بدیهی است که امروزه ارز های دیجیتال تبدیل به یکی از پر طرفدار ترین دارایی های قابل سرمایه گذاری شده و یک بازار گسترده مالی را تشکیل داده اند. از زمان ابداع بیت کوین در سال 2009، و شناخت فناوری منحصر به فرد بلاک چین، تکنولوژی و نرم افزار های جدیدی به جهان ارائه شد که از کاربرد های گوناگونی تشکیل شده اند. یکی از این فناوری های مهم، کیف پول ارز های دیجیتال یا کیف پول الکترونیکی است که برای سرمایه گذاری در عرصه ارز های دیجیتال ضروری به شمار می رود. از همین روی می توان گفت آشنایی با کاربرد کیف پول های دیجیتالی و انواع کیف پول های ارز دیجیتال، یکی از مهم ترین مباحث کریپتو کارنسی به شمار می رود. در این مقاله از تتر ایران، برخی از بهترین کیف پول های ارز دیجیتال را نام برده و نحوه استفاده از والت های دیجیتالی را برای شما عزیزان شرح داده ایم.

کیف پول ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می کند؟

انواع کیف پول های ارز دیجیتال

پیش از هر چیزی باید بگوییم، تفاوت های اساسی میان ارز های سنتی و ارز های دیجیتال وجود دارد که استفاده از آن ها را متفاوت می کند. خرید ارز ها و یا مبادله آن ها، در بازار کریپتو به صورت فیزیکی امکان پذیر نیست، زیرا ارز های دیجیتال همانطور که از نامشان پیداست در بستر اینترنت منتشر می شوند. اما مانند هر دارایی مالی دیگری، ارز های رمزنگاری شده نیز، نیاز به یک بستر ایمن و مطمئن برای ذخیره شدن دارند و از آن جا که امکان ذخیره آن ها در کیف پول های سنتی وجود ندارد، کیف پول های الکترونیکی با هدف ذخیره ارز های دیجیتال ابداع شدند. ارزهای دیجیتال با یک آدرس خاص در بلاکچین ذخیره می شوند. بنابراین شما برای دسترسی داشتن به بلاکچین و دارایی هایتان نیاز به یک واسطه دارید. کیف پول یا والت های دیجیتال (Crypto wallets) را می توان به عنوان واسطی که امکان دسترسی داشتن کاربران به بلاکچین را ایجاد می کند و کوین های کریپتویی را در خود ذخیره می کند دانست. هر کیف پول الکترونیکی، متشکل از یک کلید خصوصی و عمومی است که کلید عمومی همان آدرس کیف پول شما را ارائه می دهد.
کیف پول‌ های کریپتو، کلید های خصوصی شما را که راهی برای دسترسی داشتن به بلاکچین هستند را ذخیره می‌ کنند و رمزارز های شما را ایمن و در دسترس نگه می ‌دارند. همچنین والت های دیجیتالی به شما امکان خرید و فروش ارز های دیجیتال مانند خرید بیت کوین و خرید تتر را می دهند.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

انواع کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول های ارز دیجیتال، در انواع مختلفی راه اندازی شده و امروزه بیش از هزاران کیف پول دیجیتالی در بازار موجود است. اما به طور کلی، والت های دیجیتالی به دو دسته کیف پول نرم افزاری و کیف پول سخت افزاری تقسیم می شوند. کیف پول‌ های نرم ‌افزاری، صرفا برنامه‌ های دسکتاپ یا افزونه‌ های مرورگر هستند که ارسال، دریافت و ذخیره رمز ارز را برای کاربران تسهیل می ‌کنند. کیف پول‌ های سخت‌ افزاری نیز از هدفی مشابه برخوردار هستند، با این تفاوت که دستگاه ‌های فیزیکی هستند که قابلیت اتصال به رایانه را ارائه می دهند. با آن که انواع کیف پول های ارز دیجیتال، از مزایای کاملا متفاوتی بهره مند هستند، اما تمامی کیف پول های کریپتو از یک کلید خصوصی و کلید عمومی برخوردارند.

کیف پول گرم

کیف پول گرم را می توان یکی از کاربر پسندترین کیف پول های عرصه ارز های دیجیتال معرفی کرد. کیف پول های گرم، والت های نرم افزاری هستند که به اینترنت متصل می شوند و به صورت آنلاین فعالیت می کنند. از همین روی به دلیل ارتباط با اینترنت، دسترسی بهتری را ارائه می دهند. معمولا این نوع کیف پول ها، در قالب یک نرم افزار کامپیوتری، برنامه های تحت وب و یا اپلیکیشن موبایلی ارائه می شوند و کلید خصوصی را به صورت آنلاین در اختیار کاربران قرار می دهند. در واقع سه نوع اصلی از کیف پول های گرم وجود دارد:

  • کیف پول های تحت وب
  • کیف پول های دسکتاپ
  • کیف پول هایی که بر روی گوشی های اندروید و IOS، نصب می شوند

توجه داشته باشید کیف پول های نرم افزاری که بر روی تلفن های همراه نصب می شوند، از امنیت بیشتری نسبت به کیف پول های تحت وب برخوردار هستند. زیرا در استفاده از کیف پول های تحت وب، ممکن است کلید خصوصی شما در معرض هک قرار گرفته و دسترسی افراد غریبه به سرمایه شما امکان پذیر شود.

