بایننس کوین که با نماد اختصاری BNB شناخته می شود، رمز پایه ای است که توسط بزرگترین صرافی ارزهای دیجتال یعنی بایننس (Binance) ایجاد و عرضه شده است. بایننس کوین برای کاربران بایننس دارای مزایایی از قبیل کاستن از میزان کارمزد در معاملات و بالا بردن شانس دریافت توکن های IEO و ... می باشد. این رمز ارز که نخست در قالب یک توکن ERC-20 ایجاد شده بود، بعدها روی بلاک چین اختصاصی خود تحت عنوان "Binance Chain"  توسعه داده شد. این ارز دیجیتال با اینکه همانند اتریوم قادر به پشتیبانی قرادادهای هوشمند نیست، ولی در سیستم صرافی بایننس بسیار نقش مهمی دارد که پرداخت کارمزد معاملات، هزینه های صرافی، هزینه لیست شدن ارزهای مختلف و ... را می توان از آن جمله دانست.

بایننس کوین چیست؟

صرافی بایننس به عنوان بزرگترین و معروفترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان شناخته می شود که به لحاظ داشتن بالاترین حجم مبادلات روزانه در صدر است. در بستر این صرافی بالغ بر 200 ارز رمزنگاری شده مورد معامله قرار می گیرند. 

معرفی صرافی بایننس
توکن محلی این صرافی با عنوان بایننس کوین شناخته می شود که بلاک چین آن در سال 2019 مرحله آزمایشی خود را پشت سر گذاشته و پیاده سازی شد. اولویت ایجاد بایننس کوین با افزایش سرعت و قابلیت مدیریت حجم انبوه تراکنش ها در این بلاک چین بوده است و اضافه کردن قابلیت های دیگر به این بلاک چین جزء اولویت های بعدی محسوب می شوند. بلاک چین بایننس کوین در آوریل 2019 رسما راه اندازی شد و بلافاصله پروسه انتقال توکن های بایننس از بلاک چین اتریوم کلید خورد.

فناوری بلاک چین
طراحی شبکه این بلاک چین به نحوی است که قابلیت مدیریت میزان مشابه از مبادلات صرافی اصلی را داشته و همچنین قادر به پشتیبانی و پردازش هزاران تراکنش در ثانیه است. یک ثانیه زمانی است که برای تولید بلاک در این بلاک چین پیش بینی شده و از تعداد محدودی تایید کننده یا تولید کننده بلاک در آن استفاده شده تا بدین طریق سرعت انجام معاملات در آن افزایش یابد.
لازم به ذکر است که معماری و ساختار اصلی بایننس چین برگرفته از بلاک چین کاسموس (Cosmos) می باشد. همانگونه که پیشتر نیز اشاره شد بایننس چین فاقد قراردادهای هوشمند بوده و فریم‌ورکی است که فعلا تنها به منظور ایجاد و خرید و فروش توکن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

ارز دیجیتال بایننس چیست؟

بایننس کوین بر اساس اصول زیر طراحی شده است:

•    نگهداری از سرمایه در این شبکه به عهده خود کاربران بوده و کلیدهای خصوصی توسط خود آنها کنترل می شود.
•    به دلیل داشتن عملکرد بالا و تاخیر کوتاه مدت زمانی، پاسخگویی به تعداد زیادی از کاربران انجام می شود.
•    تجربه کاربری در این شبکه همانند سایت اصلی صرافی بایننس بسیار بهینه می باشد.
•    می توان آن را در بخش های مربوط به معماری و ایده ها توسعه داد.
•    هزینه کارمزدها در آن بسیار ناچیز می باشد.
شما هم اکنون می توانید در بستر این ارز دیجیتال اقدام به ایجاد توکن های جدید کرده و آنها در صورت تمایل ارسال، دریافت یا فریز نمایید. این بلاک چین همچنین قابلیت ایجاد جفت‌ارز بین توکن های مختلف را برای کاربرانش فراهم می کند.

