گوگل بهترین موتور جستجوی جهان و یکی از بزرگترین غول‌های تکنولوژی است که توجه خاصی به چگونگی گسترش فضای بلاکچین دارد و در توسعه‌ی این فضا نیز نقش اساسی داشته است. گوگل در تلاش است که از این فناوری در محصولات و خدمات خود استفاده کند و با توجه به این‌که زیر ساخت گسترده‌ای دارد و در جهان شناخته و به درستی توزیع شده است این قدرت و فرصت را در اختیار دارد که با توسعه فناوری بلاکچین و به‌کارگیری آن در خدمات خود همچنان یکی از غول‌های بزرگ فناوری در جهان باشد. در این مطلب تلاش می‌شود به نقش گوگل در توسعه بلاکچین پرداخته شود.

گوگل  و توسعه بلاکچین

در سال‌های اخیر همکاری گوگل در توسعه بلاکچین افزایش یافته و این غول تکنولوژی سرمایه‌گذاری‌های کلانی در صنعت بلاکچین انجام داده است. گوگل در سال 1398 با معرفی بلاکچین ابری(Hybrid Cloud-Blockchain)، پتانسیل و قابلیت فناوری بلاکچین را به همه نشان داد. اوج توجه شرکت گوگل به بلاکچین در سرمایه‌گذاری 120 میلیون دلاری گوگل در سایت Blockchain.Com در سال 2021 بوده است. با توجه به فعالیت‌های این سایت در ارائه خدمات کیف پول بیت کوین و به عنوان مرورگر تراکنش‌های بیت‌کوین، خبر حمایت گوگل از این شرکت بیشتر خبرساز شد.
گوگل کلاد (Google Cloud) که ارائه‌دهنده منابع محاسباتی به منظور استقرار و بهره‌برداری از برنامه‌های کاربردی در وب است. در سال‌های اخیر، با چندین شرکت ارائه‌دهنده خدمات بلاکچینی همکاری کرده‌ است. هدف گوگل از این همکاری این است که به کاربران بلاکچین این امکان را بدهد تا بتوانند با استفاده از خدمات ابری گوگل، به راحتی نودهای بلاکچین را راه‌اندازی کنند. ترکیب گوگل و بلاکچین یک تحول بزرگ در دنیای وب، تکنولوژی و فناوری محسوب می‌شود و تحولات عظیمی به ارمغان می‌آورد که آثار اجتماعی و اقتصادی آن به وضوح بر همگان آشکار خواهد شد. 

پروژه‌های گوگل در فناوری بلاکچین

در سال‌های اخیر حضور گوگل در تمام ابعاد بلاکچین چه در دنیای دیفای و همکاری با صرافی‌ها و چه همکاری با توسعه‌دهندگان و حتی در دنیای NFT مشاهده می‌شود.  تراکنش‌های پرداخت گوگل‌پی (Google Pay)، همکاری شبکه بلاکچین Flow و NFT و ارائه سرویس برای توسعه دهندگان WEB3، همکاری با صرافی رمزنگاری از قبیل کوین بیس، همکاری با بلاکچین تتا لبز، ارائه سرویس BigQuery برای توسعه دهندگان از اصلی ترین پروژه های گوگل در فناوری بلاکچین محسوب می‌شوند.

تراکنش‌های پرداخت گوگل‌پی (Google Pay)

گوگل چه نقشی در توسعه بلاکچین دارد؟

در بسیاری از حوزه‌‌های قضایی، مسئله ادغام دنیای DeFi و فیات هنوز یک نگرانی است. با این‌حال، تمایل به ادغام یکپارچه مکانیزم‌های پرداخت کریپتو و فیات در بین مشاغل در حال افزایش است. Google Pay این قابلیت را دارد که کاربران با استفاده از برنامه Google Pay در تلفن های خود بیت کوین خریداری کنند.

گوگل کلاد(google cloud)

گوگل و توسعه بلاکچین

سرویس ذخیره اطلاعات Google Cloud بر توسعه زیرساخت شبکه بلاکچین، در زمینه دارایی‌های دیجیتال گوگل تمرکز کرده است. گوگل کلاد ابزارهای توسعه‌ای برای ساخت شبکه‌های بلاکچین را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. گوگل با استفاده از گوگل کلاد در فضایی ابری با پروژه‌های غیرمتمرکز جهت انجام تراکنش، ذخیره ارزش و راه‌اندازی محصولات فعالیت دارد. در واقع گوگل کلاد ابزاری برای توسعه دهندگان بلاکچین بوده و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که به راحتی داده‌های زنجیره‌ای را روی بلاکچین تجزیه و تحلیل کنند.

