این روزها ارزهای دیجیتال به مفاهیمی جذاب و در عین حال ناشناخته‌ ای تبدیل شده‌ اند که افراد زیادی قصد آشنایی با آن‌ ها و ورود به این حوزه را دارند. از آنجایی که بازار ارز‌های دیجیتال علی رغم سودآوری بالا یک بازار بسیار جدید است و همانند بازارهای مالی دیگر با نوسانات قیمتی زیادی همراه است، سرمایه‌ گذاران و معامله‌ گران و به طور کلی افراد فعال در این حوزه گاهی اوقات با مشکلات و مسائلی مواجه می‌ شوند. بنابراین، جهت انجام موفقیت آمیز معاملات، می‌بایست افراد فعال در آن با تحلیل‌های تکنیکال آشنا بوده و دانش و توانایی کافی برای بررسی و ارزیابی شرایط ارزهای دیجیتال و قیمت و وضعیت آینده آن‌ها را داشته باشند. ابزارهای مختلفی در این زمینه به کمک معامله‌گران آمده اند که یکی از این ابزارهای مناسب برای تحلیل تکنیکال، وب سایت CryptoWatch است. در ادامه این مطلب از تتر ایران، قصد داریم تا به معرفی کامل سایت کریپتو واچ پرداخته و راهنمای جامعی از نحوه کار با آن را ارائه دهیم.

سایت Cryptowatch چیست؟

همان‌طور که گفته شد، لازمه موفقیت در حوزه ارزهای دیجیتال و معاملات مربوطه، کسب دانش لازم و بهره‌مندی از ابزارهای تکنیکال مناسب است. سایت کریپتو واچ (Cryptowatch) پلتفرمی است که تمام این موارد را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد. به طور کلی، سایت Cryptowatch، پایانه معاملاتی ارزهای دیجیتال است که برای بررسی نمودارهای قیمت، بازارهای ارز دیجیتال و دارایی‌های دیجیتال می‌توان به آن مراجعه کرد. Cryptowatch یک پلتفرم معاملاتی محبوب و عالی برای بازارهای ارزهای دیجیتال است که یک رابط قدرتمند برای ارزیابی قیمت‌ها، تجزیه و تحلیل حرکات بازار و انجام معاملات در صرافی‌های مختلف را ارائه می‌دهد. Cryptowatch متعلق به صرافی Kraken بوده و در سال 2014 توسط آرتور ساپک تأسیس شده است. از این وب سایت می‌توانید هزاران ارز دیجیتال مختلف از جمله بیت‌کوین، اتریوم، ریپل و غیره را مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرار داده و سپس معامله کنید. Cryptowatch همچنین همانند یک پلتفرم ورود به صرافی‌های مختلف است که با استفاده از آن می‌توانید حساب های خود را در چندین صرافی مختلف به طور همزمان مدیریت کنید. پلتفرم Cryptowatch، داده‌های بازار، نمودارها و خدمات معاملاتی را به صورت لحظه‌ای برای ارزهای دیجیتال ارائه داده و داده‌های آن از تعاملات ارزهای دیجیتال از طریق APIهای آن‌ها به صورت عمومی تحویل داده می‌شود. هدف اصلی Cryptowatch، ارائه یک رابط واحد و قدرتمند است که برای ارزیابی قیمت‌ها، بررسی فعالیت‌های بازار و انجام معاملات در همه صرافی‌های بزرگ استفاده می‌شود. این وب‌سایت به معامله‌گران این امکان را می‌دهد تا نمودارهای کندل، سوابق سفارش‌ها و معاملات واقعی را برای بیش از 1400 بازار و سهام در سراسر شبکه، دنبال و بررسی کنند.

مزایای سایت کریپتو واچ

برخی از مزایای بهره‌مندی از سایت Cryptowatch به شرح زیر است:

  • بررسی لحظه‌ای روند حرکت قیمت، روند بازار، معاملات و سفارشات.
  • امکان استفاده از شاخص‌ها و ابزارهای نموداری شناخته شده، از جمله باندهای بولینگر، MACD، RSI و میانگین‌های متحرک.
  • ارائه انبوهی از داده‌های بازار جمع‌آوری شده در یک مکان.
  • ارائه داده‌های بازار به صورت لحظه‌ای.
  • ارائه چندین ابزار توسعه، از جمله ترکیب Zippier و Web Socket API.
  • امکان بررسی و معامله میلیون‌ها ارز دیجیتال مختلف از جمله بیت‌کوین، اتریوم، ریپل و غیره از طریق رایانه.

