اگر شما نیز یکی از فعالان حوزه ارز دیجیتال باشید، می دانید که در صورت عدم آگاهی از نحوه فعالیت در این عرصه، تراکنش ها چقدر می تواند گیج کننده باشد. یکی از این چالش ها که معامله گران زیادی را درگیر کرده است انتخاب نوع شبکه انتقال ارز های دیجیتال است. همانطور که می دانید امروزه هزاران رمز ارز جدید جدید وارد بازار شده اند که بسیاری از آن ها از بلاک چین های اختصاصی استفاده می کنند. در نتیجه انتخاب شبکه صحیح برای انتقالات ارز دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین دلیل تصمیم داریم در این مقاله تفاوت برخی از شبکه های مشهور و مورد استفاده عموم را شرح داده و توضیحات کاملی در اینباره به شما عزیزان بدهیم.

 

 

شبکه انتقال ارز دیجیتال چیست؟

همانطور که می دانید بیت کوین و سایر رمز ارز ها از فناوری بلاک چین برخوردار می باشند و این تکنولوژی پایه و اساس ارز های دیجیتال می باشد. نکته ای که حائز اهمیت است نحوه انتقال رمز ارز ها از یک کیف پول به کیف پول دیگر می باشد، زیرا برای انتقالات دیجیتالی باید شبکه ای که انتخاب می کنید با شبکه مقصد همخوانی داشته باشد و تراکنش در مسیر درستی قرار بگیرد. برای مفهوم بهتر این مسئله مثالی می زنیم، اگر بلاک چین را یک راه آهن تصور کنید می دانید که برای رسیدن به مقصد درست باید سوار قطاری که به مسیر شما می رود شوید، در بلاک چین نیز این موضوع صدق می کند و تراکنش ها باید در مسیری قرار بگیرند که به آدرس درستی ارسال شوند، در غیر این صورت ممکن است سرمایه شما از بین برود. برای این کار هنگام انتقال رمز ارز، باید دقت داشته باشید شبکه کیف پول مقصد از شبکه انتقال رمز ارز مورد نظر شما پشتیبانی می کند، اما چطور این موضوع را بفهمیم؟ در حال حاضر 5 بلاک چین مشهور و کاربردی که در زیر نام برده ایم، در دنیای ارز دیجیتال موجود است که معامله گران ارز های رمزنگاری شده خود را از طریق این بلاک چین ها منتقل می کنند:

• ERC20
• TRC20
• BEP2
• BEP20
• OMNI

شبکه هایی که در بالا نام بردیم شباهت زیادی با یکدیگر دارند و همین امر باعث می شود برخی از معامله گران نوع شبکه را برای انتقال ارز های رمز نگاری شده اشان اشتباه انتخاب کنند. در ادامه هر یک از شبکه انتقال ارز های دیجیتال را به طور کامل توضیح خواهیم داد و نحوه انتخاب صحیح شبکه را به شما عزیزان آموزش می دهیم.

 

 

شبکه ERC20

استاندارد (Ethereum Request for Comment) یا خلاصه شده ERC20، که در سال 2015 توسط یکی از مهندسین اتریوم ابداع شد، به توکن ها اجازه فعالیت در بلاک چین اتریوم را می دهد. درواقع ERC20، نوعی قرارداد است که به توکن ها این امکان را می دهد در شبکه اتریوم به اجرا در بیایند. اتریوم نیز یکی از محبوب ترین بلاک چین ها است که انتقالات ارزی زیادی در آن صورت می گیرد. می توان گفت توکن های ERC-20، دارایی های مبتنی بر بلاک چین اتریوم هستند که قابل ارسال و دریافت می باشند، تفاوت اصلی این است که به جای اجرای بلاک چین اختصاصی، توکن های ERC-20 در شبکه اتریوم صادر می شوند.

