در قرن بیست و یکم دیگر نمی توان پول را محدود به اسکناس، سکه و کارت های اعتباری دانست. در این میان صحبت از نوع دیگری از پول است که پولی بین المللی بوده و در انحصار هیچ دولت و سازمان خاصی نیست و به جای اینکه توسط یک نهاد مرکزی کنترل و اداره شود توسط مردم تنظیم شده و کنترل می گردد. این پول همچنین فاقد ماهیت و شکل فیزیکی بوده و در اینترنت وجود دارد و کاملا مجازی است، این نوع از پول با نام ارز رمزپایه یا ارز دیجیتال شناخته می شود.

ممکن است در این باره چیزهایی شنیده باشید یا در خرید و فروش های خود استفاده کرده باشید، این بیشتر می تواند در مورد بیت کوین که بیشترین حاکمیت و سیطره را در میان ارز های دیجیتال دارد صادق باشد. اما ارز های دیجیتال دیگری نیز وجود دارند که امروزه از آن ها در بازپرداخت هزینه ها و معاملات روزمره استفاده می شود. در ادامه به شش رمز ارز پایه که بهتر است درباره آن ها بیشتر بدانید اشاره خواهیم کرد.

 

 

ارز دیجیتال اتریوم (Ethereum)

اتریوم Ethereum ارز رمز نگاری شده ایست که در سال 2015، رسما به دنیای ارز های دیجیتال معرفی شد. این ارز دیجیتال از همان زمان پیدایش خود به جای رقابت با بیت کوین سعی در تکمیل کردن آن داشت. در واقع اتریوم با این انگیزه بوجود آمد که ایرادات بیت کوین را برطرف کند. بیت کوین شبکه ای با فناوری بلاک چین است که تنها برای انجام فعالیت های مالی از آن استفاده می شود. اما با اینکه اتریوم نیز در یک بستر بلاک چین توسعه داده شده اما علاوه بر امکان انتقال پول، دارای کدهای برنامه نویسی شده و قرادادهای هوشمندی است که کاربران می توانند بدون واسطه و به صورت کاملا دیجیتالی از آن ها در جهت اجرای برنامه های خود استفاده نمایند.

کاربران می توانند از بستر اتریوم برای ایجاد سیستم عامل های سرمایه گذاری جمعی و سازمان های آنلاین مستقل استفاده کنند. از آنجایی که این برنامه ها ماهیتی غیرمتمرکز دارند فقط در شبکه اتریوم امکان ساخت آن ها وجود دارد.

اتر (Ether) واحد اختصاری اتریوم است و از آن جهت پراخت هزینه های ساخت برنامه ها در داخل شبکه اتریوم استفاده می شود. می توان هدف و انگیزه اصلی ایجاد اتریوم را حذف تمامی واسطه ها و کاهش هزینه های اضافی از کلیه فعالیت های مالی دانست. جهت خرید و فروش اتریوم می توانید به سایت های صرافی معتبر مراجعه کنید.

 

اتریوم چیست؟

 

ارز دیجیتال لایت کوین (Litecoin)

بنابه تفسیری که در دنیای ارز های دیجیتال وجود دارد، اگر بیت کوین طلا باشد لایت کوین نقره است. Litecoin عملکردی مشابه با نمونه محبوب خود یعنی بیت کوین دارد. تعداد واحد های بیت کوین محدود به 21 میلیون واحد بوده ولی این مقدار در لایت کوین 84 میلیون کوین می باشد. به دلیل تسریع در تولید بلاک، لایت کوین راحت تر تولید می شود و همچنین انتقال آن از شخصی به شخص دیگر در کمترین زمان انجام می گیرد.

لایت کوین چیست؟

این ارز می تواند برای افرادی که به تازگی وارد بازار ارز های دیجیتال شده اند و تمایل به استفاده از ارز های دیجیتال در مبادلات خود دارند گزینه ای مناسب باشد. این ارز کاملا رمزگذاری شده بوده و از تحمیل هزینه های تصادفی و ویروس های رایانه ای به کاربران جلوگیری می کند. شما می توانید کیف پول لایت کوین را از وب سایت رسمی Litecoin بارگیری کرده و از این شبکه فوق العاده ساده برای انتقال و جابجایی سریع مبالغ خود استفاده نمایید. قیمت لایت کوین نیز همانند سایر ارز های دیجیتال همواره در نوسان است.

