همانطور که می دانید ماهیت ارز دیجیتال بی ثبات بوده و بازار آن با نوسانات زیادی همراه است. به همین دلیل ممکن است قیمت یک رمز ارز بسیار صعودی شود و یا ناگهان روند نزولی را طی کند. در این بین سرمایه گذارانی که از بروز رفتار درست در زمان ریزش بازار آگاهی کافی ندارند دچار ضرر و زیان های بزرگ شده و ممکن است کل زندگی خود را ببازند. در واقع نوسانات قیمتی تنها مختص به ارز دیجیتال نیست بلکه تمام بازار های مالی از این خصلت برخوردار هستند. اما با آموزش های درست و تفکر هوشمندانه می توانید حتی قیمت های نزولی بازار را نیز به فرصت تبدیل کنید.

 

 

جلوگیری از ضرر هنگام ریزش بازار

ریزش بازار های مالی به مخصوص ارز دیجیتال، بسیار دلهره آور بوده و وحشت معامله گرانی که سرمایه زیادی در این بازار ها خرج کرده اند بر می انگیزد. برای پیشگیری از ضرر در معاملات دیجیتالی، حتما باید یک استراتژی صحیح برای خطرات احتمالی تعیین کنید. این استراتژی با استفاده از انواع روش های حرفه ای ترید معین می شود و کسانی که آموزش های نوسان گیری بازار را فرا گرفته باشند به خوبی می توانند از قیمت های پایین نیز سود کسب کنند. در نتیجه پیشنهاد ما برای جان سالم به در بردن از بازار ارز دیجیتال، کسب دانش در مورد ترید رمز ارز ها است تا با تحلیل بازار بتوانید از هر موقعیتی برای افزایش سرمایه تان استفاده کنید.

 

 

اصلاح بازار اجتناب ناپذیر است

اول از همه، آرام باشید! سقوط و اصلاحات بازار های مالی بخشی طبیعی از چرخه سرمایه گذاری است و خواسته یا ناخواسته اتفاق می افتد. سعی کنید در شرایطی که روند بازار نزولی است خود را نبازید، اصلاح رمز ارز ها امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است. معمولا زمانی که قیمت بیت کوین یا سایر رمز ارز ها از 10 درصد بیشتر دچار افت قیمتمی شوند اصطلاحا می گویند اصلاح بازار اتفاق افتاده است. به همین ترتیب نیاز است بدانید روند نزولی یک رمز ارز به دلیل اصلاح است و یا علت دیگری موجب این کاهش قیمت شده است.

اگر افت قیمت به دلیل اصلاح بازار باشد مطمئن باشید ارز مورد نظر مجددا شامل افزایش قیمت خواهد شد، اما اگر کاهش قیمت به دلایل دیگر اتفاق بیفتد باید تحقیقات لازم را انجام داده و استراتژی خود را تغییر دهید.

 

 

دچار FOMO نشوید

اکثر سرمایه گذارانی که هنگام ریزش بازار دچار وحشت شده و دارایی خود را عجله ای می فروشند پشیمان می شوند. مفهوم فومو در ارز دیجیتال دقیقا به همین معنی است، معامله گران غیر حرفه ای بدون توجه به استراتژی های معاملاتی خود رمز ارز هایشان را به فروش می گذارند که باعث پدیدار شدن فروش های هیجانی در بازار می شود. معاملات ارز دیجیتال نیاز به صبر و کنترل احساسات دارد، کسانی که نمی توانند در شرایط بحران خود را کترل کنند قطعا دچار ضرر و زیان های بزرگی می شوند. بسیاری از سرمایه گذاران هنگام ریزش بازار دچار وحشت شده و ترس از دست دادن سرمایه وجودشان را فرا می گیرد که باعث انجام دادن رفتار های عجولانه و خروج های زودهنگام از بازار می شود.