راهنمای ایجاد حساب کاربری در سایت Cryptowatch

کریپتوواچ

وب‌سایت Cryptowatch روزنه‌ای به موفقیت در بازارهای ارزهای دیجیتال است که کاربران را با ابزارهایی که تحقیق، تجزیه و تحلیل، نظارت و اجرای سفارشات را تسهیل می‌کنند، به بازارهای ارزهای دیجیتال جهان مرتبط می‌کند. ایجاد یک حساب کاربری در Cryptowatch امکان دسترسی به بسیاری از ویژگی‌های ارزشمند آن را ممکن می‌کند که این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • امکان معامله در صرافی‌های متعدد حتی از طریق یک تلفن همراه
  • امکان مشاهده تاریخچه معاملات، سفارشات باز و موارد دیگر در صفحه نمونه کارها
  • امکان دریافت هشدار قیمت، حجم، تحلیل فنی و تکمیل سفارش به صورت پیامک در تلفن همراه خود به صورت شبانه روزی
  • امکات چت و گفتگو با دیگر معامله گران در ترول باکس
  • انتقال داده‌های بازار با افزونه Cryptofinance.ai به Google Sheets
  •  استفاده از Zapier برای برنامه‌ریزی سفارشات با استفاده از هر تریگر دیگری

بنابراین، برای ایجاد حساب و بهره‌مندی از موارد گفته شده، کافی است وارد وب سایت شده و بر روی گزینه «ایجاد حساب» در گوشه سمت راست بالای سایت کلیک کنید. پس از کلیک کردن صفحه‌ای باز می‌شود که در آن می‌توانید نام کاربری و رمز عبور حساب جدید Cryptowatch خود را انتخاب کنید. پس از ایجاد حساب کاربری، چک لیست Onboarding، یک چک لیست تنظیم حساب، به شما نشان داده می‌شود. چک لیست Onboarding به سه دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از: «تنظیم حساب»، «یادگیری نحوه استفاده از Cryptowatch» و «ویژگی‌های پیشرفته». با کلیک بر روی هر یک از این موارد، بخش مربوط به آن نمایش داده شده و توضیحات و اطلاعاتی نیز ارائه می‌شوند.

نحوه انجام سفارش در وب سایت کریپتو واچ

آموزش کار با سایت کریپتوواچ

یکی از مزایای اصلی معامله در پلتفرم Cryptowatch، امکان ارسال معاملات و انجام تحلیل تکنیکال به طور همزمان است. پیش از انجام و ثبت سفارش در کریپتو واچ باید:

  • پیش از معامله، احراز هویت چند عاملی را انجام داده و MFA را راه اندازی کنید. سپس MFA را در Cryptowatch تنظیم کنید.
  • اگر حساب صرافی خود را به Cryptowatch متصل نکرده‌اید، یک کلید API وارد کنید.

و در نهایت برای برای سفارش دادن:

  • باید به نمودار بازاری که می‌خواهید معامله کنید، مانند BTC/USD در Kraken بروید.
  • پنل معاملاتی واقع در سمت راست صفحه را باز کنید.
  • جزئیات سفارش خود را در فرم وارد کرده و بر روی گزینه بررسی و خرید یا فروش کلیک کنید.

نحوه استفاده از فرم معاملاتی در کریپتو واچ

کریپتوواچ

در این بخش، لیستی از فیلدها و توابع موجود در فرم معاملاتی سایت کریپتو واچ به صورت مرتب آمده است. به خاطر داشته باشید که گزینه‌های موجود در فرم معاملاتی Cryptowatch باید با ویژگی‌های معاملاتی صرافی و یا بازار مطابقت داشته باشند. برای مثال، برخی از ویژگی‌های موجود در بازار BTC/USD Kraken ممکن است در جای دیگری وجود نداشته باشد.

