12 سال پیش در چنین روزی یعنی در تاریخ 12 ژانویه سال 2009 میلادی اولین تراکنش ارز دیجیتال بیت کوین از طرف ساتوشی ناکاموتو به حساب هال فینی ارسال شد و امروز دوازدهمین سالگرد این اتفاق تاریخی می باشد. روزی که اولین تراکنش بیت کوین در دنیای واقعی بین دو شخص انجام گرفت.
هال فینی به عنوان دریافت کننده اولین تراکنش بیت کوین، متخصص علوم کامپیوتر و رمز نویسی بود که در جریان این تراکنش، 10 بیت کوین از سوی خالق مرموز بیت کوین به او ارسال شد. انجام این تراکنش بعد از گذشت حدود یک هفته از راه اندازی شبکه بیت کوین صورت گرفت.
در خاطرات هال فینی از این تراکنش به عنوان یک تراکنش آزمایشی یاد شده است. او همچنین این روز را یک روز تاریخی نامیده است. در خاطرات فینی آمده است: "زمانی که ساتوشی اعلام کرد، اولین نسخه از نرم افزار را منتشر کرده، بلافاصله آن را دریافت کردم. فکر می کنم من بعد از ساتوشی، اولین فردی بودم که کلاینت بیت کوین را اجرا کردم. حدود 70 بلاک را استخراج کردم. وقتی که 10 بیت کوین از سوی ساتوشی به عنوان تست برایم ارسال شد، دریافت کننده اولین تراکنش بیت کوین بودم."

تاریخچه ای بر اولین تراکنش انجام گرفته در تاریخ بیت کوین


ثبت این تراکنش تاریخی نشان داد که بیت کوین، این قابلیت را دارد که بتواند به عنوان یک شبکه انتقال ارز در دنیای واقعی عملکرد خوبی از خود نشان دهد. در واقع زیر بنای رشد و توسعه آینده بیت کوین در این روز رقم خورد. 
ارزش بیت کوین های ارسال شده به فینی در آن زمان تقریبا معادل صفر بوده است. اما در حال حاضر با وجود خرید و فروش بیت کوین در محدوده قیمتی 35,000 دلار، ارزش آنها در حدود 353,000 دلار تخمین زده می شود.
فینی همچنین یکی از اولین پیش بینی کنندگان قیمت بیت کوین بوده است. در نامه پیدا شده از او که در سال 2009 خطاب به ساتوشی نوشته شده بود، چنین آمده است: "اگر تمام ثروت دنیا را در حدود 100 الی 300 تریلیون در نظر بگیریم، همچنین با توجه به عرضه نهایی 21 میلیون واحدی بیت کوین، احتمالا قیمت هر واحد بیت کوین به حدود 10 میلیون دلار خواهد رسید."
هال فینی علاوه بر موارد ذکر شده صاحب اولین توئیت در مورد بیت کوین نیز می باشد. او در این توئیت نوشت: "راه اندازی بیت کوین". شبکه ای که امروز با گذشت 12 سال از پیدایش آن همچنان با قدرت پابرجا مانده و به کار خود ادامه میدهد.

هال فینی کیست؟

هال فینی با نام کامل هارولد توماس فینی دوم، متخصص و دانشمند علوم کامپیوتر و رمزنگاری فقید اهل آمریکاست. او در سال 2014 و در اثر ابتلا به بیماری ALS از دنیا رفت. حوزه فعالیتی هال فینی به طور خاص در زمینه توسعه و طراحی بازی های ویدیویی بود. 
هال فینی علاوه بر فعالیت اصلی خود، در زمینه رمزنگاری و کریپتوگرافی نیز فعالیت داشت. او در سال 2004 مفهوم اثبات کار را ارائه داد. فینی براساس آنچه که از خاطراتش برمی آید، یکی از طرفداران سرسخت آزادی مالی و سیستم مالی غیرمتمرکز بوده و خواستار عدم کنترل نهادهای متمرکز و دولت ها روی سیستم های مالی بوده است.
هال فینی از همان روزهای آغازین پیدایش بیت کوین، همکاری نزدیکی با ساتوشی ناکاموتو در توسعه کدهای این رمز ارز داشته است. ضمنا او جزء اولین ماینرهای شبکه بیت کوین محسوب می شود. 

هال فینی، دریافت کننده اولین تراکنش بیت کوین


هال فینی گذشته از اینکه به عنوان اولین فرد پذیرنده تراکنش بیت کوین شناخته می شود، برای دستاوردهایی که پیش از ابتلا به بیماری نادر ALS، در زمینه سیستم های رمزنگاری پیشرفته کسب کرده بود هم معروف است. همچنین فینی را دومین فرد بعد از ساتوشی می دانند که توانسته از بیت کوین استفاده کند. هر چند که خود فینی در زمان حیاتش بارها شایعه ساتوشی ناکاموتو بودن خود را رد کرد، ولی همچنان برخی مصرانه بر این فرضیه خود پافشاری کرده و او را خالق ناشناس بیت کوین می دانند.