پیش از شکل گیری بازار بزرگ و جهانی ارز دیجیتال، تنها بیت کوین (BTC) وجود داشت که در سال 2009، ابداع شد. دو سال پیش، بیت کوین تا حد زیادی بر اقتصاد جهانی تسلط یافت و ارزش بازار این دارایی دیجیتال، مقدار 70 درصد افزایش یافت. پس از آن، دارایی های محبوب دیگری که با نام آلت کوین شناخته می شوند، وارد بازار کریپتوکارنسی شدند و این بازار بیش از پیش رونق گرفت. در حال حاضر بیت کوین تنها دارایی مشهور و قابل سرمایه گذاری صنعت کریپتو نیست، بلکه رمز ارز های دیگری نیز به این حوزه اضافه شدند و یک بازار مالی گسترده را تشکیل دادند. برای سرمایه گذاری هر چه بهتر شما عزیزان، قصد داریم در این مقاله ارز های دیجیتالی که بیشترین رشد را در یک سال اخیر داشتند، نام برده و پربازده ترین پروژه های کریپتوکارنسی 20222، را شرح داده ایم.


پربازده ترین ارز های دیجیتال در سال اخیر

پر بازده ترین ارز های دیجیتال

سال 2021، انفجاری برای ارز های دیجیتال اتفاق افتاد و بازار کریپتوکارنسی در این سال از همیشه محبوب تر شد. بازار ارز دیجیتال در اواسط ماه نوامبر، رکوردی نزدیک به ۳ تریلیون دلار را ثبت کرد و معامله گران از همیشه بیشتر به این حوزه علاقه مند شدند. درواقع در حال حاضر عمده افراد و سرمایه گذاران جهان، با بیت کوین و صنعت رمز ارز ها آشنایی داشته و تعداد زیادی از آن ها به طور مستقیم و غیر مستقیم، معاملات خود را در این بستر انجام می دهند. 
لازم به ذکر است امروزه میلیون ها ارز دیجیتال مختلف و پروژه های خارق العاده کریپتویی به بازار عرضه شده است که هر یک از آن ها، ویژگی های منحصر به فردی را ارائه می دهند. اما برای آن که بدانیم کدام یک از این رمز ارز ها برای سرمایه گذاری مناسب تر هستند، باید ارز های دیجیتالی که بیشترین رشد را در یک سال اخیر داشتند، و ارز هایی که پتانسیل بالایی برای رشد دارند را بشناسیم. امروزه وب سایت ها و ابزار های تحلیلی بسیاری وجود دارند که یک پروژه دیجیتالی را از زوایای گوناگون بررسی کرده و میزان سود و ضرر آن را برای معامله گران مشخص می کنند.  مجله فوربز که یکی از شرکت های مشهور جهان است، در جدید ترین تحقیقات خود اعلام کرد که کدام پلتفرم های دیجیتالی بیشترین بازده سالانه را به سرمایه گزاران ارائه داده اند. همچنین، تحقیقات فوربز می ‌گوید تعداد 18000 توسعه ‌دهنده فعال (شامل مشارکت ‌کنندگان تمام وقت و پاره وقت) بر روی پلتفرم ‌های ارز های دیجیتال کار می‌ کنند که این رقم در سال گذشته تقریبا 10000 احتساب می شود. کارشناسان، این افزایش را تاییدی بر رشد و طول عمر صنعت کریپتو می دانند. لازم به ذکر است در این بین که قیمت بیت کوین، و اغلب رمز ارز های بازار نزولی است، اما پروژه های کریپتویی نیز وجود دارند که با نرخ سالانه بالایی تخمین زده شده اند. در ادامه برخی از پرسود ترین ارز های دیجیتال در یک سال اخیر، را نام برده ایم.

سولانا (Solana)

سولانا از ارز های دیجیتال سودده

سولانا یک رقیب جدی برای دومین ارز دیجیتال محبوب جهان یعنی اتریوم، محسوب می شود. شبکه سولانا که مبتنی بر فناوری بلاک چین فعالیت می کند، در سال 2017 توسط (Anatoly Yakovenko) و با همکاری (Greg Fitzgerald) و (Stephen Akridge) راه اندازی شد. از همان ابتدای تاسیس پروژه، توسعه دهندگان آن موفق به فروش حدود ۲۰ میلیون دلار از توکن های SOL، شدند. نسخه بتا شبکه سولانا در سال 2020، ارائه شد و طی این راه اندازی، مقدار۱.۷۶ میلیون دلار در پلتفرم کوین لیست (CoinList) جمع آوری شد. این جذب سرمایه، در زمانی اتفاق افتاد که سولانا تنها قادر به انجام تراکنش‌ ها و برخی فعالیت های پایه بود. اما امروزه سولانا تبدیل به یک شبکه قدرتمند، انعطاف پذیر و امن شده است که روز به روز بر تعداد سرمایه گذاران آن افزوده می شود.  میزان سود سولانا را مقدار 307 درصد اعلام شده است. همچنین از نظر ارزش بازار، سولانا در حال حاضر در رتبه 217 بازار ارز دیجیتال قرار دارد و حجم کل بازار آن مقدار 365,066,000.00 میلیون دلار، احتساب می شود.

