با توجه به نوسانات شدید بازار کریپتو، تحلیل موارد تاثیر گذار بر این نوسانات از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. به همین دلیل نمودار های تحلیل تکنیکال فراوانی با هدف زیر نظر گرفتن بازار ارز دیجیتال و پیشبینی روند رمز ارز ها به وجود آمده اند. اما از مهم ترین این نمودار ها، اندیکاتور هایی هستند که احساسات بازار را زیر ذره بین قرار می دهند، زیرا احساسات تاثیر بسزایی در روند یک ارز رمزنگاری شده دارد. به همین ترتیب شاخص ترس و طمع یا Fear and Greed Index یکی از مهم ترین عوامل تحلیل تکنیکال به شمار می رود که به صورت عدد 0 تا 100 به تریدر ها ارائه می شود. در واقع شاخص ترس و طمع به بالاترین میزان خرید در پی طمع یک سرمایه گذار و میزان فروش به دلیل حراس بازار اشاره دارد. در ادامه نحوه اندازه گیری شاخص ترس و طمع، کاربرد آن و استفاده در موقعیت های خرید را به شما عزیزان آموزش دهیم.

 

 

 

کاربرد شاخص ترس و طمع

همانطور که گفته شد رفتار بازار کریپتو بسیار احساسی است، به این معنی که سرمایه گذاران هنگام بالا رفتن قیمت یک رمز ارز تمایل زیادی برای خرید ارز مورد نظر از خود نشان می دهند و حس طمع افراد برای خرید بر انگیخته می شود. از سوی دیگر زمانی که قیمت یک ارز رمز نگاری شده کاهش میابد سرمایه گذاران احساس ترس کرده و دارایی خود را حتی با ضرر به فروش می رسانند. در این شرایط دو حالت پیش می آید:

شاخص ترس: احساس خطر شدید از سوی سرمایه گذاران فعال در بازار نشان دهنده نگرانی آن ها در مورد کاهش قیمت یک رمزارز است، این یک فرصت خرید را برای هلدر های کوین ایجاد می کند.
شاخص طمع: هنگامی که سرمایه گذاران طمع شدیدی برای خرید یک رمز ارز از خود نشان می دهند، که بازار را در روند اصلاح قرار می دهد.

با توجه به دو عامل بالا که گفتیم، تحلیل گران مجرب بازار شاخص ترس و طمع را اندازه گیری کرده اند تا مشخص شود کاهش یا افزایش قیمت یک ارز طبق احساسات بازار بوده و یا عوامل منطقی تری در روند آن تاثیر گذار بوده اند. به همین ترتیب شاخص ترس و طمع با اعداد 0 تا 100 اندازه گیری می شود، عدد 0 به معنی ترس شدید سرمایه گذاران و شاخص ترس می باشد. عدد 100 نیز به معنی طمع زیاد معامله گران برای خرید یک رمز ارز نشان داده می شود.

اندازه گیری بازار توسط این دو شاخص، از آموزش نوسان گیری بازار ارز دیجیتال به شمار می رود که به معامله گران کمک می کند بهترین انتخاب برای خرید یا فروش یک رمز ارز پایه را داشته باشند.

 

 

تاثیر گذاری شاخص ترس و طمع در بازار

شاخص ترس و طمع ابزاری است که برخی از سرمایه گذاران برای سنجش بازار از آن استفاده می کنند، استراتژی شاخص ترس بر این اساس استوار است که ترس بیش از حد می تواند منجر به معامله سهام به مراتب کمتر از ارزش های ذاتی آن ها شود، در حالی که طمع افسار گسیخته سرمایه گذاران می تواند منجر به عرضه سهام بسیار بالاتر از آنچه که باید ارزش داشته باشند شود. در نتیجه می توان گفت شاخص ترس و طمع در تعیین قیمت دارایی های دیجیتال تاثیر بسزایی دارد. اما بیایید برخی از مواردی که باعث ایجاد ترس و طمع در بازار می شوند را برسی کنیم:

• تاثیرنوسانات بازار 25 درصد
• تاثیر حجم معاملا 25 درصد
• تاثیر اخبر و رسانه ها 15 درصد
• تاثیر سلطه بیت کوین 10 درصد
• تاثیر افزایش یا کاهش جستجو یک رمز ارز در گوگل 10 درصد

همانطور که مشاهده کردید طبق عوامل بالا شاخص ترس و طمع در بازار تغییر می کند که این تغییرات به صورت روزانه توسط تیم های تحلیل کریپتو و اندیکاتور های آنالیزگر اندازه گیری می شود.

 

 

مزایا و معایب استفاده از شاخص ترس و طمع

شاید این تفکر برای شما پیش بیاید که چرا باید از میزان ترس و طمع سرمایه گذاران در بازار آگاهی داشته باشیم؟ یکی از کارآمد ترین شاخص های سرمایه گذاری موفق در بازار ارز دیجیتال، تحقیق در مورد روند معاملات رمز ارز ها محسوب می شود که به سهامداران کمک می کند برای بهترین موقعیت های خرید و فروش هشیار باشند.

مزایا استفاده از شاخص ترس و طمع: به گفته برخی از آکادمی ها، طمع می تواند بر روی مغز ما تاثیر بگذارد و ما را به سوی ریسک تحریک کند. طبق داده های بازار اکثر سرمایه گذاران هنگام ترس یا طمع از روند یک ارز تصمیم به خرید و فروش ارز دیجیتال گرفته اند. در واقع طمع عامل اصلی تحریک انسان به شمار می رود. همچنین وجود خطر در یک بازار مالی بسیار طبیعی است و ساختار معاملات را پیچیده تر می کند که فرصت های بیشماری برای کسب سود از سرمایه گذاری مناسب به وجود می آورد.

 

 

معایب استفاده از شاخص ترس و طمع: بسیاری از سرمایه گذاران نسبت به نوسان گیری بازار ارز دیجیتال با شاخص ترس و طمع خوش بین نیستند، زیرا آن را از ابزار های قانونی و لازم برای تحقیقات سرمایه گذاری نمی دانند. افرادی که شاخص ترس و طمع را مورد انتقاد خود قرار می دهند ادعا دارند نگران بازده نامطلوب این شاخص بر روی بازار کریپتو هستند. همچنین این شاخص باعث فروش های هیجانی نیز می شود، برای مثال تحلیلگران بازار عامل اصلی ریزش قیمت اخیر بیت کوین را هیجانات فروش بازار تلقی می کنند که وجود شاخص ترس سبب این کاهش قیمت شده و به بازار بیت کوین لطمه وارد کرده است.