چین لینک ChainLink یک پروژه بلاک چین می باشد که با هدف ایجاد پلی بین خدماتی نظیر پی پال و ویزا، بانک هایی نظیر HSBC و ولزفارگو و بلاک چین هایی نظیر اتریوم، بیت کوین و تتر ایجاد شده است و تلاش می کند تا با استفاده از اوراکل ها که اساسا یک منبع داده می باشند و به عنوان یک پل ارتباطی بین قرارداد های هوشمند و دیگر منابع خارجی مورد استفاده قرار می گیرند. به طور تخصصی تر می توان گفت که یک اوراکل عاملی محسوب می شود که نه تنها با منابع داده خارجی ارتباط برقرار می کند، بلکه به تایید و بررسی صحت داده های فراهم شده نیز می پردازد. بنابراین آنها مسئول فراهم کردن اطلاعات مهم و قابل اعتماد برای قرارداد های هوشمند هستند که این قراردادها هم به نوبه خود وظایف معینی را انجام می دهند. همچنین گپ بین قراردادهای هوشمند در بلاک چین و کاربردهای دنیای واقعی را که اصولا تمایل دارند خارج از بلاک چین قرار بگیرند را ببندد.

 

چین لینک چیست؟

 

هدف یک سری پروژه های بلاک چین، رفع مشکلات صنعت ارزهای دیجیتال می باشد. چین لینک یکی از همین پروژه هاست که در تلاش است تا همکاری چند جانبه و بینابینی را وارد دنیای بلاک چین ها کند. تا به امروز شبکه های بلاک چین مهمی نظیر بیت کوین، اتریوم، ریپل و امثالهم پا به میدان گذاشته اند. تا پیش از این هیچ راهی برای متصل کردن این بلاک چین ها به یکدیگر و به داده های دنیای واقعی خارج از بلاکچین ها وجود نداشت. همکاری بینابینی، به کاربران و توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا به ویژگی های مختلفی در بلاک چین دسترسی داشته و در عین حال نیز یکپارچگی هر دوی شبکه ها دست نخورده باقی بماند. برای اطلاعات بیشتر به بیت کوین چیست؟ مراجعه فرمایید. یکی از انواع کریپتوکارنسی هاcryptocurrency یا همان ارزهای دیجیتال بوده که به صورت غیر متمرکز در بستر شبکه بلاک چین فعالیت می کند. این ارز با محاسبات بسیار پیچیده ریاضی به صورت رمزهای دیجیتالی به دست می آید و همین امر باعث شده تا ارزش پولی داشته باشد. همچنین دنیا را با بلاک چین آشنا و ایده غیر متمرکز شدن را مطرح کرد. بعد از آن، اتریوم در فکر رها سازی قدرت مکانیسم بلاک چین با استفاده از قراردادهای هوشمند بود. اما شبکه ارز دیجیتال چین لینک قدم بعدی در انقلاب بلاک چین می باشد که به ایجاد ارتباط بین زنجیره های مختلف و منابع دنیای خارج کمک می کند. در حال حاضر، مکانسیم های اجماع متفاوتی در بلاکچین های مختلف وجود دارد، که اجازه ارتباط آزاد بین زنجیره های مختلف را به کاربران نمی دهند. اما چین لینک این مشکل را با استفاده از شبکه ای از اوراکل های امن برای ساخت یک راه حل کاملا غیر متمرکز، حل کرده است. این کار نیاز اعتماد به اشخاص را محدود کرده و قراردادهای هوشمند را ضد دستکاری و با کیفیت تر می کند. توکن LINK رمز ارز محلی شبکه چین لینک می باشد. شبکه چین لینک، ورودی ها و خروجی های معتبر غیر قابل دستکاری را برای تمامی قرارداد هوشمند پیچیده روی هر بلاک چین فراهم می کند.

 

چین لینک چیست؟

 

آیا چین لینک غیرمتمرکز

چین لینک یک شبکه غیر متمرکز است. هر کسی که علاقه به اجرای یک اوراکل را داشته باشد، می تواند در این شبکه فعالیت کند. چین لینک همچنین یک سیستم اعتبار قوی دارد. به هر اوراکل Oracle یک اعتبار و هویت درون شبکه ای داده می شود که به تعریف قابلیت اطمینان آن کمک می کند. حتی نودهای شبکه هم باید رمز ارز LINK را در شبکه استیک کنند که در صورت ارائه داده های بد، به عنوان جریمه از آن ها دریافت می شود. این امر، شبکه ارز دیجیتال چین لینک را در کنار حفظ یک معماری غیر متمرکز، کاملا آزاد گذاشته و افراد را از تهیه داده های بد منع می کند.

