بسیاری از افراد جامعه به اشتباه بر این باورند فناوری بلاک چین و دیتابیس از یک تکنولوژی پیروی می کنند و بلاک چین همان پایگاه داده سنتی ای که ما می شناسیم است در صورتی که بلاک چین یک پایگاه داده می باشد اما تعریف آن بسیار گسترده تر و پیچیده تر از یک دیتابیس ساده است که در این مقاله برای شما بازگو خواهیم کرد.

 

 

تعریف بلاک چین

بلاک چین یک فناوری نوین و پیشرفته است که مجموعه ای از شبکه های همتا را به هم متصل کرده و داده های این شبکه ها را به صورت غیر متمرکز ذخیره و ثبت می نماید که این عمل توسط کامپیوتر های به هم پیوسته که زنجیره ای از بلوک ها را تشکیل می دهند انجام می شود. تفاوت عظیم فناوری بلاک چین با دیگر پایگاه های داده دارای سیستم غیر متمرکز بودن آن است که مزیت های فراوانی نسبت به سیستم های متمرکز را شامل می شود.

 

 

 بلاک چین بسیار پیشرفته و دقیق می باشد و هر داده ای که وارد سیستم شود در بلوکی به نام PROOF OF WORK مورد برسی قرار گرفته تا از صحت و دارای اعتبار بودن اطلاعات اطمینان حاصل شود. مثلا اگر تراکنشی میان دو معامله گر انجام شده و داخل بلاک چین ثبت شود قسمت proof work تراکنش را برسی کرده تا از جعلی بودن آن جلوگیری کند. این فناوری دارای زنجیره ای از بلوک ها می باشد که تمام اطلاعات از قبیل تراکنش ها، زمان معاملات، ثبت معاملات و غیره را ذخیره می کنند. از ویژگی های این تکنولوژی می توان به امنیت بالا، شفافیت تراکنش ها، عدم دستکاری در اطلاعات و... اشاره کرد.

 

 

دیتابیس یا پایگاه داده چیست؟

در پی توضیح ایده بلاکچین اکنون زمان آن رسیده است که پایگاه داده را بهتر درک کنیم. پایگاه داده برخلاف بلاکچین ها سیستمی متمرکز است که توسط یک هسته مرکزی اداره می شود و مواردی از قبیل حذف یا اضافه کردن داده و بروز رسانی را انجام می دهد. این نوع سیستم توسط یک مرجع متمرکز تحت کنترل می باشد که برای استفاده از این فناوری باید مراحل احزاز هویت را انجام دهید تا مدیر کنترل کننده اطلاعات فردی شما را در دسترس داشته باشد اما در بلاک چین نیاز به هیچ احزاز هویتی نیست و تمام اطلاعات شما کاملا در دسترس شخص خودتان قرار دارد. 

 

 

سیستم های بلاک چین مطمئن تر از سیستم های دیتابیس هستند زیرا پایگاه های داده معمولی تحت کنترل یک مرجع کلی می باشند که در صورت به خطر افتادن مرجع اصلی تمام اطلاعات شبکه نیز به خطر می افتد اما در بلاک چین اطلاعات داخل بلوک های سیستم در حال گردش است و امکان به خطر افتادن و یا پاک شدن هیچ یک از داده ها باقی نمی ماند.

 


مقایسه بلاک چین و دیتابیس

در این سیستم تمام اتفقات از ثبت اطلاعات گرفته تا پیوستن زنجیره های بلوکی به یکدیگر برای کاربر قابل مشاهده بوده و همین امر باعث شفاف بودن و قابل اعتماد بودن این تکنولوژی شده است اما در پایگاه های داده قدیمی کنترل و ثبت اطلاعات توسط مرجع مدیریت قابل نظارت و کنترل می باشد. در بلاک چین هیچ چیز قابل تغییر یا حذف شدن نمی باشد و اطلاعاتی که از ابتدا به آن وارد می شود ثبت شده و هیچ زمان پاک نمی شود زیرا فضای آن بسیار گسترده تر از یک پایگاه داده معمولی است. 40 سوال مهم راجع به بلاک چین

 

یکی دیگر از تفاوت های این دو سیستم مشابه در اعتبار سنجی داده ها است، همانطور که گفته شد در بلاک چین بخش مخصوصی برای سنجیدن درستی یا نادرستی داده های ورودی وجود دارد اما در پایگاه های داده قدیمی هر اطلاعاتی به سیستم وارد می شود. در واقع می توان گفت بلاک چین و دیتابیس هر دو پایگاه داده هستند که با هم تفاوت داشته و بلاک چین یک فناوری توسعه داده شده در برابر پایگاه اطلاعاتی است، با این حال هر دو سیستم طرفدار های خاص خود را دارند با این تفاوت که بلاک چین یک فناوری پیشرفته و بروز تر می باشد.