مقایسه تنگل با بلاکچین

کریپتوکارنسی یک رسانه دیجیتال مبادله پولی است که از رمزگذاری برای انتقال و تأیید وجوه استفاده می کند. بیت کوین محبوب ترین ارز دیجیتالی است که فناوری  بلاکچین برای آن اختراع شده است. اگرچه بلاکچین در چند سال گذشته یک فناوری استاندارد ارزهای دیجیتال بوده است، اما مسائلی مانند سرعت و مقیاس پذیری منجر به توسعه فناوری های دیگر نیز شده است. یکی از این فناوری های نوین ارائه شده عرصه ارزهای دیجیتال، Tangle است. در این مقاله، قصد داریم تا به موضوع Tangle vs Blockchain( مقایسه تنگل و بلاکچین) به طور کامل بپردازیم و همه موضوعات پیرامون آن را شرح دهیم. 

بلاکچین چیست؟

بلاکچین اولین بار در سال 2008  به عنوان یک پیشرفت تکنولوژیکی ارائه شد. این فناوری، نقطه عطف جدیدی در دنیای پول، امنیت، تجارت الکترونیک و اینترنت بود که در حال حاضر نیز به معنای واقعی کلمه در همه جا وجود دارد و کسب و کارهای مدرن در سراسر جهان از آن استفاده می کنند. مهم ترین ویژگی فناوری بلاکچین، ایده ثبت اطلاعات بدون امکان تغییر آن بود. همان طور که می دانید، بلاکچین، ابتدا  در اولین ارز دیجیتال بازار رمز ارزها، یعنی بیت کوین پیاده سازی شد، اما بعداً به بانک ها، تامین کنندگان امنیت، بیمه ها، دولت ها و غیره رسید. این سیستم تضمین می کند که هیچ کس، مهم نیست که این شخص چه قدر قدرتمند یا ثروتمند باشد، نمی تواند اطلاعات رمزگذاری شده در دفتر کل عمومی را دستکاری کند. با این حال، با گذشت زمان، مردم متوجه شدند که این سیستم نیز ایده آل نیست و مشکلاتی دارد که باید حل شوند. برای مثال، با رشد بلاکچین، دفتر کل با هر تراکنش جدید سنگین‌تر و کندتر می‌شود. به هر حال، پس از چند سال توسعه و تکامل، رویکردهای دیگری برای تأیید و حفاظت از داده ها ابداع شد که در ادامه به معرفی آن می پردازیم. به طور کلی و در پاسخ به سوال بلاکچین چیست؟ می توان گفت، بلاک چین یک دفتر کل معاملات است که با استفاده از رمزنگاری ایمن می شود. از ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین، لایت کوین و اتریوم پشتیبانی می کند و در اکثر معاملات و خرید و فروش ارزهای دیجیتال مانند: خرید کاردانو، کاربرد دارد.
 دفتر کل از بلوک های تراکنش تشکیل شده است که در آن هر بلوک به صورت رمزنگاری به هم مرتبط می شود. هر بلوک دارای پیوندی به بلوک قبلی است، بنابراین کل تاریخچه دفتر کل حفظ می شود. تمام رایانه هایی که در این تراکنش ها شرکت می کنند، گره نامیده می شوند. هر گره باید به طور مستقل یک تراکنش را احراز هویت کند. این بدان معنی است که یک تراکنش زمانی رخ می دهد که هر دو گره آن را تأیید کنند. این همان چیزی است که بلاکچین را بسیار امن می کند. برخی از این گره ها ماینر نامیده می شوند که برای تأیید تراکنش ها و یکپارچگی شبکه پاداش دریافت می کنند. ماینرها پول زیادی را در مدارهای مجتمع ویژه برنامه (ASIC) سرمایه گذاری می کنند تا پاداش بلاک بیشتری به دست آورند. این پاداش درصدی از کارمزد معامله است. علاوه بر این، بلاکچین اجازه ایجاد برنامه های غیرمتمرکز را می دهد. این برنامه ها تحت اختیار هیچ کس نیستند و به شما کنترل کامل روی داده های خود می دهند. 
بلاک چین یک سیستم بسیار امن است که در آن نمی توان داده ها را بدون اجماع هر دو طرف که بلوک تراکنش را ایجاد کرده اند تغییر داد و یا دستکاری کرد. علاوه بر این، به هر گره‌ای که وارد بلاک چین می‌شود، یک شناسه منحصربه‌فرد اختصاص داده می‌شود که به حساب مرتبط است. این تضمین می کند که صاحب حساب در حال انجام تراکنش ها است. با استفاده از این شناسه، تغییرات انجام شده توسط طرفین به راحتی قابل ردیابی است. علاوه بر این، برخلاف سیستم های مالی سنتی، بلاکچین داده ها را بسیار سریع پردازش می کند. از معایب بلاکچین می توان به عدم مقیاس پذیری آن اشاره کرد. آن جایی که هر گره مجبور است نسخه به روز شده دفتر کل را در برخی مواقع حفظ کند، مقیاس پذیری را به یک مشکل بزرگ تبدیل می کند و با افزایش تعداد تراکنش ها، شبکه محدودتر می شود. همچنین، اصلاح داده‌ها در یک بلاکچین بسیار پیچیده است، بلاکچین اگر چه شبکه ای بسیار ایمن است، اما می تواند به خطر بیفتد. در یک حمله سایبری داده، اگر هکر بتواند ۵۱ درصد یا میزان بیشتر از گره ها را کنترل کند، کنترل کل شبکه را به دست خواهد آورد.