آدرس توکن ERC20
توکن هایی که مبتنی بر بلاک چین اتریوم هستند با آدرس 0X آغاز می شوند، مانند:

0x0e806cea8e5beba6df97354ef7f22b66c5a2ce82

 

 

شبکه TRC20

استاندارد (Tron Request for Comment) یا کلمه خلاصه شده TRC20، به توکن هایی اشاره دارد که از قرارداد هوشمند ارز دیجیتال ترون استفاده می کنند. برای مثال توکن هایی مانند NOLE، BTT، WINK و ... از استاندارد TRC20، پیروی می کنند و باید با شبکه TRC20، انتقال داده شوند. ترون یکی از بلاک چین های محبوب است که تراکنش ها در آن با سرعت بالایی انجام می شوند، در واقع توکن هایی که از استاندارد TRC20، پیروی می کنند به این معنی است که این توکن ها در بلاک چین ارز دیجیتال ترون جابجا می شوند. با توجه به شباهت شبکه های TRC20 و ERC20، بیشتر معامله گران این دو شبکه را با یکدیگر اشتباه گرفته و در انتخاب شبکه ارسال رمز ارز های خود خطا می کنند. به همین دلیل دقت داشته باشید هنگام انتخاب این دو شبکه دچار خطای دید نشوید.

آدرس توکن های TRC20
تمامی توکن های TRC20، با آدرس T شروع می شوند، مانند:

TWsVAb9EWAgKdumTD7XoEdkvs7AoyvkgN7

 

 

شبکه BEP2 

استاندارد ( Binance Chain) یا BEP2، یک استاندارد فنی برای صدور و پیاده سازی توکن ها در زنجیره بایننس است. این استاندارد مجموعه ای از قوانین را تعریف می کند که توکن ها باید برای عملکرد در اکوسیستم Binance Chain رعایت کنند. این قوانین تضمین می کند که توکن ها در اکوسیستم بایننس چین می توانند به طور یکپارچه با یکدیگر تعامل داشته باشند. در واقع تمامی توکن هایی که اجازه اجرا شدن در بایننس چین را دارند از استاندارد BEP2، پیروی می کنند.

آدرس شبکه BEP2
تمامی توکن هایی که می توانند از قرارداد های هوشمند بایننس چین استفاده کنند با آدرس bnb آغاز می شوند، مانند:

bnb136ns6lfw4zs5hg4n85vdthaad7hq5m4gtkgf23

 

 

شبکه BEP20

استاندارد (Binance Smart Chain) یا BEP20، توکن هایی هستند که مبتنی بر Binance Smart Chain می باشند. این بلاک چین برای سازگاری با بلاک چین اتریوم ساخته شده است و به ساده سازی تراکنش های بلاک چین اتریوم کمک می کند. درواقع توکن‌های BEP20 هم با توکن‌ های ERC20 و هم با ارزهای BEP2 سازگار است.

آدرس شبکه BEP20

تمامی توکن های مبتنی بر بایننس اسمارت چین مانند ERC20، با OX شروع می شوند.

 

 

شبکه OMNI

شبکه OMNI، بستری برای ایجاد و ترید ارز های دیجیتال سفارشی است. Omni یک لایه نرم افزاری است که بر روی محبوب ترین بلاک چین جهان یعنی بیت کوین ساخته شده است، معاملات Omni معاملات بیت کوین هستند که ویژگی های نسل بعدی را در بلاک چین بیت کوین فعال می کنند. با استفاده از شبکه OMNI، توسعه دهندگان می توانند توکن های خود را در شبکه بیت کوین توسعه دهند. به همین دلیل آدرس کیف پول این شبکه و تراکنش ها دقیقا همانند شبکه بیت کوین هستند.

آدرس شبکه OMNI
تمامی توکن های مبتنی بر شبکه OMNI، با پیش فرض BC شروع می شوند، مانند:

bc1qar0srrr7xfkvy5l643lydnw9re59gtzzwf5mdq

 

 

سخن آخر

برای انتقال رمز ارز ها شبکه های گوناگونی وجود دارد که در صورت انتخاب غلط شبکه، در تراکنش مشکل ایجاد می شود و یا حتی ممکن است سرمایه شما از بین برود. در نتیجه انتخاب صحیح شبکه انتقال هر ارز رمز نگاری شده از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد. در واقع هنگامی که شما می خواهید دارایی دیجیتال خود را به کیف پول دیگری منتقل کنید باید کیف پول مقصد از دارایی شما پشتیبانی کند. به همین دلیل در این مقاله تفاوت شبکه انتقال ارز های دیجیتال را توضیح دادیم و شبکه انتقال هر رمز ارز را به صورت مجزا توضیح دادیم.