بیت کوین ارز دیجیتال محبوب عصر حاضر هر چهار سال یکبار دچار هاوینگ می شود. ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین این رمز ارز را به طوری طراحی کرده است که به صورت خودکار هر چهار سال یکبار میزان پاداش بلاک های آن برای ماینر ها کاهش یافته و تعداد بیت کوین های دریافتی به نصف می رسد. بسیاری از مردم معتقد اند هاوینگ تاثیر زیادی در قیمت بیت کوین می گذارد با ما همراه باشید تا هاوینگ بیت کوین را تحلیل کنیم.

 

 

تاریخچه هاوینگ از گذشته تا به امروز

اگر بخواهیم به طور دقیق تر هاوینگ را توضیح دهیم ابتدا باید با استخراج ارز دیجیتال آشنا شوید، به طور خلاصه هر ماینر برای استخراج و ایجاد بلاک های داخل بیت کوین پاداش دریافت می کند. همانطور که گفته شد هاوینگ به معنی نصف شدن بیت کوین های دریافتی می باشد که هر چهار سال یکبار میزان آن به نصف می رسد و به همین دلیل است که تعداد بیت کوین محدود بوده و تنها 21 میلیون واحد از آن تولید می شود. 


گذشته: از زمان پیدایش بیت کوین تا به امروز شاهد 3 هاوینگ بودیم، در 28 نوامبر سال 2012 بیت کوین با قیمت 13،42 دلار خرید و فروش می شد که برای اولین بار پدیده هاوینگ اتفاق افتاد و پاداش استخراج برای ماینر ها از 50 بیت کوین به 25 کوین رسید. پس از آن در تاریخ 9 جولای سال 2016 قیمت بیت کوین در جایگاه 650 دلار معامله می شد که دومین هاوینگ رخ داد و طی آن پاداش تکمیل هر بلاک از 25 به 12.5 کوین رسید.

زمان هاوینگ 2020: در تاریخ 11 می سال 2020 سومین هاوینگ اتفاق افتاد که قیمت بیت کوین حدود 8 هزار دلار بود و میزان پاداش هر بلاک از 12.5 به 6.25 واحد کاهش یافت.

زمان هاوینگ بعدی: و اما در تاریخ 13 مارچ سال 2024 شاهد هاوینگ بعدی هستیم که پاداش تکمیل بلاک ها از 6.25 واحد به 3.125 نصف می شود.

زمانی که بلاک های بلاک چین بیت کوین به 210 هزار برسد هاوینگ رخ می دهد و تولید هر بلاک بین 9 تا 10 دقیقه زمان نیاز دارد.

 

 

هدف ساتوشی ناکاموتو از تنظیم هاوینگ بیت کوین

هدف ساتوشی از تنظیم شمارش معکوس برای نصف کردن تعداد بیت کوین های موجود در جهان حفظ ارزشمندی این رمز ارز بوده است زیرا مانند طلا و تمام چیز های با ارزش دیگر بیت کوین نیز روزی تمام خواهد شد. علاوه بر آن عمل هاوینگ تورم را نیز کنترل کرده و اجازه نمی دهد عرضه آنقدر بالا برود که قیمت آن روز بروز کاهش یابد. در کل تعداد بیت کوین محدود به 21 میلیون واحد است که با احتساب هاوینگ های پیشه رو می توان گفت سال ۲۱۴۰ تاریخ اتمام تعداد واحد های بیت کوین می باشد.

 

 

تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

بسیاری از افراد عقیده دارند پس از هر هاوینگ قیمت بیت کوین باید افزایش چشمگیری داشته باشد اما پس از دومین هاوینگ در سال 2016 قیمت رشد آنچنانی نداشت و از جایگاه 650 دلار به 675 دلار دست یافت. این در حالی است که دقیقا پس از یک سال بعد در سال 2017 به بالاترین نرخ خود یعنی قیمت 20،000 دلار رسید در نتیجه نمی توان به طور دقیق گفت هاوینگ تاثیر مستقیم بر قیمت می گذارد. اولین هاوینگ نیز اینچنین بود و قیمت از 13،42 دلار تغیری نکرد اما پس از گذشت چند ماه با واقعه بحران مالی قبرس به 230 دلار رسید.

 

 

موضوعی که به قطع می توان از درستی آن اطمینان حاصل کرد تاثیر طولانی مدت هاوینگ بر قیمت بیت کوین است زیرا هر چهار سال که می گذرد منبع بیت کوین رو به اتمام می رود و تقاضا برای داشتن آن بیشتر می شود و همین اصل در بالا رفتن قیمت بسیار تاثیر گذار است که موفقیت آمیز بودن پروژه هاوینگ و هدف ساتوشی را ثابت می کند.

 

 

نتیجه گیری 

ساتوشی با هدف ارزشمندی و کنترل نرخ بیت کوین از هاوینگ استفاده کرد و کاملا به هدف خود دست یافت. تا زمانی که بیت کوین در جهان وجود داشته باشد استخراج کنندگان نیز به استخراج آن می پردازند و چرخه هاوینگ آنقدر اتفاق می افتد تا تعداد بیت کوین به 21 میلیون واحد برسد و در نهایت تمام شود.