تنگل چیست؟

آیا می توانید یک ارز دیجیتال بدون وجود کارمزد تراکنش را تصور کنید، جایی که نیازی به ماینرها یا شخص دیگری برای حفظ شبکه نباشد، جایی که بتوان کوچکترین مقادیر سکه و سهام را ارسال و دریافت کرد؟ پاسخ این سوال ها بله است، چرا که تمام این مسائل توسط فناوری نوین تنگل، قابل اجرا است. اما Tangle چیست؟ Tangle نام دیگری برای DAG است که در IOTA (برنامه اینترنت اشیا) استفاده می شود. این با ساختار بلاکچین متفاوت است، اما می توان گفت همان کار را انجام می دهد، یعنی ایجاد یک شبکه مستقل و خود مدیریتی از تراکنش ها. در جزئیات بیشتر، DAG یک معماری و یک مدل ریاضی است که برای سازماندهی، ثبت، ذخیره و تأیید اطلاعات استفاده می شود. Tangle سیستمی از سوابق تراکنش ها است که مانند بلاکچین در بلوک ها جمع آوری یا به صورت خطی سازماندهی نمی شوند. در عوض، بیشتر شبیه یک نمودار است. تصور کنید زنجیرهای زیادی با یک دیگر در هم تنیده شده اند. آیوتا، تاکنون، بزرگترین ارز دیجیتالی است که توسط این فناوری پیاده سازی و اجرا شده است. اینترنت اشیا مفهومی است که در آن انواع دستگاه ها مستقیماً با یک دیگر ارتباط برقرار می کنند و می توانند تراکنش های ماشین به ماشین را انجام دهند. حسگرها، دوربین‌ها، لوازم خانگی، وسایل نقلیه، تلفن‌های همراه و غیره - همه چیز در یک شبکه بزرگ به هم متصل خواهد شد. بدون ماینرها، تراکنش‌های M2M می‌توانند کوچک باشند، بنابراین دستگاه‌هایی که به شبکه متصل هستند می‌توانند آزادانه و به طور مستقل عملکردهای خود را انجام دهند. مشکل دیگری که با رویکرد DAG حل می‌شود مقیاس‌پذیری است. Tangle یک فناوری کاملاً جدید است. قدرت محاسباتی شبکه آیوتا با هر دستگاه جدیدی که به سیستم متصل می شود افزایش می یابد. این نوید ایجاد یک اقتصاد خرد خودگردان را می دهد، جایی که ماشین ها می توانند با یکدیگر همکاری کنند و به طور مستقل کار کنند.
 Tangleیک فناوری است که برای تراکنش های ارزهای دیجیتال مانند بلاکچین استفاده می شود. در اینجا از یک نمودار غیر چرخه ای جهت دار (DAG) استفاده می شود که شبیه یک دفتر کل توزیع شده است. DAG تحت کنترل هیچ مقام خارجی مانند بانک یا موسسه مالی نیست. بهترین بخش این است که Tangle از اینترنت اشیا پشتیبانی می کند. اینترنت اشیا شبکه ای از دستگاه های متصل است که می توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند. این بدان معناست که Tangle قادر خواهد بود از تراکنش های عظیم بین دستگاه های مختلف متصل پشتیبانی کند. آیوتا یک ارز دیجیتال با معماری جدید به نام Tangle است که نوید مقیاس پذیری بالا، بدون کارمزد و انتقال تقریباً فوری را می دهد و بر راه حل های اینترنت اشیا (IoT) متمرکز است.

