عرضه و استفاده گسترده از ارزهای دیجیتال در قالب ارز دیجیتال ملی چگونه می تواند ابعاد مختلف زندگی بشر را تحت تاثیر قرار دهد؟ این موضوع، عنوان بحثی است که در ادامه این مطلب به آن پرداخته خواهد شد.
با سرعت گرفتن چاپ بی رویه پول در ایالات متحده و سایر کشورهای جهان در سایه بحران همه گیری ویروس کرونا، چین در حال ایجاد زمینه های مناسب برای ارائه یوان دیجیتال، ارز دیجیتال ملی خود است. یوان دیجیتال چین هم اکنون در حال طی مراحل آزمایشی خود قرار دارد. این موضوع در واقع این واقعیت را روشن می سازد که دیگر هرگز به دنیای مالی گذشته بر نخواهیم گشت و سیستم مالی جهانی در معرض تحولی بنیادی قرار گرفته است. 

تاثیر ارز دیجیتال ملی در زندگی بشر


اما چرا نیاز به دنیای مالی جدید با حاکمیت ارز دیجیتال بوجود آمد؟ و چگونه می تواند عملکرد بهتری نسبت به ارزهای فیات داشته باشد؟ 
با پیدایش اپیدمی ویروس کرونا، شاهد تسریع روند خروج ارزهای دیجیتال از حالت حاشیه ای بودیم، به طوریکه این بحران جهانی باعث سوق دادن این صنعت تقریبا نوپا با سرعت بیشتری به سمت جلو شد و آن را به مرکز توجه بسیاری از جهانیان تبدیل کرد. امروزه اقتصاد جهانی بیش از هر زمان دیگری نیازمند ابزارهای پرداختی است که بتواند امکان پرداخت سریع، ارزان و بدون واسطه را برای کاربرانش مهیا کند. 
چین در این مسیر به عنوان پیشتاز، قبل از ایالات متحده، انگستان، فرانسه، کره جنوبی و سایر کشورها، اقدام به آزمایش یوان دیجیتال خود کرده است و این کشورها هنور در مراحل اولیه هستند. در حال حاضر 20 درصد از 66 بانک مرکزی در جهان اعلام کرده اند که به احتمال زیاد در طول شش ماه آینده CBDC خود را صادر خواهند کرد. چندی پیش نیز خبر آمادگی ژاپن برای عرضه ارز دیجیتال ملی خود اعلام شد. با این حال و با در نظر گرفتن این اقدامات، دسترسی گسترده شهروندان عادی در سالهای نه چندان دور به ارزهای دیجیتال دولتی امری اجتناب ناپذیر خواهد بود. اما اینکه این تغییر در ساختار مالی جهانی چه تاثیری می تواند در زندگی مردم داشته باشد و در پی این اتفاق قرار است چه تغییراتی ایجاد شود، بسیاری از مردم نسبت به این امر آگاهی ندارند.

ارز دیجیتال ملی

ارز دیجیتال ملی قرار است چه تغییراتی ایجاد کند

بانک مرکزی چین در شهرهای شنزن، سوژو، چنگدو و زونان در حال آزمایش ارز دیجیتال DC/EP خود است. چهار بانک دولتی چین در توسعه و صدور این ارز دیجیتال نقش داشته اند که عبارتند از بانک کشاورزی چین، بانک صنعتی و بازرگانی چین، بانک چین و بانک ساخت و ساز چین.
مقامات چینی از ساده ترین روش برای ادغام و ارائه ارز دیجیتال خود استفاده کردند که شامل اجرا از طریق حوزه های اجتماعی و بودجه است. پیش از این و از ماه مه، مقاماتی که در سوژه مشغول به کار بودند، در حدود نیمی از یارانه خود را در قالب DC/EP دریافت می کردند. لازمه این کار نصب نرم افزاری خاص روی تلفن همراه های هوشمند است و یک کیف پول الکترونیکی که امکان اتصال به یک حساب بانکی را فراهم کند. توسعه اولین کیف پول سخت افزاری یوان دیجیتال چین نیز در همین راستا بوده است. از این ارز دیجیتال همچنین می توان برای انجام پرداخت ها در مک دونالد، استارباکس، مترو و شبکه های معروف دیگر استفاده کرد. این اتفاقات نحوه راه اندازی یورو را در ذهن تداعی می کند که در جریان آن 18 ارز اروپایی با یکدیگر ادغام شدند. این اتفاق نیز در لحظه صورت نگرفت، بلکه زیرساخت های آن از سال 1999 در قالب دیجیتال غیرنقدی آغاز شده بود.
ماهیت انقلابی ارز دیجیتال ملی تنها به جنبه صدور پول دیجیتال ارزان اشاره نمی کند بلکه این انقلاب به باور مقامات چینی، یک ارز دیجیتال مستقل خواهد بود که می تواند به عنوان یک راهکار موثر برای پایان بخشیدن به سلطه دلار آمریکا مطرح شود. در پی این تاثیر هر گونه تحریم اثرپذیری خود را از دست داده و یا بسیار کمرنگ خواهد شد و تهدید به تحریم هم در سطح ملی و هم در سطح شرکت های خصوصی به وضوح کاهش خواهد یافت. 
همچنین ارزهای دیجیتال ملی می توانند نقش قابل ملاحضه ای در تسریع پرداخت ها، افزایش حجم معاملات و متعاقبا افزایش سطح تولید ناخالص داخلی که در حال حاضر تحت تاثیر ایپدمی ویروس کرونا به شدت کاهش یافته است، داشته باشند و این یعنی معرفی ارزهای دیجیتال ملی اقتصاد را در همه سطوح از یک سیستم مالی جهانی به یک سیستم مالی شخصی تغییر خواهد داد.

پایان سلطه دلار با ارز دیجیتال ملی

ارزان شدن پرداخت ها و نقل و انتقالات

تفاوت های زیادی بین ابزارهای پرداخت شناخته شده در کشورهای مختلف وجود دارد، برای مثال، روس ها از روش پرداخت های بدون تماس همانند Apple Pay و PayPass و سایر موارد مشابه استفاده می کنند. در این میان چینی ها، پرداخت های خود را بیشتر با استفاده از کد QR انجام می دهند. آمریکایی ها تمایل به استفاده از فروشگاههای آمازون (Amazon Go) دارند و با استفاده از کارت های اعتباری پرداخت های خود را به صورت خودکار انجام می دهند. روش پرداخت نقد و استفاده از پول نقد بیشتر در میان مردمان آلمان، اسپانیا، ایتالیا و اتریش رواج دارد با اینکه در این جوامع هیچ محدودیتی برای استفاده از سایر ابزارهای پرداخت وجود ندارد. با این حال، استفاده از روش های پرداخت بدون تماس در بسیاری از نقاط جهان با اشکال مختلف در حال رواج است.
در این میان ارزهای دیجیتال به نظر می رسد در حال تداوم منطقی این تکامل هستند، ارزهای دیجیتال ابزار پرداختی نوینی هستند که برخلاف سایر ابزارهای پرداخت، درصدد تکامل زیر ساخت های مالی موجود نیستند، بلکه در تلاشند با تکیه بر فناوری بلاک چین حاکم بر سازوکار خود، زیرساخت جدیدی ایجاد کرده و سیستم پرداختی بدون واسطه، شفاف و قابل اعتماد را برای کاربرانشان فراهم آورند.