پولکادات که با نشان اختصاری DOT نشان داده می شود، نسل جدید پروتکل های بلاک چین است که این پروژه سعی دارد شبکه ای واحد از بلاک چین های هدفمند و یکپارچه را ایجاد کند. پولکادات در تلاش است از این طریق بر مشکلات کندی مقیاس پذیری، پرهزینه بودن تراکنش ها و تعامل پذیری در فضای ارز های دیجیتال غلبه ‎کند. به بیان ساده تر اگر بلاک چین های مختلف را راه حلی برای مشکلات دنیای واقعی بدانیم می توان شبکه پولکادات را راه حلی برای مشکلات خود بلاک چین ها دانست. همچنین شبکه ای از بلاک چین های هماهنگ را در اختیار کاربران قرار می دهد که به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. پولکادات بستری برای ساخت برنامه های کامپیوتری غیرمتمرکز بدون خطر توقف یا دستکاری، تراکنش های فوق سریع و ارزان، همچنین رقیب اتریوم، شبکه ای با هزاران بلاک چین و ارز دیجیتالی که در رتبه های بالای بازار قرار گرفته است و سرمایه گذاران زیادی منتظر جهش نجومی آن هستند، طبق گفته تیم توسعه دهنده پولکادات، این پروژه قصد دارد با جمع آوری بهترین ویژگی ها از بلاک چین های چند منظوره، راه را برای ظهور برنامه های غیرمتمرکز با کاربرد های واقعی هموار کرده و دسترسی به خدمات غیرمتمرکز را برای همه کاربران تسهیل می کند. برخلاف بیت کوین و صدها ارز دیجیتال دیگر، عرضه پولکادات مبتنی بر استخراج ماینینگ نیست و واحد های آن با روش منحصر به فردی توزیع می شوند که بسیار شبیه اثبات سهام می باشد.

 

پولکادات چیست؟

 

پولکادات نسل چندم بلاک چین محسوب می شود؟

اگر بلاک چین بیت کوین و انشعاب های آن نظیر بیت کوین کش، لایت کوین و بیت کوین اس وی را نسل اول بدانیم و بلاک چین های ارائه دهنده قرارداد هوشمند نظیر اتریوم را نسل دوم بلاک چین تصور کنیم، آنگاه پولکادات در کنار پروژه هایی همچون کازمز cosmos و کاردانو، پیشتازان نسل سوم بلاک چین به شمار می آیند. هم اکنون قیمت پولکادات افزایش یافته است و بهترین زمان برای خرید آن می باشد زیرا پیش بینی می شود که پیشرفت بیشتری داشته باشد. هدف بلاک چین ‎های نسل یک در ذخیره و انتقال امن به صورت غیر متمرکز و همتا به همتا خلاصه می شود. پس از آن بلاک چین های نسل دوم با هدف رفع مشکلات دنیای واقعی همچون امور مالی غیرمتمرکز، اینترنت اشیا، رهگیری کالاها، مدیریت اسناد و مدارک، مدیریت سامانه های حمل و نقل، مدیریت هویت های دیجیتال، ثبت مالکیت مادی و معنوی، ذخیره سازی غیرمتمرکز و پردازش ابری غیرمتمرکز پا به عرصه گذاشتند. با این حال محدودیت ‎های موجود در طراحی این سیستم ها مانع از مقبولیت گسترده آن ها در میان کاربران شده است. هدف پولکادات رفع محدودیت ها و چالش های فعلی بلاک چین است.

همچنین باید بدانید ارز اختصاصی پولکادات با نام DOT شناخته می شود که کاربرد اصلی آن پرداخت هزینه های شبکه و همچنین تصمیم گیری برای آینده شبکه است، در حقیقت هر فرد با داشتن دات می تواند یک حق رأی را برای آینده این شبکه به دست بیاورد. مانند بیت کوین، اتر و سایر ارز های دیجیتال سرمایه گذاری روی ارز دات، در حقیقت سرمایه گذاری روی آینده شبکه است و قیمت پولکادات هم با عرضه و تقاضا و امیدواری ها نسبت به آینده شبکه پولکادات بالا و پایین خواهد شد. با اینکه دات ارز دیجیتال اصلی شبکه پولکادات است، هر کس که بخواهد می تواند روی این شبکه برای خود یک بلاک چین و یک ارز دیجیتال کاملاً مجزا ایجاد کند و از مدل امنیت اشتراکی شبکه پولکادات بهره مند شود. در زمان نوشته شدن این مقاله با توجه به ارزش بازار پولکادات رتبه 8 بازار را به خود اختصاص داده است اما شما در سایت تتر ایران می توانید قیمت بروز و ارزش بازار لحظه کوین دات و سایر ارز های دیجیتال را مشاهده کنید.

