امروزه دنیای ارزهای دیجیتال به شکل عجیبی گسترش یافته و افراد زیادی را علاقه‌ مند به این حوزه کرده است. افراد فعال در این زمینه برای انجام فعالیت های مختلفی چون سرمایه‌ گذاری و معامله، نیازمند آشنایی با این حوزه و کسب دانش درباره موضوعات مخلف مرتبط به آن هستند. تنها در چنین شرایطی است که می‌توانند فعالیت سودمندی داشته باشند. برای کسب دانش و اطلاعات پیرامون ارزهای دیجیتال و مسائل مرتبط با آن و همچنین بررسی و تحلیل بازار و آینده آن روش‌ های مختلفی وجود دارد که بهترین و در دسترس‌ ترین آن کمک گرفتن از سایت‌ های تحلیل ارز دیجیتال است. طی چند سال ظهور ارزهای دیجیتال، سایت‌ های مختلفی در این زمینه آغاز به کار کرده‌اند که یکی از معتبر‌ترین و بهترین نمونه از این سایت‌ها، سایت کوین گکو یا همان CoinGecko است. این سایت اطلاعات جامع و کاملی را پیرامون ارزهای دیجیتال ارائه کرده و همچنین از امکانات متعددی نیز برخوردار است. در ادامه به معرفی و توضیح بیشتر این سایت پرداخته می‌شود.

معرفی سایت CoinGecko

آموزش سایت CoinGecko

همان طور که در ابتدا نیز گفته شد، با توجه به گسترش حوزه کریپتوکارنسی، تعداد افراد زیادی به سوی سرمایه‌گذاری و معامله در این زمینه روی آورده‌اند. اصل مهم و اساسی ورود و فعالیت در این دنیا، کسب دانش و آشنایی کامل با آن است. برای این منظور می‌توان از سایت‌های معتبری که در زمینه بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند، کمک گرفت. سایت  CoinGecko یکی از از این سایت‌ها است. با مراجعه به این سایت می‌توان اطلاعات بسیار جامعی را در رابطه با دنیای ارزهای دیجیتال کسب کرد. یادگیری سایت CoinGecko برای تمامی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران دنیای رمز‌ارزها ضروری است. از این رو در این مقاله قصد داریم به آموزش این سایت بپردازیم. معامله‌گران بازار کریپتو برای داشتن فعالیت رمزارزی سودمند و اصولی، نیازمند برخورداری از نظرات مختلف موافق یا مخالف کارشناسان، تحلیل‌ها، جدید‌ترین تغییرات رخ داده و همچنین بررسی شرایط هستند. به عنوان یک فعال حوزه رمزارزها، حتما تاکنون با سایت‌های معروفی چون CoinMarketCap و CoinGecko برخورد داشته‌اید. تا پیش از سال ۲۰۱۸، اصلی‌ترین مرجع کسب اطلاعات در رابطه با موضوعات گفته شده، سایت کوین مارکت کپ بود. اما پس از این سال، سایت جدیدی شناخته شد که توانست عملکرد به مراتب بهتری از سایت CoinMarketCap داشته باشد و آن سایت CoinGecko بود. البته فعالیت سایت کوین گکو در سال ۲۰۱۴ راه اندازی شده بود و پس از چهار سال توانست توجهات را به خود جلب کند. از قابلیت‌های این سایت نسبت به سایت کوین مارکت کپ می‌توان به دقت بالا‌تر و پشتیبانی از تعداد ارز‌های دیجیتال بیشتر اشاره کرد. اطلاعات کاملی چون قیمت و نوسانات آن، حجم معاملات، آخرین تحلیل فاندامنتال، تحلیل و بررسی، تاریخچه و عملکرد کلی بیشتر از ۸۰۰۰ ارز دیجیتال مختلف در این وب سایت قابل مشاهده است. در این سایت لیست ارزهای دیجیتال طبق سرمایه بازار از بیشترین تا کم‌ترین سرمایه طبقه‌بندی شده است. یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد سایت CoinGecko، لینک‌های بسیار کاربردی موجود در آن است که کاربران سایت می‌توانند با کلیک بر روی آن‌ها، به مطالب وبلاگ‌ها، اکانت‌های اجتماعی و وب سایت‌های مختلف مربوط به این حوزه دسترسی داشته باشند. سایت کوین گکو برای افراد مبتدی در بازار ارزهای دیجیتال نیز تدابیری اندیشیده است و این افراد می‌توانند از آموزش‌هایی در قالب متن، وبلاگ، ویدئو، پادکست و... که در سایت موجود است، استفاده کنند. علاوه بر این، کاربران می‌توانند در نظرسنجی‌ها و امتیازدهی‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال مختلف نیز شرکت کنند.