کیف پول سرد

عمده ترین تفاوت کیف پول سرد و گرم، در نحوه استفاده از آن ها است. کیف پول سرد یا (Hardware wallets)، به صورت فیزیکی در دسترس کاربران قرار گرفته و بالعکس والت های نرم افزاری، بدون نیاز به اتصال اینترنت استفاده از رمز ارز ها را امکان پذیر می کند. این نوع کیف پول معمولا در قالب یک دستگاه کوچک مانند USB، ساخته شده و از طریق اتصال آن با رایانه، دسترسی کاربران با کیف پول های خود ایجاد می شود. کیف پول های سخت افزاری نسبت به والت های گرم، از امنیت بسیار بیشتری برخوردار بوده و این نوع والت، بهترین کیف پول ارز دیجیتال محسوب می شود. زیرا کیف پول های سخت افزاری برای برقراری ارتباط میان کاربران و فناوری بلاکچین، از اینترنت استفاده نمی کنند و همین امر باعث می شود خطر حملات سایبری از بین برود. اغلب کیف پول‌ های سخت ‌افزاری، به یکی از سه روش زیر با رایانه ها تعامل دارند:

  • یک رابط مبتنی بر وب
  • یک اپلیکیشن ساخته شده توسط شرکت
  • یک کیف پول نرم افزاری مجزا

 

کیف پول امانی و غیر امانی

همانطور که ذکر شد، هر کیف پول ارز دیجیتال از یک کلید خصوصی برخوردار است که دسترسی شما را به بلاکچین و در نهایت دارایی شما، امکان پذیر می کند. در دو نوع قبلی از کیف پول های نرم افزاری و سخت افزاری که ذکر شد، کنترل و نگهداری کلید خصوصی بر عهده خود سرمایه گذار و دارندگان ارز های دیجیتال است. اما در کیف پول های امانی و غیر امانی، این موضوع کمی متفاوت تر است. نحوه استفاده از کیف پول های امانی و غیر امانی به شرح زیر است.

کیف پول امانی(custodial crypto wallet)

 در کیف پول های امانی، کنترل کامل کلید های خصوصی بر عهده کاربران نیست و شخص ثالثی که با نام «نگهبان» شناخته می شود، از کلید خصوصی کیف پول شما محافظت می کند. به دلیل غیرمتمرکز بودن فناوری بلاک چین، اگر کلید خصوصی خود را اشتباه قرار دهید، می توانید برای همیشه دسترسی به کیف پول خود را از دست بدهید. اما با داشتن یک نگهبان برای کلید خصوصی خود، می توانید مسئولیت را به آن ها بسپارید. نگهبانان کیف پول های امانی را می توان صرافی های ارز دیجیتال و یا کیف پول های نگهبان دانست که کنترل کلید خصوصی را بر عهده می گیرند. در این صورت، حتی اگر رمز عبور صرافی خود را فراموش کنید، احتمالاً می توانید با کمک پشتیبانی به حساب خود بازگردید. البته لازم به ذکر است کیف پول های امانی، به دلیل دسترسی داشتن یک شخص ثالث به دارایی شما، از امنیت کم تری نسبت به والت های نرم افزاری و سخت افزاری برخوردار هستند. زیرا در صورت کلاهبردار بودن صرافی، دارایی شما در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

کیف پول غیر امانی(non-custodial crypto wallet)

کیف پول غیر امانی به والت هایی گفته می شود که استفاده از کلید خصوصی در آن ها، تنها به دارنده کیف پول تعلق دارد و دسترسی تمامی افراد دیگر به آن بسته می شود. برای کاربرانی که خواهان کنترل بیشتر بر وجوه خود هستند، کیف پول های غیر امانی یا «غیر حافظ» بهترین گزینه محسوب می شوند. با آن که این نوع کیف پول ها از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند، اما باید توجه داشته باشید مسئولیت نگهداری کلید خصوصی بر عهده صاحب کیف است. این بدان معناست که در صورت گم کردن کلید خصوصی، به هیچ عنوان نمی توان به دارایی های خود در بلاکچین دسترسی داشت. 

بهترین کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

انتخاب کیف پول کریپتو، یکی از مهم ترین مسائل حوزه ارز های دیجیتال به شمار می رود. انواع کیف پول های ارز دیجیتال، از خدمات و مزایای مختلفی بهره مند هستند و این امر می تواند برای کاربران گیج کننده باشد. اما باید بگوییم اگر قصد سرمایه گذاری ایمن در ارز های دیجیتال و استفاده از بهترین کیف پول های ارز دیجیتال را دارید، کیف پول های سرد یا سخت افزاری از بهترین والت های دیجیتالی به شمار می روند. این نوع کیف پول ها امنیت بسیار بالایی را به کاربران ارائه می دهند. پس از کیف پول های سخت افزاری، کیف پول های نرم افزاری از بهترین والت های دیجیتالی به شمار می روند. در ادامه برخی از بهترین کیف پول های نرم افزاری و سخت افزاری را نام برده ایم:

کیف پول های سخت افزاری:

1.لجر نانو اس (Ledger Nano S)
2.لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)
3.ترزور مدل تی (Trezor Model T)
4.ترزور وان (Trezor One)
5.کیپ کی (KeepKey)
6.BitBox02
7.Coldcard Mk۳

کیف پول های نرم افزاری موبایلی و تحت وب:

1.تراست والت Trust wallet(نسخه موبایلی)
2.مای اتر والت Myetherwallet (نسخه موبایلی و تحت وب)
3.کوینومی Coinomi (نسخه دسکتاپ)
4.اکسودوس Exodus(نسخه دسکتاپ)
5.اتمیک والت Atomic (نسخه دسکتاپ)
6.الکتروم Electrum (نسخه دسکتاپ)
7.متامسک Metamask (نسخه تحت وب)