مقایسه تنگل و بلاک چین 

مقایسه تنگل و بلاک چین 

اصول دو فناوری ارزهای دیجیتال را برای پاسخ به سوال، تفاوت تنگل و بلاکچین، مورد مقایسه قرار می دهیم. همانطور که می دانید، این دو فناوری مبتنی بر رمزنگاری هستند، اما Tangle و Blockchain تفاوت های بیشتری نسبت به شباهت دارند. خط مستقیم بلاک ها در بلاکچین، که در آن هر رکورد قبلی را تأیید می کند، بین کاربران ویژه ای که کل سیستم را حفظ می کنند (ماینرها) توزیع می شود. علاوه بر این، هر گره، یا به عبارت ساده، هر کاربر بلاکچین، باید نسخه به روز شده معتبر دفتر کل عمومی را داشته باشد. بیت کوین از این فناوری استفاده می کند و تا به حال موثرترین و موفق ترین ارز دیجیتال بوده است. اما در بلاکچین، اندازه بلوک و تعداد بلوک های ایجاد شده در هر ساعت نیز محدود است. دفتر کل بزرگ‌تر و کار استخراج سخت‌تر می‌شود، در نهایت این موضوع منجر به افزایش پاداش های بلوک می‌شود. بنابراین، سیستم کندتر و گران تر می شود. اما اخیراً برخی از این مشکلات، مانند مقیاس پذیری برای رمزارزهای مبتنی بر بلاکچین، توسط فناوری های تازه ارائه شده( Tangle)، حل شده است. Tangle به این معنی است که دفتر کل بین همه کاربران، نه تنها ماینرها، توزیع می شود. در واقع می توان گفت که اینجا هیچ ماینری وجود ندارد یا هر شرکت کننده در شبکه، یک ماینر است. به همین دلیل است که سیستم با هر کاربر جدید قدرتمندتر می شود. و با تراکنش‌های بیشتری که از طریق Tangle انجام می‌شود، سنگین‌تر و کندتر نمی‌شوند، زیرا هر رکورد جدید در دفتر کل دارای همان حجم اطلاعات قبلی است. در این فناوری، شما فقط باید دو تراکنش را تأیید کنید، بدون اینکه نیازی به حفظ کل شبکه باشد. بیایید سعی کنیم مقایسه ای ساده و قابل درک از بلاکچین در مقابل Tangle داشته باشیم:
-Tangle روان‌تر و مقیاس‌پذیرتر است، و با گذشت زمان سریع‌تر و قدرتمندتر نیز می‌شود، در حالی که بلاک چین کندتر و دارای بازدهی کمتری است. 
-Tangle رایگان است، هیچ پاداش بلوکی ندارد و گره ها برای تأیید تراکنش ها نیازی به کارمزد ندارند. در بلاکچین، یا کارمزدها بسیار زیاد است یا کمبود ماینر وجود دارد. 
-فناوری بلاکچین معتبر و قابل اعتماد است. موضوعی که نمی توان در مورد Tangle گفت. چرا که هنوز اثربخشی و قابلیت اطمینان واقعی خود را نشان نداده است.
-بیت کوین و اتریوم، بدون شک، بسیار امن تر و در برابر هکرها مقاوم تر از آیوتا هستند. علیرغم اینکه IOTA یک ارز دیجیتال است، اما ماهیت غیرمتمرکز آن بسیار قابل بحث است.