 

لایت کوین چیست؟

 

ارز دیجیتال ریپل (Ripple)

در حالی که بیشتر ارز های رمزپایه از سیستم های بانکی گریزان هستند، ریپل آن ها را در آغوش می کشد. در اصل رمز ارز ریپل برای بانک ها ساخته شده است. بانک ها با استفاده از ریپل می توانند سریع تر، کم هزینه تر و هر میزان از درخواست های جهانی پرداخت را پاسخگو باشند. معاملات در سطح بین المللی و مابین کشور ها به دلیل وجود سیستم های معاملاتی سنتی (یک یا چندین واسطه) همواره با تاخیر انجام می شود، اما ریپل یک گزینه سریع تر و مستقیم تر ارائه می دهد. برای مثال فرض بگیریم یک مشتری بانکی در ایالات متحده می خواهد برای مشتری بانک دیگری در چین پرداختی ارسال نماید، ریپل بلافاصله بابت هزینه های معاملاتی خود از هر دو بانک استعلام کرده و در عرض چند دقیقه انتقال وجه را انجام می دهد. حتی حساب های اصلی هر دو مشتری بلافاصله توسط ریپل به روز می شود تا آن ها بتوانند بعد از انجام معامله مانده حساب خود را مشاهده کنند. مشابه با فرایند خرید تمام ارز های دیجیتال شما برای خرید ریپل می توانید به صرافی های معتبر مراجعه کنید.

ریپل چیست؟

استفاده از این رمز ارز در بانک ها به آن ها این امکان را می دهد تا قادر به ارائه تکنیک های پرداختی جدید و ارتقا یافته باشند و همچنین برای معامله گران بین المللی سیستم پرداختی ساده تری ارائه دهند.

 

ریپل چیست؟

 

ارز دیجیتال دش (Dash)

Dash نیز یکی از ارز های دیجیتال است که بیشتر برای خرید ساخته شده ولی می توان از آن برای انجام معاملات بین کاربران نیز استفاده کرد. می توانید به دش به عنوان جایگزینی برای کارت خرید (PayPal) نگاه کنید. تجار می توانند با استفاده از دش در معاملات خود از انجام سریع تراکنش ها بهره مند شوند. می توانید دش را همانند سایر ارز های رمزگذاری شده از طریق ارز های فیات خریداری کرده و در کیف پول مخصوص دش نگهداری کنید و در مواقع موردنیاز از آن برای انجام داد و ستدهای شخصی خود استفاده نمایید. خرید و فروش دش نیز همانند سایر ارز های دیجیتال از طریق صرافی های ارز های رمز پایه صورت می گیرد.

 

دش چیست؟

 

ارز دیجیتال زی کش (Zcash)

زی کش یکی از رمز ارز های دارای قابلیت های منحصر بفرد است. این رمز ارز که با نماد اختصاری ZEC شناخته می شود، دارای شبکه پرداخت غیرمتمرکز و همتا به همتاست. زی کش ارز دیجیتال منشعب شده از بیت کوین است که همانند بیت کوین دارای تعداد واحد های محدود به 21 میلیون واحد می باشد. در ساخت زی کش از کد های بیت کوین استفاده شده است.

این ارز دیجیتال یک گزینه مناسب برای افرادی است که تمایل به محرمانه بودن تراکنش های خود داشته و نمی خواهند جزئیات تراکنش های آن ها فاش شود. این رمز ارز قابلیت بالایی در حفاظت از هویت کاربرانش دارد و حریم خصوصی کاربران در تراکنش های انجام شده در بستر آن کاملا رعایت می شود. در شبکه زی کش امکان مخفی سازی همه چیز وجود دارد. هر معامله در بستر زی کش کاملا رمزگذاری شده می باشد. کاربران همچنین در شبکه زی کش می توانند از مزایای عمومی بدون ارائه اطلاعات خصوصی خود بهره مند شوند. از منظر بسیاری زی کش نسخه محرمانه تر بیت کوین است.

 

زی کش چیست؟

 

ارز دیجیتال مونرو (Monero)

مونرو نیز یکی دیگر از گزینه های مناسب از ارز های رمزگذاری شده برای افرادی است که می خواهند حریم خصوصی شان حفظ شود. طراحی این رمز ارز با این هدف صورت گرفته که کاربران فردی بتوانند کنترل کاملی روی پول خود داشته باشند. شما با مونرو بانک خودتان هستید. معاملات در بستر مونرو به طور انتخابی شفاف هستند. یعنی این شما هستید که تصمیم می گیرید، چه کسی می تواند ببیند پول شما کجا می رود. بحران ها و چالش های پیش روی بانک ها و دولت ها هیچ تاثیری روی دارایی شما نخوهند داشت و اطلاعات مالی شما محرمانه خواهد ماند. 

مونرو نیز همانند سایر ارز های دیجیتال غیرمتمرکز بوده و ساخته شده توسط افراد جامعه است. در توسعه شبکه این رمز ارز بیش از سی توسعه دهنده دخالت داشته اند.