تتر یا tether یکی از محبوب‌ ترین رمز ارز های پایدار است که بر پایه فیات می باشد، USDT به دلار آمریکا گره خورده است و ارزش آن با دلار بالا و پایین می‌شود. این ویژگی به معامله گران اجازه می‌دهد که بدون نیاز به پایبندی دستورالعمل‌ های معمول فیات، ارز معادل فیات را جابجا کنند. البته نگرانی‌ های جدی در مورد قدرت پرداخت کمپانی تتر وجود دارد که تا کنون رد یا تایید نشده است. ما در این مطلب به اینکه تتر چیست؟، چگونه کار می‌کند و ارز پایدار چیست؟ می‌پردازیم. برخی از مطالبی که در این مقاله در مورد آن ها اطلاعات کسب می کنید:

  • ارز پایدار چیست؟
  • تتر چیست؟
  • تتر چگونه کار می‌کند؟
  • مزایای استفاده از تتر
  • بهترین کیف پول‌ های تتر
  • نقدینگی تتر
  • سوالات متداول در رابطه با تتر
  • نتیجه گیری

 

 

ارز پایدار به طور خلاصه

ارز پایدار یک ارز رمز نگاری شده است که به یک ارز واقعی و فیات پیوند خورده است. ارز های پایدار توسط شرکت‌ ها با وثیقه پشتیبان و الگوریتم‌ هایی که بسته به تقاضا، عرضه را دستکاری می‌کنند، ایجاد شده است. ارز های پایدار صرافی‌ ها را قادر می‌سازند که بدون پذیرش قوانین فیات، یک تبادل معادل آن را انجام دهند. به طور مثال شما می‌توانید یک تبادل BTC/USDT داشته باشید که ارزش آن مشابه BTC/USD است.

 

 

تتر چیست؟

تتر (₮) یک ارز پایدار پیوند خورده به ارز های فیات است، مجبوب‌ ترین توکن تتر بر اساس دلار آمریکا است که با نماد USDT شناخته می‌شود. یک USDT دقیقا معادل یک دلار آمریکا است، نه یک سنت بیشتر و نه یک سنت کمتر. از این روی می‌توان USDT را دلار رمزگذاری شده دانست (حداقل از نظر ارزش). البته تتر بر پایه یورو هم داریم که با نماد EURT شناخته می‌شود.، شایان به ذکر است که کاربران تتر در برابر نوسانات ارزهای دیجیتال محافظت می‌شوند اما همچنان در معرض نوسانات ارز فیات هستند. به طور مثال در نظر بگیرید که اگر طی یک اتفاق مهم ارزش دلار آمریکا 20 درصد کاسته شود، به همان اندازه USDT شما هم ارزش خود را از دست می‌دهد.

ارتباط تتر و بیت‌فینکس

هدایت تتر در دست افرادی است که پشت بیت‌فینکس هستند، یعنی Philip Potter و Giancarlo Devasini. این مسئله با انتشار اسناد پارادایس یا همان اسناد بهشت تایید شد. البته اگر کسی کمی توجه می‌کرد، این مسئله مشخص بود. در آوریل 2017 بیت‌فینکس و تتر با توقف عملیات‌ های فیات خود مواجه شدند، زمانی که یو‌اس بانک و ولز فارگو به عنوان شرکای بانکی عقب کشیدند.

در نتیجه بیت‌فینکس در حال حاضر به مشتریان آمریکایی خدمات نمی‌دهد و دیگر بازار هایی به ارزش دلار آمریکا را ارائه نمی‌دهد، در عوض از USDT استفاده می‌کند.

 

 

تتر چگونه کار می‌کند

از نظر فنی تتر مبتنی بر پلتفرم امنی (Omni) است. این پلتفرم برای دارایی‌های مختلف دیجیتال استفاده می‌شود که به بلاکچین بیت کوین متصل شده‌اند. پس از بیت کوین، کوین‌های تتر بر بستر اتریوم هم عرضه شدند.

تتر با وثیقه اصطلاحا به دلار peg شده است، این یعنی برای هر دلار تتر باید 1 دلار آمریکا در سپرده کمپانی تتر باشد. peg در لغت به معنای میخکوب شدن است و به تثبیت ارزش ارز، چه دیجیتال و چه واقعی، با استفاده از یک ارز دیگر می‌گویند.

