امروزه افراد زیادی به سرمایه گذاری در بازارهای مالی  علاقه‌مند شده اند و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه هستند. کسب درآمد از طریق سرمایه گذاری دلاری به دو روش انجام می شود؛ ارزهای دیجیتال و فارکس. اما تفاوت ارزدیجیتال و فارکس در چیست و کدام یک سرمایه بهتری محسوب می شود؟ 
برای پاسخ به این سوال ابتدا باید با مفهوم اولیه هر دو روش سرمایه گذاری آشنا شوید، استراتژی‌ های سرمایه گذاری هر بازار را بدانید و سپس آن ها را با یکدیگر مقایسه و کرده و اقدام به سرمایه گذاری نمایید. تتر ایران در این مقاله به بررسی بازار فارکس و بازار ارزهای دیجیتال و همچنین تفاوت بین آن ها می پردازد. 

بازار ارزدیجیتال چیست؟

تفاوت بازار ارزهای دیجیتال و فارکس چیست؟

در  بازار ارز دیجیتال، معامله گران و‌ سرمایه گذاران به خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال مانند خرید تتر، خرید اتریوم‌ و بیت کوین...  می پردازند. بازار ارزهای دیجیتال یک سیستم مستقل است که هیچ نهاد یا گروهی بر روی آن نظارت ندارد. این امر به آن معناست که ارزهای دیجیتال بدون هیچ واسطه ای و شخص ثالثی بین خریداران و فروشندگان معامله می شوند.  کوین هایی که در بازار ارزهای دیجیتال معامله می شوند، بسیار متنوع هستند و ارزهای دیجیتال محبوب مانند بیت کوین، اتریوم، تتر و میم کوین ها و استیبل کوین ها را نیز شامل می شوند. برای وارد شدن به بازار ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاری در کوین های مختلف می توانید در صرافی ها و وب سایت های معتبر ثبت نام کنید. توجه داشته باشید که برای خرید ارزهای دیجیتال به یک کیف پول رمزنگاری نیز نیاز دارید. کیف پول های رمزنگاری دارایی های دیجیتال شما را با کلیدهای خصوصی به صورت امن ذخیره کرده و امکان تراکنش و مبادله رمز ارزها را نیز فراهم می کنند.  

بازار فارکس چیست؟

بازار فارکس چیست؟

بازار فارکس(Forex)، از عبارت Foreign Exchange Market، گرفته شده است و در اصل به معنی مبادله ارز خارجی است. بازارهای فارکس به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای مالی شناخته می شوند که انتخاب برخی کاربران برای سرمایه گذاری های دلاری هستند. موارد مختلفی در بازارهای فارکس مورد معامله قرار می گیرند که از جمله آن ها می توان به طلا، ارز، نفت و سهام های کشورهای مختلف اشاره کرد. یکی از مزیت های اصلی بازار فارکس این است که افراد از سراسر جهان و هر واحد پولی می توانند در آن سرمایه گذاری کرده و‌ به دلار درآمد کسب کنند.  فعالیت کاری بازارهای فارکس بر اساس زمان تقویم کاری بین المللی است و  از  یکشنبه تا جمعه به صورت شبانه روزی و 24 ساعته می باشد. توجه داشته باشید که برای سرمایه گذاری در بازار مالی فارکس و انجام معاملات به شرکت های کارگزاری نیاز دارید.  شرکت های کارگزاری(بروکر) واسطه ای بین خریداران و فروشندگان هستند که امکان انجام معاملات دو طرف را فراهم می کنند. موارد مختلفی می توانند روی بازار فارکس تاثیر بگذارند که از جمله آن ها می توان به  نرخ بیکاری، تورم، بهره و ... اشاره کرد. از این رو معامله گران بازار فارکس، از تقویم اقتصادی برای به روز کردن اطلاعات اقتصادی بازار استفاده می کنند. بازار فارکس همچنین یک بازار غیر متمرکز است که مکان مشخصی ندارد و سرمایه گذاران و معامله گران از طریق پلتفرم هایی که کارگزاران در اختیار آن ها قرار می دهند، به خرید و فروش و معامله می پردازند.  

تفاوت ارزدیجیتال و فارکس

تفاوت ارزدیجیتال و فارکس

بازار ارزهای دیجیتال و بازار فارکس هر دو محلی برای سرمایه گذاری های دلاری هستند که کاربران و سرمایه گذاران می توانند از این طریق کسب درآمد کنند. اما این دو بازار  تفاوت هایی دارند که دانستن آن ها برای کاربران مبتدی ضروری است. در ادامه همه چیز درباره ی تفاوت ارزدیجیتال و فارکس را شرح می دهیم. 

میزان کارمزد معاملات

در بازار ارزهای دیجیتال کاربران می توانند با کمترین میزان سرمایه، به سرمایه گذاری اقدام کنند. کارمزدی که کاربران برای هر معامله پرداخت می کنند، بسیار ناچیز است و به ازای کارمزد معاملات ارزهای دیجیتال تعیین می شود. اما میزان کارمز معاملات در بازار فارکس بسیار بیشتر است و دلیل وجود واسطه ها و کارگزاری ها این است که کاربران در هر مرحله از معاملات، کارمزدهای متفاوتی پرداخت می کنند. کارمزد معاملات یکی از مهمترین تفاوت ارزدیجیتال و فارکس است. 

