دارایی های دیجیتال کاربرد های متفاوتی از قبیل روش پرداخت دارند اما عمدتا نوعی ابزار مالی هستند و برای کسب درآمد بیشتر با سرمایه گذاری در زمان ها و مکان های مناسب مورد استفاده قرار می گیرند. از این رو استخراج رمز ارز یا ماینینگ میان تاجران و سرمایه گذاران بسیار جزو فعالیت های محبوب به شمار می رود. اما روش دیگری نیز برای کسب درآمد از این حوزه وجود دارد که با نام skating شناخته می شود. این دو روش برای بسیاری از سرمایه گذاران به عنوان راه های کسب درآمد استفاده می شوند و شامل شباهت ها و تفاوت هایی هستند که در این مقاله به آن ها می پردازیم.

 

 

کاربرد ماینینگ ارز دیجیتال

ماینینگ رمز ارز یا استخراج ارز دیجیتال مستلزم دانش خاص در مورد استفاده از الگوریتم Proof of Work یا PoW دارد تا ماینر ها بتوانند بلاک های جدید را وارد بلاک چین کنند. ماینینگ نیازمند دستگاه های پر قدرت با پردازش بالا می باشد که مصرف برق زیادی دارند، این دستگاه ها با پردازش مسائل ریاضی و کد نویسی های داخل بلاک چین، بلاک های جدید را استخراج می کنند و در ازای هر بلاک به استخراج کنندگان پاداش می دهند. با آنکه استخراج برای تمام رمز ارز ها یکسان است اما برخی از رمز ارز ها به شکل های متفاوتی استخراج می شوند یا برخی از آن ها قابل استخراج نیستند. استخراج بیت کوین از معروف ترین ماینینگ ارز دیجیتال به شمار می رود.

پاداش بلاک چیست؟

 

 

استیک کردن یا استیکینگ چیست؟

بر خلاف ماینینگ ارز دیجیتال استیکینگ از الگوریتم Proof of Stake یا PoS استفاده می کند که شامل خرید کوین های رمز نگاری شده و نگه داشتن آن ها در کیف پول برای مدت زمان خاصی است. در این روش به دلیل پشتیبانی از شبکه، بسته به تعداد کوین های ذخیر شده و مدت زمان نگهداری اشان در کیف پول های دیجیتالی پاداش استیک یا Staking Rewards به سهامداران واگذار می شود. به همین دلیل هر چقدر زمان نگهداری و تعداد کوین ها در کیف پول بیشتر باشد پاداش های دریافتی افزایش میابند. برای شروع استیکینگ باید یک پلتفرم انتخاب کنید تا فعالیت خود را آغاز کنید که به دلیل مشهور بودن صرافی بایننس در این مقاله روش های استیکینگ در binance و با رمز ارز ETH را آموزش می دهیم.

قدم اول: در ابتدا یک حساب بایننس باز کنید و مقداری رمز ارز اتریوم در آن ذخیره کنید، بایننس امکان تبدیل سایر رمز ارز ها به اتریوم را دارد.

قدم دوم: پس از ایجاد حساب کاربری و ورود به سیستم به بخش Finance>Binance Earn>ETH 2.0 مراجعه کنید.

قدم سوم: بر روی گزینه Stake Now کلیک کنید و مقدار ETH مورد نظر برای اختصاص دادن به staking را مشخص کنید.

قدم نهایی: در این مرحله گزینه Confirm ظاهر می شود که با گرفتن تایید نهایی استیکینگ شما انجام می شود. قبل از تاییدیه نهایی قوانین و ظوابطی که برای شما نوشته شده است را مطالعه و سپس گزینه Confirm را تایید کنید.

نکته: توجه داشته باشید کوین های اتریوم حداکثر تا 24 ماه مهلت قفل شدن دارند. Binance ETH اتریوم های دریافتی را ذخیره می کند و پاداش آن را به صورت BETH به شما پرداخت می کند.

 

برترین رمز ارز های قابل استیک

بسیاری از تحلیل گران کریپتوکارنسی عقیده دارند استیکینگ روشی سالم تر از استخراج مبتنی بر PoW است. به همین دلیل روزبروز به طرفداران استیکینگ اضافه شده و سرمایه گذاران زیادی از روش ماینینگ به روش استیک کردن روی آورده اند. البته یکی از مشکلات استیکینگ این است که در همه ی کیف پول ها پشتیبانی نمی شود و تمام رمز ارز ها امکان استفاده از این روش را ندارند، برخی از مشهورترین رمز ارز های استیک شده در زیر شرح داده شده است.