سندباکس(SAND)

سود ده ترین ارز های دیجیتال سندباکس

سندباکس، یکی از پروژه های جذاب دنیای متاورس است که یکی از پرطرفدار ترین پروژه های کریپتویی در سال 2021، نیز به شمار می رود. این دنیای واقعیت مجازی، با کاربرد های خارق العاده ای که به کاربران خود ارائه می دهد، حتی در زمان ریزش بازار ارز دیجیتال نیز توانست سود خوبی را شامل حال سرمایه گذاران خود کند. سندباکس یک پلتفرم منبع باز و واقعیت مجازی است که بر روی شبکه اتریوم طبق استاندارد ERC-20، ساخته شده است. این پروژه غیر متمرکز بوده و ارتباطی جذاب میان عرصه کریپتو و صنعت بازی سازی ایجاد کرده است. سندباکس یک دنیای مجازی را به علاقه مندان صنعت گیمینگ ارائه می دهد که در آن می توانند به بازی، خرید و فروش زمین های SAND، معامله توکن های غیر قابل تعویض NFT و بسیاری فعالیت های جذاب دیگر پردازند. ایده سندباکس از سال 2011، مطرح شد اما سرانجام در سال 2016، شروع به فعالیت اصلی خود کرد. نسخه مقدماتی این بازی در سال 2012، عرضه شد که در پی آن 500 کاربر از سراسر جهان جذب آن شده و سرمایه ای حدود 5 میلیون دلار به دست آمد. با گذشت زمان سندباکس به واسطه دنیای مجازی جذابی که به گیمر ها ارائه می داد، محبوب تر شد و سرانجام در سال 2016، نسخه اصلی بازی یعنی The Sandbox، عرضه شد. در حال حاضر نیز، قیمت توکن سند 0.845644 دلار احتساب می شود و با ارزش بازار حدود 1,001,790,000.00 میلیارد دلار، در رتبه 42 رمز ارز های محبوب جهان قرار دارد.

اکسی اینفینیتی (AXS)

اکسی اینفینیتی پر سود ترین ارز های دیجیتال

یکی از معروف ترین بازی های کریپتویی، اکسی اینفینیتی است. این بازی از دو گیم محبوب پوکی ‌مون (Pokémon) و کریپتو کیتیز (Crypto Kitties) الهام گرفته و در سال 2021، با اوج محبوبیت خود مواجه شد. شاید جالب باشد بدانید این پروژه در سال 2018، آغاز شد و در همین مدت کم توانست به جذب سرمایه های میلونی دست یابد. این پروژه نیز مانند سندباکس، در دنیای مجازی متاورس خلاصه می شود و بر روی شبکه اتریوم فعالیت می کند. در این بازی مبتنی بر بلاک چین، بازیکنان می توانند هیولا های کوچک و بامزه اکسی را پرورش دهند، به خرید و فروش NFT بپردازند و توکن های AXS را مبادله کنند. اکسی اینفینیتی نیز یکی از ارز های دیجیتالی است که نرخ بازده سالانه آن بسیار بالا تخمین زده می شود. این توکن محبوب با ارزش بازار حدود ۸۳۲.۰۸ میلیون دلار، در رتبه 49 بازار ارز دیجیتال قرار دارد. شایان ذکر است ارز دیجیتال اکسی اینفینیتی را می توان در صرافی های بزرگ جهانی مانند بایننس، کوکوین، کوین بیس و همچنین در صرافی های امن داخلی مانند تتر ایران، خرید و فروش کرد.

گالا (GALA)

