لایت کوین (LTC) یک ارزدیجیتال محبوب است که به عنوان فورک بیت کوین در سال 2011 به بازار عرضه شد. لایت کوین از یک الگوریتم هش به نام Scrypt استفاده می‌کند که به نرم‌ افزار و سخت‌ افزار استخراج مخصوصی نیاز دارد. این ارز دیجیتال قابل استخراج است و همچنان در رتبه بندی برترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش و حجم معاملات قرار دارد. استخراج لایت کوین در واقع فرآیند اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بلاکچین، بستن و باز کردن یک بلوک جدید است. لایت کوین با استفاده از مکانیسم اجماع اثبات کار خود از قدرت محاسباتی برای حل عدد نانس استفاده می‌کند، که بخشی از هش است که موجب ایمن شدن بلوک آن می‌شود. هنگامی که nonce حل شد، Litecoin پاداش می‌گیرد. لایت کوین نیز مانند بیت کوین بر روی کامپیوترها با استفاده از واحدهای پردازش مرکزی و واحدهای پردازش گرافیکی قابل استخراج است. اما بهترین راه برای استخراج لایت کوین استفاده از یک ماشین ASIC نسبتاً قدرتمند و پیوستن به یک استخر ماینینگ بزرگ است. استخراج انفرادی هنوز با راه اندازی ASIC های بسیار قدرتمند امکان پذیر است، اما استفاده از استخرهای ماینینگ گزینه بهتری است.

هر آنچه نیاز است درباره‌ی استخراج لایت کوین بدانید

لایت کوین چگونه استخراج می‌شود؟

استخراج یا ماینینگ اغلب به عنوان یک فرآیند پیچیده ریاضی توصیف می‌شود. با این حال، نرم افزار استخراج به طور تصادفی اعداد و حروف رمزگذاری شده را تولید می‌کند تا سعی کند مقداری کمتر از nonce را حدس بزند. (عدد نانس یک شکل الفبایی تصادفی دو رقمی موجود در هش بلوک است.) ماینرها به اینترنت متصل شده و یک شبکه استخراج را تشکیل می‌دهند. هیچ محدودیتی برای تعداد کاربران برنامه ماینینگ در شبکه‌ای از ماینرها وجود ندارد، بنابراین هرکسی که تلاش می‌کند لایت کوین را استخراج کند با ماینرهای دیگر در شبکه برای حل هش رقابت می‌کند. اولین ماینری که هش تعیین شده توسط پروتکل بلاکچین را حدس بزند، 12.5 لایت کوین را به عنوان پاداش دریافت می‌کند. زمان بلاک لایت کوین 2.5 دقیقه است و این مدت زمانی است که برای استخراج یک لایت کوین لازم است. در این راستا، لایت کوین چهار برابر بیت کوین، بیت کوین کش و بیت کوین SV استخراج می‌شود.

لایت کوین چیست؟

استخراج لایت کوین به چه صورت است؟

برای شروع استخراج لایت کوین، باید روی ریگ‌ها و نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای ماینینگ سرمایه‌گذاری کنید. وضعیت شبکه استخراج لایت کوین طوری است که یک ماینر با کمک ASIC، کامپیوتر یا لپ‌تاپ هیچ احتمالی برای حل یک هش و دریافت پاداش ندارد. با این حال، هنوز هم ممکن است نتوانید با یک یا حتی دو ASIC با شبکه استخراج و مزارع بزرگ و استخرهای ماینرها رقابت کنید. به عنوان مثال، Litecoin Miner L7 می‌تواند با سرعت ۹ گیگاهش بر ثانیه استخراج کند، در حالی که یک CPU به طور کلی هزاران هش در ثانیه (KH/s) استخراج می‌کند. همچنین یک استخر ماینینگ می‌تواند با سرعت بیش از 120 TH/s (120 تراهش در ثانیه یا 120 تریلیون هش در ثانیه) استخراج کند.
برای شروع فرایند ماینینگ لایت کوین، باید یک یا چندین ASIC خریداری کرده و آن‌ها را به اینترنت متصل کنید. سپس باید یک استخر ماینینگ را برای استخراج انتخاب کنید، ماینر را با استفاده از دستورالعمل‌های استخر ( که اغلب در وب ‌سایت استخر قرار داده می‌شود ) تنظیم کنید و طبق دستورالعمل‌های دستگاه، نرم‌افزار و استخر خود، فرایند ماینینگ را شروع کنید. همچنین برای ادامه فرایند استخراج باید یک کیف پول برای ذخیره کلیدهای خصوصی خود انتخاب کنید. برای این کار می‌توانید از کیف پول‌هایی مانندExodus ، Electrum یا Mycelium استفاده کنید.

