نحوه قیمت‌گذاری بیت کوین و عوامل موثر بر آن چیست؟ بیت کوین (BTC) یک ارز رمزپایه است که در سال 2009 توسط ساتوشی ناکاموتو، توسعه یافت. برخلاف ارزهای سنتی، بیت کوین توسط بانک مرکزی صادر و یا توسط دولت پشتیبانی نمی‌ شود. برای سرمایه گذاران، خرید ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین با خرید سهام شرکت‌ها و یا اوراق قرضه بسیار متفاوت است، زیرا بیت کوین سهام یک شرکت نیست. در نتیجه، هیچ ترازنامه شرکتی برای بررسی عملکرد، یا سایر ابزارهای سنتی برای انتخاب سرمایه گذاری آن وجود ندارد. به بیان ساده، قیمت بیت کوین با افزایش تقاضا برای بیت کوین بالا می‌رود و زمانی که تقاضای کمتری برای بیت کوین وجود دارد، قیمت آن کاهش می‌یابد. تقاضای بیت کوین به عوامل متعددی مانند رویدادهای جهانی از جمله کاهش قیمت و افزایش قیمت سهام و اوراق قرضه و تحولات اقتصادی در مقیاس جهانی مانند جنگ تجاری مداوم بین ایالات متحده و چین بستگی دارد. با این حال، برخلاف سیاست‌های پولی در کشورهای دارای ارزهای فیات که مطابق با تحولات سیاسی و اقتصادی در معرض تغییر هستند، اکوسیستم بیت‌ کوین یک سیستم پولی کاملاً غیرمتمرکز است و هیچ مرجع مرکزی پایه پولی آن را تنظیم نمی‌کند اما عوامل مختلفی در قیمت آن دخیل هستند که در این مقاله از تتر ایران به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

بیت کوین چگونه قیمت گذاری می‌شود؟

بیت کوین چگونه قیمت گذاری می‌شود؟

بیت کوین (BTC) یک ارز دیجیتال محبوب است که برخلاف ارزهای فیاتی همچون دلار، یورو، پوند و ..، توسط نهادهای دولتی یا قانونی صادر نمی‌شود. برای ایجاد، ذخیره و انتقال بیت کوین، شبکه‌ای از کاربران و پروتکل‌های رمزنگاری مورد نیاز است. قیمت بیت کوین بر اساس بازاری که در آن معامله می‌شود، تعیین می‌شود. در بازار سهام، ارزش یک شرکت با ضرب قیمت سهام در تعداد تعیین می‌شود. قیمت سهام بسته به عرضه و تقاضا می‌تواند افزایش یا کاهش یابد. همین نظریه در مورد ارز‌های دیجیتال نیز صدق می‌کند.اگر تقاضا بیشتر از مقدار موجود باشد، قیمت آن ارز دیجیتال افزایش می‌یابد. برخی از ارزهای رمزپایه دارای حداکثر عرضه هستند و فقط با مقدار ثابتی افزایش می‌یابند، مانند بیت کوین. سایر ارزهای دیجیتال مانند اتریوم محدودیت عرضه ندارند. تقاضا برای ارز دیجیتال به عوامل زیادی بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ماینینگ، محبوبیت، رمزارزهای رقیب، در دسترس بودن و نوسان قیمت و ... اشاره کرد.

چه عواملی بر قیمت بیت کوین تاثیر دارند؟

چه عواملی بر قیمت بیت کوین تاثیر دارند؟

بیت کوین توسط یک بانک صادر نمی‌شود و مورد پشتیبانی دولت قرار نمی‌گیرد. بنابراین، ابزارهای سیاست پولی، نرخ‌های تورم و اندازه‌گیری‌های رشد اقتصادی که معمولاً بر ارزش یک ارز تأثیر می‌گذارند، برای بیت‌کوین اعمال نمی‌شوند. بیت کوین بیشتر به عنوان یک کالا برای ذخیره ارزش عمل می‌کند و عوامل زیر بر قیمت آن تأثیر می‌گذارند.