• پولکادات DOT
• کاردانو ADA
• تزوس Tezos
• ایاس EOS

• کازموس Cosmos
• ترون Tron
• نم NEM
• آلگوراند Algorand
• دیکرد Decred
• اتریوم 2، Ethereum 2.0

رمزارز های بالا که نام بردیم طبق تحقیقات stakingrewards.com بیشترین ارزهای دیجیتال استیک شده در بازار خرید و فروش ارز دیجیتال تا کنون هستند که ارزش سهام بازار آن ها نسبت به سایر دارایی های دیجیتال بیشتر است.

 

 

مقایسه استیکینگ و ماینینگ

همانطور که گفته شد ماینینگ ارز دیجیتال نیازمند دستگاه های محاسباتی قوی دارد که منجر به هزینه های بالای برق می شود و تامین دستگاه های اولیه آن نیاز به سرمایه تقریبا زیادی دارد. اما نقطه مقابل آن استیک کردن است که نیاز به هیچ دستگاهی نداشته و تنها با عرضه مقداری کوین به عنوان وثیقه و انتخاب پلتفرم دلخواه خود می توانید به کسب درآمد بپردازید، با این حال هر دو روش از متود های اجماع پیروی می کنند.

هنگامی که ساتوشی ناکاموتو در حال ساخت اولین ارز رمزنگاری شده بیت کوین بود باید راهی برای تایید معاملات بدون نیاز به استفاده از شخص ثالث پیدا می کرد. این امر زمانی حاصل شد که سیستم Proof of Work را ایجاد کرد تا بلاک چین از معتبر بودن معاملات اطمینان حاصل کند. الگوریتم POW بسیار کامل و کاربردی است اما پس از مدتی هزینه های برق مصرفی دستگاه های استخراج عدم رضایت ماینر ها را شامل شد، در نتیجه مدل Proof of Stake یا اثبات سهام به بازار عرضه شد که مشکلات هزینه را حل کرد. یکی دیگر از انتقاداتی که درباره استخراج مبتنی بر اثبات کار وجود دارد توزیع ناعادلانه پاداش است زیرا در روش استخراج ارز دیجیتال بر پایه POW هر چه قدر قدرت دستگاه بیشتر باشد پاداش های دریافتی نیز بیشتر است که به همین ترتیب دستگاه های با قیمت بیشتر کاربردی تر هستند. از سوی دیگر بسیاری از سرمایه داران بزرگ قدرت دستگاه هایشان را با یکدیگر ادغام کرده و میزان پاداش های دریافتی را بالا می برند که خب این یک توزیع ناعادلانه می باشد. اما سیستم استیکینگ مانع از پیوستن گروه هایی از افراد می شود که فقط برای کسب سود و تسلط بر شبکه وارد ماینینگ شده اند بلکه کسانی که با مسدود کردن سکه های خود به شبکه کمک می کنند متناسب با مبلغی که سرمایه گذاری کرده اند پاداش می گیرند و طبق این الگو همه شانس برای برنده شدن دارند.

آخرین نکته مثبت در مورد اثبات سهام که می خواهیم بازگو کنیم جلوگیری از حمله 51 درصد است، اما حمله 51 درصد بلاک چین چیست؟ این حمله یک واقعه ناخوشآیند است که در طی آن یک فرد یا گروهی از افراد به استخر های استخراج حمله می کنند و با هک استخر تمام پاداش های به دست آمده را جمع آوری می کنند. اما در سیستم اثبات سهام همچین اتفاقی نمی افتد.

بهترین دستگاه های استخراج بیت کوین

 

سخن آخر

هر دو تکنولوژی ماینینگ و استیکینگ از روش های کسب درآمد هستند و از الگوی اجماع پیروی می کنند اما استیکینگ با استفاده از الگوی Proof of Stake که جدید تر است مشکلات موجود در روش ماینینگ را حل کرده و راحت تر به کسب درآمد برای تمام افراد می پردازد. با این حال هر دو سیستم دارای مزایا و معایب مختص به خود هستند که آن ها را منحصر به فرد می کند.