در دنیای ارزهای دیجیتال، هر تغییر که منجر به نسخ قوانین قبلی شود و از کد جدیدی استفاده گردد، هارد فورک نامیده می شود. به غیر از فورک و سافت فورک، ما هارد فورک را نیز در شبکه ارزهای رمزپایه داریم که بسیار کم با فورک معمولی تفاوت دارند. شباهت هارد فورک با فورک این است که هر دو با تغییراتی در شبکه بلاکچین ارز دیجیتال، ایجاد می شوند. اما تفاوت مهم هارد فورک در فرایند انجام آن است، معمولا بلاک های شبکه شکسته شده و به دو بلاک جداگانه تبدیل می شوند که در نهایت سبب ایجاد یک ارز جدید در دنیای ارزهای رمزپایه می شوند. به عبارت ساده تر، در طی فرایند هارد فورک، تغییرات اساسی در شبکه بلاک چین ارز ایجاد می شود که این تغییرات را شبکه قبلی نمی تواند پشتیبانی کند. در نتیجه برای حمایت از این تغییرات، نیاز است که یک ارز جدید در همان شبکه ایجاد شود که تغییرات جدید را بتواند پشتیبانی کند. هارد فورک مربوط به تغییرات نرم افزاری می باشد که با نسخه های قدیمی سازگار نیست در این فورک تمامی کاربران باید نرم افزار خود را به روزرسانی کنند تا قادر باشند در تایید تراکنش ها و اعتبارسنجی آن ها شرکت کنند. نود هایی که به روز رسانی را انجام نداده باشند از شبکه جدا شده و نمی توانند تراکنش های جدید را تایید کنند.

 

هارد فورک چیست؟

 

هاردفورک یکی از اصطلاحات متداول در دنیای فناوری بلاک چین و رمز ارز می باشد که تغییراتی قابل توجه را در شبکه رمز ارز ایجاد می کند و برخی اوقات به تولید کوین جدید می انجامد.

سرعت انجام تراکنش ها و مقابله با زمان زیاد آن

 سرعت انجام تراکنش ها در شبکه بلاک چین بیت کوین بین 3 تا 7 تراکنش در ثانیه می باشد که با توجه به حجم عظیم تراکنش ها در این شبکه، یک تراکنش در این شبکه ممکن است بین 30 دقیقه تا 16 ساعت زمان ببرد که زمانی بسیار زیاد می باشد. برای مقابله با این مشکل، برنامه نویسان پیشنهاد یک هارد فورک را برای شبکه بیت کوین ارائه دادند که در نهایت منجر به تشکیل شدن ارزی جدید بنام بیت کوین کش که با نام Bcash نیز شناخته می شود و به عنوان یک شبکه پرداخت و یک کریپتوکارنسی عمل می کند که واحد اصلی تراکنش آن توکن BCH است. همچنین یک پول الکترونیکی همتا به همتا برای اینترنت محسوب می شود که برای عملیات خود به هیچ بانک مرکزی و اشخاص ثالث قابل اعتمادی نیاز ندارد و کاملاً غیر متمرکز است. این ارز دیجیتال در تاریخ ۱ آگوست ۲۰۱۷ به منظور رفع مشکلات بیت کوین بوجود آمد. تمرکز اصلی بیت کوین کش بر ظرفیت تراکنش است. این کریپتوکارنسی از الگوریتم SHA-256 بهره می برد و حداکثر میزان عرضه آن ۲۱ میلیون BCH می باشد. این شبکه پرداخت از بسیاری جهات شبیه به بیت کوین است، اما این دو ارز تفاوت های فنی بسیاری نیز با یکدیگر دارند. اگرچه بازار ارزهای دیجیتال به نوسانات شدید خود معروف است، اما قیمت بیت کوین کش حتی بیشتر از میانگین بازار هم نوسان دارد. قیمت بیت کوین کش در اولین روز عرضه به صرافی، یعنی اوت ۲۰۱۷ حدود ۳۶۰ دلار بود و پنج ماه بعد، یعنی در ۲۰ دسامبر همان سال، به بالاترین قیمت تاریخ خود در رقم حدود ۴,۰۰۰ دلار دست یافت. بیت کوین کش نیز از همان شبکه بلاکچین بیت کوین استفاده می کند با این تفاوت که سرعت انجام تراکنش های آن بین 30 تا 60 تراکنش در ثانیه افزایش یافته است. افزون بر سرعت انجام تراکنش ها، تغییرات دیگری نیز در این شبکه ایجاد شده است که باعث شده تا بیت کوین کش کارایی بالاتری نسبت به بیت کوین داشته باشد. اما با این وجود چون بیت کوین از مقبولیت و محبوبیت بسیار زیادی برخوردار می باشد، هارد فورک بیت کوین، نتوانست جای خود بیت کوین را بگیرد.

