رمز ارز Matic شکلی از دارایی دیجیتالی است که در پلتفرم Polygon ارائه می شود. این پلتفرم در گذشته با نام Matic Network شناخته می شد، اما بعد ها به پالی گان تغییر نام یافت. ماتیک در بستر بلاک چین اتریوم فعالیت می کند، به همین دلیل به آن توکن Matic گفته می شود. اتریوم دارای بلاک چینی قوی و توانمند می باشد اما با مشکلاتی از قبیل هزینه بالای کارمزد، ازدحام شبکه و مقیاس پذیری کم مواجه است. اما با پیدایش توکن ماتیک راه حلی برای رفع این مشکلات به وجود آمده که کمک زیادی به توسعه اتریوم داشته است.

 

 

پلتفرم پالیگان چیست؟

اگر به طور کلی بخواهیم نگاهی به تعریف پالیگان داشته باشیم، راه حلی برای چالش هایی است که امروزه فناوری اتریوم از آن ها رنج می برد. Polygon که قبلاً به عنوان Network Matic شناخته می شد، یک شبکه لایه 2 است که برای توسعه بلاک چین اتریوم و افزایش مقیاس پذیری آن تاسیس شده. این پلتفرم در تلاش است تا با یک راه حل جدید زنجیره ای، برخی از اشکالات عمده Ethereum را رفع کند، مشکلاتی مانند تجربه کاربری ضعیف، تاخیر در معاملات، کندی شبکه و غیره. توکن Matic برخلاف بیت کوین و اتریوم، با ازدحام شبکه تحت تاثیر هزینه بالای معاملات قرار نمی گیرد.

این یک فناوری منبع باز است که ابزار های مورد نیاز را برای ایجاد یک شبکه مستقل یا یک زنجیره امن با استفاده از قرارداد های هوشمند و امنیت شبکه اتریوم به توسعه دهندگان ارائه می دهد. پلتفرم Polygon علاوه بر افزایش مقیاس پذیری بلاک چین اتریوم، درصدد است بستری برای همکاری شبکه اتر با برنامه های Dapp بسازد تا توسعه دهندگان با هزینه کمتر و بسیار آسان تر به برنامه های غیر متمرکز دسترسی داشته باشند. تمام این اهداف به وسیله قابلیت های پلاسما (Plasma) امکان پذیر می شود. پلتفرم پالی گان از چند لایه اصلی تشکلی شده است که در زیر نام برده ایم:

لایه اتریوم، وظیفه اجرا قرارداد های هوشمند و کنترل بخش های استیکینگ
لایه امنیتی، ایجاد دسترسی بقیه لایه ها به یک لایه امنیتی اضافی
لایه پالی گان، شبکه هایی در پالیگان که موظف اند به اجماع و تولید بلاک1 بپردازند
لایه اجرا، به اجرا در آوردن ماشین مجازی اتریوم یا EVM

بر اساس مواردی که در بالا اشاره کردیم، تمامی لایه های اتریوم وظیفه خود را انجام داده و عملکرد شبکه بسیار قوی تر می شود.

ماشین مجازی اتریوم چیست؟

 

پلاسما چیست؟

پلاسما یکی از عناصر اصلی شبکه اتریوم است که به واسطه آن برنامه های غیر متمرکز در چهارچوبی انعطاف پذیر ایجاد می شوند و قابلیت مقیاس بندی برای آن ها امکان پذیر می شود. در واقع پلاسما همکاری میان فناوری بلاک چین و برنامه های Dapp را به وجود می آورد و تعاملات غیر ضروری را با هدف تجربه کاربری بهتر، کاهش می دهد.

پلاسما از چندین زنجیره به وجود آمده است که همگی به یک زنجیره مرکزی متصل هستند، هدف این زنجیره ها بر طرف کردن مشلات شبکه و افزایش مقیاس است که زنجیره های کوچک تر به پلاسما معروف هستند.

 

 

مشخصات ارز دیجیتال ماتیک

ارز دیجیتال ماتیک به طور انحصاری در پلتفرم پالی گان ارائه می شود اما به اجرا در آمدن آن در بلاک چین اتریوم انجام می شود، به همین دلیل به ماتیک، توکن مبتنی بر اتریوم گفته می شود. توکن ماتیک از الگوریتم ERC-20 پیروی می کند که به این رمز ارز اجازه می دهد قرارداد های هوشمند خود را در بلاک چین اتریوم به اجرا درآورد. در واقع از توکن Matic به عنوان یک واحد پرداخت در شبکه استفاده می شود، همچنین کاربران می توانند با استفاده از این توکن حق رای خود را در شبکه اعمال کرده و برای بهبود سیستم نظر خود را اعلام کنند. برخی از مشخصات اصلی توکن ماتیک را در زیر شرح داده ایم:

نام: پالی گان
نشان اختصاری: ماتیک
رتبه در جدول جهانی: 16
دسته بندی رمز ارز: توکن
الگوریتم شبکه: ERC-20
الگوریتم ستخراج: الگوریتم اثبات سهام یا PoS
عرضه کل توکن ها: 10,000,000,000
تعداد توکن های در گردش: 6,289,220,000

قیمت: مشاهده قیمت ماتیک (به طور لحظه ای و بروز شده)

بر خلاف دیگر رمز ارز ها که از الگوی اثبات کار پیروی می کنند و قابل استخراج هستند، توکن ماتیک استخراج نمی شود بلکه به واسطه الگوی اثبات سهام یا PoS، استیک می شود. تفاوت ارز ماتیک با سایر رمز ارز ها در نحوه استخراج آن است، همانطور که گفتیم توکن ماتیک در دسته رمز ارز هایی قرار دارد که قابلیت استیک شدن را دارند.

همچنین بخوانید: تفاوت ماینینگ ارز دیجیتال و استیکینگ

 

کیف پول های توکن ماتیک

برای ذخیره توکن های ماتیک، نیاز به یک کیف پول دیجیتالی است تا در حریمی امن از آن ها نگهداری شود. این بستر می تواند به شکل کیف پول نرم افزاری یا سخت افزاری باشد که انتخاب آن برعهده خود شما است. برخی از بهترین کیف پول های ارز دیجیتال ماتیک در زیر قرار گرفته است:

  • Atomic ( نرم افزاری)
  • MyEther( نرم افزاری)
  • Ledger ( سخت افزاری)
  • CoolWallet S ( سخت افزاری)
  • Trezor ( سخت افزاری)
  • SafePal ( سخت افزاری)

کیف پول هایی که در بالا نام بردیم از رمز ارز ماتیک پشتیبانی می کنند، همچنین والت های نام برده در بالا از بهترین کیف پول های دیجیتالی محسوب می شوند که بستری امن برای ذخیره رمز ارز ها را به شما عزیزان ارائه می دهند.

معرفی بهترین کیف پول های سخت افزاری

 

سخن آخر

پالی گان یکی از بهترین و کاربردی ترین پلتفرم های موجود است که با راه حل های نوآورانه به حل مشکلات اتریوم پرداخته است، توکن انحصاری این پلتفرم با نام Matic شناخته می شود که در توسعه زیرساخت شبکه اتریوم نقش آفرینی می کند. پلتفرم پالی گان همراه با توکن اختصاصی خود، در راستای افزایش مقیاس پذیری بلاک چین اتریوم و همکاری آن با برنامه های Dapp ایجاد شده است که در این زمینه بسیار موفق بوده است.