چه اطلاعاتی را می‌توان از طریق سایت CoinGecko به دست آورد؟

همان طور که گفته شد، سایت CoinGecko اطلاعات بسیار جامع و کاربردی را در  بستر خود ارائه می‌دهد. هنگامی که به صفحه اصلی این سایت وارد می‌شوید، با لیستی از ده رمز‌ارز برتر و سودمند حال حاضر بازار مواجه می‌شوید. در این قسمت می‌توانید اطلاعات بسیار مفید و جامعی را درباره ارزهای دیجیتال به دست آورد. در قسمت Market این سایت می‌توان به بررسی ارزهای مختلف پرداخته و در قسمت Social نیز می‌توان صفحات اجتماعی توسعه‌دهندگان هر پروژه و تعداد کاربران آن‌ها را مشاهده کنید. همچنین، در بخش بالایی این سایت می‌توان تعداد رمزارزها، صرافی‌ ارز دیجیتال و حجم بازار یک ارز را مشاهده کرد. با استفاده از این اطلاعات می‌توان ارز دیجیتال مد نظر خود را با دیگر ارزهای دیجیتال موجود در بازار مقایسه کرد. از دیگر اطلاعاتی که می‌توان از طریق این سایت کسب کرد، می‌توان به مواردی چون؛
ارزهای دیجیتال پرطرفدار و محبوب، اخبار روزانه مهم مربوط به رمزارها، داده‌های تحلیلی تاریخی، تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال، طبقه‌بندی صرافی‌های ارز دیجیتال بر اساس اعتبار و بررسی آن‌ها، مقایسه رمز‌ارزهای مختلف و غیره اشاره کرد.

بخش‌های مختلف سایت CoinGecko و نحوه کار با آن

سایت CoinGecko از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده‌ است که هر یک از این قسمت‌ها به موضوع خاصی اختصاص داده شده‌اند. به عبارت بهتر، کاربران و معامله‌گران می‌بایست طبق نیاز و اطلاعاتی که قصد کسب آن‌ها را دارند وارد قسمت‌های مختلف این سایت شوند. آموزش و یادگیری وب سایت CoinGecko و بهره‌مندی از بخش‌های مختلف آن نیازمند یادگیری است. به همین دلیل در ادامه، قسمت‌های مختلف سایت معرفی شده و آموزش داده می‌شود.

بخش‌های اولیه در صفحه اصلی

آموزش کامل سایت CoinGeco

با ورود به بخش About Us در صفحه اصلی سایت CoinGecko می‌توانید اطلاعاتی را راجع به طراحان و توسعه دهندگان این وب‌سایت کسب کنید.
پس از این، می‌توانید در قسمت Search سایت در صفحه اصلی، نام ارز دیجیتال مورد نظر خود را وارد کرده و آن را سرچ کنید. با کلیک بر روی کادر جستجو، گزینه‌‌ی Trending Search پدیدار می‌شود که به ارز دیجیتال‌های آینده‌دار و برتر روز مربوط می‌شود. در واقع با کلیک کردن این گزینه می‌توان ارزهای دیجیتال محبوبی که بیشتر از دیگر رمزارزها سرچ شده‌اند را مشاهده کرد.