این فروش های هیجانی که منشا آن از ترس معامله گران است نه تنها به خود شخص بلکه به بازار نیز ضربه می زند و باعث سقوط بیشتر آن می شود. در نتیجه هنگامی که اوضاع برای بازار خوب پیش نمی رفت خودتان را کنترل کرده و طبق برنامه تان عمل کنید.

 

 

لیمیت اوردر معامله تان را تغییر ندهید

لیمیت اوردر یا همان سفارش خرید و فروش رمرز ارز، پس از تحقیقات طولانی و تحلیل های عمیق به دست می آید، در واقع نقطه بستن معاملات آخرین مرحله تکمیل یک معامله است. برای تعیین نقطه اوردر باید حدود یک ماه بر روی ارز مورد نظر تحقیق شده و بازدهی، عکسلعمل به اخبار و اتفاقاتی که در گذشته برای رمز ارز مورد نظر اتفاق افتاده از نظرتان دور نماند.

پس از ارزیابی و تعیین نقطه ورود به بازار نباید به صورت لحظه ای آن را چک کنید. شما استراتژی خود را چیده، نقطه ورود را تعیین کرده و از استاپ لاس ها استفاده کرده اید، حال نیاز است به برنامه خود اعتماد داشته و با بروز احساسات بازار از آن صرفه نظر نکنید. در آن زمان است که شما می توانید خود را یک معامله گر حرفه ای بنامید.

 

 

بلند مدت فکر کنید

اگر می خواهید ثروت خود را چندین برابر کنید، باید طولانی مدت فکر کنید. با آنکه ترید های کوتاه مدت نیز در برخی مواقع سود های عظیمی را به شما ارائه می دهند اما در نهایت برنامه ریزی برای بازار های مالی مناسب است که نتیجه طولانی مدت آن به نفع تان باشد. به همین دلیل اگر در کوتاه مدت نتیجه نگرفتید می توانید از استراتژی خرید در کف قیمت و فروش در قله استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد این استراتژی می توانید به مقاله آموزش خرید ارز دیجیتال در کف قیمت مراجعه نمایید.

 

 

معاملات مارجین را فراموش نکنید

معاملات مارجین این امکان را برای شما فراهم می کنند تا از کاهش قیمت بیت کوین سود کسب کنید. با استفاده از این معاملات شما می توانید نقطه اوردر را بر روی short تنظیم کرده و از روند نزولی بیت کوین سود به دست آورید. این عمل توسط پلتفرم های ارائه دهنده ترید امکان پذیر است که توسط آن ها یک معامله مارجین ثبت کرده و شانس خود را امتحان می کنید.
 

نکته: دقت داشته باشید در معاملات مارجین از اهرم ها استفاده می شود. اما آیا می دانید روش اهرم یا Leverage چیست؟ به طور خلاصه باید بگوییم اهرم ها سود و ضرر یک معامله را چندین برابر می کنند، به همین دلیل پیشنهاد می شود در صورت منعقد کردن یک معامله مارجین، از اهرم هایی با ضریب کم استفاده کنید تا در صورت غلط بودن پیشبینی اتان ضرر کمتری به سرمایه تان وارد شود.

 

 

سخن آخر

بازار های مالی همه و همه بی ثبات هستند و دارای نوسانات قیمتی شدیدی می باشند، به همین دلیل قبل از ورود به این نوع سرمایه گذاری حتما خود را آماده شرایط بحرانی و سقوط بازار کرده و از ریزش رمز ارز ها دچار وحشت نشوید. طبق برنامه ترید خود پیش بروید و آنقدر در این زمینه آموزش ببینید که حتی هنگام سقوط بازار نیز از استراتژی تعیین شده خود اطمینان کامل داشته باشید. در غیر این صورت با آگاهی نداشتن از رفتارهای مناسبی که هنگام ریزش بازار باید از خود نشان دهید، قطعا دچار ترس شده و سرمایه خود را از دست می دهید.