 

هارد فورک چیست؟

 

تاثیرات اصلی هارد فورک چیست؟

هارد فورک گاهی باعث به وجود آمدن یک ارز جدید می شود. به عنوان مثال اتریوم کلاسیک هارد فورکی از اتریوم و بیت کوین کش می باشد. این یعنی نرم افزار قدیمی و جدید با یکدیگر هماهنگ نیستند و خروجی های قدیمی ناسازگار هستند و باعث می شود که دو ارز کاملاً مجزا پدید آید و کسانی که مایل باشند می توانند به هارد فورک جدید نقل مکان کنند.

هدف هارد فورک چیست؟

یک هارد فورک می تواند برای رفع خطرات امنیتی مهم موجود در نسخه های قدیمی تر نرم افزار اضافه کردن قابلیت های جدید را انجام دهد. گاهی روی دادن فورک باعث ایجاد نگرانی و وحشت بزرگ در میان کاربران یک ارز رمزپایه می شود. وقتی دو بلاک چین متفاوت وجود داشته باشد، در نهایت فقط یکی از آنها می تواند صحیح باشد. بنابراین تراکنش های آن کوین در بلاک چین اشتباه از بین خواهد رفت. در واقع هنگام رخداد فورک به مردم هشدار داده میشود که تا زمانی که فورک رفع نشده است هیچ تراکنشی انجام ندهند. هرکسی میتواند با تغییر منبع بیت کوین فورک جدیدی از آن به وجود بیاورد اما موضوع ما بر سر فورکهای اساسی است که تعداد زیادی از غولهای فضای ارز دیجیتال پشتیبان آن می باشند مانند بیت کوین کش. فورکهای بزرگ می توانند سرنوشت یک ارز دیجیتال را برای همیشه تغییر دهند یا آن را نابود و قدرتش را تا سالها تثبیت کنند. فورک ها بیشتر اوقات اتفاق می افتند و لازم نیست برای تک تک آنها خود را آماده کنیم. یک فورک زمانی موفق می شود که بتواند اکثریت کاربران را جذب و راضی نگه دارد. معمولا ارزش ارز حین فورک سقوط می کند. اگر فورک بتواند ثبات و ساختار کوین را از طریق بهبود کدها ارتقا بخشد، فرصتی فوق العاده برای خرید آن نوع ارز محسوب میشود.

هارد فورک به سه گروه زیر تقسیم می شوند:

هاردفورک ناسازگار:

ساده ترین نوع انشعاب زنجیره برای فهمیدن، مدل ناسازگار می باشد. در مواردی خاص، برخی از کاربران تصمیم به پیاده سازی و اجرای مجموعه قوانین جدیدی می گیرند. در این حالت مجموعه قوانین جدید کاملا مستقل از قوانین اصلی است.

هاردفورک نیمه سازگار:

هاردفورک نیمه سازگار (Semi-Compatible Hard Forks) زمانی اتفاق می افتد که مجموعه قوانین تقسیم شود (در نتیجه قوانینی مشترک بین دو زنجیره به وجود می آید)، اما همچنان بلاک هایی وجود خواهند داشت که تنها روی یکی از زنجیره ها معتبر هستند.

هاردفورک سازگار:

در یک هاردفورک مجموعه قوانین گسترش پیدا می کنند تا همزمان با اجازه دادن به شرایط دیگر، تمام قوانین قبلی را شامل شود.

 

هارد فورک چیست؟

 

انواع هارد فورک

_هاردفورک برنامه ریزی شده (Planned Hard Forks)

هاردفورک برنامه ریزی شده، یک بروزرسانی در پروتکل می باشد که از ابتدا در نقشه ی راه Roadmap پروژه در نظر گرفته می شود. از آنجایی که این بروزرسانی در راستای قابلیت ها و ویژگی های بلاک چین می باشد، تمامی شرکت کنندگان به رهبری توسعه دهندگان اصلی به زنجیره ی جدید رفته و نرم افزار خود را بروزرسانی می کنند چرا که این تغییرات در سطح کد نویسی پایه ی شبکه صورت می پذیرند. در این فورک زنجیره ی قبلی از بین می رود و دلیلی نیز برای حمایت از آن وجود ندارد. همچنین کوین جدیدی به وجود نخواهد آمد. هاردفورک های موجود در نقشه راه اتریوم از این نوع هستند. در این قسمت می توان به بایزانتیوم اشاره کرد. بایزانتیوم چیست؟ بیزانس Byzantium، فاز اول بروزرسانی مربوط به اتریوم ۲ بود. این فورک در اکتبر ۲۰۱۷ به وقوع پیوسته و هدف آن بهبود مقیاس پذیری اتریوم و یکپارچه سازی تراکنش های خصوصی است.

مونرو : در ژانویه ی ۲۰۱۷، هاردفورکی در شبکه ی اتریوم جهت اضافه شدن ویژگی جدیدی به نام حلقه ی معاملات محرمانه RCT برای بهبود حریم خصوصی و امنیت شبکه به وقوع پیوست.

