دولت چین ایدئولوژی های خاص خود را دارد، به همین دلیل به ارز های دیجیتال روی خوش نشان نمی دهد. در نتیجه این رمز ارز ها مورد حمایت دولت چین واقع نشده اند. بانک مرکزی چین به عنوان اصلی ترین نهاد قانون گذار ارز های دیجیتال است که این نهاد به همراه سایر نهاد های قانون گذار، استفاده از بیت کوین را به عنوان ارز رسمی غیرمجاز می داند. همچنین مقامات چین اظهار نظر کردند که نگران مصرف بیش از اندازه برق و آلودگی های محیط زیستی ناشی از استخراج بیت کوین هستند، بنابراین در سال 2021 دستور متوقف کردن دستگاه های استخراج را صادر کردند. با این دستور، ماینر های بزرگ چین به متوقف کردن فعالیت های خود پرداختند و برخی ناچار شدند به کشور های دیگر مهاجرت کنند.

 

 

ممنوعیت استخراج بیت کوین در چین

بسیاری از کارشناسان و منتقدانی که در این حوزه فعالیت می کنند، همواره استخراج ارز های دیجیتال مانند بیت کوین را با پولشویی، پول کثیف و فرار مالیاتی هم‌ تراز می دانند و سعی می کنند تا دولت های مختلف را تحت فشار قرار دهند تا مانع چنین اقداماتی شوند و از استخراج بیت کوین جلوگیری کنند. دولت چین از کشور هایی است که تحت تاثیر قرار گرفته و تصمیم گرفته است تا هنگامی که به بررسی فعالیت های مبدا و مقصد دقیق جابجایی رمز ارز های استخراج شده می پردازد، استخراج بیت کوین را متوقف و ممنوع کند.

ممنوعیت استخراج بیت کوین در چین طبق گفته مقامات چینی که در کمیسیون توسعه ملی و نظارت بر ارز های دیجیتال فعالیت دارند، منظور این است که شفافیت های مالی را افزایش دهند و مانع از اقداماتی شوند که سبب جابجایی و تراکنش های نادرستی می شود. همچنین از سال 2017 تا کنون ارز های دیجیتال زیر نظر نهاد های نظارتی چین مورد بررسی قرار گرفته اند و فعالیت استخراج را محدود کرده اند.

آیا ممکن است ارزش بیت کوین صفر شود؟

 

تاثیر ممنوعیت استخراج بیت کوین در چین

ممنوعیت استخراج بیت کوین توسط دولت چین، از چرخه بزرگتر سرکوب رمز ارز ها به حساب می آید و بیانیه هایی که مسئولان و قانون گذاران چینی بیان می کنند اغلب به کلاهبرداری های مرتبط با امور مالی و سرمایه گذاری است. ژانگ، نایب رئیس توسعه تجاری شرکت ماینینگ گفته است که این کار اقدامی است که از طریق آن شوق و علاقه رمز ارز های احتکاری را کاهش می دهد. او معتقد است که ماینر ها مورد هدف قرار گرفته اند اما هدف اصلی آن ها، ماینر ها نبودند. ژانگ اعتقاد دارد که ممنوعیت استخراج می تواند نشان دهنده قدرت این حزب در آستانه ی سالروز تاسیس حزب کمونيست باشد.

بسیاری از تحلیل گران مجرب بازار عقیده دارند چین مشارکت اقتصادی عظیمی را از دست داد و می توانست از طریق بیت کوین اقتصاد کشورش را چندین برابر کند، زیرا 80 درصد ماینر های بیت کوین در کشور چین به سر می بردند. اما در حال حاضر اکثر ماینر های چینی به کشور های دیگر مهاجرت کرده اند تا به استخراج ارز دیجیتال و بیت کوین بپردازند، در نتیجه چین سرمایه عظیمی را از دست داد.

 

 

 

آیا ماینر های چین مجددا فعالیت می کنند؟

طبق گفته ژانگ، بسیاری از ماینر ها عملیات و تجهیزات خود را جابجا نکرده اند، زیرا امیدوارند که شرایط تغییر پیدا کند و ممنوعیت ها حذف شود. اما در صورتی که این شرایط تغییر کند باز هم ماهیت سرکوب کنونی که در چین ایجاد شده است، سبب می شود بسیاری از ماینر ها از از این کشور دور شوند. این سیاست گذاری دولت چین علاوه بر اینکه غیر دموکراتیک است، نامفهوم و تحمیلی نیز می باشد  که ممکن است سبب آسیب و تخریب شدن بسیاری از کسب و کار ها شود.

اگر بخواهیم یک محاسبه کلی انجام دهیم تا با ضرر ماینر ها آشنا شویم باید  توجه نماییم که در حال حاضر به ماینر ها به عنوان پاداش روزانه 900 کوین BTC ارائه می دهند که اگر خاموش بودن تجهیزات ماینر ها را سه هفته در نظر بگیریم این مقدار معادل 18900 می شود که ارزش 680 میلیون دلار دارد. در صورتی که برخی از ماینر ها تجهیزات خود را زودتر خاموش کرده اند و طبیعتا این مبلغ تفاوت دارد. حال اگر با قیمت کنونی بیت کوین، آن را محاسبه کنیم متوجه خواهید شد که ماینر ها با ضرر بسیاری  مواجه شده اند. نکته دیگر این است که برخی باید هزینه های ناشی از اجاره املاک را بپردازند پس طبیعی است که برخی از ماینر ها هیچگاه بر نمی گردند.

 

 

تحلیل قیمت بیت کوین در آینده

با توجه به محدودیت هایی که دولت چین درمورد بیت کوین ایجاد کرده است، سقوط ارزش بیت کوین به زیر 40 هزار دلار رسیده است که کمترین قیمت خود را در طی چند ماه اخیر داشته است. با سقوط این رمز ارز، سایز ارز های دیجیتال نیز دچار ریزش شده اند، زیرا بیشتر بازار در اختیار بیت کوین می باشد. بیت کوین یک نوآوری انقلابی جدید است که به حوزه پول و دارایی مرتبط است و در مورد آینده آن شک و تردید های زیادی وجود دارد. برخی پیش بینی کرده اند که بیت کوین آینده روشن و درخشانی دارد اما برخی آن را اینگونه توصیف نمی کنند و آن را کابوس وار می دانند.

البته با توجه به افزایش قیمت بیت کوین کمی پس از ممنوعیت آن در چین، می توان گفت این رمز ارز منحصربفرد بسیار فراتر از قانونگذاری های چین بوده و ممنوعیت آن در چین جلوی پیشروی بیت کوین را نگرفته.

 

 

جمع بندی

همانطور که اشاره کردیم مخالفت های چین با بیت کوین، تاثیر بسیاری بر قیمت آن دارد و سبب شده بسیاری از ماینر ها تجهیزات خود را خاموش کنند. خاموش شدن تجهیزات ضرر بسیاری بر آن‌ ها وارد کرده است و برخی را مجبور به مهاجرت کرده است اما تعدادی از آن ها به امید اینکه شرایط تغییر کند هنوز در آنجا مانده اند. البته فناوری بیت کوین بسیار منحصربفرد تر از آن است که با قانونگذاری یک کشور از بین برود و در حال حاضر نیز در روندی صعودی قرار دارد.