  1. Action خرید یا فروش: خرید یک دارایی و باز کردن یک موقعیت طولانی مدت (با استفاده از اهرم) و یا فروش یک دارایی و باز کردن یک موقعیت کوتاه مدت (با استفاده از اهرم).
  2. Type: نوع سفارش را که بسته به مبادله متفاوت است را تعیین می‌کند. البته، انواع مختلف سفارش‌های پشتیبانی شده توسط صرافی‌ها در حال حاضر در Cryptowatch در دسترس نیستند.
  3. Leverage: میزان اهرم استفاده شده برای سفارش مارجین را تعیین می‌کند. البته، همه صرافی‌ها از معاملات اهرمی پشتیبانی نمی‌کنند.
  4. Funds: بر اساس موجودی حساب شما محاسبه می‌شود. هرگونه وجوهی که در سفارشات باز قفل شده باشند، در مقدار نمایش داده شده در قسمت وجوه نمایش داده خواهند شد.
  5. Quantity: حجم دارایی مورد معامله را تعیین می‌کند و با نشان‌های ↑ و ↓ قابل تنظیم است.
  6. price: تعیین کننده قیمت ویژه برای سفارشات است که می‌توانید قیمت خاصی را در این قسمت وارد کنید. در صورت باز شدن سفارش بازار، بهترین قیمت موجود، فیلد ورودی را به صورت خودکار پر می‌کند و با نشان‌های ↑ و ↓ قابل تنظیم است.
  7. Total: هزینه کل سفارش را محاسبه می‌کند. به این صورت که مقدار x قیمت = کل (کارمزد معاملات در این محاسبه لحاظ نمی‌شود). هنگام ایجاد سفارش خود می‌توانید از فیلد کل به عنوان ورودی استفاده کنید. وقتی این کار را انجام می‌دهید، یک قسمت کوچک در کنار فیلد ظاهر می‌شود که برای برآورده کردن مقدار کل جدید تنظیم شده است.
  8. Advanced: در صورت موجود بودن، ویژگی‌های معاملاتی پیشرفته را تغییر می‌دهد.
  9. Conditional Close: همزمان با ایجاد دستور باز کردن موقعیت، یک دستور مخالف برای بستن یک موقعیت ایجاد می‌کند و همیشه مخالف سفارش اولیه است (به عنوان مثال اگر سفارش اولیه خرید باشد، Conditional Close فروش خواهد بود).
  10. Start: یک زمان مشخص برای فعال شدن سفارش تعیین کنید. تا زمانی که یک سفارش فعال نباشد، نمی‌توان آن را ایجاد و ثبت کرد. گزینه‌های آغاز، Now و Custom هستند که با انتخاب آن‌ها، تقویمی برای انتخاب تاریخ و زمان باز می‌شود.
  11. Expiry: یک زمان مشخص برای لغو سفارش تعیین می‌شود.
  12. Fee Currency: این گزینه در بازارهای Kraken موجود است و به شما این امکان را می‌دهد تا انتخاب کنید که با کدام ارز هزینه‌های صرافی را پرداخت می‌کنید.
  13. Reset: فیلدها را در فرم معاملاتی پاک کنید.
  14. Review & Buy/Sell: پس از کلیک بر روی دکمه بازبینی و خرید یا بازبینی و فروش، صفحه تأیید سفارش به طور پیش فرض ظاهر می‌شود و شما می‌توانید از این فرصت برای بررسی سفارش از نظر هرگونه خطا استفاده کنید. تأیید سفارش را می‌توان در منوی ترجیحات معاملاتی، در سمت راست بالای فرم معاملات غیرفعال کرد. در نهایت پس از تایید، سفارش فعال می‌شود و ممکن است لازم باشد پیش از تکمیل شدن، منتظر بمانید تا بازار شرایط سفارش شما را برآورده کند (سفارشات بازار آنی هستند).

نحوه کار با سایت کریپتو واچ

در این بخش، به طور کلی به نحوه کار با سایت کریپتو واچ پرداخته می‌شود.