برای اینکه 1 USDT به ارزش 1 دلار باشد، باید در هر زمان قابل مبادله با 1 دلار فیات باشد. در حال حاضر USDT از طریق چند صرافی قابل تبدیل شدن به دلار را دارد که به حداقل 100 هزار دلار و کارمزد قابل توجهی است.

کاربرانی که قصد خرید تتر را دارند باید بدانند که این رمز ارز همیشه معادل 1 دلار آمریکا می باشد، جالب است بدانید که به ازای هر USDT موجود در چرخه، 1 دلار آمریکا سپرده وجود دارد.

 

 

مزایای تتر

با وجود اینکه عمده علاقه به بازار رمز ارز ها به خاطر نوسانات قیمت آن‌ ها است، اما USDT اینگونه نیست. خبری از نوسان قیمت و حباب نیست و ارزش آن وابسه به دلار است. داشتن تتر مانند داشتن سپرده بانکی بدون بهره است اما اگر تتر مانند ارز های دیگر امکان به دست آوردن سود را ندارد، چرا از آن استفاده می‌شود؟ واقعیت این است که تتر برای معامله گران و سرمایه گذاران به عنوان جایگزین فیات بسیار مفید است و چندین دلیل وجود دارد:

زمان انجام تراکنش

واریز و برداشت دلار در تبادل با صرافی‌ ها اغلب یک فرآیند زمان بر است، به طور متوسط این کار یک تا چهار روز زمان می‌برد. اگر تراکنش بعد از بسته شدن بانک‌ ها برای پایان وقت آخر هفته یا تعطیلات انجام شود، این زمان به طور قابل توجهی ممکن است افزایش یابد. در مقابل انجام تراکنش تتر در عرض چند دقیقه انجام می‌شود. این یک مزیت بسیار مهم است زیرا معامله گران رمز ارز ها اغلب نیاز به تبدیل سریع وجوه خود و استفاده از فرصت‌های آربیتراژ* دارند.

* آربیتراژ: سود بردن از تفاوت قیمت در دو یا چند بازار.

کارمزد تراکنش

انتقال با سوئیفت (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) کارمزد بسیار بالایی دارد و برای هر تراکنش بیش از 20 دلار و به طور متوسط 30 دلار است. علاوه بر این اگر شما از یک ارز فیات که توسط صرافی پشتیبانی نشود استفاده کنید، باید مبلغی را هم به عنوان کارمزد تبدیل پرداخت نمایید، در عوض تتر هیچ کارمزدی را برای معاملات بین والت‌ های تتر نمی‌گیرد.

 

 

ثبات قیمت تتر

رمز ارز ها به خاطر بی‌ثباتی قیمت بدنام هستند و تجارت با آن‌ ها باعث ریسک و نگرانی می‌شود. به همین دلیل یک ارز با ثبات می‌تواند در بسیاری از مواقع مفید باشد. برای درک بهتر سناریو زیر را تصور کنید که تبادل اتریوم و بیت کوین است:

  • شما بیت کوین را به اتریوم تبدیل می‌کنید
  • قیمت اتریوم 10 درصد افزایش می‌یابد
  • شما می‌خواهید سود کسب کنید و اتریوم را به بیت کوین تبدیل می‌کنید
  • در حالی که تراکنش شما در حال پردازش است، بیت کوین در یک تغییر قیمت خاص، 15 درصد ارزش خود را از دست می‌دهد

با وجود درست بودن حرکت شما برای اتریوم، اما سقوط قیمت بیت کوین منجر به ضرر شما می‌شود اما اگر از USDT استفاده کنید، تنها نگرانی شما قیمت اتریوم است.

ماندن در حاشیه‌ ها

به فرض احساس می‌کنید رمز ارزی که موجود دارید شرایط ناپایداری را دارد و به زودی قیمت آن کاهش می‌یابد، شما به راحتی می‌توانید ارز خودتان را به تتر تبدیل کنید و پس از عادی شدن شرایط برای خرید مجدد اقدام نمایید.