 

 

ضعف بلاک چین نسل اول و دوم نسبت به پولکادات

بلاک چین های نسل اول و دوم علی رغم تمام پیشرفت ها و نوآوری های خود، ضعف هایی هم داشتند. به عنوان مثال سرعت پایین تراکنش ها، افزایش غیرمنطقی کارمزد ها در بازه های زمانی خاص، هاردفورک های به روز رسانی های اساسی پی درپی، مدیریت وابسته به اشخاص و در نهایت نبود قابلیت تبدیل مستقیم ارز های دیجیتال به یکدیگر به دلیل انزوای بلاک چین ها نسبت به هم از جمله مهم ترین نقاط ضعف بلاک چین های کنونی محسوب می شوند. این در حالی است که طراحی منحصر به فرد پولکادات مزایای قابل توجهی را نسبت به شبکه های سنتی موجود به ارمغان آورده و این شبکه را نسبت به سایر پلتفرم های بلاک چینی متمایز می کند:

 

پولکادات چیست؟ 

 

مقیاس پذیری

بلاک چین ها برای پردازش حجم عظیم تراکنش های دنیای غیرمتمرکز پیش رو، با محدودیت هایی مواجه هستند. توان عملیاتی محدود و سازو کار اجماع پیچیده و زمان بر در بلاک چین های ابتدایی، موجب تأخیر در انجام تراکنش ها شده و در صورت شلوغی شبکه کارمزد ها را به شدت افزایش می دهند. برخی از مشکلات مقیاس پذیری ناشی از این واقعیت هستند که در اکثر بلاک چین ها، نودهای اعتبارسنج مجبور هستند تراکنش ها را یک به یک بررسی و تأیید کنند. این موضوع موجب می شود که شبکه های بلاک چین، همواره با گلوگاه های پرترافیک مواجه شوند. اما توسعه دهندگان پولکادات با رویکردی جدید این مسئله را حل کرده اند.

 

قابلیت ارتقای شبکه بدون انجام هاردفورک

امروزه همه ما به استفاده از برنامه ها، بازی ها و مرورگرهایی عادت کرده ایم که به صورت خودکار و منظم بروز رسانی می شوند. توسعه دهندگان باگ های نرم افزاری که به هر نوع خطایی در یک برنامه کامپیوتری باعث عدم اجرا، از کار افتادن، یا نتیجه اشتباه شود، گفته می شود، را کشف کرده و پیش از آن که باعث مشکل شوند، آن ها را برطرف می کنند. همچنین با پیشرفت فناوری و کشف راهکار های بهتر، قابلیت های جدید در قالب به روزرسانی ها به برنامه ها افزوده می شوند. بلاک چین ها نیز مانند همه نرم افزارها، به منظور کارکرد صحیح نیازمند بروز رسانی هستند. با این حال آپدیت بلاک چین بسیار سخت تر و پیچیده تر از بروز رسانی اپلیکیشن ها، بازی ها و مرورگر ها است. بلاک چین های معمولی برای انجام بروز رسانی نیازمند انشعاب فورک کردن شبکه هستند، به این معنی که زنجیره ای جدید با قوانینی جدید تشکیل داده و کاربران را به استفاده از این زنجیره ترغیب می کنند. این در حالی می باشد که برنامه ریزی و اجرای یک فورک ماه ها زمان می برد و از همه مهم تر این که انجام هاردفورک های پی در پی در شبکه باعث چند دستگی جامعه کاربران و توسعه دهندگان شبکه خواهد شد. شبکه پولکادات با تحول این فرایند، این امکان را فراهم کرده است که بلاک چین ها بدون نیاز به فورک کردن زنجیره، خود را بروزرسانی کنند. این کار، از طریق سیستم حاکمیتیِ درون زنجیره ای روی بلاک چین و شفافِ پولکادات انجام می شوند. پولکادات با بهره گیری از این قابلیت، به پروژه های گوناگون این امکان را می دهد تا به سرعت با تغییرات فناوری سازگار شده و همیشه به روز و چابک باقی بمانند. این قابلیت همچنین خطرات ناشی از هارد فورک های چالش برانگیز شبکه را که مانعی جدی برای ورود بسیاری از سازمان ها به این حوزه است به طرز چشمگیری کاهش می دهد.

