در سال‌ های اخیر ارز های دیجیتال در بین مردم شناخته ‌تر شدند و امروزه افراد زیادی در زمینه خرید و فروش ارزهای دیجیتال فعالیت می ‌کنند. از آنجایی که قبل از شروع هر کار باید یک سری اطلاعات لازم را در زمینه مورد نظرتان کسب کنید، اگر قصد ورود به دنیای ارز های دیجیتال را دارید باید اول از همه با مفهوم فناوری بلاک چین آشنا شوید. ما در این مقاله قصد داریم نکات اولیه و مفهوم بلاک چین را به شما آموزش دهیم. بلاک چین یکی از مهم ترین ساختار های ارز دیجیتال می باشد که امنیت و اعتبار تراکنش ها را بالا می برد، طبق این ساختار امکان جعل تراکنش ها یا هک شبکه تقریبا غیر ممکن می شود و به همین دلیل است که بلاک چین به یکی از تکنولوژی های برتر جهان تبدیل شده است، در این مقاله یک ویدیئو قرار داده ایم تا با کارکرد بلاک چین به طور کامل آشنایی پیدا کنید.

 

 

در این مقاله شما می ‌توانید اطلاعات اولیه در زمینه ‌های زیر را کسب کنید:

• فناوری بلاک چین
• تفاوت بیت کوین و بلاک چین
• ویژگی های سیستم بلاک چین 
• عضویت در فناوری بلاک چین
• نحوه کارکرد فناوری بلاک چین 

فناوری بلاک چین به ساده ‌ترین زبان

فناوری بلاک چین امن‌ ترین سیستم ثبت اسناد و گزارشات به ساده‌ ترین روش ممکن است. اطلاعات و داده ‌های ثبت شده بر روی این سیستم به نحوی است که بین تمامی اعضای شبکه قابل دسترسی و مشاهده باشد، اما نگران نباشید با توجه به رمزنگاری‌ های درون این سیستم امکان هک و یا دست بردن به اطلاعات دیگری از بین می رود. از لحاظ معنایی فناوری بلاک چین به معنای زنجیره ای از بلوک‌ ها است. سیستم بلاک چین فقط مختص ارز های دیجیتال نیست و در هر بلاک می ‌تواند از اطلاعات حقوقی یک پرونده تا جزئی ‌ترین اطلاعات یک تراکنش مالی مانند بیت کوین یا تتر درون آن قرار بگیرد.

هدف از ساخت فناوری بلاک چین را با یک مثال برای شما توضیح می‌ دهیم، شما فکر کنید برای انتقال پول به شخص دیگری باید از طریق یک واسطه به طور مثال بانک استفاده کنید اما در این انتقال یک درصدی را بانک برمی دارد. فناوری بلاک چین می‌ خواهد اون درصدی که شخص واسطه بر می ‌دارد حذف شود و این انتقال دارایی و اطلاعات بین دو نفر به صورت شفاف انجام شود.

 

 

تفاوت بیت کوین و بلاک چین در یک نگاه

برخی از افراد به اشتباه بیت کوین و بلاک چین را یک چیز می‌ دانند در صورتی که بین این دو مبحث تفاوت ‌های زیادی وجود دارد، بلاک چین همانطور که در توضیح آن گفتیم سیستم ثبت اطلاعات و یا زنجیره ای از بلاک‌ها است اما بیت کوین ارزی دیجیتال است و تحت کنترل دولت نیست. بیت کوین از اولین و مشهور ترین ارز های دیجیتال است که ارز های دیجیتالی که درون بلاک چین قرار می گیرند رمز گذاری می شوند. پس تفاوت بیت کوین و بلاک چین با توجه به تعریفشان این است که بیت کوین ارزشمند ترین ارز دیجیتالی است که در سیستم ثبت اطلاعات بلاک چین وجود دارد و به هیچ عنوان این دو مبحث یکی نیستند. از آنجایی که یکی از تکنولوژی ‌های مهم در زمینه ارز های دیجیتال فناوری بلاک چین است، در این قسمت از مقاله به 5 ویژگی فناوری بلاک چین اشاره می کنیم.

1. انتقال دارایی‌ها: شما می ‌توانید برای انتقال دارایی ‌های دیجیتال خود به شخصی دیگر از طریق فناوری بلاک چین اقدام نمایید. 