 

 

بهترین کیف پول‌ های تتر

برای ذخیره و نگهداری هر دارایی دیجیتال ابتدا باید یکی از انواع کیف پول های دیجیتالی را نصب کرده و سپس رمز ارز های خود را در آن نگهداری کنید. انتخاب نوع کیف پول از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا سرمایه شما در آن نگهداری می شود پس استفاده از کیف پول های مشهور و کاربردی اهمیت فراوان دارد. در ادامه بهترین کیف پول های ذخیره رمز ارز را برای شما نام برده ایم.

کیف پول لجر: امن‌ترین راه برای نگهداری USDT استفاده از یک کیف پول سخت افزاری است. یک کیف پول که کوین‌های شما را به صورت آفلاین نگهداری و از دزدی محافظت می‌کند مگر اینکه کسی دسترسی فیزیکی به کیف پول داشته باشد. لجر دو مدل کیف پول دارد که از بیش از 1000 دارایی مختلف پشتیبانی می‌کنند. مدل S و مدل X هر دو از USDT پشتیبانی می‌کنند و تفاوت اصلی بین آن دو امکان کنترل از طریق موبایل در مدل X است.

کیف پول تراست والت: تراست والت یکی از محبوب ترین کیف پول های ارز دیجیتال بوده که امروزه از محبوبیت بسیاری در بین کاربران بازار رمز ارز ها برخوردار است، محیط کاربری این نرم افزار تا حد امکان ساده سازی شده و کاربران وب سایت تتر ایران می توانند برای آشنایی بیشتر با این کیف پول آموزش کار با کیف پول تراست والت را مشاهده کنند.

کیف پول ترزور: کیف پول TREZOR هم سخت افزاری است که از تتر پشتیبانی می‌کند. دو مدل کیف پول ترزور وجود دارد، T و One. مدل T جدیدتر است و دارای صحفه نمایش لمسی می‌باشد. البته این کیف پول‌ها فقط با دسکتاپ سازگار هستند.

کیف پول کوینومی: Coinomi یک کیف پول نرم افزاری چند منظوره است که به شما امکان ذخیره بیش از 1500 دارای رمز گذاری شده از جمله تتر را می‌دهد. این کیف پول صرافی‌های داخلی هم دارد و شما می‌توانید در محیط این اپلیکیشن ارزهای خود را تبدیل نمایید. کوینومی برای iOS، اندروید، مک، ویندوز و لینوکس در دسترس است که می‌توانید بررسی و آموزش کار با کیف پول کوینومی بخوانید.

کیف پول اکسودوس: Exodus یک کیف پول نرم افزاری با طراحی زیبا است که می‌تواند بیش از 100 دارایی رمز نگاری شده از جمله تتر را در خود نگه دارد. در صورتی که در ابتدای کار این حوزه هستید می‌توانید از این اپلیکیشن استفاده کنید، چون رابط کاربری بسیار مبتدی و دوستانه‌ای دارد. اکسودو برای iOS، اندروید، ویندوز، لینوکس و مک در دسترس است.

کیف پول بایننس: یکی دیگر از کیف پول های مطرح ارز دیجیتال، بایننس بوده که که واقع کیف پول صرافی معروف بایننس می باشد، این کیف پول از تمامی رمز ارز خای پشتیبانی کرده و امکانات کاملی را در کنار امنیت بالا ارائه می دهد، تنها مشکل کیف پول بایننس بلاک بودن آی پی ایران بوده برای همین نیاز است که پیش از استفاده از آن آموزش کار با کیف پول بایننس را مشاهده نمایید.

کیف پول تتر: تتر رابط اختصاصی خود را هم برای نگهداری ارز ارائه می‌کند. این رابط کاربری به خاطر اینکه فقط از تتر پشتیبانی می‌کند توصیه نمی‌شود. همچنین این سرویس در گذشته به خاطر هک شدن 30 میلیون USDT از دسترس خارج شد.

