در این مقاله از  تتر ایران  به بحث و بررسی در مورد نقش فناوری بلاک چین در انتخابات و میزان قابل اعتماد بودن آن در رای گیری آنلاین خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
اینکه بتوان به کمک فناوری بلاک چین در بررسی نتایج ثبت نام رای دهندگان و ممیزی اعتماد کرد یا نه؟ سوالی است که در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا و ادعای دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق مبنی بر انجام تقلب در انتخابات بیشتر مطرح شده و بسیاری از محققان سعی در پاسخ به آن دارند.

فناوری بلاک چین
انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده که در تاریخ 3 نوامبر 2020 برگزار گردید از ابتدای برگزاری تا حدودی بحث برانگیز بود، اما در این میان اتهاماتی که از سوی رئیس جمهور مغلوب یعنی دونالد ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات مطرح شد، باعث به جریان افتادن پرونده شکایت و طولانی شدن پروسه دادرسی گردید که نهایتا با رد ادعای ترامپ پرونده تقلب در انتخابات نیز بسته شد. 

بلاک چین و استفاده از آن در رای گیری


دانیل هاردمن یکی از افسران ارشد امنیت اطلاعات ایالات متحده معتقد است که شاید فناوری بلاک چین بتواند در فرایند رای گیری کمک کننده باشد. او می گوید: "اساسا بلاک چین این قابلیت را دارد که روشی ایمن و قابل اعتماد برای ثبت نام رای دهندگان فراهم کند و سپس در جریان انتخابات نیز، بلاک چین می تواند مکانیسمی برای اثبات حق رای آنها براساس ثبت نام قبلی در نظر گرفته شود." وی افزود: "بلاک چین می تواند با فراهم آوردن برخی ویژگیها به پروسه حسابرسی آرا در جریان انتخابات کمک کند."
علیرغم اینکه نتایج کالج انتخابات در اوایل ماه دسامبر مورد تایید قرار گرفت، ولی با این حال جمهوری خواهان همچنان در پذیرش پیروزی بایدن دچار تردید بودند. توجیهاتی که توسط جمهوری خواهان در راستای ادعای انجام تقلب در انتخابات مطرح بود شامل دستگاههای رای دهی معیوب یا دستگاههای دستکاری شده، ادعاهای مطرح شده مبنی بر جعل آرا و وجود آراء جعلی در سایت های مهم رای گیری می شد که هیچ یک از این اتهامات در دادگاه اثبات نشد.

استفاده از فناوری بلاک چین انتخابات


هاردمن می گوید: "چالش هایی که اخیرا در انتخابات مناطق پنسیلوانیا و آریزونا و ... مشاهده شد، برای مقابله با ایجاد چنین شبهاتی می توانستیم امکان انجام ممیزی قوی تری را با استفاده از ویژگی های خاصی که در بلاک چین وجود دارد، فراهم کنیم. بنابراین در این صورت اساسا امکان هر گونه دستکاری و مواردی از این قبیل منتفی اعلام می شد."
برای مثال در بلاک چین های عمومی، مانند Bitcoin (BTC) هر معامله و تراکنشی به شکلی تغییر ناپذیر ثبت می گردد و این باعث می شود در چنین سیستم های غیرمتمرکزی، ممیزی ها در مقایسه با فرایندهای متمرکز یا مبتنی بر کاغذ، بی محابا و شفاف باشند. به کاربردن این فناوری در رای گیری ها هم می تواند نتایج مشابهی در آرا داشته باشد. 