گالا از پر سود ترین ارز های دیجیتال

گالا یک پلتفرم منحصر به فرد به شمار می رود که چندین بازی ویدئویی را در خود جای داده است. این پلتفرم نیز از تکنولوژی خارق العاده بلاک چین بهره مند بوده و بازی های غیر متمرکز را در دسترس گیمر ها از سراسر جهان قرار می دهد. استفاده از این پلتفرم بسیار ساده است و شما در برابر هر برد از هر بازی، ارز دیجیتال GALA، هدیه می گیرید. به دلیل همین سادگی و کسب درآمدی که پلتفرم گالا ارائه می دهد، از همان ابتدای راه اندازی، شروع به جذب سرمایه کرد. با آن که زمان کمی از توسعه گالا نمی گذرد و این پلتفرم در سال 2020 تاسیس شد، اما با این حال گالا موفق به جذب گیمر های زیادی از سراسر جهان شده است. گالاگیمز از یک تیم توسعه دهنده 60 نفره متخصص تشکیل شده است. در حال حاضر بازی گالا، با ارزش بازار حدود ۳۸۸.۷۳ میلیون دلار، در رتبه ۷۷ بازار قرار گرفته و قیمت لحظه ای آن 0.057532 دلار احتساب می شود. نرخ بازده سالانه ارز دیجیتال گالا، مقدار 5,907.07% تخمین زده شده و از بازی های بلاک چینی مطرح بازار به شمار می رود.

پالیگان (Polygon)

پالیگان از سود ده ترین ارز های دیجیتال

پالیگان از پروژه های رقابتی اتریوم است که با ارائه راهکار لایه دوم، سعی در رفع مشکل مقیاس پذیری شبکه اتریوم را دارد. پلتفرم پالیگان کاملا غیر متمرکز بوده و از طریق بلاک چین فعالیت می کند. باید بگوییم که پروژه پالیگان نیز به اندازه خود منحصر به فرد است. این پلفترم برای ساخت یک شبکه به ‌هم ‌پیوسته از بلاک چین‌ های گوناگون ابداع شده است. پالیگان از طریق این کاربرد خاص، سعی در از بین بردن مشکل مقیاس پذیری شبکه اتریوم و شبکه های دیگر دارد. ارز دیجیتال تخصصی پالیگان با نام متیک (MATIC)، شناخته می شود. یکی از مهم ترین ویژگی های پالیگان، تسویه حساب آنی و امنیت شبکه آن است. اما نکته قابل توجه دیگری که درباره این پروژه وجود دارد، این است که بازی ‌های پرطرفدار بلاک چینی را در سطحی بالاتر و بسیار سریع تر ارائه می دهد. در این لحظه، ارزش بازار پالیگان حدود ۳۸۸.۷۳ میلیون دلار تخمین زده می شود که از همین روی رمز ارز MATIC ، در رتبه 77 بازار جهانی قرار گرفته است. همچنین نرخ بازده سود سالانه پالیگان، مقدار 5,907.07% احتساب می شود و روز به روز نیز در حال افزایش می باشد.

برترین ارزهای دیجیتال در سال 2022

بدیهی است برای آن که سرمایه گذاری خوبی را در بازار ارز دیجیتال تجربه کنیم، باید دائما پروژه های ارزشمند این بازار مالی جهانی را بشناسیم. در ادامه برخی از ارزشمند ترین پروژه های کریپتویی برای سال جاری را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد. این رمز ارز ها نه تنها نرخ بازده سالانه زیادی را تا به امروز ثبت کرده اند، بلکه تحلیلگران بسیاری بر این باورند که این پروژه ها در سال 2022، حسابی بازار را داغ خواهند کرد. طبق ارزش بازار، سود سالانه، میزان محبوبیت و معاملات روزانه پروژه هایی که در زیر نام برده ایم پتانسیل بالایی برای جذب سرمایه در سال 2022، را دارند:
• بیت کوین (BTC)
• اتریوم (ETH)
• ایپ کوین (ApeCoin)
بایننس کوین (BNB)
• اکسی اینفینیتی (AXS)
دیسنترالند (MANA)
یونی سواپ (Uniswap)
• سولانا (SOL)
• سندباکس (SAND)
دوج کوین (DOGE)
کاردانو (ADA)
• بلاک توپیا (BLOK)
• ترا (Terra)
اولنچ (Avalanche)
در نهایت باید بگوییم صنعت کریپتو بسیار تغییر پذیر و غیر قابل پیشبینی است. درواقع گزینه های زیادی برای سرمایه گذاری در این عرصه وجود دارد که پتانسیل بالایی برای رشد دارند. اما در این مقاله سعی کردیم طبق تحلیل بازار و نرخ سود هر پروژه، رمز ارز هایی که از ارزش بیشتری برخوردار هستند را معرفی کنیم. در این بین توجه داشته باشید که پروژه های متاورس را فراموش نکنید. پروژه های دنیای متاورس، به واسطه کاربرد جذابی که دارند، امروزه در خط مقدم پروژه های کریپتویی پرطرفدار ایستاده اند. بنابراین اگر می خواهید در بین ارز های دیجیتال سود ده، پروژه های محبوب بلاک چینی روز دنیا را نیز بشناسید. این نوع پروژه ها مانند سندباکس و اکسی اینفینیتی، حتی در زمان ریزش اخیر بازار نیز از سود بسیار بالایی بهره مند بودند.