حدود ۱۰ سال از ابداع بیت کوین می‌گذارد و در نگاه جامعه جهانی و مخصوصاً در بین افراد ایرانی آنقدر مرموز و ناشناخته است که با وجود قانونی شدن استخراج بیت کوین در ایران همچنان مورد انتقاد و شک و تردید افراد گوناگون قرار میگیرد. شناخته نشدن رمز ارزها موجب شکل گرفتن باورهای اشتباه زیادی درباره بیت کوین و دیگر ارزهای مجازی شده است. افزایش سطح آگاهی مردم در مورد رمز ارزها و مخصوصاً در مورد بیت کوین از جمله رسالت‌ های رمز ارز نیوز است. در این مقاله قصد داریم مطالبی را در مورد ارزهای دیجیتال خدمت شما ارائه دهیم. شاید برای افراد تازه وارد سوال باشد که بیت کوین چیست؟ در جواب این سوال می توان گفت بیت کوین بزرگترین بانک بی دفتر و غیر متمرکز جهان است؛ یعنی این بانک می‌تواند تراکنش های مالی را بین دو طرف و در هر جایی از دنیا انجام دهد. نیازی نیست که دو طرف به هم اعتماد داشته باشند و علاوه بر آن به واسطه هم نیاز نیست.

 در حوزه رمز ارزها مخصوصاً بیت کوین، باورهای غلط زیادی وجود داشته است و به دلیل تازه بودن این راه درآمد شایعات جدیدی هر روز در مورد آن بیان می شود. باور های اشتباه زیادی در مورد بیت‌کوین وجود دارد که ما در ادامه به این موضوعات می پردازیم.

  خرید با بیت کوین امکان پذیر نیست

 این عقیده عقیده ای بسیار غلط است زیرا هم اکنون در کل جهان فروشگاه های زیادی فعالیت می‌کنند که از بیت کوین و دیگر ارز های دیجیتال استقبال می‌کنند و می‌ توان از آن فروشگاه ها مایحتاج خود را با استفاده از بیت کوین خرید کرد. تعداد این فروشگاه ها و خدمات هر روز در حال افزایش هستند. شما قادر هستید با بیت‌کوین منزل جدید خود را معامله کرده و یا برای خود پوشاک و ... را تهیه کنید از طریق سایت Travala.com می توانید هزینه سفر خود را پرداخت کنید و علاوه بر اینها هر زمان که به پول نیاز پیدا کردید می توانید بیت‌کوین خود را با استفاده از خود پرداز های بیت کوینی فروخته و مشکل خود را حل نمایید. شرکت مایکروسافت نیز اجازه می‌ دهد محصولات مورد نیاز خود را با پرداخت بیت کوینی به دست آورید. توصیه می شود برای خرید و فروش ارز دیجیتال، حتما از سایت های مطمعن و معتبر استفاده نمایید. خدماتی که می‌ توانید هزینه آنها را با بیت کوین پرداخت کنید:

  •  املاک را میتوان با ارزهای دیجیتال خریداری نمود.
  •  حقوق را میتوان با بیت کوین پرداخت کرد امروزه امری رایج در اکثر کشور ها می باشد.
  •  با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز می توانید خرید و فروش بیت کوین را انجام دهید.
  •  کارتهای بدهی و اعتباری ویژه پرداخت به وسیله ارزهای دیجیتال وجود دارند.

 

اشتباهات رایج در مورد بیت کوین

 

  هک کردن بیت کوین

 می‌توان گفت احتمال هک کردن بیت کوین چیزی مساوی با صفر است. برای هک کردن بیت کوین نیاز به حمله ۵۱ درصدی است که احتمال رخ دادن آن سه می باشد. عملی کردن این حمله علاوه بر تجهیزات رایانه‌ای پیشرفته و عظیم، هزینه بسیار زیادی را در بر دارد و همین عامل سبب می‌شود که هیچ کس دنبال هک کردن بیت کوین ونباشد. البته لازم به ذکر است که امنیت شبکه بیت کوین ارتباطی به امنیت صرافی های مثل فاینانس و همچنین کیف پول های رمز ارزی ندارد. در زبان ساده می توان گفت هر موقع هک بیت کوین شنیدید مطمئن باشید که این خبر مربوط به یک صرافی آنلاین و یا به یک کیف پول بیت کوین است که فرد نگهدارنده کلید خصوصی والت، در نگهداری کلید خصوصی کوتاهی کرده و هکرها به سرمایه وی دسترسی پیدا کرده اند. بیش از ۱۰ سال از به وجود آمدن بیت کوین گذشته است ولی تا به حال هیچ کس موفق به کسب آن نشده است فقط صرافی های بیت کوین هک شدند. از جمله معروف ترین حکایت می توان به هک صرافی ام تی گاکس اشاره کرد که این صرافی در سال ۲۰۱۴ ورشکست شد. شبکه بیت کوین بسیار مقاوم در برابر هک می باشد و برای هک کردن آن به منابع محاسباتی بسیار بزرگی نیاز است. هر چقدر هش ریت شبکه بیشتر رشد کند و در سطح جامعه زیاد توزیع شود احتمال به وقوع پیوستن یک حمله ۵۱ درصدی، بیشتر نزدیک به صفر می شود.