  • عرضه بیت کوین و تقاضای بازار برای آن
  • هزینه ایجاد بیت کوین از طریق ماینینگ یا استخراج
  • تعداد ارزهای دیجیتال رقیب
  • مقررات حاکم بر عرضه و فروش ارزهای دیجیتال و استفاده از آن‌ها
  • رسانه ها و اخبار


تاثیر عرضه و تقاضای بازرار بر قیمت بیت کوین

عرضه یک دارایی نقش حیاتی در تعیین قیمت آن دارد. یک دارایی کمیاب به احتمال زیاد قیمت‌ بالایی دارد، در حالی که دارایی‌هایی با تعداد بیشتر و نامحدود قیمت پایین‌تری خواهند داشت. عرضه بیت کوین به طور کلی به خوبی انجام می‌شود، زیرا تنها 21 میلیون تولید می‌شود و تنها مقدار مشخصی از آن در هر سال استخراج می‌شود. پروتکل آن تنها اجازه می‌دهد تا بیت کوین‌های جدید با نرخ ثابت ایجاد شوند و این نرخ به گونه‌ای طراحی شده است که در طول زمان کند شود. بنابراین عرضه بیت کوین در آینده رو به کاهش است که به تقاضا می‌افزاید و موجب افزایش قیمت آن‌ می‌شود.
بیت‌ کوین توجه سرمایه‌ گذاران خرد را به خود جلب کرده است و تقاضا را افزایش داده است که ناشی از افزایش پوشش رسانه‌ای و سرمایه‌گذاری متخصصان و صاحبان مشاغل است که ارزش بیت‌ کوین را درک می‌کنند. بیت کوین همچنین در کشورهایی با تورم بسیار بالا همچون ونزوئلا بسیار محبوب شده است. این بدان معناست که کاهش عرضه در آینده با افزایش تقاضا همراه خواهد شد تا به افزایش قیمت بیت کوین دامن بزند. با این حال، قیمت آن هنوز در دوره های متناوب رونق و رکود در نوسان است.

هزینه‌های تولید و استخراج و تاثیر آن بر قیمت بیت کوین

مانند سایر کالاها، هزینه‌های استخراج و ماینینگ نقش اساسی در تعیین قیمت بیت کوین دارد. طبق تحقیقات انجام شده، قیمت بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال با هزینه نهایی تولید و استخراج آن ارتباط دارد. هزینه استخراج بیت کوین تقریباً مجموع هزینه‌های ثابت مستقیم زیرساخت و برق مورد نیاز برای استخراج ارز دیجیتال و هزینه غیرمستقیم مربوط به سطح دشواری الگوریتم آن است. استخراج بیت کوین شامل شبکه‌ای از ماینرها است که برای حل یک عدد رمزگذاری شده با یکدیگر رقابت می‌کنند. فرآیند استخراج بیت کوین علاوه بر هزینه خرید دستگاه‌های ماینینگ، مستلزم قبض‌های پرهزینه برق است.

بهترین دستگاه های استخراج بیت کوین

ارزهای دیجیتال رقیب و تاثیر آن‌ها بر قیمت بیت کوین

اگرچه بیت کوین شناخته شده ترین ارز دیجیتال است، اما صدها توکن دیگر نیز در بازار با آن رقابت می‌کنند. در سالی که گذشت، بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال غالب بود اما سلطه آن به مرور زمان از بین رفته است. در سال 2017، بیت کوین بیش از 80 درصد از کل سرمایه بازار را به خود اختصاص داد. تا سال گذشته، این سهم به کمتر از 50 درصد کاهش یافت. دلیل اصلی این امر افزایش آگاهی و امکان سرمایه گذاری بر روی آلت کوین‌ها بود. به عنوان مثال، اتریوم به دلیل رونق امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) به عنوان یک رقیب سرسخت برای بیت کوین ظاهر شده است.