CoiinGeco

منوی بالای صفحه اصلی

آموزش کوینگکو

در منوی بالای صفحه اصلی سایت CoinGecko قسمتی به صرافی‌های دیجیتال اختصاص داده شده است که در آن می‌توان اطلاعات جامعی چون اعتبار، محبوبیت، نقدینگی و غیره را پیرامون صرافی‌های ارز دیجیتال مختلف کسب کرده و به مقایسه آن‌ها با یکدیگر پرداخت. برای راحتی بیشتر، صرافی‌های متمرکز در قسمت Spot و صرافی‌های غیر متمرکز در  قسمت Dex طبقه‌بندی شده‌اند.
در منوی بالای صفحه اصلی، بخش‌های دیگری چون DeFi و NFT نیز به چشم می‌خورد. با رفتن به این بخش‌ها می‌توان تمام پروژه‌های مربوط به DeFi و NFT‌ها را مطابق رتبه‌بندی که دارند، مشاهده و بررسی کرد.

آموزش مراحل سایت کوینگکو

از دیگر گزینه‌های موجود در قسمت منوی بالای صفحه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گزینه Portfolio جهت ساخت لیستی از ارزهای دیجیتال مورد علاقه، گزینه Publications جهت بهره‌مندی از مطالب آموزشی موجود در سایت به صورت پادکست، متن یا ویدئو، گزینه Products جهت استفاده از امکانات مختلفی چون نسخه موبایلی و غیره، گزینه Community جهت وارد شدن به شبکه‌های اجتماعی وب‌سایت و گزینه Resources برای کسب اطلاعات مختلفی چون Compare Coins یا مقایسه کوین‌ها، حجم دارایی‌های قفل شده در استخرهای Yield Farming جهت Stake کردن ارزهای دیجیتال، Explore All Coins برای جستجوی پیشرفته رمزارزها و BitCoin Halving یا زمان رخ دادن هاوینگ‌ بیت کوین.

گزینه‌های موجود در صفحه اصلی سایت

در صفحه اصلی وب سایت CoinGecko گزینه‌هایی چون Cryptos برای اطلاع از تعداد ارزهای دیجیتال ثبت شده موجود در سایت، Exchanges برای اطلاع از لیست صرافی‌ها، Market Cap برای اطلاع از ارزش کل بازار ارزهای متعدد، BTC Dominance برای اطلاع از تسلط بیت کوین بر بازار و 24h Vol برای اطلاع از حجم معاملات شبانه روزی رمز ارزها در کل صرافی‌ها، وجود دارند.
در صفحه اصلی وب سایت، ارزهای دیجیتالی لیست شده که هر یک دارای صفحه اختصاصی هستند که با کلیک بر روی آن رمزارز، می‌توان اطلاعات کامل و جامعی راجع به آن رمزارز مشاهده کرد. قسمت Market Cap که مربوط به ارزش بازار می‌شود، یکی از قسمت‌های بسیار مهم و محبوبی در صفحه اصلی سایت CoinGecko است که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی دیدگاه معامله‌گران نسبت به یک رمزارز داشته باشد. دیگر گزینه‌های موجود در این صفحه نیز عبارتند از:

  •  گزینه Circulating Supply برای اطلاع از تعداد رمزارزی که به شکل عمومی در دسترس کاربران قرار می‌گیرند.
  • گزینه Total Suppl برای اطلاع از تعداد رمزارزهایی که در حال حاضر در بازار موجود هستند.
  •  گزینه Fully Diluted Valuatio برای اطلاع از ارزش بازار ارزهای دیجیتال مختلف بعد از عرضه شدن کامل توکن‌های آن.

