بیت کوین یک دارایی ارز دیجیتال است که با نماد اختصاری BTC نشان داده می شود، این ارز دیجیتالی پیشرفته علاوه بر آن که در خرید و فروش کالا نقش آفرینی می کند به عنوان تجارت نیز مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از بلاک چین در ساختار این رمز ارز امکان ایجاد معاملات و قرارداد های هوشمند را برای سرمایه گذاران نهادی فراهم ساخته که از معروف ترین این معاملات قرارداد های آتی بیت کوین یا معاملات فیوچرز می باشند. به طور کلی قرارداد آتی توافق نامه ای برای خرید یا فروش دارایی مشخص شده ای است که در آینده با قیمت از پیش تعیین شده مبادله می شود. برای توضیح بیشتر در مورد این نوع قرارداد با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

 

 

خلاصه ای از مفهوم قرارداد آتی

برای مفهوم بهتر این نوع قرارداد ابتدا باید با توضیح قرارداد هوشمند چیست؟ آشنا باشید. قرارداد هوشمند به نوعی از معاملات در بلاک چین ارز دیجیتال گفته می شود که به صورت خودکار و کد نویسی شده انجام می شوند. قرارداد های آتی بیت کوین نیز مبادلات هوشمندی هستند که با هدف کسب سود توسط سرمایه گذاران در بازار ارز دیجیتال منعقد می گردند.

اما به طور کلی مفهوم قرارداد آتی چیست؟ قرارداد های آتی سنتی با نام قرارداد های مشتق نیز شناخته می شوند زیرا ارزش قرارداد های مشتق از یک دارایی اساسی به دست می آید، در واقع معاملات آتی قرارداد های مالی مشتقه ای هستند که طرفین را ملزم می کند دارایی را در تاریخ مشخص و با قیمت از پیش تعیین شده در آینده معامله کنند. برای مثال فرض کنید دارای شغلی هستید که زعفران خرید و فروش می کنید شما به طور مستمر نیاز به زعفران دارید پس در سه ماه آینده نیز باید زعفران خریداری کنید، اما پیشبینی می کنید قیمت زعفران روز بروز بیشتر می شود در این شرایط شما با پشیوانه افزایش قیمت یک قرارداد آتی سه ماهه با فروشنده زعفران می بندید که با قیمت امروز برای سه ماه دیگر زعفران تحویل بگیرید. به همین دلیل سه ماه دیگر برای شما فرقی ندارد زعفران به چه قیمت می رسد شما خرید خود را انجام داده اید و از نوسانات بازار دوری کرده اید، به این نوع مبادلات قرارداد آتی می گویند.

 

 

قرارداد آتی بیت کوین چیست؟

قراداد های آتی بیت کوین دقیقا مانند قرارداد های سنتی هستند که در بالا توضیح داده ایم. قرارداد آتی بیت کوین توافق نامه ای بین دو تاجر است که معامله گر را ملزم به خرید یا فروش دارایی در زمان مشخص و قیمت تعین شده می کند، معاملات فیوچرز بیت کوین به سرمایه گذاران این امکان را می دهد تا بدون نیاز به داشتن بیت کوین آن را معامله کنند. برای مفهوم ساده معاملات آتی بیت کوین یک مثال بازگو می کنیم: اخیرا قیمت بیت کوین از 64 هزار دلار به 55 هزار دلار سقوط کرده است، اگر فروشنده ای پیش از این کاهش قیمت شدید طبق آموزش هایی که دیده و تحلیل هایی که انجام داده روند نزولی بیت کوین را پیشبینی کرده باشد برای حفظ سرمایه خود در همان زمان با قیمت 64 هزار دلار یک قرارداد آتی بیت کوین می بندد در نتیجه در حال حاضر که قیمت در جایگاه 55 هزار دلار قرار گرفته معامله گر چیزی حدود 9 هزار دلار سود کرده و سرمایه خود را از دست نداده است. از سوی دیگر اگر معامله گری احساس کند قیمت بیت کوین در آینده افزایش خواهد یافت اقدام به عقد یک قرارداد آتی با قیمت فعلی می کند که در صورت درست بودن پیشبینی اش و رشد قیمت خریدار سود خود را کرده است.

در این نوع معاملات همه چیز در باره تحلیل و حدس درست در باره کاهش یا افزایش قیمت بیت کوین در آینده است. پس توصیه می شود کسانی که به استفاده از این معاملات علاقه مند هستند ابتدا آموزش ترید بیت کوین را فرا بگیرند تا بتوانند با تحلیل های درست از نوسانات بیت کوین دوری کنند. قرارداد های مشتق کاملا قانونی بوده و دارای مجوز رسمی بورس می باشند. همانطور که گفته شد این معاملات فقط مربوط به بالا رفتن قیمت ارز های دیجیتال نیستند بلکه به دو موقعیت long و موقعیت short امکان پذیر هستند که معامله گر نسبت به نیاز خود یکی از این موقعیت ها را برای معامله انتخاب می کند.