آموزش کار با کیف پول اکسودوسآموزش گام به گام کیف پول اتمیک


 

منقدین تتر

نیویورک تایمز، بلومبرگ و فورچون مقاله‌ هایی را در مورد نگرانی‌ های موجود درباره تتر منتشر کرده‌اند، این مقالات نشانگر تردید ها و ترس‌ هایی است که سال‌ ها در گوشه و کنار جامعه رمزنگاری وجود داشته است. منتقدان تتر معتقدند که USDT های صادر شده بیش از چیزی است که توسط دلار های فیات پشتیبانی می‌شوند. این افراد ادعا می‌کنند که حساب‌ های بدون پشتیبانی تتر برای تورم قیمت بیت کوین به منظور دستکاری بازار استفاده می‌شوند.

تتر مدعی است که ذخایر آن‌ ها حتی بیش از تتر های عرضه شده است، با این حال قابلیت تبدیل به دلار آمریکا را تضمین نمی‌کند! تتر در گذشته در وب سایت خود گفته بود که تتر ها پول و ابزار پولی نیستند و همچنین ارزش و ارز آن‌ ها ذخیره نمی‌شود. البته این متن در مارس 2019 تغییر کرد و به عبارت مقابل تبدیل شد: هر تتر همواره با معادل ارز سنتی خود در ذخایر ما نگهداری می‌شود. بنابراین هر 1 USDT همیشه معادل 1 دلار است.

 

 

سوالات متداول

با توجه به توضیحات بالا برخی از سوالات متداولی که ذهن سرمایه گذاران را مشغول کرده است در ادامه مثال زده و توضیح داده ایم. البته سوالات زیادی در حوزه ارز دیجیتال مطرح است که ما به برخی از مهم ترین های آن ها اشاره کرده ایم، با ما همراه باشید تا در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید و از همه مطالبی که در مورد تتر وجود دارد با خبر شوید.

مالک تتر کیست؟

تتر توسط Tether Holding LTD هدایت می‌شود، شرکتی مستقر در جزایر ویرجین بریتانیا، مدیر عامل تتر JL Van Der Velde، مدیر ارشد مالی Giancarlo Devasini و مشاور عمومی آن Suart Hoegner است.

توجه داشته باشید که Van Der Velde و Devasini همین سمت‌ها را در بیت‌فنیکس نیز دارند.

تتر با دلار پشتیبانی می‌شود؟

تتر توسط ارز ها و دارایی‌ های معادل تعداد USDT پشتیبانی می‌شود. با این حال این کمپانی به ازاری هر 1 تتر، 1 دلار سپرده نگهداری نمی‌کند.

تتر با استاندارد ERC-20؟

در ابتدا تتر مبتنی بر بیت کوین بود که از طریق پروتکل Omni ارائه می‌شود. با این حال تتر در حال حاضر مبتنی بر اتریوم برای دلار های آمریکا و یورو هم وجود دارد که با استاندارد ERC-20 سازگار است.

 

 

نتیجه گیری

تتر بسیار نزدیک به فیات سیستم بانکی است و این نزدیکی فقط به خاطر ارتباط با آن نیست. تتر در مقایسه با بیت کوین، متمرکز، مجاز و بدون نوسان رادیکالی است. در نتیجه بسیاری از علاقمندان به رمزنگاری به طور طبیعی به تتر شک دارند. با این حال بدون شواهد محکم از سوء رفتار تتر و بیت‌فینکس این شرایط فقط حاصل یک کمپین FUD (مخفف کلمات ترس، عدم اطمینان و تردید به انگلیسی) است. عبارت FUD یک استراتژی برای ارائه اطلاعات نادرست است که در فروش، بازاریابی، روابط عمومی، سیاست، فرقه‌ های دینی و تبلیغات به کار می‌رود. FUD به طور کلی یک استراتژی برای تاثیر گذاری بر ادراک با انتشار اطلاعات منفی، مشکوک، دروغین و جلوه‌ ای از توسل به ترس است.

در حالی که چندین نگرانی قابل قبول در مورد تتر وجود دارد، که البته قابل توجه نیستند، داستان‌ های مطرح شده در مورد سقوط اکوسیستم رمزنگاری توسط تتر جالب به نظر می‌رسند. اما شاید این کمپین ضد تتر به نتایج خوبی برسد. تابش خیره کننده تتر شاید آن را وادار به رعایت استاندارد های سطح بالا کند که منجر به ضعف‌ های احتمالی می‌گردد. نظر شما در رابطه با تتر چیست؟