2. ارزان بودن فناوری بلاک چین: همانطور که گفتیم از آنجایی که سیستم بلاک چین قصد دارد درصدی که نفر واسطه برای انتقال دارایی بر می‌ دارد را کمتر کند شما می توانید با هزینه کمتری از طریق بلاک چین به انتقال اطلاعات و یا رمز ارز های خود اقدام نمایید. 

3. امن بودن این سیستم: سیستم بلاک چین یک دفتر عمومی است‎. شما در همین لحظه هم می‌ توانید وارد یک سیستم بلاک چین شوید و اطلاعات و ارز های دیجیتالی که انتقال داده شده‌ اند را مشاهده کنید. این فناوری به نحوی کدنویسی شده است که مسئله ای برای اطلاعات افراد به وجود نیاید، پس خیالتان از بابت امنیت این سیستم راحت باشد.

4. آینده روشن فناوری بلاک چین: آمار و ارقامی که کارشناسان از آینده بلاک چین در نظر گرفته ‌اند بسیار روشن است، همچنین این آمارها نشان می ‌دهد که فناوری بلاک چین می‌ تواند دنیا را متحول کند. یکی از آمار های پیشرفت بلاک چین به این صورت است که تا سال 2024 ارزش بازار جهانی بلاک چین به 20 میلیارد دلار می ‌رسد. 

5. به روز بودن اطلاعات: سیستم بلاک چین هر 10 دقیقه یک بار به روزرسانی می ‌شود و اطلاعات جدید برای تمامی اعضا قابل مشاهده است. 

 

 

نحوه عضو شدن در بلاک چین

شما می ‌توانید برای عضویت در فناوری بلاک چین به سایت بلاک چین مراجعه کنید و بعد از ساخت کیف پول و تایید ایمیل و شماره موبایل خود یک حساب کاربری در این سیستم داشته باشید و برای خرید و فروش ارز دیجیتال اقدام نمایید. شما می توانید برای استفاده راحت تر از فناوری بلاک چین نرم افزار های مخصوص با سیستم عامل گوشیتان (ios،android) را نصب کرده و دسترسی راحت تر و سریع تری داشته باشید. 

شما برای نگهداری و امنیت ارز های دیجیتالتان می توانید از کیف پول های دیگری غیر از فناوری بلاک چین نیز استفاده کنید. از بهترین کیف پول های ارز دیجیتال می توان به کیف پول های لجر، ترزور، تراست والت و کوینومی اشاره کرد. البته با توجه به تحریم های موجود در ایران استفاده از بعضی از این کیف پول ها امکان پذیر نیست.

معرفی کیف پول تراست والت

 

کارکرد بلاک چین به چه صورت است؟

فناوری بلاک چین سه اصل اساسی دارد: نکته اول رمزنگاری کلیدینکته دوم یک دفتر کلی عمومی که به صورت شبکه است و نکته سوم قوانینی که به ثبت و حفظ اطلاعات کمک می کند. هر شخص در فناوری بلاک چین یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی دارد که از ترکیب این کلید ها در یک معامله یک امضای دیجیتال به وجود می‌ آید. در هر بلاک یک سری اطلاعات از جمله تاریخ و زمان و مبلغ خرید و فروش بیت کوین امضای دیجیتال هر دو طرف قرار داد و یک کد منحصر به فرد به نام هش (hash) قرار می گیرد. معامله شما توسط شبکه یک سری رایانه که در دنیا وجود دارند تایید می شود که این معامله با اطلاعات سفارش شما انجام شده است یا خیر. هش(hash) یا همان کد انحصاری این قابلیت را دارد که دو معامله کاملا مشابه را از یکدیگر متمایز کند.

 

 

نتیجه گیری

فناوری بلاک چین امن‎ ترین سیستم ثبت اسناد و گزارشات به ساده ‌ترین روش ممکن است. بلاک چین و بیت کوین با یکدیگر متفاوت هستند، بلاک چین یک سیستم ارزان، سریع و مطمئن برای انتقال دارایی های دیجیتال مانند بیت کوین است اما فناوری بلاک چین آینده ای روشن دارد و می تواند زندگی بشر را به طور کامل متحول کند. معاملات ارز های دیجیتال به عنوان یک بلاک در فناوری بلاک چین قرار می ‎گیرند و همه افراد عضو در شبکه می ‌توانند این بلاک را در کنار بلا‌ک ‌های که در گذشته تشکیل شده ‌اند ببینند.