چشم انداز ارزهای رمز نگاری شده در سال 2021: بیت کوین پس از رکورد شکنی تاریخی با نظارت ایالات متحده روبرو می شود.
با اینکه چنین مدلی در فرایند رای گیری می تواند شفاف و تغییرناپذیر به نظر برسد ولی این سوال پیش می آید که مقامات چگونه می توانند از اینکه هر فرد تنها یکبار در رای گیری شرکت کرده اطمینان حاصل کنند؟ هاردمن در توضیح این مطلب چنین می گوید:"آنچه شما در پی آن هستید همان تایید نهایی است." وی افزود: "در یک طرف، بخش پیش از رای گیری یعنی مرحله ثبت نام وجود دارد."
" حتما می دانید که هر فرد تنها یکبار می تواند برای شرکت در انتخابات ثبت نام نماید و این یعنی زمانی که فردی برای ثبت نام به سامانه مورد نظر مراجعه می کند، بایست همان کارهایی را انجام دهد که امروزه در مکانیزم انتخاب فیزیکی ملزم به انجام آن است. بدین معنی که در این پروسه اطلاعات هویتی و مدارک فرد مانند گواهینامه، مطابقت آنها با همدیگر، مطابقت امضاها و همه این موارد مورد بررسی قرار می گیرد." و پس از انجام این مراحل، فناوری بلاک چین حضور هر فرد را تنها با یک واحد رای تضمین می کند. هاردمن ادامه می دهد: " در بخش پیشین یعنی پیش از انجام رای گیری و در مرحله ثبت نام، شما با استفاده از بستر بلاک چین ثابت می کنید که برای هر ثبت نام مشخصی دقیقا امکان ثبت یک رای وجود دارد."
یک سیستم رای دهی مبتنی بر بلاک چین ممکن است دارای مکانیسم های خاصی برای جلوگیری از بروز هر گونه تقلب و رخنه بدافزارهای رایج در فرایند رای گیری باشد، مانند استفاده از مکانیسم بیومتریک برای شناسایی رای دهندگان. هاردمن در این باره توضیح می دهد: "برای مثال اگر فرض بگیریم که جان اسمیت از خیابان 123 اصلی پنسلوانیا با اثر انگشتی خاص برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده باشد، مسلما امکان اینکه فرد دیگری بتواند به جای او در انتخابات شرکت نماید، بسیار بعید خواهد بود."

فناوری بلاک چین و قابل اعتماد سازی رای گیری ها بر اساس آن

شاید برای برخی این سوال پیش بیاید که چگونه می توان از عدم استفاده دولت ها و شرکت ها از این اطلاعات شخصی در جهت ردیابی یا سو استفاده های این چنینی مطمئن بود؟ هاردمن در این باره به چین و اقداماتی که این کشور اخیرا در مقابله با شیوع ویروس کرونا انجام داده اشاره کرده و آن را نمونه ای از نقض حریم خصوصی دانست و توضیح داد که این کشور با استفاده از این اطلاعات شخصی و مطابقت این اطلاعات با هویت و مکان حضور شهروندان اقدام به ردیابی دمای بدن آنها کرده است.

تاثیر نتیجه انتخابات بر بازار ارزهای دیجیتال تا چهارسال آینده
در رابطه با انتخابات هاردمن معتقد است کلید حل مشکلات این چنینی مکانیسمی در فناوری بلاک چین است به نام اثبات دانش صفر. در این بستر با استفاده از اثبات دانش صفر، هویت فرد مورد تایید قرار می گیرد بدون اینکه اطلاعات شخصی وی فاش شود. در زمان ثبت نام شما اطلاعات شناسایی و هویتی فرد را اعم از اینکه کیست، کجا زندگی می کند، و ... را می خواهید، اما در هنگام رای گیری آنچه که از آنها درخواست می شود این است که ثابت کنند امتیاز شرکت در رای گیری را دارند یا نه؟ هاردمن در ادامه می گوید: " شما همچنین از آنها می خواهید که ثابت کنند که قبلا رای آنها در سیستم ردیابی شده یانه؟ و این امر تضمینی است برای اینکه آنها نمی توانند برای بار دوم در رای گیری شرکت نمایید.
طی سالهای اخیر بلاک چین به دلیل اثبات قابلیت های خود برای استفاده در زمینه های مختلف و سودمندی آن در تعدادی از فرایندهای اصلی بسیار محبوب شده است.