این سوالی است که بسیاری از افرادی که با مفهوم بلاک چین آشنا هستند هم پاسخ آن را به درستی نمی ‌دانند. همانطور که بسیاری از ما می ‌دانیم، بلاک چین (blockchain) یک پایگاه داده مشترک است که در قالب یک سیستم، اطلاعات و گزارش را در خود ذخیره می ‌کند و آن‌ ها را در میان تمام اعضای یک شبکه به اشتراک می‌ گذارد، پس در نتیجه بلاک‌ ها دارای ظرفیت‌ های ذخیره‌ سازی خاصی هستند؛ زمانی که ظرفیت آن ها تکمیل می‌شود، به بلاک قبلی متصل شده و بلاک جدید تشکیل می‌ گردد؛ بدین ترتیب است که آن ها می‌توانند زنجیره ‌ای از داده ‌ها را شکل ‌دهند. این عبارت از ترکیب دو واژه block (بلاک) و chain (زنجیره) تشکیل شده است و در لغت تحت عنوان زنجیره ‌ای از بلاک ‌ها یا مجموعه ای از اطلاعات واقع در یک گروه معنا می‌ شود، اما جالب تر است بدانید که این فناوری که در بحث سیستم ارزهای دیجیتال نقش حیاتی را ایفا می‌ کنند، چه کاربرهایی دارند؟ برای یافتن پاسخ این سوال خوشحال می شویم که ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.


انواع کاربرد های بلاک چین

پیدایش و راه‌اندازی بیت کوین در سال 2009، چهره واقعی فناوری بلاک چین را نمایان کرد و نشان داد که سازمان ها یا شرکت‌ های بزرگ دولتی و یا حتی نهاد های خصوصی چگونه می‌ توانند از آن برای انجام کارهای خود مثل بهبود فرآیندهای موجود و فعال سازی مدل‌ های تجاری جدید استفاده کنند. 
درست است هدف بلاک چین برای بسیاری از سازمان ها هنوز نمایان و مزایای آن اثبات نشده است، اما هم اکنون بسیاری از نهادها و یا کسب ‌و کارهای متعدد، از تامین ‌کنندگان و شرکت‌ های حمل ‌و نقل گرفته تا تولید کنندگان، توزیع ‌کنندگان و خرده ‌فروشان هستند که نه تنها به آن نیاز دارند، بلکه از این فناوری نیز بهره‌ می گیرند.

بلاک چین

همانطور که در ابتدای مطلب نیز اشاره کردیم، شاید بلاک چین که اطلاعات را به صورت بلاک‌ های مختلف ذخیره می ‌کند، برای بسیاری از اشخاص مفهوم ناآشنایی نباشد، اما آن را می توان یک تکنولوژی نسبتاً جدید دانست که کاربرد های بسیاری را در دل خود نهفته دارد.
اشتراک گذاری داده ها به روشی سریع و ایمن در بین نهادها را می‌ توان مهم‌ ترین کاربرد بلاک چین دانست، بدون اینکه هیچ نهادی مسئولیت حفاظت از داده ها یا تراکنش ها را بر عهده بگیرد، اما بهتر است در ادامه این مطلب از سایت تتر ایران همراه باشید تا با مهم ترین آن ها آشنا شوید و ببینید که چگونه هدف بلاک چین فراهم آوری مزایای متعددی برای کسب‌ و کارهاست.
• بهبود امنیت و حریم خصوصی: نحوه عملکرد فناوری بلاک چین به گونه ای است که امنیت پیشرفته ای را ارائه می دهد. از آنجا که این فناوری، از رمزنگاری و توزیع داده ها استفاده می کند و درواقع یک رکورد غیرقابل تغییر است، می‌ توان گفت امکان هک، حذف و یا حتی تغییر اطلاعات به ثبت رسیده، وجود نداشته و درصد بروز این چنین اتفاقات به صفر می رسد. این موضوع می‌ تواند به وسیله محدود کردن دسترسی، نگرانی‌ های مربوط به حریم خصوصی را بسیار بهتر از سیستم‌ های رایانه‌ ای سنتی برطرف نماید.
• سیستم ردیابی: شاید بتوان مطرح ترین کاربرد بلاک چین را فراهم آوری سیستم ردیابی و پیگیری دانست. شرکت حمل و نقلی را تصور کنید که برای پیگیری کانتینرهای خود از این فناوری بهره می گیرد. این امر به شرکت مذکور کمک می کند تا علاوه ‌بر پیگیری آن ها از زمان حرکت تا رسیدن به مقصد، مدارک مهم و مورد نیاز را نیز مورد مشاهده و تایید قرار دهد.
• رفع مشکلات اجناس تقلبی: مزیت یا کاربرد دیگری را که می‌ توانیم در این زمینه برای صنایع مختلف مثال بزنیم، رفع مشکلات اجناس تقلبی است. فرایند فناوری بلاک چین با روشی که از آن بهره می گیرد، می تواند منجر به رفع مشکلات اجناس تقلبی شود که این امر به خودی خود قادر است رضایت مشتریان و کاهش هزینه ها را برای آن صنایع به همراه داشته باشد.
• بهبود پرداخت های مالی: بلاک چین پس از راه اندازی صرافی الکترونیکی، دست دیگری بر پرداخت ها از طریق موبایل داشته است که توانسته مشکلات سیستم مبادلات قدیمی را حل کند و 90 الی 95 درصد پرداخت های الکترونیکی را به خود اختصاص دهد.
از سوی دیگر می توان گفت بلاک چین نیروی تاثیرگذاری در حوزه تجارت، مسائل مالی و بانکداری به شمار می آید، چراکه از پتانسل بالایی در مدیریت آن ها برخوردار است

کاربرد-بلاک-ها

 

سایر صنایع و مراکزی که بلاک چین در آن ها نقش دارد؟


• دانشگاه ها
• دادگاه ها
• صنایع فعال در زمینه انرژی مانند نفت و گاز
• مراکز و مسائل مربوط به موارد پزشکی
• سئو و بازاریابی دیجیتالی
• صنعت هوایی
• و...

سخن آخر

همانطور که در فوق اشاره کردیم بلاک چین با امنیتی که فراهم می سازد، می تواند نقش مهمی را در صنایع مختلف ایفا کند و آن ها را به سوی سازماندهی درست هدایت نماید، به خصوص اگر این صنایع، صنایعی باشند که با تکنولوژی فاصله زیادی دارند، اما این امری زمان بر است و نباید انتظار داشت که یک شبه اتفاق بیفتد.