اردوگاه برای هر گروه

گذرنامه‌های NFT

در سپتامبر ۲۰۲۱، Cabin فصل ۲ را راه‌اندازی کرد. پروژه‌ای برای طراحی، راه‌اندازی و فروش «گذرنامه‌های» NFT که نشان‌دهنده اقامت یک‌هفته‌ای در Creator Cabins برای گروه‌های حداکثر ۴ نفره است. ایده این است که پاسپورت‌ها یکی از ۲ کاغذ مهمی هستند که دولت‌ها تولید می کنند (پول دومی است). در حالی که پول وسیله مبادله است، پاسپورت ها نشان دهنده «حق دسترسی و شهروندی» هستند.
هزینه هر پاسپورت ۱ اتریوم است. سود حاصل از فروش پاسپورت صرف تأمین مالی برای اقامت می‌شود.
گذرنامه NFT عضویت در DAO و دسترسی به کابین‌ها را ترکیب می‌کند. در حال حاضر از گذرنامه‌ها فقط برای فروش فایل‌های JPEG استفاده می‌شود که نشان‌دهنده مالکیت اقامت در کابین است. در آینده، می توان از آنها برای نگهداری داده های قابل ویرایش مانند نقش های DAO و مدت اقامت استفاده کرد.

فصل سوم CabinDAO

اخیراً سومین ورژن ₡ABIN را تولید کرد و اولین تنوع‌بخشی خزانه‌داری خود را انجام داد. به همین دلیل، فوری ترین ابتکار، غیرمتمرکز کردن مالکیت توکن از طریق جوایز انجمن و اعضا است. این نشانه به دست اعضای بیشتری می‌رسد و به تعداد بیشتری از مردم اجازه می‌دهد در تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی که به آن‌ها اهمیت می‌دهند، نظر بدهند.

CabinDAO امیدوار است که به ساخت و اجرای اقامتگاه‌ها و اجاره‌دادن کابین‌ها به سایر DAOها و گروه‌های کاری web3 از طریق برنامه پاسپورت یا گذرنامه ادامه دهد. آنها همچنین به دنبال میزبانی رویدادهای IRL web3 با مشارکت سایر DAO هستند. برای ایجاد ایده درآمدزایی آنلاین، DAO به دنبال توسعه و کسب درآمد اصناف خدمات خود است. آن‌ها در حال تلاش برای آینده‌ای با شهرهای شبکه‌ای و جامعه‌ای متشکل از "گره‌های شهری" که از نظر جغرافیایی پراکنده هستند و با اعتقاد مشترک به قدرت خلاقیت انسان پیوند خورده است هستند.