نگاهی به تاریخچه قیمت BNB

قیمت بایننس کوین در اوایل ایجاد و ورود آن به صرافی بایننس در محدوده 0.1 دلار مورد معامله قرار می گرفت. با رویکردی که صرافی بایننس اتخاذ کرده بود توانست کاربران زیادی را به سوی خود جذب کند، همین امر باعث تبدیل شدن آن به یک صرافی بزرگ و پرطرفدار شد. بر این اساس قیمت توکن BNB نیز توانست خود را به 25 دلار برساند.
ارزش توکن BNB وابستگی شدیدی به فعالیت های صرافی بایننس داشته و به شدت از آن تاثیر می پذیرد. همین امر باعث شد که میزان نوسانات و افت این ارز دیجیتال در بازار نزولی سال 2018 در کمترین حد باشد و با آغاز سال 2019 این ارز رشد قیمتی قابل ملاحضه ای را تجربه کند.
این توکن در اوایل سال 2019 با قیمت 6 دلاری مورد معامله قرار گرفت و هم اکنون با طی یک سیر صعودی در محدوده 29 دلاری قرار دارد.
از منظر بسیاری افت ارزش BNB تنها در صورت هک شدن بایننس ممکن است. اما حتی با به حقیقت پیوستن این موضوع و هک شدن بایننس، این رمز ارز شاهد تغییر قابل توجهی در ارزش خود نبود و با گذشت تنها چند هفته از این واقعه توانست روند صعودی خود را حتی با قدرت بیشتری از سر بگیرد.
می توان یکی از علل افزایش قیمت BNB در طول زمان را اجرای برنامه ای با عنوان سوزاندن توکن ها دانست که باعث می شود تا تعداد توکن های در گردش کاهش یابد. تاکنون این برنامه در 6 دوره انجام شده که در جریان آنها چیزی بالغ بر 10.5 میلیون واحد BNB در آتش سوخته است. 

سیر قیمت ارز دیجیتال بایننس


ارز دیجیتال بایننس چه کاربردهایی دارد؟

پلتفرم لانچ‌پد که به عنوان بستری برای برگزاری عرضه اولیه صرافی شناخته می شود تاکنون توانسته برای عملیاتی کردن چندین پروژه مختلف اقدام به انجام سرمایه پذیری جمعی کند. کاربران با در اختیار داشتن توکن های BNB می توانند موفق به دریافت بلیط هایی شوند که بواسطه آنها می توانند میزان شانس خود را برای دریافت توکن پروژه ها افزایش دهند.
بایننس همچنین برنامه رفرال بسیار بزرگی را اجرا می کند که در آن هر کاربری که در ثبت نام خود از لینک بازاریابی دیگری استفاده نماید، 20 درصد از کمیسیون کاربر متعلق به فرد رفرال دهنده خواهد بود.
به کسانی که از توکن بایننس برای تخفیف تریدها در صرافی بایننس استفاده می کنند، تخفیف تعلق گرفته به آنها در سال نخست 50 درصد، سال دوم 25 درصد، سال سوم 12.5 درصد و در سال چهارم 6.25 درصد خواهد بود و از سال پنجم به بعد دیگر مشمول تخفیف نخواهد بود.
ارز دیجیتال BNB قابلیت استخراج ندارد؛ به این دلیل که تنظیم برنامه توزیع همه توکن های آن در زمان عرضه اولیه سکه صورت گرفته است. بنابراین کسانی که تمایل به داشتن این ارز دیجیتال دارند بایستی آن را از طریق صرافی های ارز دیجیتال خریداری کنند. بایننس با وجود اینکه توکن بومی پلتفرم بایننس است، اما معامله آن در صرافی های دیگری مانند IDEX، Bancor  و Gate.io نیز انجام می گیرد. این ارز دیجیتال همانند سایر ارزهای رمز پایه در کیف پول های سخت افزاری یا نرم افزاری ذخیره می گردد.