مقررات حاکم بر فروش و تاثیرات آن بر قیمت بیت کوین

بیت کوین پس از یک بحران مالی ناشی از کاهش مقررات در بازار منتشر شد. این ارز دیجیتال به دلیل شبکه بدون مرز و مقررات خود مشهور است. عدم وجود وضعیت نظارتی در بیت کوین مزایا و معایبی را شامل می‌شود. در واقع فقدان مقررات بدان معناست که می‌توان این رمز را به صورت آزادانه در تمام جهان مورد استفاده قرار داد و همچون سایر کوین‌ها توسط دولت کنترل نمی‌شوند. ایجاد یک چهارچوب نظارتی و بررسی تأثیرات آن بر قیمت بیت کوین کاملاً ناشناخته است. به عنوان مثال در آمریکا، قوانینی که توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) برای ارزهای دیجیتال صادر می‌شود، می‌تواند موجب کاهش و یا افزایش قیمت بیت کوین شود.

بررسی جایگاه ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف جهان

تاثیر رسانه‌ها و اخبار بر قیمت بیت کوین

در تلاش برای آگاه نگه داشتن سرمایه‌گذاران به دارایی‌های دیجیتال، رسانه‌ها و پوشش خبری هم به نفع و هم علیه قیمت بیت کوین کار می‌کنند. هر تغییر در هر یک از موارد ذکر شده، به سرعت در بازار و در میان سرمایه‌گذاران منتشر می‌شود. میزان عرضه و تقاضای ارزهای دیجیتال، هزینه‌های تولید و ماینینگ یک توکن، رقابت بین رمز ارزها و همچنین تحولات نظارتی و اخبار رسانه‌ای همه به نوعی بر دیدگاه سرمایه‌گذاران تأثیر گذاشته و موجب نوسان و یا کاهش و افزایش قیمت ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین می‌شود.

آیا قیمت بیت کوین نوسان دارد؟

نحوه قیکت گذاری بیت کوین و عوامل موثر بر آن

بیت کوین بالاترین حجم معاملات را در بین ارزهای دیجیتال دارد، اما در مقایسه با سایر بازارهای جهانی همچنان بازار کوچکی است و دارای نوسانات بسیار است. از آنجایی که تعداد بیت کوین‌ها در گردش محدود است، بیت کوین‌های جدید با نرخ کاهشی ایجاد می‌شوند. یعنی تقاضا باید از این سطح از تورم پیروی کند تا قیمت ثابت بماند. بازار بیت کوین در مقایسه با سایر صنایع هنوز نسبتاً کوچک است. بنابراین برای بالا یا پایین بردن قیمت بازار به مقادیر قابل توجهی سرمایه نیاز نیست. از این رو قیمت بیت کوین همچنان دارای نوسان است. برخی از عواملی که بر نوسان قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارد، شامل موارد زیر است:

  • اخبار بد به میزان پذیرش بیت کوین آسیب می‌رساند
  • ابهام در مورد ارزش بیت کوین در آینده موحب نوسان قیمت بیت کوین می‌شود
  • ریسک‌های دارندگان بیت کوین: این بدان معناست که سرمایه‌گذاران بیت‌کوین نمی‌دانند چگونه می‌توانند آن را بدون تحرک شدید بازار به ارز فیات تبدیل کنند.


عوامل دیگری که بر قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارد!

 بیت کوین یک دارایی منحصر به فرد نسبتا جدید است، بنابراین آینده آن به طور کلی نامشخص در نظر گرفته می‌شود. در حالی که ممکن است ارزش بیت کوین از 10,000,000 دلار فراتر رود، ممکن است به صفر نیز کاهش یابد. بزرگترین عاملی که می‌تواند بر قیمت بیت کوین تأثیر بگذارد، اقدام دولت‌ها است. آژانس‌های نظارتی در ایالات متحده می‌توانند قوانین یا مقررات جدیدی را اجرا کنند که بیت کوین را به شدت محدود کرده یا حتی آن را غیرقانونی می‌کند. تأثیرات خارجی نیز می‌تواند قیمت بیت کوین را افزایش دهد. برای مثال، توییت‌های ایلان ماسک، بر قیمت‌ بازار ارزهای دیجیتال تأثیر گذاشته است.