عوامل متفاوت شدن چین لینک از سایر ارزها

فاکتورها و عوامل زیادی باعث منحصر بفردی شبکه رمز ارز چین لینک می شوند. Chain Link مفهومی می باشد که کاملا به اتصال بیشتر اسمارت کانترکت ها به دنیای خارج می پردازد. اتریوم چیست؟ اتریوم یک پلتفرم آزاد مبتنی بر فناوری بلاک چین است که توسعه دهندگان را قادر می سازد تا برنامه های غیر متمرکز خود را روی آن پیاده سازی کنند. مطرح شد اما Smart Contract های اتریوم تنها داده های روی بلاک چین را مدیریت کرده و از ایجاد ارتباط با کسب و کارهای دنیای واقعی دور مانده اند. هدف چین لینک کمک به غیرمتمرکز سازی اینترنت در جهت ساخت ارتباطی بین بلاکچین و برنامه های دنیای واقعی می باشد.

 

چین لینک چیست؟

 

چین لینک چگونه کار می کند؟

کار چین لینک، متصل کردن اکوسیستم بلاک چین به اپلیکیشن های خارجی می باشد. از یک طرف، چین لینک به بلاک چین متصل می باشد و از طرف دیگر، با یک API ادغام شده است. پایه های این راه حل بر مبنای اوراکل ها ساخته شده، که باعث محدود کردن نیاز به اعتماد به اشخاص و غیر متمرکز کردن زیرساخت های این شبکه می شود. فعالیت اصلی چین لینک بر اساس دو فرایند می باشد.

_ درون شبکه ای On-Chain

معماری درون شبکه ای چین لینک، بر مبنای بلاک چین اتریوم توسعه داده شده است. بر این اساس، قراردادهای هوشمند بیشتر کارها را انجام می دهند و داده ها توسط نودها گره ها بازیابی می شوند. سپس اسمارت کانترکت درخواست هایی را که گره ها باید انجام دهند تامین می کند. شبکه چین لینک از 3 عنصر یا قرارداد تشکیل شده است: اولین عنصر، قرارداد اعتبار Reputation Contract است که معیارهای اوراکل ها را کنترل می کند. دومین عنصر، قرارداد تطبیق سفارش Order Matching Contract می باشد که درخواست ها سفارش ها را از نودهای فردی مبتنی بر SLA تفاهم نامه سطح سرویس گرفته و پارامترهای مربوطه توسط سازنده اسمارت کانترکت تعیین می شود. سومین عنصر شبکه، قرارداد تجمیع Aggregation Contract است که پاسخ های نودها را گرفته و آن ها را به نتیجه نهایی مربوط به درخواست کاربر تبدیل می کند. این قرارداد همچنین معیارهای قرارداد شهرت را هم تامین می کند.

 

چین لینک چیست؟

 

_ برون شبکه ای Off-Chain

معماری برون شبکه ای چین لینک یکی از جالب ترین و منحصربفردترین ویژگی های بلاک چین آن است. خود شبکه چین لینک بخشی از معماری برون شبکه ای آن محسوب می شود که تمامی نودها را به هم متصل می کند. هر کدام از گره ها برای گردآوری پاسخ به قراردادهای هوشمند، از طریق API ها به ذخیره برون شبکه ای متصل می شوند. همچنین ممکن می باشد یک سری آداپتورهای خارجی برای کمک به گسترش ارتباطات با API های شخص ثالث وجود داشته باشد. تمامی داده های برون شبکه ای، از طریق نرم افزار مرکزی چین لینک در خارج از شبکه به گونه ای ترجمه می شوند، که قابلیت بازخوانی آن در درون شبکه وجود داشته باشد. فعالیت های فرعی وظیفه مورد نظر نیز توسط این نرم افزار پردازش می شود. یکی از مهم ترین عناصر این معماری، آداپتورهای خارجی آن هستند. از این آداپتورها برای اتصال به API های شخص ثالث استفاده شده، که به ایجاد پلی برای از بین بردن فاصله میان بلاک چین و برنامه های دنیای واقعی کمک می کند. تمامی آداپتورها باید بر اساس طرح قالب چین لینک نوشته شوند.