موقعیت long: این موقعیت مربوط به خرید بیت کوین است، اگر معامله گر قصد عقد قرارداد آتی در مورد خرید بیت کوین در آینده را داشته باشد از موقعیت لانگ استفاده می کند یا به بیان دیگر خریدار در موقعیت بلند مدت قرار می گیرد.

موقعیت short: در این پوزیشین فروشنده به دنبال فروش بیت کوین های خود در آینده است که در موقعیت کوتاه مدت قرار می گیرد و قرارداد آتی را برای فروش بیت کوین های خود منعقد می کند که فروشنده تعهد می دهد در تاریخی معین و با رسیدن به آن تاریخ، دارایی را با قیمت مورد توافق بفروشد.

معملات آتی بیت کوین بیشتر از آن که سود ده باشند برای نوسان گیری بیت کوین و حفظ سرمایه معامله گران مورد استفاده قرار می گیرند به همین ترتیب از دلایل محبوبیت قرارداد های آتی بیت کوین سفته بازی و کنترل ریسک توسط معامله گر می باشد.

آموزش نوسان گیری بازار ارز دیجیتالانواع روش های حرفه ای ترید

 

 

ویژگی های قرارداد آتی بیت کوین

این قرارداد ها علاوه بر نوسان گیری قیمت بیت کوین و سودمندی بیشتر معامله گران، به دلیل قانونی بودن از مزایای بیشتری نیز برخوردار می باشند. قانونی بودن این معاملات باعث می شود هر شرکت تجاری یا هر شخصی که شغل آزاد دارد به راحتی و آسوده خاطر از قرارداد های آتی بیت کوین استفاده کند. همچنین بسیاری از افراد در انتخاب کیف پول نرم افزاری برای ذخیره کوین های خود مشکلاتی را تجربه کرده اند و زیاد تمایل به استفاده از آن ها ندارند، معاملات آتی بیت کوین نیاز به کیف پول نداشته و مستقیما توسط خریدار و فروشنده انجام می شود. همانطور که گفته شد این معاملات هم برای خریدار و هم برای فروشنده نسبت به تحلیلی که دارند سود ده می باشد و هر دو به یک میزان از معاملات آتی بهره مند می شوند. از سوی دیگر معاملات آتی بیت کوین در افزایش قیمت و میزان حجم خرید و فروش بازار آن تاثیر بسزایی دارد که توسط این معاملات قیمت بیت کوین نیز افزایش میابد.

 

 

ارائه دهندگان قرارداد آتی بیت کوین

معاملات آتی بیت کوین را می توانید از بازار های بورس و برخی از صرافی های ارز دیجیتال که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم دریافت کنید. البته این صرافی ها با نام پلتفرم نیز شناخته می شوند که انتخاب یک پلتفرم مطئن و کاربردی نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

• صرافی بایننس BNB
• بیت مکس BIT MEX
• بکت BAKKT
• بورس شیکاگو CBOE

• گروه صرافی شیکاگو CME

موارد بالا بازار بورس و صرافی هایی هستند که خدمات معاملات آتی بیت کوین را در اختیار علاقه مندان آن می گذارند. همچنین برای اطلاعات بیشتر در مورد صرافی معتبر بایننس که از پرطرفدار ترین صرافی های غیر متمرکز است می توانید به مقاله معرفی صرافی بایننس مراجعه فرمایید.

 

 

معاملات بدون سررسید

نوع دوم قرارداد های بیت کوین قرارداد های بدون سر رسید یا Perpetual Contracts هستند که شباهت های زیادی با معاملات آتی دارند اما در مواردی نیز متفاوت عمل می کنند. قرارداد دائمی یک قرارداد مالی مشتقه است که تاریخ انقضا یا تسویه حساب ندارد و اجازه می دهد آن را برای مدت نامعلومی نگهداری یا معامله کنید. به واسطه این نوع قرارداد شما می توانید با نرخی نزدیک به قیمت واقعی دارایی معامله خود را انجام دهید و نیاز به تسویه در یک موعد مشخص نیست.

معاملات آتی بیت کوین نیاز به تسویه فوری و نیاز به تسویه حساب در یک تاریخ مشخص شده در آینده دارند اما قرارداد های Perpetual Contracts فاقد تاریخ انقضا هستند و یک فضای تجاری بدون دردسر را برای همه بازرگانان فراهم می کنند. قیمت بیت کوین در حال حاضر با سقوط شدیدی همراه بوده است که معامله گران زیادی توسط این دو نوع قرارداد از این سقوط ناگهانی جان سالم به در برده اند.

 

 

سخن پایانی

دو نوع قرارداد بیت کوین که در این مقاله توضیح دادیم برای سرمایه گذارانی که روش های تریدینگ را آموزش دیده و توانایی پیشبینی قیمت بیت کوین را دارند بسیار مناسب و سود ده می باشند. همچنین کسانی که نوسانات بیت کوین برایشان خوش آیند نیست با استفاده از این نوع معاملات می توانند به حفظ دارایی خود و همچنین سود از معاملات بیت کوین بپردازند.