همکاری با صرافی رمزنگاری

یکی از پروژه‌های گوگل در فناوری بلاکچین مشارکت و همکاری گوگل با یک صرافی ارز دیجیتال است. این صرافی که خدمات رمزارز و کیف پول دیجیتال را ارائه می‌کند لایه دیتابیس خود را به Google Cloud Spanner منتقل کرده است. لذا به‌کارگیری الگوریتم هوش مصنوعی ابزاری برای تقویت بلاکچین آن‌ها خواهد بود. گوگل این صرافی را در یکی از دوره‌های سرمایه گذاری خود تامین مالی کرده است.

همکاری گوگل و بلاکچین تتالبز

شبکه تتا هفتمین بلاکچین است که داده‌های خود را از طریق ابتکار مجموعه داده‌های عمومی گوگل در دسترس عموم قرار می‌دهد. زمانی که گوگل کلاد با بلاکچین تتالبز، به عنوان یک پلتفرم غیرمتمرکز همکاری کرد، در ابتدا به نظر می‌رسید که یک همکاری در مقیاس کوچک باشد. با این‌حال، جاه‌طلبی این همکاری زمانی آشکار شد که مشخص شد هر مشتری Google Cloud ممکن است شبکه بلاک چین تتا را برای آزمایش با این فناوری مستقر کند. گوگل کلاد یک گره اعتبارسنجی شبکه تتا (THETA) را برای پشتیبانی از کاربران در سراسر اروپا به عنوان بخشی از این ترتیب راه‌اندازی کرد. از این‌رو گوگل کلاد از آن زمان به عنصر جدایی ناپذیر اکوسیستم تتا تبدیل شده است.

ارائه سرویس BigQuery برای توسعه دهندگان

BigQuery اولین حضور گوگل به حوزه بلاکچین است. آن‌ها پس از ایجاد این رشته در این زمینه پیشرفت کردند. BigQuery با فراخوانی‌های API (نوعی زبان در برنامه نویسی) کار می کند. به همین دلیل است که کاربران برای دسترسی به آن داده ها ، باید حداقل از نظر فناوری اطلاع و دانش کامل داشته باشند. لذا
 با ارسال ایمیل به تیم گوگل، باید تاییدیه پروژه خود را دریافت کنند.

همکاری گوگل در آموزش بلاکچین

یکی از سرمایه‌گذاری‌های جذاب گوگل و بلاکچین، تصمیم این شرکت برای جمع‌آوری یک «بسته آموزشی» برای توسعه‌دهندگان بلاکچین است.  کاربران با استفاده از Google DevOps و Blockchain Developer Bundle، می‌توانند نسبتاً سریع از مبتدی به متخصص تبدیل شوند. برای مثال، یک توسعه‌دهنده می‌تواند با استفاده از دوره Google DevOps و Blockchain Developer گواهی آموزش بلاکچین را کسب کند. علاوه بر این، آزمونی برای «توسعه‌دهنده بلاک چین معتبر- Hyperledger» وجود دارد که کاربران می‌توانند آن را تکمیل کرده و اعتبارنامه دریافت کنند. برای برخی از توسعه دهندگان، صدور گواهینامه اولین گام به سمت ایجاد یک حرفه در صنعت بلاکچین است.

تلاش گوگل برای استفاده از خدمات بلاک چین

گوگل هرگز برنامه رسمی خود را به طور جامع برای استفاده از بلاکچین اعلام نکرده است اما افزودن یک بلاک چین جدید به یک بازار شلوغ و ساده کردن عملیات آن با یک کوین بومی رایج شده است. این چیزی است که حتی کوچکترین کسب و کارها می‌توانند انجام دهند و گوگل یکی از آن‌ها نیست. علاوه بر این، آن‌ها ذهن استثنایی در فناوری، تجارت، بازاریابی و علم در تیم خود دارند. در نتیجه، اگر گوگل گام‌هایی فراتر از توسعه صرفاً بلاکچین بردارد، نباید تعجب کنیم. این نهنگ جستجو نمونه کاملی است از اینکه یک بلاکچین خوب می‌تواند به چه چیزی تبدیل شود، با این فرض که بر اساس یک دفتر کل غیرمتمرکز است.