 مشترک بودن سرنوشت بیت کوین با حباب گل لاله

 در کشور پیشرفته هلند در سال‌های ۱۳۳۴ تا ۱۳۳۷ قیمت پیاز های گل لاله آنقدر افزایش پیدا کرد که خریداران می توانستند با هزینه آن یک باب منزل مسکونی خریداری نمایند. افراد منتقد بیت کوین سعی می کنند با آوردن مثال هایی از این قبیل، دیگران را از خرید و فروش بیت کوین من و آنها را از ورود به این بازار منصرف نمایند. لازم به ذکر است که این باور در مورد بیت کوین بسیار اشتباه بوده و قابل اعتنا نیست؛ چرا که پس از از بین رفتن حباب گل لاله دیگر تکرار نشد و این در حالی است که دفعات زیادی شاهد افت و خیزهای شدید قیمتی در مورد بیت کوین بوده‌ایم، بیت کوین از این آزمایشات هرباره سربلند و موفق بیرون آمده است. درست است که افراد به چنین وقایع تاریخی باید با گوشه چشم توجه کنند اما مقایسه کردن حباب گل لاله با بیت کوین چندان کار خوبی به نظر نمی رسد. خرید بیت کوین از جمله کارهایی است که قبل از اقدام، حتماً لازم است فرد تحقیقات لازم را انجام داده و از افراد باتجربه پرسشهایی را انجام دهد تا پس از خرید بیت کوین متضرر نشود.

 امکان ارتقای بیت کوین وجود ندارد

 این باور هم یکی از باورهای اشتباه در مورد بیت کوین است زیرا بیت کوین هم مانند پدیده های دیگر به دنبال ارتقاء و افزایش رضایت کاربران خود است اما شروع این به روز رسانی به احراز شرایط خاصی نیازمند است. به عنوان مثال برای ایجاد تغییر در شبکه بیت کوین در اول لازم است یک طراحی با عنوان بهبود شبکه بیت کوین ارائه شود. زمانی که کاربران شبکه در مورد این موضوع به اجماع نظر برسند این تغییرات اعمال خواهد شد. اگر فکر میکنید که تغییراتی برای بیت کوین ممکن است اتفاق بیفتد می‌توانیم پاسخ شما را با یک مثال بدهیم. همانگونه که میدانید کوچک ترین واحد هر بیت کوین چند ساتوشی نام دارد. حالا فرض کنید در طی یک جلسه تصمیم گیری شود که ساتوشی به میلی تغییر کند. آن وقت همه محاسبات فعلی به هم می خورد پس متوجه شدیم که امکان تغییر و ارتقاء بیت‌ کوین وجود دارد.

 افزایش تعداد آلت کوین ها مخصوصاً فورک ها، علت افت قیمت بیت کوین

 افراد زیادی معتقدند که فورک ها از جمله آلت کوین هایی هستند که می‌توانند باعث افت قیمت و از طرف دیگر سبب ایجاد تورم در شبکه شود.َ هر زمان در شبکه بیت کوین پارکی مانند بیت کوین کش در سال ۲۰۱۷ اتفاق بیفتد این مبحث مطرح می‌شود که فورک ها می توانند باعث تورم آن شوند. بعضی از افراد معتقدند تاثیر منفی فورک ها و ویژگی کمیاب بودن بیت کوین است اما لازم است بگوییم که این مورد اصلا صحت ندارد و کاملاً غلط می باشد؛ چرا که فورک هایی مثل بیت کوین کش شبکه ای کاملاً مجزا را ایجاد می نمایند و برای شبکه بیت کوین تاثیری نمی گذارند. علاوه بر اینها آلت کوین ها اکثراً می توانند کاربرد های جایگزین و علاقه بیشتری در فضای ارز های دیجیتال ایجاد نمایند که این موارد سبب پیشرفت بیت کوین شده و برای آن بسیار مفید هستند.

