همانطور که می دانید برخی از رمز ارز های پایه بر خلاف بیت کوین، از عملکرد ثابتی داخل بازار برخوردار هستند و قیمت آنها شامل نوسانات پی در پی نمی شود که به این ارز های دیجیتال ثابت اصطلاحا Stablecoin گفته می شود. یکی از معروف ترین استیبل کوین ها تتر می باشد که قیمت آن حدودا ثابت است. کوین های ثابت از الگوریتمی به نام Stablecoin استفاده می کنند که با عنوان کوین بدون وثیقه نیز شناخته می شوند. این کوین ها برای کسانی که از نوسانات شدید بازار رمز ارز ها حراس دارند مناسب تر است.

 

 

استیبل کوین الگوریتمی چیست؟

الگوریتم Stablecoin از نظر عملکرد و سیاست های پولی شباهت هایی به مکانیسم کنترل ارز های ملی توسط بانک های مرکزی دارد، با این تفاوت که stablecoin algorithm هیچ ارتباطی با سازمان های متمرکز ندارد و به کمک فرایند کنترل عرضه و تقاضا بازار ارز های رمز نگاری شده را تنظیم می کند. در واقع طبق این الگوریتم در صورت افزایش ناگهانی قیمت استیبل کوین ها توکن های بیشتری به بازار عرضه می شود تا بازار آرام شود و اگر قیمت توکن ها کاهش یابد این الگوریتم به صورت خودکار رمز ارز ها را از بازار جمع آوری می کند تا میزان تقاضا کم نشود، به این شکل نوسانات بازار توسط تنظیم عرضه و تقاضا کنترل می شود.

در این میان ارز های قابل وثیقه گذاری نیز وجود دارند که بر حسب موسسات مالی مورد حمایت قرار دارند که USDC و USDT از مثال های این رمز ارز ها می باشند. در حال حاضر از برترین استیبل کوین های الگوریتمی که داخل بازار گردش مالی زیادی دارند و قیمت آن ها اکثرا ثابت بوده است (Empty Set Dollar (ESD و (Ampleforth (AMPL هستند، الگوریتم ESD به طوری طراحی شده است که قیمت آن در حدود 1 USDC ثابت بماند، USDC نیز بر اساس دلار آمریکا فعالیت می کند.

همچنین AMPL یکی دیگر از استیبل کوین های الگوریتمی است که به دلار آمریکا وابسته بوده و قیمت آن با دلار ارزش گذاری می شود. در کل بازار ارز دیجیتال پر از پستی و بلندی است و از ثبات قیمتی برخوردار نیست که استیبل کوین ها نیز در برخی موارد به دام این نوسانات دچار می شوند. برای مثال AMPL به مدت یک سال موفق به تنظیم قیمت در محدوده 1 دلار بود اما در تاریخ ژانویه سال 2020 قیمت آن از مرز 3 دلار عبور کرد. در نتیجه ممکن است گاهی شاهد افزایش قیمت از پیش تعیین نشده استیبل کوین ها نیز باشیم اما نوسانات کوین های ثابت با بالا و پایین شدن قیمت بیت کوین یا دیگر رمز ارز ها قابل مقایسه نیست و سرمایه گذاری در سکه های ثابت از ریسک کمتری برخوردار می باشد.


 

 

تفاوت استیبل کوین معمولی با استیبل کوین الگوریتمی

استیبل کوین های معمولی به کوین هایی گفته می شود که از پشتیوانه مالی توسط یک ارز فیات مانند دلار برخوردار اند و تحت حمایت مالی قرار دارند، از سوی دیگر استیبل کوین های الگوریتمی همانطور که از نامشان پیداست توسط الگوریتم دیجیتالی که در آن ها به کار رفته است قیمت را تنظیم می کنند. چه استیبل کوین های معمولی و چه استیبل کوین های الگوریتمی هر دو بر اساس فناوری بلاک چین ساخته شده و دارای نکات مثبت و منفی ای هستند که در ادامه به این نکات می پردازیم. برخی ویژگی های متفاوت و مثبت استیبل کوین های الگوریتمی با دیگر استیبل کوین ها به شکل زیر می باشد:

بدون وثیقه بودن: این نوع کوین الگوریتمی بدون وثیقه بوده و فقط توسط الگوریتم دیجیتالی ساخته می شود یا از بین می رود که از نظر کاربران این یک ویژگی مثبت برای کوین الگوریتمی محسوب می شود.

استقلال: استیبل کوین الگوریتمی با توجه به پروسه ای که طی می کند تحت تاثیر قیمت بازار ارز های دیجیتال نیست و حتی از استیبل کوین های معمولی نیز ثبات قیمتی بیشتری دارد، زیرا وابسته یا تحت حمایت هیچ یک از منابع مالی نمی باشد.

فعالیت غیر متمرکز: قابل اعتماد و زنجیره ای بودن کوین های ثابت الگوریتمی باعث تقویت امنیت این ارز دیجیتال شده است.

ثبات قیمتی: این کوین ها با توجه به الگوریتم سازنده و برنامه ریزی آن از طریق کنترل عرضه و تقاضا در بازار قیمت را ثابت نگه می دارند و طی این فرایند ثبات قیمتی بیشتری نسبت به استیبل کوین های معمولی دارند.

تحت کارشناسی: بسیاری از کارشناسان مالی بر چگونگی روند تکنولوژی استیبل کوین الگوریتمی نظارت دارند.

با این حال بر خلاف تمام نکات مثبتی که در بالا نام بردیم یک مشکل اصلی نیز در شبکه استیبل کوین الگوریتمی وجود دارد و این است که قوانین و سیستم این پروتکل بر پایه دانش پیچیده ای طراحی شده است که امکان دارد استفاده از آن توسط مصرف کنندگان و سرمایه گذاران مبتدی کمی مشکل و غیر قابل فهم باشد. لازم به ذکر است وب سایت  تتر ایران از انواع استیبل کوین ها و رمز ارز های دیجیتال پشتیبانی می کند.

 

 

سخن پایانی

پروژه استیبل کوین الگوریتمی تقریبا جدید است و در مرحله آزمایشی قرار دارد اما استیبل کوین های شناخته شده به مراتب قدیمی تر بوده و فعالیت بیشتری داشته اند. همچنین مزایای استیبل کوین های معمولی نسبت به کوین الگوریتمی ساده و قابل فهم بودن آن است و به جز موارد خاص همیشه از ثبات قیمتی برخوردار بوده اند.