نحوه انتخاب سخت افزار ماینینگ

استخراج لایت کوین

هنگام جستجوی سخت افزار یا نرم افزار استخراج لایت کوین، فاکتورهای مختلفی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. از جمله این فاکتورها می‌توان به اهداف و انتظارات شما، قیمت دستگاه، مصرف انرژی و هزینه، هش ریت و امکان پیوستن به استخر استخراج اشاره کرد.

  • اهداف و انتظارات شما

قبل از استخراج شما باید اهداف خود را برای استخراج لایت کوین مشخص کنید. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید برای دریافت پاداش اضافی اقدام به استخراج کنید، یا ممکن است بخواهید لایت کوینی را که به عنوان پاداش دریافت می‌کنید، استخراج کنید و نگه دارید. دلایل شما هرچه که باشد، باید مطمئن شوید که می‌توانید قبل از سرمایه گذاری در سخت افزار گران قیمت، بازدهی را که می‌خواهید به دست آورید.

  • قیمت

استخر ماینینگ، هزینه‌ها و درآمد استخراج فعلی ASIC را فهرست می‌کند. لایت کوین ماینر L7 یکی از سودآورترین ماینرهای لایت کوین است، اما با قیمتی معادل 18,500 دلار، ممکن است سال‌ها طول بکشد تا هزینه خرید را جبران کنید. مبلغی که خرج می‌کنید تعیین می‌کند که شما به عنوان یک ماینر چقدر می‌توانید سود کسب کنید. شما همچنین می‌توانید ASIC های دست دوم را برای فروش با قیمت‌های بسیار پایین‌تر پیدا کنید.

  • مصرف انرژی و هزینه

شما باید میزان مصرف انرژی برق توسط یک ASIC را در نظر بگیرید. دستگاه ماینینگ Litecoin ASIC ، Antminer L7، تقریباً 10 دلار در روز انرژی مصرف می‌کند. قبل از خرید دستگاه بهتر است سود سالانه دستگاه و مصرف انرژی آن را درنظر بگیرید.

  • هش ریت

هش ریت یکی دیگر از فاکتورهای مهمی است که به هنگام خرید دستگاه باید آن را درنظر بگیرید. اگر ASIC شما سریع‌تر هش کند، به تنهایی یا در استخر رقابت بیشتری خواهید داشت. بسیاری از استخرهای ماینینگ ارز دیجیتالی را که به آن‌ها پاداش داده می‌شود تقسیم می‌کنند، اما بیشتر آن‌ها پاداش‌های فردی را بر اساس میزان کار انجام شده به ازای هر ماینر تعیین می کنند.

چگونه می‌توان لایت کوین را استخراج کرد؟

نحوه استخراج لایت کوین

 سه راه اصلی برای استخراج لایت کوین وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به استخراج انفرادی، استخر ماینینگ و استخراج ابری اشاره کرد. هر یک از این روش‌ها دارای مزایای خاص خود هستند که در ادامه به بررسی بیشتر هریک از آن‌ها می‌پردازیم.