قراردادهای هوشمند در شبکه چین لینک شدیدا آگاهانه هستند، به این معنا که محتوای درون آن ها، باعث ادغام آن ها با برنامه های غیر بلاکچین می شود. زیرساخت غیر بلاک چینی، به انتخاب و ساخت سابقه اوراکل Oracle ها کمک می کند. پس از این کار پیش از آنکه توافق مربوطه وارد زیرساخت درون شبکه ای شود، بیرون از شبکه حاصل می شود. معماری برون شبکه ای چین لینک، دارای چندین کار فرعی و آداپتورهای خارجی می باشد. تمامی این عناصر زیرساختی، قابلیت به روزرسانی دارند. این راه حل در حال حاضر روی اتریوم پیاده شده است. اما در آینده برای فراهم آوری امکان انجام تراکنش های بین زنجیره ای، آپدیت خواهد شد.

 

چین لینک چیست؟

 

کیف پول های چین لینک

از آنجایی که ارز دیجیتال لینک یک ارز ERC20 است، قابلیت ذخیره سازی آن در تمامی والت های پشتیبان اتریوم و توکن های ERC20 وجود دارد. مای اتر والت MEW یکی از بهترین کیف پول های اتریوم است که امکان ذخیره رمز ارز LINK در آن وجود دارد. از میان کیف پول های سخت افزاری، لجر نانو اس نیز یکی از والت های خوب برای نگهداری ارز چین لینک است. کیف پول های مبتنی بر مرورگر نظیر متاماسک Meta Mask نیز از توکن های ERC20 پشتیبانی می کنند. همچنین امکان ذخیره سازی و نگهداری رمز ارز LINK درون خود صرافی وجود دارد که البته به خاطر وجود خطراتی نظیر هک شدن، بهتر است مقدار زیادی از ارزهای دیجیتال را برای مدت طولانی در آن ها نگه داری نکنید.

بنیانگذار چین لینک

ریشه های شبکه ارز دیجیتال چین لینک درون استارتاپی به نام Smart Contract قرار دارد که در سال 2014 راه اندازی شده بود. هدف این شرکت پرورش فناوری خصوصا در حوزه اسمارت کانترکت ها بود، تا توافق نامه هایی را بسازد که همه افراد این صنعت بدون توجه به مهارت و تخصص، قادر به استفاده از آن ها باشند. تلاش این شرکت حمایت و پشتیبانی گروه سرمایه گذاری دیتا کالکتیو Data Collective مستقر در سن فرانسیسکو را به همراه داشت. شرکت Smart Contract، توسط موسسه مدیریت خدمات آی تی گارتنر Gartner به عنوان فروشنده باحال برنامه های بلاک چین در سال 2017 برگزیده شد. سرگی نازاروف Sergey Nazarov، هم بنیان گذار و مدیر عامل این شرکت است. وی پیشتر نیز به عنوان بنیان گذار Secure Asset Exchange، یک صرافی رمز ارزی شبیه به شیپ شیفت Shap Shift در حوزه بلاک چین فعالیت کرده بود. وی همچنین سرویس ایمیل غیر متمرکز کریپتومیل CryptoMailرا تاسیس کرده است.

 

چین لینک چیست؟

 

ارزش چین لینک

35 درصد از 1 میلیون رمز ارز LINK توسط عرضه اولیه سکه در دسترس کاربران قرار گرفت. این ICO در سپتامبر سال 2017 شهریور 96 اجرایی شد. قیمت چین لینک در ابتدا برابر با 0.11 دلار یا 0.00038462 اتر بود. سرمایه شخصی هر نفر نیز برای شرکت در این ICO، برابر با 7 واحد اتر در نظر گرفته شده بود. هدف این پروژه، جمع آوری 32 میلیون دلار از طریق فروش این توکن ها بود که با موفقیت هم انجام شد.

جمع بندی

یافتن پروژه ای در فضای بلاک چین که خواهان تبدیل شدن به بیت کوین یا اتریوم بعدی نباشد، دشوار است. ارز دیجیتال چین لینک یک پروژه با پتانسیل بالا و راه حلی برای مشکلات فناوری بلاکچین می باشد. با توجه به قدرت بنیان گذاران و مشاوران این شرکت و همچنین استحکام راه حل های آن، زیر نظر گرفتن رمز ارز چین لینک یکی از مهم ترین کارها برای سرمایه گذاران است. ارز دیجیتال چین لینک از زمان آغاز به کار خود عملکرد بسیار خوبی داشته و با پذیرش بیشتر، پیشرفت آن در آینده نیز حتمی می باشد.