بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند تراکنش های بیت کوین قابل شناسایی نبوده و هیچ راهی برای شناسایی آدرس های آن نیست. در گذشته کلاهبرداران و اختلاص گران از طریق آدرس های ناشناس به اقدامات خلاف مانند پولشویی می پرداختند، اما امروزه با پیشرفت بلاک چین و پدیدار شدن نرم افزار های تحلیلی، شناسایی آدرس های بیت کوین و سایر رمز ارز ها در بلاک چین امکان پذیر شده است.

 

 

آیا تراکنش های بیت کوین ناشناس است؟

درست است که آدرس های بیت کوین هویت واقعی افراد را افشا نمی کند و تنها به شکل اعداد و حروف است، اما با این وجود می توان هویت های واقعی را با استفاده از نرم افزار های تحلیلی بیت کوین به آدرس های بیت کوین پیوند داد. در واقع بیت کوین یک ارز رمز نگاری شده نیمه ناشناس است، زیرا هویت افراد به شکل نام مستعار می باشد اما آدرسی که این افراد استفاده می کنند کاملا قابل ردیابی است. امروزه بیش از 10 میلیون تراکنش بیت کوین در ماه انجام می شود که تمام این انتقالات، در فناوری بلاک چین بیت کوین قابل مشاهده می باشند. به همین دلیل ارائه دهندگان خدمات مجازی، نرم افزار های تحلیلی را ایجاد کرده اند که به شناسایی تراکنش های بیت کوین می بپردازد.

 

 

چگونه می توان معاملات بیت کوین را ردیابی کرد؟

با آنکه نقل و انتقالات بیت کوین نیاز به ارائه اطلاعات فردی شخص ندارد، اما به دلیل ثبت شدن تمامی تراکنش ها در بلاک چین کوچک ترین اطلاعاتی ما را به سمت صاحب آدرس هدایت می کند. برای مثال اگر شخصی در صرافی های ارز دیجیتال احراز هویت کرده باشد، به راحتی می توان رد تراکنش انجام شده به صرافی را گرفت و از هویت فرد با خبر شد. همچنین برخی از وب سایت های کاوشگر( Explore)، آدرس های بیت کوین و تراکنش های آن را نشان می دهند. برخی از این وب سایت ها را در زیر نام برده ایم:

• blockchain explorers: کاوشگر های بلاک چین مانند Blockchain.com برای ردیابی تراکنش های بیت کوین طراحی شده اند.
• بلاک چین داتکام: این وب سایت که همزمان کیف پول بیت کوین نیز محسوب می شود، یکی از محبوب ترین تراکنش یاب های کریپتو است. آدرس این وب سایت : Blockchain.com می باشد.
• Coinpath: کوین گرف نیز یکی از ابزار های ردیابی تراکنش است که کاربرد آن بسیار ساده می باشد.

شما می توانید برای شناسایی تراکنش های بیت کوین، هش تراکنش یا txid را در مروگر وارد کرده و تمامی تراکنش های شخص را مشاهده نمایید.

آموزش پیگیری تراکنش ها از طریق TxID

 

چگونه تراکنش ناشناس ارسال کنیم؟

همانطور که گفته شد تراکنش های بیت کوین نیمه شناس بوده و قابل ردیابی است، اما برخی از افراد به دنبال شخصی سازی بیشتر و افزایش حریم خصوصی اشان هستند. به همین دلیل به دنبال رمز ارز هایی هستند که با تراکنش های ناشناس ایجاد شدند، برخی از رمز ارز های ناشناس را در زیر دسته بندی کرده ایم:

• مونرو (Monero)
• دش (Dash)
• زی‌کش (Zcash)

ارز های رمز نگاری شده که در بالا نام بردیم از حریم خصوصی بالایی برخوردار بوده و پیگیری تراکنش ها در شبکه این رمز ارز ها امری دشوار است.

خطرات خرید بیت کوین بدون احراز هویت

 

سخن آخر

با آنکه معاملات بیت کوین نیاز به ثبت اطلاعات فردی معامله گران ندارد اما این ارز دیجیتال محبوب به طور کامل ناشناس نیست و امکان ردیابی تراکنش ها در شبکه این رمز ارز وجود دارد. اگر می خواهید تراکنش های شما ناشناس بماند و امکان پیگیری آن ها نباشد باید از ارز هایی که در مقاله نام بردیم استفاده کنید. با این حال بیت کوین یک ارز نیمه ناشناس محسوب می شود که معامله گران می توانند با نام مستعار به معامله در شبکه بلاک چین این رمز ارز بپردازند.