یکی از دغدغه های بزرگ سرمایه گذاران رمز ارز، تجربه ضرر هنگام نزولی شدن بازار است. اما با پروژه ای که در این مقاله می خواهیم معرفی کنیم مهم نیست بازار ارز دیجیتال صعودی باشد یا نزولی، با توکن اهرمی می توانید در هر حالت از بازار کسب سود کرده و در واقع سودی تضمینی داشته باشید. این پروژه محبوب با نام leveraged tokens شناخته می شود که دست تریدر ها را برای معامله هنگام ریزش بازار باز گذاشته است، با ما همراه باشید تا همه چیز درباره توکن های اهرمی را فرا بگیرید.

 

توکن اهرمی چیست؟

 

معرفی توکن اهرمی

یکی از ویژگی های منحصربفرد بازار ارز دیجیتال کسب سود در تمامی مواقع مانند روند نزولی می باشد که روش های گوناگونی برای این کار وجود دارد. اما یکی از ساده ترین این روش ها، استفاده از توکن های اهرمی در بازار ریزشی است. توکن اهرمی به توکن های UP و DOWN گفته می شود که بر پایهERC_20  بوده و از کاربرد متفاوتی برخوردار هستند اما در راستای یک هدف مورد استفاده قرار می گیرند. هنگامی که معامله گر یک توکن اهرمی خریداری می کند، یک معامله فیوچرز با اهرم بین 25/1 تا 4 باز می کند. حال اگر توکن UP استفاده شود، جهت اهرم مثبت و اگر توکن DOWN تعیین شود جهت منفی می شود. برای مثال فرض کنید توکن UP یک رمز ارز را خریداری کرده اید، در این صورت اگر روند رمز ارز مورد نظر دچار افزایش قیمت شود شما شامل سود می شوید، اما اگر توکن DOWN یک رمز ارز را تهیه کنید با روند نزولی رمز ارز مورد نظر شامل سود می شوید.

 

فیوچرز بایننس

 

می توان گفت توکن های اهرمی پیچیدگی های معاملات فیوچرز را نداشته و بسیار راحت تر از قرارداد های آتی می توان سود کسب کرد، اما با این حال توکن های اهرمی را می توان مانند هر رمز ارز دیگری در بازار Spot بایننس خرید و فروش کرد. نکته قابل توجه در مورد توکن های اهرمی آن است که اهرم این توکن ها عملکرد خودکار دارند، به این معنی که اگر قیمت رمز ارز مورد نظر موافق حدس شما عمل کند سود به حداکثر برسد، و اگر قیمت به جهت مخالف حرکت کند احتمال لیکویید شدن به حداقال برسد.

نکته: با آنکه استفاده از توکن های اهرمی احتمال لیکویید شدن را تا حد ممکن کاهش می دهد، اما با این حال غیر ممکن نمی کند و این ریسک حتما باید در نظر گرفته شود.

روش اهرم یا Leverage چیست؟

نحوه محاسبه کارمزد توکن های اهرمی

استفاده از این توکن ها نیز مانند خرید و فروش رمز ارز، از کارمزد و هزینه مختص به خود برخوردار می باشد که در مقابل از خریدار کسر می شود. اما تفاوتی که در خرید و فروش توکن های اهرمی وجود دارد کارمزد اضافه تری است که به طور خودکار از معامله گر گرفته می شود، چون یک قرارداد مشخص پشتیوانه این نوع توکن ها است معمولا هزینه باز نگه داشتن قرارداد مورد نظر نیز احتساب شده و از فرد معامله گر کم می شود. این هزینه اضافی به صورت روزانه یا سالانه است که برای هزینه روزانه 01/0 درصد تعیین شده و برای سالانه 5/3 درصد که به صورت خودکار از حساب معامله گر برداشته می شود.

 

ویژگی های توکن اهرمی

 

مزایا و معایب توکن های اهرمی

مانند تمام معاملات بازار ارز دیجیتال، خرید و فروش توکن های اهرمی نیز از ویژگی ها و مشکلات خاص خود برخوردار می باشد:

مزایا

  • سود بردن از معاملات مارجین به صورت ساده تر و کم ضرر تر
  • کسب سود تضمینی و احتمال لیکویید شدن معامله گر کم تر است
  • کسب سود در هر زمان( چه بازار صعودی باشد و چه نزولی)

معایب

  • خرید و ذخیره بلند مدت این توکن ها هنگام ریزش بازار توصیه نمی شود
  • پروژه توکن اهرمی تقریبا جدید می باشد و ممکن است مشکلات زیادی بر سر راهش باشد
  • عدم یکسان بودن قیمت در تمامی صرافی ها

 

آموزش استفاده از اهرم

 

آموزش خرید توکن های UP و DOWN

حالا که مزایا و معایب خرید این نوع توکن ها را می دانید، می توانید تصمیم به خرید یا عدم خرید آن بگیرید. اما اگر با تمام این تفاسیر تمایل به خرید داشتید، می توانید طی مراحل زیر به راحتی این توکن ها را تهیه کنید:

  1. وارد صرافی بایننس شده و از منوی بالایی گزینه Derivatives را انتخاب کنید.
  2. در اینجا گزینه leveraged tokens را مشاهده می کنید که با انتخاب آن به صفحه توکن ها انتقال میابید.
  3. توکن مورد نظر خود را انتخاب کرده و به معامله بپردازید.

نکته: همانطور که همه می دانیم معاملات مارجین ریسک پذیر هستند، قبل از خرید این توکن ها نیز باید تایید کنید ریسک این معاملات ( مواردی که در قسمت معایب ذکر شد) را قبول می کنید.

 

معرفی صرافی بایننس

نتیجه گیری

توکن های اهرمی روشی خلاقانه تر برای استفاده از معاملات مارجین می باشند که از ریسک کمتری برخوردار هستند. همچنین این نوع معاملات نسبت به معاملات فیوچرز از سود تضمین شده ای برخوردار هستند، اما با این حال ریسک لیکویید شدن برای این معاملات نیز وجود دارد. در واقع معامله با توکن های اهرمی به کسانی توصیه می شود که در زمینه ترید فیوچرز تازه کار بوده و هنوز روش های مدیریت را به خوبی یاد نگرفته اند، این افراد می توانند به واسطه معالات اهرمی خود را برای معاملات فیوچرز واقعی آماده سازند.