عدم تمرکز: آسیب پذیری Tangle بسیار بیشتر از بلاکچین است. بیان شده است که می تواند در برابر حمله 34 درصدی مقاومت کند، به این معنی که اگر بیش از یک سوم از کل قدرت محاسباتی که شبکه را تسهیل می کند توسط یک شخص یا نهاد کنترل شود، آنها می توانند شبکه را هک کرده و تراکنش های جعلی انجام دهند. با بیت کوین، یک طرف می تواند بیش از 50 درصد از کل قدرت هش بلاکچین را کنترل کند. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، آیوتا موقعیت گره هماهنگ کننده را در ساختار خود گنجانده است. 
سرعت و کارمزد تراکنش: از آن جایی که ساختار رکوردهای داده در دو شبکه متفاوت است، این تغییرات منجر به نابرابری بیشتر در هزینه و زمان تراکنش ها می شود. به این صورت که: یک ماینر باید انتقال بیت کوین را تأیید کند و بلوک را به دفتر کل اضافه کند. هر چه بلاکچین بزرگتر باشد، این کار سخت تر می شود. ماینرها توسط سیستم کارمزد تشویق می شوند، اما یکی از مسائل اصلی BTC در اینجا نهفته است. وقتی کارمزدها بالا باشد، ماینرهای بیشتری برای حفظ شبکه وجود دارد. با این حال، کاربران بیت کوین برای انجام تراکنش ها به کارمزد کمتری نیاز دارند. سوالی که پیش می آید این است که اهداف اصلی از خرید ارز دیجیتال چیست؟ آزادی، راحتی و سرعت بیشتر. برای مثال: اگر می‌خواهید مثلاً برای یک پیتزا، بیت‌کوین بپردازید، به مقداری ساتوشی نیاز دارید، نه کل بیت‌کوین. چنین پرداخت های کوچک زمانی بی معنی می شوند که کارمزد بالاتر از مبلغی باشد که شما منتقل می کنید. اما وقتی پاداش ماینر کم است، تعداد کمی از گره ها می خواهند این کار را انجام دهند. بنابراین، در شبکه بیت‌کوین، تراکنش‌هایی دارید که بسیار کند یا بسیار گران هستند.
در مقابل، با Tangle، کاربران هیچ هزینه ای برای تأیید تراکنش دریافت نمی کنند. هنگام ارسال آیوتا، باید دو تراکنش انتخاب شده توسط الگوریتم را تایید کنید و وظیفه شما این است که مطمئن شوید که آن ها با یکدیگر در تضاد نیستند. همچنین باید یک کار رمزنگاری را حل کنید که بر توافق کل تاریخچه معاملات انجام شده قبلی، مانند بیت کوین، تأثیری نمی گذارد. بنابراین، کار بسیار آسان تر و زمان آن بسیار کوتاه تر است. به همین دلیل است که ارزهای دیجیتال مبتنی بر DAG هزینه کمتری دارند و بسیار سریع تر از ارزهای بلاکچین کار می کنند.
امنیت: همان طور که قبلاً اشاره کردم، آیوتا نسبت به بیت کوین و اتریوم امنیت کمتری دارد. فرآیند آهسته و پیچیده تأیید در بلاک چین، در عین حال، پایدارتر است و تضمین کننده است، مگر این که کسی بیش از 50 درصد از گره‌ها را کنترل کند. متأسفانه Tangle هنوز به اندازه BTC ایمن و قابل اعتماد نشده است. توسعه دهندگان این فناوری ادعا می کنند که با رشد شبکه و مشارکت بیشتر گره ها در آن، این مشکل با گذشت زمان به طور طبیعی برطرف خواهد شد.
در مقابل فناوری بلاکچین، بسیار امن تر از Tangle است و از برنامه های غیرمتمرکز پشتیبانی می کند. شرکت ها و کاربران بیشتری برای تراکنش های ارزهای دیجیتال به بلاکچین متکی هستند.
Tangle هنوز در دست توسعه است و آسیب پذیری هایی دارد. این فناوری را نمی توان به طور کامل غیرمتمرکز نامید زیرا از یک گره هماهنگ کننده مرکزی استفاده می کند. این گره تراکنش های معتبر را تأیید می کند و این جنبه داده های Tangle را کاملاً مستقل نمی کند. پروتکل افزودن گره نیز چندان دقیق نیست، که امنیت آن را نسبت به بلاکچین کمتر می کند.

ویژگی های تنگل 

بدون ماینر: Tangle ماینر ندارد، به این معنی که هیچ هزینه یا پاداشی نباید به ماینرها داده شود. ماینرها نیز تمایل دارند برخی از تراکنش ها را مسدود کنند که در اینجا نیز امکان پذیر نیست. 
مقیاس پذیری: Tangle مقیاس پذیرتر و روان تر از بلاک چین است. واحدهای داده مقیاس پذیر Tangle به این فناوری اجازه می دهد تا بیت های آموزشی از داده ها را منتقل کند و تراکنش های خرد را پردازش کند. تراکنش ها در این فناوری بسیار سریع پردازش می شوند. از آنجایی که این فناوری هنوز در حال توسعه و آزمایش است، کمتر قابل اعتماد است و در برابر حملات سایبری آسیب پذیر بوده و امنیت کمتری دارد. علاوه بر این، این فناوری از برنامه های غیرمتمرکز، پشتیبانی نمیکند.