مرحله اول استفاده از وب سایت کریپتو واچ ورود به آن است.
برای استفاده از وب سایت CryptoWatch و بهره مندی از امکانات و قابلیت‌های آن، در وهله اول باید وارد سایت رسمی این پلتفرم به آدرس CryptoWatch.ch شوید.برای این کار ابتدا باید آدرس cryptowatch.ch را در گوگل جستجو کرده و وارد سایت شوید. پس از ورود به سایت، صفحه‌ای که در ادامه نمایش داده شده است ظاهر می‌شود و می‌توان طبق نیاز، از امکانات و گزینه‌های مختلف سایت استفاده کرده و اطلاعات مربوط به شرایط ارزهای دیجیتال مختلف را کسب کرد. اطلاعات ارائه شده در وب سایت کریپتو واچ کاملا معتبر و قابل استناد هستند چرا که این وب سایت اطلاعات و داده‌های خود را از چندین صرافی معتبر مختلف دریافت می‌کند. این وب سایت از رابط کاربری بسیار ساده‌ای برخوردار است که کاربران می‌توانند به آسانی با آن کار کرده و اطلاعات زیادی را پیرامون ارزهای دیجیتال بدست آورند و یا از ابزارهای آن استفاده کنند. ذکر این نکته ضروری است که برخی از امکانات و خدمات این وب سایت رایگان است و برای بهره مندی از آن‌ها کافیست وارد سایت شده و یک حساب کاربری ایجاد کنید. علاوه بر این، CryptoWatch از اغلب ارزهای دیجیتال مختلف پشتیبانی کرده و به طور مداوم نیز ارزهای جدیدی به آن اضافه می‌شوند.

مرحله دوم کار با سایت کریپتو واچ، ایجاد حساب کاربری است.
در سایت Cryptowatch دو نوع حساب وجود دارد که عبارتند از Basic و Upgraded. همان‌طور که گفته شد، استفاده از برخی خدمات اصلی این پلتفرم مانند مشاهده نمونه کارها، معاملات، نمودارها و انجام چت، رایگان هستند، اما دسترسی بهتر و بیشتر در این وب‌سایت مستلزم ارتقا حساب کاربری و پرداخت هزینه مربوط به آن است. در حساب‌های کاربری ارتقا یافته، کاربران به جای انتخاب یک ردیف قیمت گذاری از پیش تعیین شده به صورت ماهانه همراه با ویژگی‌های ثابت، این امکان را دارند که برای هر سرویسی که به آن علاقه مند هستند هزینه بپردازند و از آن استفاده کنند. در واقع به عبارت بهتر، در این وب سایت هزینه اکانت ارتقا یافته و استفاده از خدمات پیشرفته آن، نه به صورت ماهانه بلکه به صورت موردی یا همان pay as you go انجام می‌شود.

مرحله سوم، مربوط به صفحه پورتفولیو می‌شود.
پورتوفیلو یا صفحه نمونه کار‌ها یکی از بخش‌هایی است که می‌توان در وب سایت CryptoWatch از آن استفاده کرد. جهت دسترسی به این صفحه باید بر روی گزینه Portfolio Balance که در بالای وب سایت قرار دارد، کلیک کنید. بعد از کلیک بر روی این گزینه، صفحه‌ای نمایش داده می‌شود که می‌توان در آن، اطلاعات حساب کاربری، شرایط روند قیمتی ارزهای دیجیتال و همچنین موقعیت‌های خود را به صورت Live مشاهده کرد. این گزینه به کاربران این امکان را می‌دهد که معاملات، موقعیت‌ها ‌و سفارشات باز خود را با دقت بیشتری مشاهده و بررسی کنند و عملکرد بهتری نیز داشته باشند.

مرحله چهارم نیز مربوط به تم‌های سفارشی است.
یکی از قابلیت‌هایی که وب سایت کریپتو واچ در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، امکان ایجاد و ذخیره تم‌های سفارشی در آن است. برای این کار باید به قسمت Teams وارد شد که پس از ورود، صفحه‌ای ظاهر می‌شود که می‌توان در آن تم مورد نظر خود را اعمال و ذخیره کرد. علاوه بر این، می‌توان سایت CryptoWatch را به وسیله API به پلتفرم‌های دیگری نیز متصل کرده و از اطلاعات آن‌ها به شکل Live بهره مند شد.