_هارد فورک بحث برانگیز Contentious Hard Forks

هاردفورک بحث برانگیز به علت اختلاف نظر بین اعضای شبکه اتفاق می افتد و موجب می شود بخشی از شرکت كنندگان، زنجیره ی جدیدی که از نظر خودشان بهتر است را با تغییرات عمده ای در کد ایجاد کنند. مثال هارد فورک بحث برانگیز:
اتریوم کلاسیک Ethereum Classic: اتریوم نیز برای خنثی کردن تاثیر هکی که در یکی از برنامه های کاربردی اش به نام سازمان خودکار غیرمتمرکز DAO اتفاق افتاد، دچار هاردفورک شد. توسعه دهندگان اصلی اتریوم و اکثریت شرکت کنندگان شبکه، با هاردفورک موافقت کردند و تنها تعداد معدودی از جایگاه خود کوتاه نیامده و نرم افزار خود را آپدیت نکردند که بلاک چین آنها به اتریوم کلاسیک ETC معروف می باشد.

_کوین های مشتق شده Spin-off Coins

از آنجایی که پروتکل بیت کوین منبع باز می باشد. هر فردی می تواند به کد پایه ی آن دسترسی داشته، آن را تغییر دهد و ارز جدیدی را با ویژگی های مختلفی به وجود آورد. مثلا لایت کوین Litecoin، فورکی از بیت کوین بود که با تغییرات زیر به وجود آمد:

1.زمان ایجاد یک بلاک: زمان ساختن یک بلاک در لایت کوین ۲/۵ دقیقه است. این زمان برای بیت کوین نزدیک به ۱۰ دقیقه می باشد.
2.الگوریتم: لایت کوین از الگوریتم اسکریپت Script به جای SHA256 استفاده می نماید.
3.بیشینه کوین های موجود(Max Supply): این رقم برای لایت کوین ۸۴ میلیون بوده در حالی که برای بلاک چین بیت کوین ۲۱ میلیون می باشد.

تاثیر فورک بر ارز دیجیتال

فورک های بزرگ می توانند سرنوشت یک ارز دیجیتال را برای همیشه تغییر دهند. آن را نابود یا قدرتش را تثبیت تا سال ها تثبیت کنند. قبل از فورک معمولا قیمت افزایش می یابد اما زمانی که یک فورک در شبکه ی یک ارز دیجیتال اتفاق می افتد، ارزش آن نیز در زنجیره ی فورک شده پخش می گردد. به عنوان مثال در ۲۳ ژولای ۲۰۱۷، قیمت بیت کوین از ۲۸۰۰ دلار به ۲۷۰۰ دلار به علت فورک بیت کوین کش، کاهش یافت.

فورک ها خیلی اوقات اتفاق می افتند و لازم نیست برای تک تک آنها خود را آماده کنیم. یک فورک زمانی موفق می شود که بتواند نظر اکثریت کاربران را جذب کند. فورک های مشروع و قانونی معمولا می توانند محبوبیت لازم را به دست آورده و تاریخ وقوع آنها مشخص است.

 

هارد فورک چیست؟

 

اجرا فورک

برای اجرای یک فورک، یک شماره بلاک مشخص در نظر گرفته می شود. هر چه این بلاک که فورک از آنجا رخ می دهد، دورتر از بلاک جنسیس باشد، سخت تر می توان فورک را پیش بینی کرد و هر چه به زمان فورک نزدیک تر می شویم، می توان گفت که دقیقا چه روز و چه ساعتی اتفاق می افتد. این به این علت می باشد که نرخ تشکیل بلاک های جدید به توان ماینرهای شبکه ی بلاک چین بستگی دارد. زمانی که اندازه ی بلاک مورد نظر مشخص شد، شبکه تنظیم شده و بلاک چین جدید بر می خیزد. هر تراکنشی که بر روی بلاک چین قدیمی بعد از تعیین اندازه ی بلاک فورک شده انجام شود، در بلاک چین جدید معتبر نخواهد بود. ارز دیجیتال چیست؟ شکل خاصی از پول دیجیتال می باشد که بر پایه علم رمزنگاری ایجاد شده است. بیشتر ارزهای دیجیتال برای بهره مند شدن از ویژگی های اساسی مانند غیرمتمرکز بودن، شفافیت و تغییر ناپذیر بودن از بلاک چین استفاده می کنند را بخرید، به شما دیگر واحدی از ارزهای دیجیتال قبلی تعلق نخواهد گرفت. ارزهای دیجیتال خود را در یک کیف پول امن نگه می دارید و صرافی ای که از آن استفاده می کنید باید از کوین جدید و اعطای آن به کاربرانش پشتیبانی کند. برای به دست آوردن کوین های رایگان از فورک بیت کوین باید پیش از مشخص شدن ارتفاع بلاک block height، ارز دیجیتال اصلی داشته باشید. توسعه دهندگان زنجیره ی جدید از دفتر کل در یک block height مشخص کپی گرفته و عینا آن را در زنجیره ی جدید تکرار می کنند به همین دلیل می باشد که به دارندگان بیت کوین در زنجیره ی قدیم معادل دارایی شان، کوین جدید تعلق می گیرد. این زنجیره پس از رشد شبکه ی فورک شده مستقل می شود. بعد از مستقل شدن بلاک چین جدید که می تواند روزها، هفته ها و یا ماه ها طول بکشد تا کیف پول شما از آن پشتیبانی کند و سکه های جدیدتان را دریافت کنید.