مراحل سایت کوینگکو

صفحه اخبار سایت CoinGecko

بخش اخبار سایت کوینگکو

یکی از محبوب‌ترین قسمت‌های سایت CoinGecko بخش News یا همان اخبار است. در این قسمت، جدید‌ترین و قابل استناد‌ترین اخبار انتشار یافته روز حوزه ارزهای دیجیتال مختلف قرار گرفته و در دسترس عموم است. این اخبار دستچینی از وبلاگ‌های معتبر جهانی حوزه رمزارز و بلاکچین بوده و خبرهایی در زمینه های مختلف کریپتو، بلاکچین، صرافی‌ها، توسعه دهندگان شناخته‌شده، رمزارزهای جدید و غیره را پوشش می‌دهد.

قسمت مربوط به ابزارهای سایت CoinGecko

بخش Tools یا همان ابزارهای مفید، از دیگر قسمت‌های پرکاربرد و پربازدید سایت CoinGecko است که به حفظ پرتفوی کاربران و محاسبه سود آن‌ها از معاملات و سرمایه‌گذاری‌های مختلف مربوط می‌شود. قسمت Tools نیز از گزینه‌های مختلفی تشکیل شده است. این گزینه‌ها عبارتند از:
گزینه CoinGecko Earn جهت محاسبه سود دریافتی کاربران است. به عبارت بهتر، هنگامی که پلتفرم‌های مختلف Staking بر روی یک رمز‌ارز فعالیت می‌کنند این گزینه سود دریافتی دارندگان آن رمزارز را محاسبه می‌کند. برای این کار کافی است کاربران بعد از انتخاب یک رمزارز، میزان حجمی که استیکینگ انجام خواهد شد را مشخص کرده و سپس یکی از پلتفرم‌های Staking موجود را انتخاب کنند. این گزینه کمک می‌کند تا کاربران بتوانند در بازه‌های زمانی مختلف یک ساله تا ده ساله سودمندترین موقعیت را بیابند.
گزینه Stack Sats که برای حدس زدن قیمت بیت کوین در دوره‌های مختلف و میزان بیت کوینی که می‌توان کسب کرد، می‌باشد. این گزینه CoinGecko Compare نام دارد و با کلیک کردن بر روی آن می‌توان هر تعداد توکن را با یکدیگر مقایسه کرد.

ابزارهای سایت کوینگکو

قسمت گزارش‌ها در سایت CoinGecko

معامله‌گران ارزهای دیجیتال جهت انجام یک معامله در وهله اول به اطلاعات و نمودارهای تحلیلی جامع و معتبری نیازمندند. قسمت گزارش‌های سایت CoinGecko قسمتی برای این منظور است که یکی از پرکاربردترین قسمت‌های این سایت را شامل می‌شود. در این قسمت، نمودارهای دقیق، مهم و معتبری در رابطه با ارزهای دیجیتال، بازار ارزهای دیجیتال، بیت کوین، بلاکچین، صرافی‌های ارز دیجیتال، حجم معاملات روزانه و غیره وجود دارند. برای دسترسی به این قسمت کافی است بر روی گزینه Resources و سپس Reports کلیک کنید.

گزارش ها در سایت کوینگکو

قسمت داده‌های تاریخی ارزهای دیجیتال در سایت CoinGecko

آخرین قسمتی که در سایت CoinGecko قصد آموزش آن را داریم، قسمت مربوط به داده‌های تاریخی رمزارزها است. با استفاده از این داده‌ها، تحلیلگران حوزه رمزارزها می‌توانند عملکرد آینده یک دارایی را پیش بینی کنند. برای دسترسی به این قسمت در سایت CoinGecko باید به صفحه رمرزارز مورد نظر رفته، گزینه Historical Data را انتخاب کرده، داده‌های موجود را بر اساس فیلتر تایم فریم‌ها طبقه‌بندی کنید و در نهایت داده‌های رمزارز مورد نظر خود را مشاهده کنید.