عده ای از مردم در تعاریف بلاک چین و ارز دیجیتال دچار سواتفاهم شده و به اشتباه گمان می کنند این دو یک کاربرد دارند در حالی که دو تعریف کاملا جداگانه ای هستند که به هم مرتبط می شوند. اما برای رسیدن به درک بهتری از تفاوت های این دو لازم است ابتدا درباره هر کدام اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید کاربرد های مختلفشان را تشخیص دهید.

 

 

ارز دیجیتال چیست؟ 

برای استنباط بهتر تفاوت میان ارز دیجیتال و بلاک چین ابتدا به مفهوم ارز دیجیتال چیست؟ بپردازیم ، به طور کلی ارز دیجیتال پولی ارزشمند ولی مجازی است که امروزه تحول عظیمی در بازار خرید و فروش، دریافت سود های کلان و سرمایه گذاری به وجود آورده است. قدرت کنترل یا طرز استفاده از این کوین های مجازی به خود شخص بستگی دارد و عواملی مانند بانک یا دولت هیچ دخالتی در کنترل آن ها ندارند. در حال حاضر از معروف ترین این ارز ها بیت کوین را می توان نام برد، برای اطلاعات بیشر در مورد بیت کوین به مقاله بیت کوین چیست؟ که توسط وب سایت تتر ایران نوشته شده مراجعه نمایید.

 

 

بلاک چین چیست؟ 

بلاک چین مانند تمام پایگاه های داده همه اطلاعات را داخل خود ذخیره می کند با این تفاوت که blockchain برای ثبت مواردی که به ارز دیجیتال مربوط است استفاده می شود. از دیگر تفاوت های بلاک چین می توان به گسترده تر بودن آن اشاره کرد، به این شکل که فناوری بلاک چین توسط فایل های زنجیر وار طراحی شده تا حجم بیشتری از اطلاعات را در خود جای دهد. نکته قابل توجه در مورد بلاک چین آن است که چون فایل ها هر روز اپدیت شده و مکانشان ثابت نیست هک بلاک چین تقریبا غیر قابل انجام شدن است. البته این پایگاه داده فقط برای ارز دیجیتال استفاده نمی شود بلکه برای هر اطلاعات مهمی که نیاز به ثبت مطمئن داشته باشد می توان از بلاک چین استفاده کرد.

 

 

مقایسه ارز دیجیتال و فناوری بلاک چین

ارزدیجیتال به رمز ارز مجازی گفته می شود که غیر متمرکز بوده و تحت نظارت هیچ ارگان یا دولتی نیست و توسط کیف پول نرم افزاری بر روی گوشی ها یا لب تاب ذخیره می شود اما بلاک چین یک فناوری پیچیده است، در واقع بلاک چین یک پایگاه داده می باشد که اولین بار بیت کوین از آن استفاده کرد به همین دلیل است که خیلی از مردم فکر می کنند بلاک چین همان بیت کوین است. همانطور که گفته شد ارز دیجیتال برای انجام فرایند تمرکز زدایی از پایگاه داده بلاک چین استفاده کرد در نتیجه می توان گفت بلاک چین فقط قسمتی از بیت کوین است که تراکنش های بیت کوین در آنجا ذخیره می شود. از آن جا که ارزش کوین های مجازی بسیار زیاد است و با قیمت بالایی عرضه می شوند محافظت از آن ها نیز از اهمیت بالایی برخوردارمی باشد به همین دلیل از بلاک چین استفاده می شود زیرا در بلاک چین امکان دستکاری در اطلاعات ثبت شده یا از بین برد آن ها وجود ندارد و از امنیت بالایی برخوردار است در نتیجه بهترین انتخاب برای ارز دیجیتال می باشد.