هارد فورک چیست؟

پولکادات چیست؟

 

مدیریت شفاف و غیرمتمرکز

بلاک چین های اولیه از هیچ سازوکار رسمی حاکمیتی برخوردار نیستند. سهامداران و ذینفعان این پروژه ها هیچ گاه قادر به پیشنهاد دادن تغییرات پروتکل نبوده اند، مگر کسانی که از حمایت افراد صاحب نفوذ پروژه ها برخوردار بودند. اما ساختار پولکادات متفاوت است. این شبکه را دارندگان ارز دیجیتال دات به روشی شفاف و منصفانه مدیریت می کنند. تمامی صاحبان ارز دیجیتال دات DOT می توانند پیشنهاد مدنظر خود را برای تغییر پروتکل ارائه داده و به پیشنهادات موجود رأی دهند. آن ها همچنین می توانند در انتخاب اعضای شورای حاکمیت که نماینده تمامی ذینفعان شبکه هستند، مشارکت کنند.

 

تعامل پذیری و ارتباط میان زنجیره ای

بلاک چین های هیچ تعاملی با سایر شبکه ها ندارند اما به همان میزان که تعداد بلاک چین های با کاربرد خاص افزایش می یابد، نیاز به ارتباطات میان زنجیره ای و تعامل پذیری بلاک چین ها نیز افزایش می یابد. قابلیت تعامل پذیری و پیام رسانی میان زنجیره ای پولکادات، امکان برقراری ارتباط، مبادله ارزش و به اشتراک گذاشتن عملکرد ها را برای بلاک چین های فعال در شبکه ممکن ساخته و از نوآوری های بیشتر در این ساختار استقبال می کند. به لطف قابلیت پل های بلاک چینی پولکادات، پاراچین های پولکادات همچنین می توانند با پروتکل های محبوب اقتصاد غیرمتمرکز DeFi و دارایی های دیجیتال موجود بر روی شبکه های خارجی مانند بیت کوین و اتریوم هم تعامل داشته باشند. آیا می دانید بیت کوین چیست؟ بیت کوین اولین ارز دیجیتال است که پرطزفدار تربن نیز محسوب می شود. همچنین در ابتدای مقاله گفته شد پولکادات یک رمز ارز غیر قابل استخراج است اما روش های مشابه ای برای بهره مندی از ویژگی های آن وجود دارد ک در لینک زیر توضیح داده ایم.

نحوه استخراج پولکادات

 

پولکادات چیست؟

 

پولکادات از چه روشی کمک می گیرد؟

شبکه پولکادات از روشی به نام شاردینگ ناهمگون Heterogeneous Sharding استفاده می کند. به این معنی که چندین بلاک چین مستقل به نام پاراچین  Parachainرا از طریق یک شبکه واحد به یکدیگر متصل کرده و به آن ها این امکان را می دهد که تراکنش ها را به صورت موازی پردازش کنند و در بستری امن با یکدیگر تبادل داده داشته باشند.

 مدل شاردینگ ناهمگون پولکادات، هر زنجیره در شبکه برای کاربرد خاص خود بهینه سازی می شود. این مدل در مقایسه با مدل یک پروتکل برای همه کاربردها که اتریوم و سایر پلتفرم های قرارداد هوشمند از آن استفاده می کنند، به مراتب مقیاس پذیری بیشتری دارد. زنجیره ‎های بیشتر و تخصصی تر، به معنای فرصت بیشتر برای نوآوری است. شما می توانید برای اطلاع یافتن بیشتر از آخرین سنجش روی پولکادات و سرعت تراکنش ها به سایت تتر ایران مراجعه کنید اطلاعات کافی را بدست آورید. بر اساس آخرین سنجش های صورت گرفته روی شبکه پولکادات، سرعت ثبت تراکنش ها بدون استفاده از پاراچین ها ۱,۰۰۰ تراکنش بر ثانیه و با استفاده از حداکثر توان عملیاتی پاراچین ها می تواند به حدود ۱٬۰۰۰٬۰۰۰ تراکنش بر ثانیه هم برسد.