میزان نوسانات

میزان نوسانات نیز یکی دیگر از تقاوت های بین ارزهای دیجیتال و فارکس است. به طور کلی بازار فارکس میزان نوسان کمتری دارد. میزان نوسان کمتر در بازار فارکس می تواند هم  یک ویژگی مثبت و هم یک ویژگی منفی باشد؛ چرا که  سودی که از معاملات ارز‌ های دیجیتال به دست می آید،  چندان زیاد نیست، و کاربران تنها در صورتی می توانند سود خوبی به دست آورند که سرمایه بیشتری در بازار قرار داده باشند. 
همچنین توجه داشته باشید که نوسانات بازار ارز های دیجیتال، برای برخی از افراد خوشایند و برای برخی ناخوشایند تلقی می شود. سرمایه گذارانی که به دنبال کسب سود از سرمایه گذاری های کوتاه مدت هستند،  نوسانات بازار می تواند سود بهتری را برای آنان به همراه داشته باشد. اما سرمایه گذارانی که ترجیح آن ها بر ثبات بازار است، اقدام به خرید تتر می کنند، چرا که نوسان کمتری دارد. 

وضعیت امنیت و پایداری

یکی دیگر از تفاوت ارزدیجیتال و فارکس بررسی وضعیت امنیت و پایداری این دو بازار مالی است. وضعیت امنیت بازار یکی از مسائل مهم برای سرمایه گذاران و معامله گران است. بازار ارزهای دیجیتال در مقایسه با بازار فارکس و سایر بازارهای مالی،  یک بازار جدید محسوب می شود؛ از این رو سرمایه گذاران و کاربران باید قبل از هرگونه خرید و سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال اطلاعات کاملی در رابطه با نگهداری دارایی های دیجیتال و استفاده از کیف پول های رمزنگاری  داشته باشند. مسئله امنیت در بازار فارکس نیز اهمیت بسیاری دارد و تمامی سرمایه ها و دارایی های افراد در بازار فارکس توسط دولت بیمه می شود تا در صورت بروز هرگونه مشکل، سرمایه گذاران سرمایه خود را از دست ندهند.

سهولت کار با صرافی ها

سهولت کار با صرافی نیز یک امر مهم در تفاوت ارز دیجیتال و فارکس در نظر گرفته می شود. کاربران ارز دیجیتال، به روش آسان تری می توانند با صرافی ها کار کنند و  ورود به بازار ارزهای دیجیتال تا خرید و انجام معاملات را خودشان به تنهایی انجام می دهند. در صورتی که در بازار فارکس کاربران باید از طریق کارگزاری ها اقدام به خرید سهام و انجام معاملات کنند. 

میزان نقدینگی آن ها

میزان نقدینگی نیز یکی دیگر از تفاوت های بین بازار فارکس و ارزهای دیجیتال است. میزان نقدینگی بازار فارکس بیشتر از بازار ارزهای دیجیتال است، چرا که بازار فارکس تاریخچه قدیمی تری نسبت به ارزهای دیجیتال دارد. 

وضعیت حمایت از بازار

همان طور که گفتیم در بازار فارکس، سرمایه تمامی کاربران توسط دولت بیمه شده و مورد حمایت و پشتیبانی قرار می گیرد. حمایت بازار ارزهای دیجیتال نیز توسط یک شبکه غیرمتمرکز انجام می شود. در واقع می توان گفت دولت ناظر بر بازار فارکس و معاملات انجام شده در این بازار است، درحالی که هیچ سازمانی بر بازار ارزهای دیجیتال نظارت ندارد و تمامی اطلاعات و تراکنش های کاربران به صورت محرمانه در یک سیستم ثبت می شود. 

مکان انجام معاملات

یکی دیگر از تفاوت های ارز دیجیتال و فارکس، مکان انجام معاملات آن هاست. خرید و فروش و معاملات در هر دو بازار مالی با استفاده از اینترنت انجام می شود.  معاملات بازار ارزهای دیجیتال در صرافی های رمزنگاری و معاملات بازار فارکس در پلتفرم های ارائه شده توسط کارگزاری ها انجام می شود.

نحوه ایجاد حساب کاربری

نحوه افتتاح حساب کاربری یکی دیگر از تفاوت های بین ارز های دیجیتال و فارکس است. در بازار ارزهای دیجیتال کاربران برای افتتاح حساب باید در یک صرافی  ثبت نام کنند. ایجاد یک حساب کاربری در صرافی های رمزنگاری، مشابه ایجاد اکانت در وب سایت های دیگر است که پس از تایید رمز عبور و هویت می‌ توان به خرید و سرمایه گذاری اقدام کرد. 
 ایجاد حساب کاربری یا اکانت در بازار فارکس توسط کارگزاری های فارکس یا به اصطلاح بروکرها انجام می شود و مشابه روند ایجاد حساب کاربری در صرافی ها است. برای هرگونه فعالیت های سپرده گذاری و یا  معامله و تراکنش، تایید هویت کاربران اجباری است و برای این منظور اسکن مدارک شناسایی نیز مورد نیاز است. 

نتیجه گیری 
معاملاتی که در تمامی بازارهای مالی انجام می شود، ریسک بالایی دارند و عدم اطلاعات کافی در این زمینه می تواند منجر به از دست دادن سرمایه شود. از این رو آشنایی با استراتژی های معاملاتی و مفاهیم اصلی بازارهای ارزهای دیجیتال و فارکس می تواند در انجام معاملات سودآور به کاربران کمک کند.