 برابر شدن قیمت بیت کوین ها با بیت کوین

 اکثراً این عقیده غلط را کلاهبرداران صنعت رمز ارز در بین مردم پخش می نمایند تا بتوانند به اهداف پلید خود دست یابند. مثلاً کوین دگ یا کوین زئون دو نوع ارز دیجیتالی هستند که برای کلاهبرداری از افراد ساده و ناآگاه مورد استفاده قرار می گیرد. از طرفی دیگر چنین برداشت و تحلیلی کاملاً غیر منطقی است زیرا تعداد کوین های بیت کوین محدود است و این موضوع تاثیر منحصر به فرد خود را بر روی قیمت‌ بیت‌ کوین می‌گذارد و بر کوین های دیگر ممکن است تاثیری نداشته باشد.  یک زمانی بیت کوین نیز تنها کسری از یک پنی ارزش داشت، پس الان نیز آلت کوینی که کمتر از یک پنی ارزش دارد می تواند این اندازه یا حتی بیشتر رشد کند. مقدار رشد یک آلت کوین، به ویژگی های آن به طور مستقیم بستگی دارد ولی نکته ای که اکثراً نادیده گرفته می‌شود، میزان عرضه در گردش آن آلت کوین است. حداکثر بیت کوینی که میتواند موجود باشد ۲۱ میلیون کوین است. این در حالی است که سیاست پولی آلت کوین هایی مثل ریپل، که سومین ارز دیجیتال بزرگ در بازار های ارز دیجیتال محسوب می‌شود، ممکن است کاملاً متفاوت باشد.در توضیح ساده می توان گفت این شبکه از یک سیستم مالی مخصوص به خود پیروی می‌کند و امکان هم قیمت شدن آنها با بیت کوین وجود ندارد.

 

باورهای غلط در مورد بیت کوین

 

 ناشناس بودن شبکه بیت کوین

 این جمله نیز اصول باورهای اشتباهی است که ریشه در ناآگاهی افراد در این مورد دارد. به احتمال زیاد شما هم می‌دانید که همه تراکنش ها در شبکه بلاک چین ثبت می شود و به همین علت امکان پیگیری تراکنش بیت کوین در همه زمان ها وجود دارد. این جمله بدین معنی است که شبکه بیت کوین به طور صد در صدی ناشناس نیست و می توان با پیگیری تراکنش آت به یک سری اطلاعات در مورد صاحب تراکنش دست یافت. همه تراکنش ها و آدرس کیف پول در بیت کوین از طریق دفتر کندوزی شده بیت کوین برای همه مردم قابل دسترسی است. در هر منطقه یا کشوری جوان این قضایی منتشر به فردی وجود دارد که سر راهی ها باید از قوانین شناخت مشتری و قوانین ضد پولشویی تبعیت کنند یعنی مشتریان پیش از استفاده از این پلتفرم ها باید هویت خود را احراز نمایند‌. اگر یک نفر از صرافی استفاده نماید که مطابق با قوانین گفته شده در بالا نباشد، باسن اطلاعات فاش شده دیگر می‌توانند برای مطابقت هویت فرد با آدرس و کیف پول به کار بگیرند. شرکت های مثل چینالیسیس، ابزارهای تحلیلی را ایجاد کرده اند که فعالیت این را می توان با استفاده از آنها به آسانی ردیابی کرد. سایت های بسیاری وجود دارند که مطاب بسیار مفیدی در مورد آموزش کار با کیف پول تراست والت را خدمتتان ارائه می دهند که میتوانید از آن ها بهره مند شوید .

 بیت‌کوین متمرکز است

 از آنجا که بیت‌کوین یک رمز است، هیچ فردی توانایی نفوذ در شبکه بیت کوین را ندارد. بلاکت این بیت کوین نیز به گونه ای طراحی شده است که هر فرد در هر جای دنیا می تواند به عنوان یک نوع فعالیت کند و هیچ فردی هم از هویت او با خبر نمی شود. بیت کوین دارای ماهیت توزیع شده است و هیچ نقطه آسیب‌پذیر مرکزی ندارد و همچنین از آن جایی که متن باز است به راحتی قابل دسترس می باشد و از همین جهت عده زیادی برای مشارکت تشویق و ترغیب می کند. هر شخص با داشتن تجهیزات مناسب که بسیار تجهیزاتی کمی هستند، می تواند به عنوان یک استخراج کننده در شبکه بیت کوین فعالیت کند. بیت کوین تحت کنترل هیچ مرکز و یا نهادی نیست، همین موضوع سبب شده است تا از سوء استفاده از قدرت ها و فساد دور باشد. نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت است، متمرکز بودن بلگوه استخراج در استخر های بزرگتر از این استخرها اکثراً از چندین استخراج کننده انفرادی تشکیل می شوند که امری بسیار مهم است؛ چرا که این افراد می‌توانند به طور آزادانه به استخرهای استخراج دیگر کوچ کنند، مخصوصاً زمانی که گمان کنند استخر مشخصی به نفع شبکه عمل نمی کند.