فایل کوین (Filecoin (⨎)) یکی از انواع دارایی های دیجیتال، یک سیستم پرداخت دیجیتال منبع باز، یک ارز رمزنگاری شده عمومی و در نظر گرفته شده برای ذخیره سازی دیجیتال مشارکتی مبتنی بر فناوری بلاک چین و همینطور روش بازیابی داده به شمار می آید که توکن بومی آن FIL است. این توکن که به عنوان جزء اصلی این سیستم پرداخت دیجیتال عمل می کند، توسط فایل کوین، یک شبکه همتا به همتا و غیرمتمرکز برای ذخیره‌ سازی مهم ترین اطلاعات فایل موردنظر ارائه می ‌شود. 
بلاک چین فایل کوین که می توان آن را یکی از کاربردی ترین بلاک چین های موجود در جهان دانست، با هدف ارائه زیرساخت های توزیع شده سریع تر، ارزان تر و قابل اعتماد تر (ذخیره اطلاعات به دور از خطرات هک یا سانسور) در راستای ذخیره و بازیابی داده ها فعالیت می کند. این در واقع به عنوان یک بازار عمل می کند که در آن توسعه دهندگان می توانند فضای ذخیره سازی را اجاره کنند. 

تاریخچه کوتاهی در مورد فایل کوین

پروژه فایل کوین برای اولین بار در می سال 2014 توسط خوان بنت (Juan Benet) دانشمندی آمریکایی، فعال در حوزه کامپیوتر که در دانشگاه استنفورد تحصیل کرده بود، تاسیس شد. این فرد مدیریت شرکت Protocol Labs را نیز برعهده دارد؛ این شرکت که نیز در همین سال تاسیس شده و در حکم توسعه دهنده این شبکه ایفای نقش می کند، از محصولاتی چون IPFS و lib p2p و همینطور پانزده درصد توکن FIL  این شبکه برخوردار است. 
جالب است بدانید که میزان ده درصد از کل این پانزده درصد، در قالب عرضه اولیه بلاک چین فایل کوین در اختیار سرمایه گذاران اولیه پروژه مذکور قرار گرفت و پنج درصد آن نیز شامل حال بنیاد فایل کوین به جهت اجرایی کردن برنامه‌ های بلند مدت این شبکه شد. فایل کوین برخلاف روش ذخیره سازی متمرکز، قصد دارد داده ها را به صورت غیرمتمرکز ذخیره کند تا در برابر مشکلاتی که در ذخیره سازی متمرکز رخ می دهد، مقاوم باشد.

رمز_ارز_فایل_کوین


چگونگی عملکرد پروژه فایل کوین

پروژه فایل کوین، این پروتکل غیرمتمرکز به کاربران خود این امکان را می ‌دهد تا پرونده‌ های مهم خود را با قیمت ‌های رقابتی ذخیره کنند و هر موقع که خواستند آن ها را بازیابی نمایند. کاربران فایل کوین در یک معامله ذخیره سازی، یک ماینر را برای ذخیره داده های خود انتخاب و بابت ذخیره فایل های خود در شبکه یا ماینرهای فایل کوین، به استخراج کنندگان ذخیره سازی یا دستگاه های ماینر، هزینه پرداخت می کنند. به بیانی دیگر این ماینرها در زنجیره ذخیره‌ سازی اطلاعات مشارکت می کنند و از این طریق می‌ توانند به ارز دیجیتال فایل کوین  (FIL) تحت عنوان پاداش، دست یابند؛ البته گفتنی است که نرخ تعیین شده برای فضای دیسک اضافی برای ذخیره سازی اطلاعات در این شبکه به صورت بازار آزاد و مطابق توافق بین طرفین مشخص می گردد؛ اما ماینرهای ذخیره ‌سازی چه دستگاه هایی هستند؟
بگذارید از اینجا آغاز کنیم که بلاک چین فایل کوین از مجموعه ای از گره ‌های بازیابی، گره ‌های ذخیره ‌سازی و مشتریان آن تشکیل شده است؛ این گره ها همان‌ ماینرهای ذخیره سازی هستند. باید اضافه کنیم که در واقع ماینرهای ذخیره ‌سازی، رایانه‌ های قدرتمند متصل به اینترنت هستند که مسئولیت ذخیره‌ سازی و نگهداری فایل‌ ها در طول زمانی معین به بهترین شکل و ارائه مدرک برای ذخیره‌ سازی مداوم آن ها را برعهده دارند؛ این فایل ها و یا اطلاعات همان  نسخه ‌ای از اطلاعات کامل بلاک چین، تراکنش ‌های بین کاربران و داده‌ های مورد نظر مشتری آن به شکل توافق شده است  که در این شبکه ذخیره می شود. 
شبکه فایل کوین از دو نوع ماینر استفاده می کند: استخراج کننده های ذخیره سازی که داده ها را ذخیره می کنند و استخراج کنندگان بازیابی که پهنای باند مورد استفاده برای بازیابی فایل ها را تامین می کنند، چراکه ارتباط بین مشتریان و شبکه از طریق دو نوع معامله، یعنی معاملات ذخیره سازی و بازیابی انجام می شود. لازم به ذکر است که در برخی مواقع ماینرهای ذخیره ‌سازی تحت عنوان ماینر بازیابی (retrival miners) نیز در شبکه فایل کوین فعالیت می کنند.

filecoin


مزایا و نکات مهمی که باید در مورد شبکه فایل کوین بدانید

نکات مهمی که در مورد این شبکه قابل ذکر است، در ذیل آمده اند:
• اکوسیستم خلاقانه بلاک چین فایل کوین به گونه ای طراحی شده که در عین کاربردی بودن، کاملاً می توان راحتی و شفافیت را در ایجاد فضای کاربری و ارائه آن به مشتریان احساس کرد.
• تازه وارد ها نیز می توانند از پاداش استخراج ارز دیجیتال فایل کوین برخوردار شوند، پس اهمیتی ندارد که شما چه زمانی را براییوستن به به این شبکه به جهت استخراج فایل کوین درنظر گرفته اید.
• کاربران در این شبکه می توانند با توجه به هزینه و سرعت افزونگی متناسب با نیازهای خود از بین ارائه دهندگان، ماینری را انتخاب کنند. 
• این سیستم به واسطه غیر متمرکز بودنش، نیاز نیست مانند سیستم های ذخیره سازی متمرکز برای هر ارائه دهنده ای، API متفاوت اجرا گردد.‌