  • استخراج انفرادی:

با استخراج انفرادی، به عنوان یک گره ماینر مجزا به شبکه لایت کوین می‌پیوندید و از دستگاه ماینینگ خود برای استخراج بلوک‌های تراکنش استفاده می‌کنید. اگر موفق به اضافه کردن یک بلوک جدید به زنجیره شوید، پاداش استخراج استاندارد 12.5 لایت کوین را دریافت خواهید کرد، بدون اینکه آن را با شرکت کننده دیگری سهیم شوید. این اصلی‌ترین و احتمالاً تنها مزیت استخراج انفرادی در لایت کوین است. نقطه ضعف اصلی استخراج انفرادی لایت کوین، نادر بودن و ناسازگاری پاداش‌ها است. ماینرهای انفرادی با استخرهای ماینینگ رقابت می‌کنند. قدرت هش ترکیبی که استخرهای ماینینگ از آن بهره می‌برند، استخراج انفرادی سودآوری را بسیار دشوار می‌کند. اگر به عنوان یک ماینر انفرادی، دستگاه قدرتمندی نداشته باشید، ممکن است هرگز پاداش بلاک را دریافت نکنید. حتی با یک ریگ ماینینگ قدرتمند، ممکن است در نهایت برای مدت زمان طولانی منتظر پاداش بلاک بعدی خود باشید، البته اگر بتوانید هر بلوکی را حل کنید.

  • استخرهای ماینینگ لایت کوین:

 استخرهای ماینینگ لایت کوین یکی از محبوب‌ترین روش‌های استخراج LTC هستند. این استخرها منابع چند ماینر را ترکیب می‌کنند تا شانس حل یک بلوک تراکنش را افزایش دهند. هنگامی که یکی از اعضای استخر موفق به استخراج یک بلوک می‌شود، پاداش 12.5 توکن لایت کوین بین تمام شرکت کنندگان استخر تقسیم می‌شود. هر عضو سهمی از پاداش متناسب با قدرت هش ارائه شده دریافت می‌کند. بنابراین، داشتن یک دستگاه قوی تا حد امکان هنگام پیوستن به یک استخر، سودمند است. بسیاری از استخرهای ماینینگ درصد کمی از پاداش، معمولاً چیزی بین 0.1٪ تا 3-4٪ را برای ارائه خدمات خود حفظ می‌کنند. با این حال، چندین استخر بزرگ در حوزه استخراج لایت کوین وجود دارد که هیچ هزینه‌ای دریافت نمی کنند. به عنوان مثال، یکی از استخرهای پیشرو لایت کوین، litecoinpool.org، است که استفاده از آن رایگان است.

  • استخراج ابری:

علاوه بر استخراج انفرادی و استخرهای ماینینگ برای لایت کوین، روش دیگر و کمتر متعارفی نیز برای مشارکت در فرآیند استخراج وجود دارد که از آن به عنوان استخراج ابری یاد می‌شود. با استفاده از مدل استخراج ابری، شما هزینه ماهانه یا سالانه را به یک ارائه دهنده خدمات پرداخت می‌کنید که مقداری قدرت هش محاسباتی را به شما اجاره می‌دهد. ارائه دهنده ابر در ازای کارمزد، ارز دیجیتال را برای شما استخراج می‌کند و سهمی از سود استخراج را متناسب با قدرت هش اجاره‌ای شما، به شما پرداخت می‌کند.
استخراج ابری نیازی به داشتن هیچ سخت افزاری ندارد، که این یک مزیت بزرگ در مقایسه با استخراج انفرادی یا استخراج از طریق استخر‌های ماینینگ است. درآمد و پاداش شما با استفاده از این روش ممکن است بسته به فعالیت شبکه و دشواری استخراج در شبکه Litecoin نوسان داشته باشد. در حالی که هزینه‌ای که به ارائه دهنده استخراج ابری می‌پردازید معمولاً ثابت است، بازده شما معمولاً متغیر است. با این حال، توجه داشته باشید که انتخاب ارائه دهندگان استخراج ابری قابل اعتماد بسیار محدود است، به ویژه برای لایت کوین و سایر رمزارزهای قابل استخراج که مانند بیت کوین شناخته شده نیستند. برخی از ارائه دهندگان اصلی استخراج ابری با گزینه استخراج لایت کوین، NiceHash و Bitdeer هستند.