ویژگی های بلاک چین

ویژگی های بلاک چین

فناوری بلاکچین فقط یک شبکه پشتیبان برای ارزهای دیجیتال نیست، بلکه خدمات بیشتری را نیز ارائه می دهد. از ویژگی های بلاکچین که آن را منحصر به فرد کرده است می توان به موارد زیر اشاره کرد.
تغییر ناپذیری: بدون شک یکی از ویژگی های کلیدی فناوری بلاکچین، تغییر ناپذیری است. بدین معنای که فناوری بلاکچین به همان شکلی که هست باقی می‌ماند و یک شبکه دائمی و غیرقابل تغییر است. اما چگونه آن را حفظ می کند؟ هر گره روی سیستم دارای یک کپی از دفتر کل دیجیتال است. برای افزودن یک تراکنش، هر گره باید اعتبار آن را بررسی کند. بنابراین، بدون رضایت اکثر گره ها، هیچ کس نمی تواند بلوک تراکنش را به دفتر کل اضافه کند.
غیرمتمرکز: این شبکه غیرمتمرکز است. به این معنی که هیچ مرجع حاکمیتی ندارد. بلکه گروهی از گره ها شبکه را حفظ و آن را غیرمتمرکز می کنند. این یکی از ویژگی های کلیدی فناوری بلاکچین است که به خوبی کار می کند. بلاکچین ما کاربران را در موقعیتی مستقیم قرار می دهد. از آن جایی که این سیستم به هیچ مرجع حاکمیتی نیاز ندارد، می‌توان مستقیماً از وب به آن دسترسی داشته و دارایی‌های خود را در آنجا ذخیره کرد.
شکست کمتر: همه چیز در بلاکچین کاملاً سازماندهی شده است، و از آنجایی که به محاسبات انسانی وابسته نیست، بسیار مقاوم در برابر خطا است. علاوه بر این، از آن جایی که غیرمتمرکز بودن یکی از ویژگی های کلیدی فناوری بلاکچین است، می تواند از هرگونه حمله مخرب جان سالم به در ببرد. این به این دلیل است که حمله به سیستم برای هکرها هزینه بیشتری دارد و راه حل آسانی نیست. بنابراین، احتمال خرابی آن کمتر است.
کنترل کاربر: با تمرکززدارایی، کاربران اکنون بر ویژگی های خود کنترل دارند. آن ها مجبور نیستند برای حفظ دارایی های خود به شخص ثالثی اعتماد کنند. همه آنها می توانند به طور همزمان این کار را به تنهایی انجام دهند.
بدون شخص ثالث: ماهیت غیرمتمرکز فناوری آن را به سیستمی تبدیل می کند که به شرکت های شخص ثالث متکی نیست. 
از آنجایی که سیستم بر اساس الگوریتم ها اجرا می شود، هیچ شانسی برای افراد وجود ندارد که از شما کلاهبرداری کنند. هیچ کس نمی تواند از بلاک چین برای منافع شخصی خود استفاده کند.
شفافیت: ماهیت غیرمتمرکز فناوری نمایه شفافی از هر شرکت کننده ایجاد می کند. به صورتی که هر تغییری در بلاکچین قابل مشاهده است.

 

آینده Tangle

آینده Tangle

سرگی پوپوف، می گوید که Tangle، گام بعدی در تکامل بلاک چین است. او عنوان میکند که شبکه باید رشد کند و بالغ شود تا به یک سیستم پرداخت مستحکم، قابل اعتماد و پایدار تبدیل شود. این فناوری زودتر از موعد متولد شده است و در آینده نزدیک رشد چشمگیری خواهد داشت. شبکه اینترنت اشیا در حال حاضر تکامل نیافته است، اما زمانی که رشد کرد، IOTA ها تقاضای زیادی خواهند داشت. با افزایش قابلیت استفاده و تعداد گره های سیستم، Tangle امنیت آن را بهبود می بخشد. Tangle کاربرد خود را در بسیاری از حوزه های دیگر پیدا خواهد کرد، درست همانطور که بلاکچین اخیراً انجام داده است. این فناوری ها ارزش ارز دیجیتال و صرافی های ارز دیجیتال را بالا می برند و آن ها را قابل اعتمادتر و قابل قبول تر می کنند. چیزی که می‌خواهم بگویم این است که اگر توسعه‌دهندگان همه چیز را درست انجام دهند و همه ایده‌های پوپوف را اجرا کنند، آیوتا و تنگل آینده ای درخشان خواهند داشت.

نتیجه گیری

در پایان، در نبرد Tangle vs Blockchain، واضح است که برنده نهایی بلاکچین است. اگرچه دارای برخی مشکلات مقیاس پذیری است، اما امنیت و تراکنش های یک پارچه آن همیشه آن را نسبت به سایر رقبا برتری می دهد. بلاکچین چهره صنعت فناوری را برای همیشه تغییر داده است. Tangle در واقع یک فناوری هیجان انگیز است، اما هنوز نیاز است مسیر طولانی را برای رسیدن به عملکردی مناسب، طی کند. در این مقاله، ما سعی کردیم تا هر آنچه که نیاز است راجع به دو فناوری بلاکچین و تنگل، بدانید را جمع آوری کرده و تحلیل کنیم.